PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen 58U Racks?



XF-RICK
26/02/06, 18:42
Hi allen,

Waarschijnlijk vreemd vraagje, iemand hier ervaringen met 58U racks? Staan als ik me niet vergis o.a. op SBP.

Zeker aangezien de footprints duurder gaan worden zijn hogere racks eventueel een oplossing. Probleem is dan wel dat je de airco stuk hoger moet zetten en dat W/M2 stuk hoger wordt.

Feedback would be welcome ;)

jantje.vlaam
26/02/06, 19:03
De meeste datacenters zijn niet zo hoog, als je 58U met servers gaat vullen, bestaat er natuurlijk ook eerder de kans dat je vloer te zwaar belast wordt. Om over stroom problemen voor 58 server nog maar niet te spreken.

Easyracks
26/02/06, 19:04
Ik heb soms al moeite met het plaatsen van een server op de 46ste unit, laat staan op de 58ste unit..

Ryan Kalkhoven
26/02/06, 19:13
Ik heb soms al moeite met het plaatsen van een server op de 46ste unit, laat staan op de 58ste unit..
Een trapje mag dan idd standaard bij je basisuitrusting.

jantje.vlaam
26/02/06, 19:20
Een trapje mag dan idd standaard bij je basisuitrusting.

Leuk als je met een rackserver van 40 kilo boven je macht mag werken, dat is vragen om een ongeluk. Ik hoop dat het datacenter een goede rechtsbijstandverzekering heeft. ;-)

luser
26/02/06, 19:25
Ik zie er toch een aantal problemen in:
- dc niet hoog genoeg
- hitte is bij 47U racks al een probleem bovenaan, hierbij dus zeker
- nog meer stroom nodig per rack, maw weer hogere footprint prijs
- te zware belasting servervloer

Mooi bij de 42HE rackjes blijven ;)

mihosnet
26/02/06, 19:28
Die in SBP staan zijn 55U. Vroeger hebben zulke kasten ook in Telecity2 gestaan, maar daar moesten ze weg vanwege te zware belasting voor de vloer.

Die extra U's kunnen al snel 100kg+ worden, en het is dus de vraag of je DC het wel toestaat vanwege te zware belasting van de vloer.

Nadelen;

- Zware belasting van de vloer
- Lastig werken

Viperium
26/02/06, 19:34
Maar volgens mij zitten er ook voordelen aan en als je dat nou afweegt aan elkaar en als je er gewoon rekening mee houd bij het bouwen van nieuwe datacentrums dan zou het mischien nog wel een goedkopere oplossing zijn ook of zie ik dat verkeerd?

WI-Hosting
26/02/06, 20:21
Maar volgens mij zitten er ook voordelen aan en als je dat nou afweegt aan elkaar en als je er gewoon rekening mee houd bij het bouwen van nieuwe datacentrums dan zou het mischien nog wel een goedkopere oplossing zijn ook of zie ik dat verkeerd?

ik denk dat als je een nieuw datacenter bouwt dat het wel duurder is om dat beton nog steviger te bouwen zodat het bestand is tegen dat gewicht (vooral als je meerdere verdiepingen hebt)

fish_
27/02/06, 13:14
Kijk uit met de warmte, zelfs als je al een rij 47U's neerzet is dit al een probleem.
Daarnaast zal je bij de meeste colo's inderdaad niet terecht kunnen ivm het maximale gewicht wat een rack mag wegen.

Wat is de reden om voor zulke grote racks te gaan?

Mark17
27/02/06, 14:07
Kijk uit met de warmte, zelfs als je al een rij 47U's neerzet is dit al een probleem.
Daarnaast zal je bij de meeste colo's inderdaad niet terecht kunnen ivm het maximale gewicht wat een rack mag wegen.

Wat is de reden om voor zulke grote racks te gaan?

Een reden zou kunnen zijn effectiever gebruik van footprints/vierkante meters. Uiteraard moet je er rekening mee houden dat je dan wat vaker 1U of een halve U leeg laat (bijvoorbeeld na elke server 1 cm ertussen, dan wel 1 gat overslaan). Dan kun je daar kabels tussen door leggen of die ruimte kun je gebruiken voor extra koeling aan de buitenkant van de kast. Uiteraard zijn geperforeerde kasten waarschijnlijk wat minder handig (of je moet ook van boven koude lucht erin blazen). Bij nieuwe datacenters zal het waarschijnlijk goedkoper zijn tot 2 verdiepingen (extra stevigheid, minder oppervlakte). Eventueel kun je dan boven de bovenste verdieping met racks dan nog een aantal kantoren inrichten (minder zwaar per vierkante meter lijkt mij).

Rick wat is eigenlijk het maximale gewicht dat je in een rack mag stoppen bij jullie?

host3000
27/02/06, 14:14
Het lijkt mij dat de belastbaarheid grotendeels bepaald wordt door de sterkte van de verhoogde vloeren, en niet zozeer de betonnen verdiepingsvloeren?

Een oplossing zou zijn om niet meer met verhoogde vloeren te werken en de bekabeling tegen het plafond te plakken in kabelgoten. Je zou (voor grote ruimtes) wel even goed moet nadenken over de manier waarop je gaat koelen, omdat warme/koude lanen dan niet meer gaat.

phreak
27/02/06, 16:18
Die 55U racks zijn, onhandig, daar ze ook maar 60cm diep zijn, dus, zo'n SM 512L kun je er in kwijt, maar probeer er geen dell in te hangen..

Stewie
27/02/06, 17:03
Die 55U racks zijn, onhandig, daar ze ook maar 60cm diep zijn, dus, zo'n SM 512L kun je er in kwijt, maar probeer er geen dell in te hangen..
Laat staan een Dell 1850, die dingen zijn echt enorm lang, zelfs vergeleken met andere Dell modellen :

mihosnet
27/02/06, 17:19
Die 55U racks zijn, onhandig, daar ze ook maar 60cm diep zijn, dus, zo'n SM 512L kun je er in kwijt, maar probeer er geen dell in te hangen..

Ze zijn 80 cm diep en 60 cm in de breedte.

phreak
27/02/06, 17:23
Ze zijn 80 cm diep en 60 cm in de breedte.


Sorry hoor, heb 10 van die kasten gehad, en waren 60cm diep je kon er geen fatsoenlijke bak in hangen of je kon deuren al niet meer sluiten, dat was toen echt een killer voor klantenwerving..

mihosnet
27/02/06, 17:25
"Kast: 55U x 60cm x 80cm, 2 x 16amp (A en B) AC"

Bron: LW aanbieding op dit forum

Kan uiteraard wel zo zijn dat je bruikbare ruimte slechts 60 was. Inderdaad niet prettig voor klantenwerving.

phreak
27/02/06, 17:27
"Kast: 55U x 60cm x 80cm, 2 x 16amp (A en B) AC"

Bron: LW aanbieding op dit forum

Kan uiteraard wel zo zijn dat je bruikbare ruimte slechts 60 was. Inderdaad niet prettig voor klantenwerving.

Idd. komt $klant met leuke server, kan de kast niet meer dicht... wekt een goede indruk..

cb3rob
02/03/06, 23:12
Te hoog, kan er niet bij, gewicht per M2 wordt hoger (max gewicht van die vloertegels is ook niet onbeperkt), warmte ontwikkeling bovenin is hoger, etc.

Inderdaad passen ze vaak niet door deuren, om de hoek in de gang, of tussen het plafond en de vloer

zoek gewoon een oplossing voor die 'footprint prijs' (zoals een eigen hok met gewoon wat duct er heen) en je bent er ook uit..


80cm diepe racks zijn overigens alleen nog leuk voor je stereo thuis of als klerenkast..

zo'n beetje de helft van de gangbare servers anno 2005 past daar niet meer in omdat ze 1 of 2u zijn maar wel veel dieper dan 80cm.

(grotere suns uit eerdere jaargangen enzo pasten ook al niet, de wat stevigere alphaservers ook al niet in het verleden).

het enige dat daar goed inpast zijn switches en ouwe 4u meuk en audio/video spul.

(weinig nut om een 58U rack neer te zetten waar geen 1u servers in passen zodat er toch 4u servers in moeten ;)

overigens wordt de footprint prijs volgens mij alleen maar lager de afgelopen 5 jaar or so maargoed..

mind you dat als je een trap pakt je ook de trap nog op en af moet klimmen om de zooi van de vloer/kar te halen die je wil racken... allemaal erg onpractisch..

jo0st
03/03/06, 14:32
Ik ga volgende maand over op een 55U kast bij xs4all, zal wel even vertellen hoe vervelend het ophangen was. Weet in ieder geval dat de fileservers onderin gaan.