PDA

Bekijk Volledige Versie : juridisch advies m.b.t. colo contract.



evers888
28/02/06, 20:34
hallo,

mijn vraag is deze, ik heb bij een bedrijf 4 jaar geleden een colo contract gesloten, dit contract was voor 1 jaar, sindsdien is dat geWOon doorgelopen,
inmiddels wilde ik deze verbintenis opzeggen en nu word mij verteld dat de opzeg termijn 2 maanden is, en dat ik nu nog 10 maanden aan het contract vast zit omdat het contract is ingegaan op 1-3-2003 en gezien de 2 maanden opzegtermijn ik dus niet meer op tijd ben voor het opzeggen voor de datum 1-3-2006

wat ik wilde was de verbintenis opzeggen en gewoon de komende 2 maanden die gelden als de opzeg termijn netjes betalen en daarna klaar.

hoe sterk of zwak sta ik of de wederpartij bij wie ik destijds dit contract getekend heb?


ik wil hier gewoon vanaf....... en kan die "10 maanden gewoonweg niet meer betalen"

graag advies hierop van iemand die spreekt uit ervaring of kennis.

Remigius
28/02/06, 20:40
Wij hebben helaas ook door moeten betalen aan een contract waar wij vanaf wilden. Indien je een 12 maanden contract hebt staat er altijd bij met wat voor een periode deze verlengt wordt, deze periode geld dan minus de 2 maanden opzegtermijn.

Tussentijds opzeggen is ons op een gegeven moment gelukt omdat wij het dataverkeer hadden verhoogt. Indien het dataverkeer werd verhoogt gingen er vanaf dat punt weer 12 maanden in. Dat was dan de nieuwe vervaldatum.

Soms kan het ook indien je colo-provider een prijsverhoging doorvoert. Hier heb je nog wel een aardige kans in aangezien de energie prijzen van tegenwoordig. Succes!

// Edit: Bij ons ging het ook om LeaseWeb ;)

lifeforms
28/02/06, 20:45
Dit kunnen wij niet weten: het hangt af van de algemene voorwaarden. Als daar instaat dat het met een jaar verlengd wordt, dan ben je daar echt mee akkoord gegaan en dan kun je nu niet terugkrabbelen. Zo'n contractperiode is niet onredelijk, dus je zal dan van een rechter ook niet je zin krijgen vrees ik. Misschien kun je het contract afkopen met een gedeelte van het bedrag. Maar staat zoiets er niet in, dan moet je gewoon weg kunnen.

Sander-
28/02/06, 20:45
Mocht je ook in je contract er niet uitkomen, bied dan aan om het contract af te kopen. Dus spreek af dat ze je per direct afsluiten en jij betaald dan van de resterende 10 maanden bijv de helft oid. Mocht je dat ook niet kunnen betalen, dan doe je toch iets verkeerd en kun je misschien beter je failissement aan vragen.

Hollanda
01/03/06, 04:09
Ik meen een tijd terug iets gelezen te hebben dat in ieder geval voor particulieren opgaat dat stilzwijgende verlengingen na 1 x mogen worden opgezegd met inachtneming van de normale opzegtermijn. Hoe het voor bedrijven zit weet ik niet.

HooGLaNDeR
01/03/06, 08:54
Bij mijn weten wordt een contract stilzwijgend verlengd, iedere keer met eenzelfde duur. Daarop zijn dezelfde voorwaarden van toepassing als het oorspronkelijke contract. Dus 2 maanden opzegtermijn is nu nog steeds 2 maanden opzegtermijn. Echter, is prijsverhoging een reden om je contract te laten ontbinden. Dat is namelijk een prijswijziging die jullie niet oorspronkelijk overeen zijn gekomen. Laat je ook nog even adviseren door de rechtswinkel.

Succes.

Aecius
01/03/06, 16:29
Mits er in de voorwaarden staat dat het contract stilzwijgend verlengt wordt, dan is dat ook zo. Bij een jaarcontract zit je er inderdaad een jaar aan vast. Is je er toch onderuit wilt, moet je in overleg met het bedrijf of een andere oplossing zoeken. Misschien is er hier wel iemand die het wilt overnemen voor de resterend periode?

Als je er echt vanaf wilt, en je niet wachten, dan moet je het contract door de rechter laten ontbinden. Hier zijn uiteraard ook veel kosten mee gemoeid.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Remigius
01/03/06, 16:53
Als je er echt vanaf wilt, en je niet wachten, dan moet je het contract door de rechter laten ontbinden. Hier zijn uiteraard ook veel kosten mee gemoeid.
Ik mag aannemen dat je hier wel een geldige reden voor moet aandragen. Waarschijnlijk nemen ze geen genoegen met "ik ben de opzegtermijn vergeten".

Technotop
01/03/06, 16:55
Doorlopend contract anybodyyy..........??? Tenminste onze contracten kunnen zo 3000 jaar mee als wij willen. Zeg jij het niet op voor het einde van het eerste contractjaar ja dan zit je er een 2e jaar aanvast.

Aecius
01/03/06, 17:01
Bij een ontbinding via de rechter heb je inderdaad een goede reden nodig. Het argument dat je de opzegtermijn vergeten bent, is daarbij niet erg sterk. Een rechter kan er wel rekening mee houden.

Maar als je in het ongelijk gesteld wordt, heb je een groter probleem, want dan moet je de kosten van de procedure betalen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

DutchTSE
01/03/06, 21:57
Wij hebben helaas ook door moeten betalen aan een contract waar wij vanaf wilden. Indien je een 12 maanden contract hebt staat er altijd bij met wat voor een periode deze verlengt wordt, deze periode geld dan minus de 2 maanden opzegtermijn.

Tussentijds opzeggen is ons op een gegeven moment gelukt omdat wij het dataverkeer hadden verhoogt. Indien het dataverkeer werd verhoogt gingen er vanaf dat punt weer 12 maanden in. Dat was dan de nieuwe vervaldatum.

Soms kan het ook indien je colo-provider een prijsverhoging doorvoert. Hier heb je nog wel een aardige kans in aangezien de energie prijzen van tegenwoordig. Succes!

// Edit: Bij ons ging het ook om LeaseWeb ;)
ben benieuwd hoe het jullie gelukt is!? want wij hebben 100x heen en weer gemailt met leaseweb (ook contract uit 2003, uit oktober 2003) maar wij konden er maar niet onderuit. Uiteindelijk (we betaalde de prijs uit 2003) verhoging van dataverkeer kunnen regelen, maar konden niet onder contract uit. Ben erg benieuwd naar de argumenten die je het aangevoerd, liefst via PM

DaRkDrEw
02/03/06, 03:29
Normaal gesproken kun je hier niet ongeruit.
Jij hebt getekend _en_ jij bent zelf niet snel genoeg geweest met opzeggen.

HostServe
03/03/06, 00:05
Hebben ze tussentijds geen wijzigingen gebracht in de AV, indien ze dat wel gedaan hebben en jij hebt daar als klant niks van gehoord, is het je recht om er niet mee akkoord te gaan, jij hebt daar immers niet voor getekend.

Maar ik ben bang dat je er toch aan vast zit.