PDA

Bekijk Volledige Versie : Letterlijk gebruik van MIJN server support!



ensermo
23/02/06, 13:13
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie:

We hebben van het weekend een nieuwe rack gekregen waar we voortaan alle servers gaan plaatsen. Deze zit op dezelfde verdieping in dezelfde datacenter. Nu hebben we nog één 1U server bij een co-locatie ruimte waar ook anderen gebruik van maken. (dus niet mijn klanten maar klanten van de grote colocatie provider)

Gisteravond hadden we gepland om deze server te verhuizen naar onze eigen rack. Toen ik in de shared co-locatie ruimte kwam zag ik tot mijn verbazing dat een andere iemand zijn servers OP mijn server heeft geplaatst ZONDER rails. Er liggen dus twee servers "on top" of my server. (ja ik weet MKEweb support is zo goed ;))

Mijn server is netjes in rails die je in en uit kan halen. Helemaal netjes dicht zoals het hoort etc. Nu kan ik het niet eruit halen omdat een of andere @#%@ zomaar zijn servers zet ZONDER te vragen op mijn machine.

On top of dat is de server ONDER ons een 1U server ZONDER deksel met een standaard Cooler die uitsteekt (Ik haat die dingen. Koop een normale 1U server. Het is geen gezicht. ) Dus mijn server eruit halen en "rustig" de twee servers boven me laten zaken gaat ook niet lukken. (Tenzij ik gemeen wil zijn :D)

Mijn coloprovider weet er niets van maar gaat het onderzoeken. Nu stond ik gisteren met een collega te bespreken. Zou ik gewoon mijn server eruithalen en tja... die twee servers boven me zoeken het uit. Of wacht ik gewoon rustig af totdat Meneer X een keertje naar de datacenter komt met rails?

Het heeft geen haast maar ik wil niet langer dan een week wachten.

Wat zouden jullie doen? (Meningen)

mark_m
23/02/06, 13:17
Gewoon eruit halen die hap, hadden ze maar rails moeten kopen, of een ondersteunend plankje.

ensermo
23/02/06, 13:25
hahaha. Je klinkt precies als mijn collega. Maar ja. Ik weet niet of de server onder me ermee te maken heeft en vind het een beetje eng om twee servers op zijn uitstekende cooler te plaatsen. Ik heb ook gekeken naar een plankje maar dit wordt ook moeilijk om te plaatsen nu.

Trouwens de server onder me ligt ook los samen met nog drie 1U servers en twee 2U servers op een 1U server. Dus er liggen 7U's op te steunen op de onderste server. Als ik die van mij weghaal wordt het 9U's.

Zijn die dingen wel gemaakt hiervoor? (railings/servers etc).

Trouwens GEEN gezicht dit.

Triloxigen
23/02/06, 13:25
Stekkers eruit trekken, ze horen die dingen niet op jou server te leggen.

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 13:29
Sowieso is het Not-done dat er een andere server bovenop ligt. Stel dat je hd bedacht heeft om ander werk te gaan doen dan moet je er ook direct in kunnen. Wat zou je op dat moment doen?
Ik zou zodra ik het constateer direct melding maken bij de isp dat er binnen een X-tijd iemand moet zijn om het op te lossen omdat het zeer vervelende gevolgen kan hebben.

Nu lijkt het niet erg, maar zodra er echt iets gebeurd is het vrij dramatisch en ik denk dat je wel ergens getekend hebt dat je niet aan andermans servers mag komen dusse ze gewoon lostrekken en eraf halen zal jou denk ik wel een hoop ellende bezorgen.

In het uiterste geval even contact opnemen met de eigenaar van die server onder je zodat die er ook druk op kan uitoefenen. Als jij hem spontaan laast zakken zit hij tenslotte ook met een aardig probleem.

Ik snap uberhaupt niet waarom iemand gewoon een andersmans server gebruikt als onderlegger.....

Edit: Op je vraag of rails gemaakt is om 9u te dragen aan machines? Kwaliteitsrails misschien, maar standaard wordt daar niet echt mee gerekent tijdens het ontwerp.

Edit2: Ikzelf had overigens die twee machines gewoon opgetilt en buiten het rack geplaatst (nog wel met de kabels erin) en gewoon op de vloer laten liggen. Zij geen manieren.... ik geen manieren

ensermo
23/02/06, 13:44
Zowieso ga ik niet (hoewel deviltje aan mijn linkeroor zegt van wel) de stekkers eruit trekken. Ook al zitten ze fout heb ik wel een beetje ISP-medelijding en downtime is nooit goed!

Eruit halen en op de vloer plaatsen zat ik ook te denken maar die kabels zijn niet lang genoeg. Misschien een tafel zoeken of zo.


Ik snap uberhaupt niet waarom iemand gewoon een andersmans server gebruikt als onderlegger.....
Misschien omdat mijn server anderhalf keer zo lang is (Dual Opteron) dan de standaard 19" P4 servers. En tja...dan denken ze niet en plaatsen ze die dingen gewoon.

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 13:52
Het feit dat jij jouw kostbare uren bestaat aan het oplossen van dit probleem is al voldoende reden om een leuke factuur naar de veroorzaker te sturen :)

Het is te triest voor woorden dat je het zelf aan het oplossen bent.

Pas wel op met wat je doet, want ik gok dat ze je nog aansprakelijk kunnen stellen voor schade ook indien je de server "per ongeluk" laat vallen of de kabels eruit haalt. Eigenlijk moet je de av en getekende stukken doorlezen om te zien hoe ver je mag gaan wat betreft andermans servers.... :)

Maare wat gaf je ISP als oplossing?

Technotop
23/02/06, 13:53
Zelfde probleem hier, nu liggen wij op iemands anders server met 2 bakken van ons. Wij hebben er dan ook melding van gemaakt dat als de server onder ons defect gaat onze servers offline gaan omdat hij er bij moet.

Gelukkig is het duidelijk en staan wij binnen 4 weken in een eigen rack maar zou er idd ook niet aan moeten denken dat als hij er bij moet (kan vandaag zijn of morgen) ja dan zijn wij met 2 servers offline.

Als ik jouw was even bellen met je ISP en even bespreken :)

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 13:55
Zelfde probleem hier, nu liggen wij op iemands anders server met 2 bakken van ons.

Eehhh.... zitten jullie nu niet toevallig in dezelfde kast???? :D

ensermo
23/02/06, 13:57
Hahaha.. trebbor. Je gaat me niet vertellen dat JIJ het bent! lol. Zit je bij WeDare!?

Mikey
23/02/06, 13:57
Ik heb eenzelfde geval gehad, ik was toen ter plekke en die bak moest weg. Heb toen de netwerk kabels eruit gehaald en binnen een uur had ik contact met de betreffende personen. Moet er wel bij zeggen dat deze heren meer dan netjes waren en mijn reactie ook snapte.

Stefan Mensink
23/02/06, 13:59
Ik snap uberhaupt niet waarom iemand gewoon een andersmans server gebruikt als onderlegger.....

Omdat ze zelf geen rails of legplankje hadden en dat de enige plek was in de kast waar nog ruimte was.

Niet echt erg netjes, maar je ziet het vaker gebeuren.

ensermo
23/02/06, 14:00
wat ik me afvraag is dan. Moet je niet als co-locatie provider EISEN dat je rails brengt? Toen ik de server plaatste was ik een van de 4 mensen in de rack. Alle vier hadden rails. Binnen anderhalf maand was de rack vol. Maar pas laatst zag ik dat ze ook nog servers OP servers zetten ipv rails. En als je die servers ziet (half open/ cooler eruit steken/ hdd die je zomaar kan aanraken etc) om te huilen.

xserve
23/02/06, 14:01
Belachelijk dit. Ik zou ze bellen om te horen wat zij denken dat een oplossing is. Als die niet snel genoeg is dan gewoon die servers op de rest leggen. Ze vinden dan zelf maar uit hoe ze het gaan oplossen. Zeker in shared colocatie ruimtes lijkt me dat niet de bedoeling.

crazycoder
23/02/06, 14:01
Vind het onbegrijpelijk dat colo boeren niet gewoon eisen dat je voor rails zorg.. of dat zij ervoor zorgen... zomaar alles op elkaar stapelen kan nooit goed zijn..

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 14:02
Ik heb eenzelfde geval gehad, ik was toen ter plekke en die bak moest weg. Heb toen de netwerk kabels eruit gehaald en binnen een uur had ik contact met de betreffende personen. Moet er wel bij zeggen dat deze heren meer dan netjes waren en mijn reactie ook snapte.

Dan waren het vast geen al te belangrijke servers.... Meestal zijn de reacties minder aardig ondanks dat iemand zelf fout bezig is. (Helaas).


Omdat ze zelf geen rails of legplankje hadden en dat de enige plek was in de kast waar nog ruimte was.

Niet echt erg netjes, maar je ziet het vaker gebeuren.


Ik ben toch blij dat ik m'n eigen cabinet heb.

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 14:06
wat ik me afvraag is dan. Moet je niet als co-locatie provider EISEN dat je rails brengt? Toen ik de server plaatste was ik een van de 4 mensen in de rack. Alle vier hadden rails. Binnen anderhalf maand was de rack vol. Maar pas laatst zag ik dat ze ook nog servers OP servers zetten ipv rails. En als je die servers ziet (half open/ cooler eruit steken/ hdd die je zomaar kan aanraken etc) om te huilen.


Ik mag aannemen dat er regels voor zijn bij je provider. Maar dan nog.... Ik denk niet dat je provider tegen je zegt: "Geen rails...? Nou ruk dan alle stekkers er maar uit en gooi maar in een hoekje."... Kortom je zal zelf met het probleem blijven zitten.

Overigens is het bij de profi-colo-providers (geen schop naar budget colo's, maar daar heb ik geen ervaring mee dus kan het niet zeggen of het daar wel of niet gebeurd) altijd zo dat er iemand mee gaat indien er servers voor het eerst worden geplaatst in een rack. En op zo'n moment moet de provider een plaatsing tegenhouden als het zonder rails is.

Maarjah de praktijk wijst helaas anders uit.

ensermo
23/02/06, 14:08
Mooi. Supprt medewerker van de Coloboer vond het ook onbegrijpelijk. Ze gaan vanavond naar de datacenter en dan kunnen we met zijn drieen de oplossing vinden :) (NEE ik we gaan ze NIET eruit trekken :P)

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 14:11
Mooi. Supprt medewerker van de Coloboer vond het ook onbegrijpelijk. Ze gaan vanavond naar de datacenter en dan kunnen we met zijn drieen de oplossing vinden :) (NEE ik we gaan ze NIET eruit trekken :P)

Jammer... :(.... Of ben ik nou heel erg?? :D

Technotop
23/02/06, 14:34
Hahaha.. trebbor. Je gaat me niet vertellen dat JIJ het bent! lol. Zit je bij WeDare!?


Nee wij zitten in EasyNet

Technotop
23/02/06, 14:38
wat ik me afvraag is dan. Moet je niet als co-locatie provider EISEN dat je rails brengt? Toen ik de server plaatste was ik een van de 4 mensen in de rack. Alle vier hadden rails. Binnen anderhalf maand was de rack vol. Maar pas laatst zag ik dat ze ook nog servers OP servers zetten ipv rails. En als je die servers ziet (half open/ cooler eruit steken/ hdd die je zomaar kan aanraken etc) om te huilen.

Wij hebben dan een probleem dan onze ISP noodgedwongen 2 van onze servers moest verhuizen. Hierbij waren deze 2 servers 80 minuten offline omdat ze de rails er niet op kregen. Ja deze hebben wij wel maar het is tijdelijk. Mochten ze de server willen verwijderen dan zijn wij binnen 30minuten bij het datacenter om onze servers los te koppelen en in een ander rack te plaatsen.

Binnen 4 weken zijn wij weg, naar eigen rack (half). Momenteel staat alles ergens anders. Achja niet onze keuze geweest maar moet nu eenmaal eventjes.

snaaps
23/02/06, 14:40
ff mijn menig:

stekkers eruit rukken
server rustig eruit halen
boven op het rack leggen
rustig je eigen server in je nieuwe rack plaatsen
je server ff goed uitvoerig testen.
bakje koffie gaan halen en peukje roken
je rotzooi weer opruimen.
ff om je heen kijkken bij je concolega's
en dan pas die ene server weer aansluiten.
Briefje ophangen, dat ze voortaan een rails moeten gebruiken.

Zo heb ik dit toender tijd ook gedaan.

eigen schuld dikkebult.

BoX
23/02/06, 14:50
Nou ik vind dit een grote fout en nalatigheid van de co-locatie provider. Dit hadden zij NIET mogen accepteren .. en ook zijn zij verantwoordelijk voor de degelijkheid en juist gebruik van de racks. Dit hou je als co-locatie provider ook in de gaten als je het mij vraagt !

Ik had meteen de contactgegevens van die stapeldoos eigenaren gevraagd en ge-eist dat ze die per direct in een rails komen hangen (of dat de co-locatieboer direct voor oplossing zorgt) en anders zonder twijfel de stekker eruit gerost.

Ik zou ook eens kijken of je geen beschadigingen / verbuigingen / deuken in je server hebt .. en anders meteen de co-locatie dudes aansprakelijk stellen.

Remigius
23/02/06, 14:50
Mja, tot nu toe gelukkig nog geen ervaring mee gehad. Maar indien het zou voorkomen zou ik hier vrij hard in zijn. Ik ben bereid om één telefoontje naar de colo-leverancier te plegen waarna deze de tijd krijgen van 2 koppen koffie en 3 peuken om contact te zoeken met de eigenaar of zelf met een oplossing te komen.

Met 'schade' claims moeten ze helemaal niet aan komen zetten, dan krijgen ze een claim terug dat mijn server ontdaan is door het gewicht van de 2 servers erboven.

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 14:51
Wij hebben dan een probleem dan onze ISP noodgedwongen 2 van onze servers moest verhuizen. Hierbij waren deze 2 servers 80 minuten offline omdat ze de rails er niet op kregen. Ja deze hebben wij wel maar het is tijdelijk. Mochten ze de server willen verwijderen dan zijn wij binnen 30minuten bij het datacenter om onze servers los te koppelen en in een ander rack te plaatsen.

Binnen 4 weken zijn wij weg, naar eigen rack (half). Momenteel staat alles ergens anders. Achja niet onze keuze geweest maar moet nu eenmaal eventjes.

Het nette aan jouw verhaal is dat je het bekend maakt bij de betrokken partijen..... De TS lijkt van niets te weten in dit verhaal.


@snaaps: LOL dat zou mijn instelling nou ook zijn.....

Edit: aan de reactie van Remigius te lezen hebben ook wij de zelfde instelling..... Ken ik jou niet ergens van? ;)

Technotop
23/02/06, 14:57
Het nette aan jouw verhaal is dat je het bekend maakt bij de betrokken partijen..... De TS lijkt van niets te weten in dit verhaal.


@snaaps: LOL dat zou mijn instelling nou ook zijn.....

Edit: aan de reactie van Remigius te lezen hebben ook wij de zelfde instelling..... Ken ik jou niet ergens van? ;)

Ik zit niet boven op de TS server hoor ;) Ik zit in een heel ander datacenter en iedereen weet er van. Heb het zelf namelijk niet gedaan want was bij de "nood"verhuizing niet aanwezig. Ben gisteren wel wezen kijken maar komt goed. 2 Servers liggen er op zonder slidingrailes. Verder zijn alle servers in het rack netjes vastgemaakt met slidingrailes dus maak er niet zo'n probleem van ben er niet blij mee maar kan ze moeilijk op de grond plaatsen. In ons eigen rack hebben wij al mooi slidingrailes ;)

fusehost
23/02/06, 14:58
Zie je helaas vaak bij "i-dont-care" coloboeren (vaak zelfs "grote" namen). Bij ons komt er eenvoudigweg geen server binnen zonder railkit. Zelfs oortjes alleen is niet genoeg, want hierdoor trekt je gewoon je kast scheef. Als een klant komt met een 1U servertje zonder rails, verplichten we hem een railkit te kopen (we hebben steeds universele railkits bij, dus tijd kost het meestal niet).

Wat zou ik doen in jouw geval? Zeer eenvoudig: je eigen server eruit halen, en je rails losvijzen. Ik zou wel proberen om min of meer (waar mogelijk) de andere servers zo netjes mogelijk op de stapel te plaatsen, maar heeft iemand een oversized koeler? Pech! Moeten andere stroomkabels los omdat je er anders je server (en je railkit) niet uitkrijgt? Pech. Wel netjes stroom terugplaatsen natuurlijk.

snaaps
23/02/06, 14:59
en het grapgste van het hele verhaal is dat al onze servers nu ook boven op elkaar gefikkerd zijn.
Maar ja, eigen ruimte en ik ga volgende week toch de boel weer verplaatsen.

Ik heb het nu twee keer meegemaakt en dit vermeld aan de colocater.
Maar deze stelt reen railsen verplicht, nou ja dan de stekker er maar uit.
Jongens, wat kost nu een railset? 35 euro en je bent overal van af.

Randy
23/02/06, 15:04
Wij verwachten het wel van onze klanten. Brengen zij geen rail, rekenen we 79,- euro setupkosten voor een plankje. Rails is dus goedkoper. (Hoewel ik nog wat reserverails op voorraad heb).
Incidenteel wijk ik hiervan af, maar dan wordt de server op een van onze eigen 4U servers geplaatst. Veelal als ook de plankjes op zijn.

Ik snap je probleem, maar vind dit meer een probleem van je coloprovider. Met andere woorden, - netjes - verwijderen om je eigen server weg te halen. ISP uiteraard wel even inlichten.

frvge
23/02/06, 15:05
Ben blij dat wij ergens onderin zitten :) Geen problemen daarmee dus.

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 15:06
Ik zit niet boven op de TS server hoor ;) Ik zit in een heel ander datacenter en iedereen weet er van. Heb het zelf namelijk niet gedaan want was bij de "nood"verhuizing niet aanwezig. Ben gisteren wel wezen kijken maar komt goed. 2 Servers liggen er op zonder slidingrailes. Verder zijn alle servers in het rack netjes vastgemaakt met slidingrailes dus maak er niet zo'n probleem van ben er niet blij mee maar kan ze moeilijk op de grond plaatsen. In ons eigen rack hebben wij al mooi slidingrailes ;)


Ja zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Jij verteld de betrokken partijen hoe het zit en dat je direct wil reageren als het nodig is.

Het andere verhaal is dat bij de TS hij van niets wist en dus wle met een probleem zit.

Kortom jij denkt wel wat netter (ondanks dat het niet helemaal volgens de regels is) maar in het verhaal van de TS heeft er zo te lezen niemand nagedacht.nagedacht

wonko
23/02/06, 15:08
als jij je server niet kan wegnemen, doordat er andere op rusten, zou ik gewoon de coloboer aanspreken en eisen dat hij ervoor zorgt dat jij deze kan wegnemen. En ik zou hem niet teveel tijd geven, maar eisen dat je er vrij snel (binnen het uur) aan kan, en kan verder werken. Je zal de machine maar dringend moeten verplaatsen.

Bramm
23/02/06, 15:09
Ben blij dat wij ergens onderin zitten :) Geen problemen daarmee dus.

Juist dan kan je dit probleem hebben tog ;) ?

44 U aan servers die op jouw server leunen... phoeeewww

Technotop
23/02/06, 15:28
Ps. Ik hoor hier steeds eisen en al die ongein door de lucht vliegen. 1 Telefoontje naar de provider en het is opgelost. Moeten natuurlijk wel netjes blijven mensen! Dat er een krasje op je server komt je dat had je van tevoren bij het plaatsen van de server wel kunnen bedenken. Mag niet gebeuren maar het "kan" gewoon gebeuren.

Blijf vriendelijk voor elkaar. Neem aan dat het allemaal niet z'n groot probleem is om even een server te verplaatsen of een andere ophang oplossing te verzinnen.

Met eisen dit en eisen dat kom je niet ver.

blaaat
23/02/06, 15:38
Ik zou servers zowieso weg halen.. en als ik in goede bui ben zou ik nog een ander kabeltje rack uit laten zodat ze op de vloer verder konden draaien..

Wat je natuurlijk ook kan doen.. is ze bij de 'gevonden voorwerpen' inleveren..
als iemand iets voor jou deur neerlegt zou je ook zoiets doen.. dus waarom niet ;)


@TS was er geen ander plaatsje in rack vrij?
Heb 3 eigen servers op eigen apc & switch hangen.. maargoed. dat is eigen spul en had geen rails bij het ophangen. Daar kan ik evt zelf voor zorgen of ergens anders op legge

Ryan Kalkhoven
23/02/06, 15:43
@trebbor verstandige opmerking!

Sander-
23/02/06, 16:02
Ik snap niet dat iedereen hier een beetje boos is op degene die die server erop heeft gelegd. Ik zou eerder boos zijn op de colo provider die blijkaar op dat moment nog niet eens WIST dat het er zo bij lag. Wat kan betekenen dat dat al enkelen weken/maanden zo ligt. Bij zo'n colo wil ik ook wel hosten, gewoon 20 servers neerleggen terwijl je maar 1U afneemt, want ze komen toch nooit controleren.

Ik denk dat de colo host hier in gebreke is gebleven aangezien die in mijn ogen ook mede-verantwoordelijk is voor het welzijn van jouw apparatuur.

BoX
23/02/06, 16:22
Precies wat ik bedoelde ja .. de colo provider is hier de nalatige.

gjtje
23/02/06, 16:23
Mijn colohost heeft de server zelf geleverd zonder rails of legplank. Als beginnende gebruiker weet je niet beter dan dat het zo hoort.
Ik zal ze wel eens zelf bestellen ergens maar dat heeft geen prioriteit.

'k Vind het ook niet netjes, en niet verstandig en ook een reden om aan de kwaliteiten van de host te twijfelen. Het uiterlijk zegt ook wel wat over het innerlijk. ;)

Allround
23/02/06, 16:38
Je hebt ook van die mensen die net niet genoeg ruimte over laten voor een server met rails dat is pas iritant,
heb je een rail gekocht kan hij er niet tussen om dat sommige mensen zelf gemaakte dingen hebben. Daar had ik dus last van.
Maar gelukkig heb ik er groote sterke oortjes aan zitten, maar zeker nog eens terug gaan om mn rail er in te zetten.

ensermo
23/02/06, 20:55
Mensen mensen.. komt allemaal goed. De coloprovider heeft netjes de servers verplaatst. Ik kreeg een telefoontje dat mijn server gewoon beschikbaar was en hun excuses. Vanavond ga ik daar naar toe en ga ik kijken waar de servers liggen. lol. (even snuffelen bij grofvuil :P)

Keenondots
23/02/06, 20:58
Beetje lacks van de coloboer dat hij z'n shared racks zo laat vullen. Kan overigens niet wachten op de foto's...

blackdragon
23/02/06, 21:25
Idd erg onbeschoft..ik had ook eerlijk gezegt dat ding meteen aan de kant gepleurd "Zachtjes" :P
Maar laat de foto's maar komen :D

pc-sup
23/02/06, 22:04
Blackdragon inclusief verloer kosten:D

Dillard
24/02/06, 00:36
Inderdaad, dit was een probleem van je coloboer.

Bij ons komt er geen server in (gelijk aan Randy) zonder rails of plankje, evt. hebben wij plankjes liggen voor directe oplossingen.

Daarnaast: wij lopen regelmatig de kasten na om te zien of alles er netjes bijstaat en grijpen in als dat niet het geval is (wat niet zo vaak gebeurd omdat alle plaatsingen in principe in bijzijn van een medewerker geschiedden).

Pinvert
24/02/06, 00:44
Bij sommige coloboeren mag je niet eens zelf je server in of uit het rack doen.
WideXS: Medewerker haalt 'm er uit, plaatst 'm op een tafeltje met beeldscherm en tb en ms en als je klaar bent met knutselen zet die medewerker 'm weer terug. Zo hoort het volgens mij. Kun je ook geen brokken maken door per ongeluk de kabels los te trekken ;)

electric
24/02/06, 09:15
Bij sommige coloboeren mag je niet eens zelf je server in of uit het rack doen.
WideXS: Medewerker haalt 'm er uit, plaatst 'm op een tafeltje met beeldscherm en tb en ms en als je klaar bent met knutselen zet die medewerker 'm weer terug. Zo hoort het volgens mij. Kun je ook geen brokken maken door per ongeluk de kabels los te trekken ;)

Dan zou ik helemaal gek worden... Heb liever dat ik er aan zit dan een ander :-)

crazycoder
24/02/06, 09:56
Bij sommige coloboeren mag je niet eens zelf je server in of uit het rack doen.
WideXS: Medewerker haalt 'm er uit, plaatst 'm op een tafeltje met beeldscherm en tb en ms en als je klaar bent met knutselen zet die medewerker 'm weer terug. Zo hoort het volgens mij. Kun je ook geen brokken maken door per ongeluk de kabels los te trekken ;)
Nee, nu kunnen zij dat doen :-)
En volgens mij is dat al eens gebeurt..

cb3rob
24/02/06, 21:18
ach.. bij trueserver waren de "buren" zo vriendelijk hun stekkers door de ontbrekende zijwanden van de racks in onze stekkerdozen te steken..

gewoon er uittrekken..

het is -jouw- bedrijfsruimte die je huurt. (Rackspace ook dus).

als hun (of de leverancier) te armoedig zijn voor een plankje onder servers die zichzelf niet kunnen rackmounten en blijven hangen conform de standaarden voor rackmount equipment (spul hoort gewoon -zelf- te blijven hangen, zonder support!) dan is het HUN spul dat de prufung niet haalt..

moeten ze maar goeie spullen kopen..

zou ze nog een rekening nasturen als je server schade heeft ondervonden hierdoor want het is niet de bedoeling om spullen op te stapelen op servers die -wel- aan de standaarden voldoen :P

servers willen nog wel eens krom worden etc van dat soort behandelingen..

het zou zowiezo prettig zijn als de colocatie boeren eens zouden opletten op dit soort zaken, want stekkers in mijn bedrijfsruimte in mijn stopcontact steken heet gewoon huisvredebreuk.

je -kan- niet meerdere huurders hebben in verder niet onderling volledig afsluitbare ruimtes en het alsnog aan meerdere tokos verhuren zonder security incidenten, tenzij je nadrukkelijk in het contract zet dat het geen verhuur van bedrijfsruimte betreft maar het in bewaring geven van de aparatuur, in welk geval de verantwoording ook volledig bij de coloboer ligt want hij is immers juridisch de houder van de aparatuur in dat geval.

dus constructie 1:
- coloboer verhuurt BEDRIJFSRUIMTE met alle juridische implicaties daarvan, en doet dat op dusdanige wijze dat klant A niet in de ruimte van klant B kan komen.
(in welk geval de coloklant zelf juridisch houder van de aparatuur blijft, de provider geen aansprakelijkheid heeft voor schade toegebracht door derden en de klant aanspraak kan maken op recht van wegen en paden (zelfs zonder pas etc)).
Doorgaans zal de klant bij deze constructie ook voor beveiliging betalen dus enige aansprakelijkheid blijft altijd bestaan voor de coloboer.

constructie 2:
- coloboer neemt de aparatuur in bewaring en is ook volledig aansprakelijk voor schade, het er racken en un-racken van de aparatuur en draagt zorg dat er niets fout gaat

Wij leveren vrijwel uitsluitend colocatie onder constructie 1, maar je kan de keuze prima aan de klant laten. voor kleinere klanten is constructie 2 handiger.

punt is dat wel nadrukkelijk in het contract moet staan -wat- er precies geleverd wordt om duidelijk te maken van welke constructie sprake is.

MediaServe
01/03/06, 22:59
Ik moet eerlijk toegeven dat wij er ook genoodzaakt waren om twee servers op een andere (sterke) server te leggen. Wij hebben dit overlegt met de partijen en binnenkort worden de servers voorzien van slidingrails.

Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we een oplossing bedacht:
Bovenaan in het rack beginnen met het plaatsen van servers ;)

frvge
02/03/06, 00:59
Maar daar is het toch het heetste ;) ?

MediaServe
02/03/06, 01:02
Maar daar is het toch het heetste ;) ?Hebben we geen last van hoor :)

Technotop
02/03/06, 10:12
Ik moet eerlijk toegeven dat wij er ook genoodzaakt waren om twee servers op een andere (sterke) server te leggen. Wij hebben dit overlegt met de partijen en binnenkort worden de servers voorzien van slidingrails.

Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we een oplossing bedacht:
Bovenaan in het rack beginnen met het plaatsen van servers ;)

Volgende week slidingrailes ;) Dus komt goed.

AlphaXS
02/03/06, 11:37
Ik moet eerlijk toegeven dat wij er ook genoodzaakt waren om twee servers op een andere (sterke) server te leggen. Wij hebben dit overlegt met de partijen en binnenkort worden de servers voorzien van slidingrails.

Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we een oplossing bedacht:
Bovenaan in het rack beginnen met het plaatsen van servers ;)

Ik neem toch aan, dat je dit niet serieus neemt?

Dan staat je cabinett goed wankel.. dat is niet erg voor een poosje, maar op de langere termijn zou ik dit niet willen doen.

jgrusewski
04/03/06, 13:07
Netjes de stekkers eruit halen. Ik neem niet aan dat het hele professionele diensten zijn die geleverd worden vanaf die servers anders zouden ze niet open met uitstekende coolers boven op jou server liggen.

Of zie ik dat verkeerd !?

Mikey
04/03/06, 13:25
ach.. bij trueserver waren de "buren" zo vriendelijk hun stekkers door de ontbrekende zijwanden van de racks in onze stekkerdozen te steken..


Vind jouw houding buitensporig onprofesioneel, ik haal uit je verhaal nergens dat je contact gezocht hebt met de betreffende partij, ik kan me voorstellen dat op moment je servers komt plaatsen en je meegenomen powerblok is defect etc etc dat je gebruik maakt (lees tijdelijk) van een andere oplossing (lees tijdelijk). Maar goed zo ben ik zelf, als ik zie dat iemand anders door nood tijdelijk bij mij zijn power zou prikken zou ik daar geen probleem van maken, zelf zorg ik wel altijd voor voldoende spullen, dat de ander de (finaciele) middelen daar niet voor heeft ben ik best bereid een oogje dicht te knijpen. Maar zonder pardon alles eruit trekken vind ik te ver gaan. Maar nogmaals dat ben ik.

crazycoder
04/03/06, 13:35
Vind jouw houding buitensporig onprofesioneel, ik haal uit je verhaal nergens dat je contact gezocht hebt met de betreffende partij, ik kan me voorstellen dat op moment je servers komt plaatsen en je meegenomen powerblok is defect etc etc dat je gebruik maakt (lees tijdelijk) van een andere oplossing (lees tijdelijk). Maar goed zo ben ik zelf, als ik zie dat iemand anders door nood tijdelijk bij mij zijn power zou prikken zou ik daar geen probleem van maken
Als het met toestemming cq instemming is lijkt het mij geen probleem. Zonder toestemming mag/hoort men dat helemaal niet te doen..

Mikey
04/03/06, 13:42
Nogmaals, ik zeg dat ik zelf er geen probleem van zou maken als iemand dit bij mij zou doen, maar dan nog ben ik tegen het gelijk eruit trekken van kabels .

Swiftway-UK
04/03/06, 14:11
Deels waar, tegenwoordig moet men bij veel DC flink bijbetalen voor meerverbruik aan stroom, in zo een geval is het niet netjes de buren hun stroom te tappen natuurlijk;)

crazycoder
04/03/06, 14:20
Nogmaals, ik zeg dat ik zelf er geen probleem van zou maken als iemand dit bij mij zou doen, maar dan nog ben ik tegen het gelijk eruit trekken van kabels .
Jij zou dus eerst contact opnemen met de eigenaar van de desbetreffende server?

Kan, is erg netjes van je, van de andere kant.. die persoon zou in voorkomend geval zelf contact met jou op moeten nemen voordat hij gebruik zou gaan maken van jouw apparatuur.
Is dat een excuus om de server zomaar zonder stroom te zetten? Nee, maar ik zou het best kunnen begrijpen als dat zou gebeuren..

Mikey
04/03/06, 14:34
Jij zou dus eerst contact opnemen met de eigenaar van de desbetreffende server?

Kan, is erg netjes van je, van de andere kant.. die persoon zou in voorkomend geval zelf contact met jou op moeten nemen voordat hij gebruik zou gaan maken van jouw apparatuur.
Is dat een excuus om de server zomaar zonder stroom te zetten? Nee, maar ik zou het best kunnen begrijpen als dat zou gebeuren..

Ik zou zeker om tekst en uitleg vragen, misschien heeft de betreffende persoon wel de intentie om contact op te nemen, zelfde geld zit de geplaatste config niet eens 24 uur in het rack en loop je er nu tegen aan. Voor mij valt dit in het rijtje collegiaal.

Mark17
04/03/06, 15:47
Ik zou met de leverancier van het rack (in mijn geval EuroAccess) even contact opnemen met de vraag of ze mij de naam van de eigenaar van het rack naast me kunnen geven of dat EuroAccess even contact met ze opneemt om het te verhelpen. Stekkers eruit trekken zou ik niet snel doen (aangezien als het goed is je nog wel ergens een stekker erin kunt drukken in je rack, desnoods een remote power switch (EPC/APC/etc.)). Collegiaal zou ik het aanpakken aangezien je daar in de toekomst profijt van kunt hebben.

crazycoder
04/03/06, 16:10
Ik zou met de leverancier van het rack (in mijn geval EuroAccess) even contact opnemen met de vraag of ze mij de naam van de eigenaar van het rack naast me kunnen geven of dat EuroAccess even contact met ze opneemt om het te verhelpen. Stekkers eruit trekken zou ik niet snel doen (aangezien als het goed is je nog wel ergens een stekker erin kunt drukken in je rack, desnoods een remote power switch (EPC/APC/etc.)). Collegiaal zou ik het aanpakken aangezien je daar in de toekomst profijt van kunt hebben.
Ja leuk, zit je tegen 23.00 uur in het DC te proberen contact met iemand te krijgen. Niets mis mee als het lukt, maar als het niet lukt zou in mijn geval jouw stekker er toch echt uit vliegen als ik die outlet nodig heb.

Waarom zou je als benadeelde partij tegen elke prijs een ander ter wille zijn? Mijn ervaring is dat je daar meestal alleen maar shit voor terug krijg.
Mensen die zichzelf netjes gedragen ge/misbruiken niet ongevraagd het materiaal van een ander. Zij vragen het of zorgen er zelf voor dat zij een andere mogelijkheid hebben. Is dat niet mogelijk, dan zorgen zij ervoor dat je gemakkelijk contact met ze kan krijgen..

Ryan Kalkhoven
04/03/06, 16:21
Heren misschien is het voor de personen die niet graag zien dat anderen in hun rack zitten (net zoals ik) een idee om een rack te nemen bij een provider die gewoon netjes tussenschotten laat zitten tussen de verschillende racks die van verschillende eigenaren zijn.

Dat kan een hoop gezeur (zoals bewezen in dit topic) voorkomen

Mark17
04/03/06, 16:54
Heren misschien is het voor de personen die niet graag zien dat anderen in hun rack zitten (net zoals ik) een idee om een rack te nemen bij een provider die gewoon netjes tussenschotten laat zitten tussen de verschillende racks die van verschillende eigenaren zijn.

Dat kan een hoop gezeur (zoals bewezen in dit topic) voorkomen

Dan nog kunnen de gene die een beetje lenig zijn je stroom tappen lijkt mij maar dat terzijde. Er zit wel een tussen wand bij het rack dat ik heb echter is dat ook alleen maar handig en goed.

Jacobs.T
05/03/06, 13:04
Ik moet eerlijk toegeven dat wij er ook genoodzaakt waren om twee servers op een andere (sterke) server te leggen. Wij hebben dit overlegt met de partijen en binnenkort worden de servers voorzien van slidingrails.

Om dit in de toekomst te voorkomen hebben we een oplossing bedacht:
Bovenaan in het rack beginnen met het plaatsen van servers ;)

Waarom wil je in godsnaam naar het DC gaan met 2 servers als je toch geen sliding rails voorzien hebt.

Aan TS, coloboer bellen was idd het verstandigste.

MediaServe
05/03/06, 14:13
Ik neem toch aan, dat je dit niet serieus neemt?

Dan staat je cabinett goed wankel.. dat is niet erg voor een poosje, maar op de langere termijn zou ik dit niet willen doen.Het rack staat zeer stevig hoor. Onze racks zijn extra diep (100 cm) en zitten vast aan de naastgelegen racks. Door de slidingrails worden de racks zeer stevig.


Waarom wil je in godsnaam naar het DC gaan met 2 servers als je toch geen sliding rails voorzien hebt.Het ging niet om onze eigen servers, het was dus niet voorzien.