PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil Mbit en gewone GB data



garssen
22/02/06, 19:11
Beste mensen,

Ik sta op het punt een dedicated server te bestellen alleen ik weet nog steeds niet goed het verschil tussen Mbit en gewone Gb data. Kan iemand mij dit uitleggen en ook hoeveel GB data 1Mbit inhoud?

mvg, Willem

Stefan Mensink
22/02/06, 19:18
http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/70367-berekening-van-dataverkeer.html

garssen
22/02/06, 19:52
Goede beschrijving van dataverkeer alleen ik zie niet echt het verschil tussen gewone Gb data en Mbit data.

frvge
22/02/06, 20:26
Lees?
Je kiest voor vast aantal gigabytes per maand of een gemiddelde verbindingssnelheid per seconde (heel kort door de bocht).
Dus met 1.5mbit wordt bedoelt de hoeveelheid data die je in 1 maand mag verbruiken als je iedere seconde 1.5mbit gebruikt. Dus 1.5mbit*60*60*24*30/8/1024 is RUWWEG het aantal GB per maand (475 GB). Let op dat er bij mbps wel 95% of andere regelingen van toepassing kunnen zijn, welke het totaal bedrag beinvloeden.

Sander-
22/02/06, 20:43
Goede beschrijving van dataverkeer alleen ik zie niet echt het verschil tussen gewone Gb data en Mbit data.

als je GB's inkoopt kan je op elk moment zien hoeveel je die maand nog mag verbruiken zonder dat je meer of minde rkwijt bent.

Maar stel je hebt een grapjas die leuk denkt te zijn en in 1 nacht tijd samen met een paar vrienden 10000 keer je 100mb.bin download dan gaat er gewoon 10000 * 100 = 1000GB van je traffic af.

Terwijl als je in MBit's 95% inkoopt je dan dus daar feitelijk niks van terug ziet omdat die 5% van een maand ongeveer 36 uur is en die piek waarin je dataverkeer extreem hard ging daar binnen valt en er dus afgehaald wordt. JE betaald dan dus aan het eind van de maand wel wat je voor de rest verbruikt hebt.

Het heeft allebei zn voordelen... Maja wat ik nu zeg is een samenvatting van die link die je ook zelf ff had kunnen lezen.

Als je de server voor Streaming of Gameservers gaat gebruiken: GB's inkopen. Gameservers zitten s'nachts en s'ochtends vaak niet vol, of worden weinig gebruikt. Maar als ze wel beginnen te slurpen s'avonds dan zit je al gauw over die 36 uur en betaal je dus heel veel terwijl je relatief weinig gebruikt.

Als je websites oid gaat hosten: Mbit 95%. Mocht je dan een keer een ddos krijgen of een site die een wel heel populaire file aanbied, dan betaal je daa reigenlijk niet echt voor :)

garssen
22/02/06, 22:43
Wat zouden jullie adviseren. Het gaat om een upload site waar veel filmpjes zullen worden bekeken en gedownload. Welke soort data lijkt jullie hier het beste voor?

Stefan Mensink
22/02/06, 22:56
Dat maakt niet zo uit, als het maar VEEL is.

Mark17
22/02/06, 23:59
Wat zouden jullie adviseren. Het gaat om een upload site waar veel filmpjes zullen worden bekeken en gedownload. Welke soort data lijkt jullie hier het beste voor?

Hoeveel data denk je te gaan verzetten per maand? Zolang hij druk is zal per mbit(95%) waarschijnlijk het goedkoopste zijn icm colocatie.

garssen
23/02/06, 04:24
Het aantal GB is moeilijk te zeggen omdat de site binnenkort pas online gaat. Ik ga uit van in het begin 1000 bezoekers per dag die downloaden of bekijken een 2 filmpjes van 25mb. Dus rond de 50gb per dag.
Per Mbit inkopen vooraf en achteraf is wel het goedkoopst. Ik wil de site gaan hosten op www.webxtra.nl en dan de volgende dedicated server samenstellen:

CPU: AMD Athlon 64 3700+ (2,2Ghz, 1mb L2 Cache)
RAM: 1GB
1e hardeschrijf: 250gb
2e hardeschrijf: 120gb
Besturingssysteem: Windows 2003 Server web edition
Controlpanel: Plesk 30 (ik heb liever direct admin maar hoorde dat dit niet kon met windows?)
Dataverkeer: 3Mbit
Service Level: 0 Sla

Lijkt jullie dit goed? Of hebben jullie andere ideeen of suggesties voor mij?

fre0n
23/02/06, 12:35
Directadmin en windows gaat imho idd niet lukken. Is er een reden om specifiek voor windows te gaan? Zo te zien ga je voor leaseweb, heb je alle positieve en negatieve punten van hun netwerk en service bekeken?

3mbit is een mooie middenmoot om te beginnen. Ik denk dat je zowiezo moet afwachten hoe de site bezocht wordt. Ik zou in ieder geval zorgen dat je flexibel bent en je traffic inkoop kunt bijstellen bij je provider.