PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet betalende DEDI klant



Geoffrey
27/02/06, 16:14
Beste mede webhosters,

indien een dedi klant blijvend geen betalingen uitvoert is het dan wettelijk toegelaten de server down te halen? De klant waarover het gaat is reeds meer dan anderhalve maand te laat met z'n betaling en heeft ondertussen dus alweer een nieuwe factuur ontvangen voor de volgende maand. Op de emailtjes / aangetekende brieven krijgen we geen antwoord. In hoeverre hebben we dus het recht om de server down te halen?

Alvast Bedankt!

Remigius
27/02/06, 16:20
In hoeverre staat dit vermeld in jullie Algemene Voorwaarden en de overeenkomst welke jullie met de klant hebben gesloten? Indien je dit duidelijk in de overeenkomst vermeld heb staan en de klant heeft hier voor getekend, kan je hem volgens mij gewoon offline halen.

jinxedworld
27/02/06, 16:20
Als je al meerder malen de klant een herinnering hebt gestuurd zou ik hem afsluiten. Niet zijn volledige server plat halen, maar gewoon even de switchpoort dichtgooien, dan is er juridisch gezien geen vuiltje aan de luch. Als hij nog niet betaald stuur je er vrolijk een incassobureau op af.

GlobalServe
27/02/06, 16:20
Haal die klant gewoon offline...

Waarom moet jij respect opbrengen voor die klant die al 1.5 maand niet betaald als je zelf geen respect krijgt van die klant na het sturen van mails, brieven en dergelijke.

Als je al een paar aangetekende brieven hebt geschreven, dan heb je hierook terug een kost.

Beter die dedicated server verhuren aan iemand die ervoor betaald.

Euro-Servers
27/02/06, 16:29
Idd ga ik volledig mee akkoord, geen betaling = geen dienst. Offline halen zou ik zeggen :)

Randy
27/02/06, 16:29
Zodra je hem in de switch offline haalt, zal hij ongetwijfeld binnen no-time contact opnemen...

JeroenM
27/02/06, 16:35
Ervaring leert dat het tacktisch niet slim is de klant offline te halen.
De klant kan namelijk terecht een wanprestatie claimen en het contract ongedaan laten maken (je hebt niet aan je verplichting voldaan, geen link geleverd).

Het is voor jou namelijk bijna onmogelijk om hard te maken dat de klant de rekeningen heeft gezien, als hij dat gaat ontkennen (het contract zal hij niet ontkennen, daar heeft hij voor getekent naar ik aanneem)

Ik zou er persoonlijk voor kiezen de klant online te houden en de incasso van je rekeningen bij een deurwaarder neer te leggen. Let wel op dat je pas na, ik meen rond de, 100 dagen een procedure via een deurwaarder kan opstarten.

Zakelijk gezien is het namelijk veel interessanter de klant het contract af te laten kopen voor zeg 50% van het jaarcontract en de server na deze deal opnieuw te verhuren aan een andere klant.

'T is dus gewoon een rekensom.

GlobalServe
27/02/06, 16:39
Het is voor jou namelijk bijna onmogelijk om hard te maken dat de klant de rekeningen heeft gezien, als hij dat gaat ontkennen (het contract zal hij niet ontkennen, daar heeft hij voor getekent naar ik aanneem)


Als er aangetekende brieven verstuurd zijn heb je wel degelijk bewijs dat de klant deze ontvangen heeft en hoogst waarschijnlijk ook gelezen.

Geoffrey
27/02/06, 16:42
In onze algemene voorwaarden staat wel vermeld dat we na het niet betalen van de facturen gerechtigd zijn om de server / website plat te halen. Natuurlijk is het zoals hierboven al wordt aangegeven altijd een beetje riskant om dit te doen. Aan de andere kant moeten we toch iets doen ...

EDIT:

Er zijn inderdaad reeds 2 aangetekende brieven naar de klant in kwestie verstuurd. Als we nog eens 100 dagen moeten wachten op de betaling dan halen we er nog meer verlies uit want staat de klant in kwestie al met 4 open facturen.

JeroenM
27/02/06, 16:43
Als er aangetekende brieven verstuurd zijn heb je wel degelijk bewijs dat de klant deze ontvangen heeft en hoogst waarschijnlijk ook gelezen.

Ja, maar ik neem aan dat je rekeningen niet aangetekent gaat versturen, zeker niet als de klant pas anderhalve maand te laat is, toch?

Zowiezo kan je juridisch niets tot je die limiet van pak hem beet 100 dagen hebt bereikt.

edit:

na anderhalve maand reeds twee aangetekende brieven, dat is wel snel.

Misschien moet je je klanten voortaan vooruit laten betalen?

Geoffrey
27/02/06, 16:55
Ja, maar ik neem aan dat je rekeningen niet aangetekent gaat versturen, zeker niet als de klant pas anderhalve maand te laat is, toch?

Zowiezo kan je juridisch niets tot je die limiet van pak hem beet 100 dagen hebt bereikt.

edit:

na anderhalve maand reeds twee aangetekende brieven, dat is wel snel.

Misschien moet je je klanten voortaan vooruit laten betalen?

Toch niet, wij hanteren een termijn van 14 dagen voor betaling. Na die 14 dagen sturen we eerste een gewone mail herinnering en dan om de 14 dagen een nieuwe aangetekende brief. Betaling dient inderdaad vooraf bij ons binnen te komen, maar als de klant zich hier niet aan houd valt er weinig te doen hé.

eMiz0r
27/02/06, 16:58
100 dagen wachten tot een incassobureau heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Een factuur ligt binnen 30 dagen bij het incassobureau (na enkele herinneringen) en na zo'n 40 dagen draait de klant het incassotraject in.

JeroenM
27/02/06, 17:02
100 dagen wachten tot een incassobureau heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Een factuur ligt binnen 30 dagen bij het incassobureau (na enkele herinneringen) en na zo'n 40 dagen draait de klant het incassotraject in.

juridisch gezien is er zo'n termijn.

een incassoburo is niets meer en niets minder dan het uitbesteden van je incasso's (lees: brieven sturen, opbellen etc.)

slechts een deurwaarder kan beslag leggen/zaken aanspannen.

edit:

stel in iedergeval voordat je iets doet met de dienst die je levert (cappen, offline halen, whatever) de klant officieel "in gebreke"

Easyracks
27/02/06, 17:35
Ik heb een zelfde probleem; klant heeft al 3 maandelijkse facturen achterelkaar niet betaald en klant reageer niet op mail en op telefoon. Ik heb het IP nu naar een pagina laten verwijzen waarop staat dat de server wegens administratieve redenen offline is. De facturen zijn inmiddels doorgegaan naar het incassobureau.

DaRkDrEw
27/02/06, 18:18
Neem aan dat deze klant een overeenkomst met je heeft.
In deze overeenkomst leg je dit soort dingen vast, bijv. binnen 14 dagen betalen, na 21 dagen herinnering en na 28 dagen offline.

Lang wachten op je geld heeft geen zin, echter kun je wel proberen de klant even op te bellen en een deal te maken, meestal komt je geld wel ;)

AlfaHosting
27/02/06, 19:35
Beste mede webhosters,

indien een dedi klant blijvend geen betalingen uitvoert is het dan wettelijk toegelaten de server down te halen? De klant waarover het gaat is reeds meer dan anderhalve maand te laat met z'n betaling en heeft ondertussen dus alweer een nieuwe factuur ontvangen voor de volgende maand. Op de emailtjes / aangetekende brieven krijgen we geen antwoord. In hoeverre hebben we dus het recht om de server down te halen?

Alvast Bedankt!

Toch even opletten voor de eventuele verschillen tussen Belgie en Nederland bij de adviezen die je hoort.

Er is in Belgie een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen. In principe vangt de termijn aan op de dag volgend op die van de ontvangst van de factuur door de schuldenaar. Als deze datum niet vaststaat, of als de schuldenaar de factuur eerder ontvangt dan de goederen of de diensten, moet de termijn gerekend worden vanaf de dag volgend op die van de ontvangst van de goederen of de diensten.

Als de schuldenaar niet betaalt binnen de overeengekomen of de wettelijke betalingstermijn van dertig dagen, dan beginnen de intresten van rechtswege en zonder ingebrekestelling te lopen vanaf de daarop volgende dag. Het is wel aan te raden om een voorafgaande ingebrekestelling te versturen alvorens effectief tot dagvaarding over te gaan.

De wet voorziet ook dat een schuldeiser recht heeft op een redelijke schadeloosstelling door de schuldenaar voor alle relevante invorderingskosten ontstaan door de betalingsachterstand. Hierbij kan gedacht worden aan kosten van ingebrekestellingen, administratieve kosten, aangetekende zendingen, kosten en ereloon van een advocaat ...

De invorderingskosten moeten voldoen aan de beginselen van transparantie en in verhouding staan tot de schuld in kwestie. Een vergoeding gevorderd voor advocatenkosten kan echter niet gecumuleerd worden met de gebruikelijke vergoeding voor rechtspleging.

De Belgische wet ter bestrijding van handelstransacties is een uitvoering van een Europese Richtlijn en dus van toepassing op uw Europese handelspartners.

Dus in principe stuur je een factuur, na 30 dagen stuur je een aangetekend schrijven waarbij je hem nog een aantal dagen geeft om te betalen. Als hij binnen die termijn nog niet betaald heeft stuur je hem een in gebreke stelling en sluit je zijn server af.

daanl
27/02/06, 19:42
gooi server down en als ie contact opneemt zeg je gewoon dat er werkzaamheden zijn + wijs je hem op factuur. Zo omzeil je beetje alles

NWO
27/02/06, 19:44
Ik zou doen:

Niet betalen = offline.
Geen reactie binnen één week? Doorverkopen aan nieuwe klant. Data verwijderen. Uiteraard moet de klant dit wel weten, OF je moet het in je AV hebbens staan zoals wij :-)

rogerhe
27/02/06, 20:11
Op het moment dat iemand niet betaalt sta je in je recht als je de hele server offline haalt. Er is niemand die je verplicht te leveren aan een wanbetaler. Immers komt iemand die niet betaalt zijn kant van de overeenkomst niet na.

Uiteraard helpt het als je goede algemene voorwaarden en contracten hebt. Het zorgt er in ieder geval dat je beter in je recht staat als je je geld komt halen.

In ons geval staat daar in dat de klant opdraait voor alle kosten bij wanbetaling. Daaronder vallen ook de kosten voor het afsluiten en weer aansluiten van zijn server en de eventuele deurwaarderskosten.

Juist het niet nemen van stappen is zeer schadelijk voor de branche als geheel. Het geeft wanbetalers namelijk het idee dat het doodnormaal is om traag of niet te betalen, of erger: Dat ze ermee kunnen wegkomen.

Het creeert een groepje wanbetalers die van provider naar provider hoppen - totdat ze een keer de verkeerde treffen en ze geconfronteerd worden met de kosten die ze zelf hebben gecreeerd. En dan hoor je allemaal zielige verhaaltjes of krijg je te maken met dreigementen.

Daarnaast moet je je afvragen of je een wanbetalende klant niet liever kwijt als rijk bent. Persoonlijk zie ik ze liever niet terug in m'n klantenbestand.

Randy
27/02/06, 20:32
Mario heeft inderdaad gelijk, in België zijn de regels anders. Er is daar meer bescherming voor de schuldenaar. In Nederland was het anders; herinnering, aanmaning, deurwaarder 1 poging laten doen en dan via kanton een loonbeslag.

infadi
27/02/06, 20:37
als een klant niet op tijd betaald kun je hem gewoon naar een zwart pagina verwijzen.

Geoffrey
28/02/06, 00:29
@Mario: De "normale" wettelijke termijn ligt inderdaad op 30 dagen maar (!) indien anders vastgelegd in contract of in de algemene voorwaarden dient de klant zich te houden aan de termijn die hij/zij getekend heeft. Dit heb ik zelfs nog besproken met m'n boekhouder & advocaat. Ik heb er nu ook de advocate bijgehaald om te zien hoe we tot een oplossing kunnen komen. Waarschijnlijk zal ik de klant gewoon laten dagvaarden en alle kosten aan hem doorrekenen. Dit lijkt me op dit ogenblik het beste.

@Rogerhe: Bedankt!! Aan uw uitleg heb ik echt wat en u heeft groot gelijk ook.

wonko
28/02/06, 14:58
Geoffrey, wij hebben ooit een hardnekkige klant gehad, die altijd te laat betaalde, en pas na ettelijke aanmaningen. Via het informatieblaadje "tips en advies" vernamen we een procedure om via een welbepaald schrijven de klant voor het vredegerecht te krijgen, maar alles via een geschreven procedure! Dat is artikel 1.339 van het gerechtelijk wetboek (summiere rechtspleging om betaling te bevelen). Dit gaat tot bedragen van 1860 EUR. Uw rechtsbijstandpersoon zal dit wel kunnen uitwerken.

We hebben dit enkele keren "getest", en voorwaar, onmiddellijke betaling, (meestal inclusief alle rente en verhogingen die we vermeld hadden). Meestal is het eens dreigen al voldoende. Dit kan enkel tegen een particulier, niet tegen een bedrijf!!!

En verder: een telefoontje doen kan ook veel uitmaken, zeker als je het na 6 uur doet bij de mensen thuis ;).

AlfaHosting
28/02/06, 16:11
@Mario: De "normale" wettelijke termijn ligt inderdaad op 30 dagen maar (!) indien anders vastgelegd in contract of in de algemene voorwaarden dient de klant zich te houden aan de termijn die hij/zij getekend heeft. Dit heb ik zelfs nog besproken met m'n boekhouder & advocaat. Ik heb er nu ook de advocate bijgehaald om te zien hoe we tot een oplossing kunnen komen. Waarschijnlijk zal ik de klant gewoon laten dagvaarden en alle kosten aan hem doorrekenen. Dit lijkt me op dit ogenblik het beste.



Klopt Geoffrey, maar als je je aan die wettelijke bepalingen houdt ben je altijd 100% zeker. Andere bepalingen kunnen namelijk verworpen worden door een rechtbank.

FransVanNispen
01/03/06, 00:29
Het is niet zo eenvoudig als "Niet betalen, geen dienst". Je dient de klant voldoende in de gelegenheid te stellen te betalen.

Aangetekende brief is helaas geen bewijs van ontvangst. De klant kan gewoon zeggen dat hij wel een aangetekende envelope heeft ontvangen, maar dat deze leeg was.

Als er meerdere brieven verstuurd zijn, én een aangetekende brief, dan pas sta je bij de rechter sterker, omdat het dan erg aannemelijk wordt dat de klant de rekening gezien moet hebben.

Onze ervaring is, dat een klant wijzen op afsluiting als niet binnen x dagen betaald is, vaak al helpt. Een eventuele afsluiting dien je eigenlijk wél aan te kondigen, evenals het uitbesteden aan een incasso bureau of extra kosten die in rekening gebracht gaan worden.

Anderhalve maand te laat is vervelend, maar nog niet een tijd waarin wij besluiten tot afsluiten van de dienst. Het is immers pas 15 dagen na de eerste termijn van 30 dagen.

Misschien is het niet een hardnekkige wanbetaler, maar heeft deze klant wel een goede rede dat hij de laatste 2 weken niet bereikbaar is/was?

In het geval dat je bedoelt, anderhalve maand na het verstrijken van de eerste betaaltermijn, dan wordt het natuurlijk wat serieuzer. Maar dan zou je dus minimaal al een aantal herinneringen en een aangetekende brief gestuurd hebben nu.

Als dit het geval is, zou ik een laatste termijn van maximaal 5 dagen stellen, met de aankondiging dat de server offline gaat bij niet betalen, en heraansluiting pas zal geschieden nadat alle openstaande facturen tot dan toe zijn voldaan.

Wij rekenen in geval van afsluiting ook heraansluitkosten. Dit is tevens in de AV vastgelegd.

Waar ik overigens nog wel benieuwd naar ben, omdat je veel diensten in Nederland aanbied, terwijl je zelf in België woonachtig bent, of je in je contracten opneemt of het Belgisch óf het Nederlands recht van toepassing is?

wonko
01/03/06, 09:17
Een algemene tip (die ik reeds gezegd heb), maar die ik toch nog eens wil herhalen: neem die telefoon, bel hem, zeg dat het nog openstaat, en vraag wanneer hij zal betalen. Na die termijn (als hij nog niet betaald heeft), bel je nogmaals, en zeg je dat je zal afsluiten.

Geoffrey
01/03/06, 14:00
Een algemene tip (die ik reeds gezegd heb), maar die ik toch nog eens wil herhalen: neem die telefoon, bel hem, zeg dat het nog openstaat, en vraag wanneer hij zal betalen. Na die termijn (als hij nog niet betaald heeft), bel je nogmaals, en zeg je dat je zal afsluiten.

Gisterenavond nog 4 keer opgebeld, 2 keer op gsm & 2 keer op gewone telefoon. Eerst was het z'n vrouw die opnam en zei dat haar man nog op een vergadering zat en me zeker nog zou terugbellen gisterenavond, .... niets meer gehoord natuurlijk. Ik probeer vanavond nog eens en als ik hem nog niet te pakken krijg dan denk ik dat ik de mogelijkheden eens met men advocate ga overlopen.

wonko
01/03/06, 16:19
Bekijk zeker eens die procedure via het vredegerecht, dat kan intressant zijn als het bedrag laag is, en als het betreft om een contract tussen u en een particulier.

Geoffrey
04/03/06, 17:15
Persoon vandaag toch aan telefoon gekregen en verklaart dat hij enkele maanden in het ziekenhuis heeft doorgebracht. In hoeverre ik dit moet geloven is natuurlijk nog maar de vraag. Naja goed, hopen dat het nu inorde komt.

Humano
04/03/06, 18:34
Meestal is het gelijk verdacht en zal je het zien als een smoes. Misschien is er wel echt iets gebeurd. Maar als je zijn telefoonnummer hebt, heb je ook zijn adres? Dan even een sticker van justitia incassobureau op het factuur plakken en hij zal vanzelf wel betalen.

Alerd
04/03/06, 23:59
Meestal is het gelijk verdacht en zal je het zien als een smoes. Misschien is er wel echt iets gebeurd. Maar als je zijn telefoonnummer hebt, heb je ook zijn adres? Dan even een sticker van justitia incassobureau op het factuur plakken en hij zal vanzelf wel betalen.
Lijkt me niet dat het plakken van een sticker echt bijdraagt, buiten het feit dat me dat niet de bedoeling lijkt.
Als het als incassobureau moet overkomen kan het veel beter uitbesteed worden dan aan de slag gaan met stickers e.d. waar ongetwijfeld een hoop hommeles van kan komen.

Hollanda
05/03/06, 00:13
Nou een stempeltje van een maatschappij die facturering verzekert is altijd wel handig...

Stefan Mensink
05/03/06, 11:56
In de praktijk werkt een simpel telefoontje meestal fantastisch. Het geeft meteen aan dat je serieus bent wat betreft je zaken en het persoonlijke tintje dat ze het gevoel geeft dat ze je tot last zijn werkt ook goed.

En inderdaad. Het beste in het begin van de avond bellen.

crazycoder
05/03/06, 12:02
Lijkt me niet dat het plakken van een sticker echt bijdraagt, buiten het feit dat me dat niet de bedoeling lijkt.
Als het als incassobureau moet overkomen kan het veel beter uitbesteed worden dan aan de slag gaan met stickers e.d. waar ongetwijfeld een hoop hommeles van kan komen.
Je zal verbaasd staan als je wist hoeveel mensen sneller betalen als je op een herinnering een sticker of stempel plak. Sommigen hebben het standaard op het factuurpapier staan..

Alerd
05/03/06, 12:05
Je zal verbaasd staan als je wist hoeveel mensen sneller betalen als je op een herinnering een sticker of stempel plak. Sommigen hebben het standaard op het factuurpapier staan..
mmm kan me daar ook wel iets bij voorstellen :)

Maar ging me meer om het feit(en ik kan het best helemaal verkeerd begrepen hebben hoor :)), dat er gezegd werd dat je met een sticker maar moest doen alsof je een incasso achtig iets was.

crazycoder
05/03/06, 12:15
mmm kan me daar ook wel iets bij voorstellen :)

Maar ging me meer om het feit(en ik kan het best helemaal verkeerd begrepen hebben hoor :)), dat er gezegd werd dat je met een sticker maar moest doen alsof je een incasso achtig iets was.
Zo vat ik het niet echt op.... Door een dergelijke sticker te plakken geef je aan dat je het echt meen..