PDA

Bekijk Volledige Versie : Voip aanbieden



fattee77
20/02/06, 21:34
Heeft iemand kennis van wat je nodig hebt en waar je rekening mee dient te houden indien je bv voip zou willen aanbieden zoals voipbuster dat doet?

Hardware
Software
Protocollen
Mediagateways etc.

Graag jullie ideeen

Thanks

Keenondots
21/02/06, 01:32
Registratie bij Opta als telecom aanbieder, voldoende PSTN/ISDN30 lijnen voor het afhendelen van regulier telefoonverkeer; aansluiting bij VoIP peering netwerken (Dundi, o.a.), etc. Niet iets om er zo even bij te doen.

Thijs
21/02/06, 01:33
Zorgen dat je vreselijk veel bandbreedte kunt verbruiken, dit wordt wel eens te makkelijk gezien.

lifeforms
21/02/06, 02:20
Hardware: Redundancy. (Bedrijven kunnen misschien leven met 15 minuten geen website als je een server moet herstarten. Telefoon moet altijd werken als je concurrerende diensten wilt aanbieden, want dat doet het KPN's telefoonnetwerk ook.) Wat de beste keus qua ISDN hardware is hangt af van het besturingssysteem dat je wil draaien.

Wat software betreft: met Asterisk en je eigen beheer scripts kun je een heel eind (misschien wel overal) komen.

Protocollen: ik zou het bij SIP houden en Cisco's gesloten protocollen waar mogelijk overslaan. Met Asterisk zit je standaard goed; wellicht de extra G729 codec installeren (ik weet niet of deze gratis is voor commercieel gebruik).

Mediagateway ken ik niet.

Bastho
21/02/06, 13:05
Het aanbieden van Voip telefoondiensten word door heel veel mensen onderschat. Waarschijnlijk ben je eerste (paar) jaar meer geld kwijt dan dat je binnen krijgt van de klanten. Dit vanwege de hoge aanschafkosten van dergelijk apperatuur.

hostlogic.nl
21/02/06, 17:59
Je zou ook even goed moeten kijken welke diensten je aan wilt bieden en hoe je je wilt onderscheiden van anderen. Als je alleen voipbuster wilt imiteren zul je waarschijnlijk zoals Bastho al zegt veel moeten investeren en hier nauwelijks inkomsten uit krijgen. Je zult een combi moeten vinden, bijvoorbeeld groot belminuten inkopen en deze tegen kostprijs doorzetten naar klanten (bulk) en daarbij PBX hosting ofzo aanbieden aan zakelijke klanten die daar ook graag voor willen betalen. Ik kan me niet voorstellen dat voipbuster alleen winst maakt, daar moet een bedrijf achter zitten die dit soort dingen erbij doet en gebruikt om bekendheid te krijgen ofzo.

WI-Hosting
21/02/06, 18:05
Je zou ook even goed moeten kijken welke diensten je aan wilt bieden en hoe je je wilt onderscheiden van anderen. Als je alleen voipbuster wilt imiteren zul je waarschijnlijk zoals Bastho al zegt veel moeten investeren en hier nauwelijks inkomsten uit krijgen. Je zult een combi moeten vinden, bijvoorbeeld groot belminuten inkopen en deze tegen kostprijs doorzetten naar klanten (bulk) en daarbij PBX hosting ofzo aanbieden aan zakelijke klanten die daar ook graag voor willen betalen. Ik kan me niet voorstellen dat voipbuster alleen winst maakt, daar moet een bedrijf achter zitten die dit soort dingen erbij doet en gebruikt om bekendheid te krijgen ofzo.

voipbuster is niet alleen voipbuster (zijn volgens mij 5 voip programma's)

en zij maken groot deel van hun winst door de 10 euro per 120 dagen..
na 120 is die 10 euro weg (als je het niet gebruikt) en veel mensen storten er geld op om af en toe te bellen..

het is meer een hype dan iets.. als het iets afneemt dan maakt voipbuster zwaar verlies

fattee77
21/02/06, 20:58
Allen bedankt voor jullie meningen.
Ik neem aan dat het nodig is dat je inderdaad belminuten af dient te nemen
om bereikbaar te zijn vanaf het publieke netwerk en om te bellen naar het publieke netwerk. Hoe is het anders mogelijk om te bellen naar het vaste netwerk en gebeld worden vanuit het vaste netwerk?

Heeft er iemand een schematisch weergave van de benodigde infrastructuur en een eventuele globale schatting van kosten die ermee gemoeid zijn?

Ik onderschat het hele gebeuren niet, maar ik probeer voormezelf een globale indruk te krijgen van wat er benodigd is. Mocht het uiteindelijk na grondig onderzoek de moeite waard zijn, dan is het zeker niet de bedoeling dat dit het er zo bijgedaan wordt.

fattee77
21/02/06, 21:18
Wat software betreft: met Asterisk en je eigen beheer scripts kun je een heel eind (misschien wel overal) komen.

Protocollen: ik zou het bij SIP houden en Cisco's gesloten protocollen waar mogelijk overslaan. Met Asterisk zit je standaard goed; wellicht de extra G729 codec installeren (ik weet niet of deze gratis is voor commercieel gebruik).



In welk gedeelte van het netwerk zou je Asterisk dan kunnen implementeren?

hostlogic.nl
21/02/06, 23:19
Allen bedankt voor jullie meningen.
Ik neem aan dat het nodig is dat je inderdaad belminuten af dient te nemen
om bereikbaar te zijn vanaf het publieke netwerk en om te bellen naar het publieke netwerk. Hoe is het anders mogelijk om te bellen naar het vaste netwerk en gebeld worden vanuit het vaste netwerk?

Heeft er iemand een schematisch weergave van de benodigde infrastructuur en een eventuele globale schatting van kosten die ermee gemoeid zijn?

Ik onderschat het hele gebeuren niet, maar ik probeer voormezelf een globale indruk te krijgen van wat er benodigd is. Mocht het uiteindelijk na grondig onderzoek de moeite waard zijn, dan is het zeker niet de bedoeling dat dit het er zo bijgedaan wordt.

Als ik deze vragen zo lees krijg ik toch de indruk dat je zelf nog niet zoveel onderzoek gedaan hebt. Heb je al eens de archives van de Asterisk maillijsten doorgelezen? Geinformeert bij VOIP hardware leveranciers? Kijk ook eens op www.voip-info.org voor info over bijvoorbeeld protocollen en hardware.

fattee77
22/02/06, 01:28
Als ik deze vragen zo lees krijg ik toch de indruk dat je zelf nog niet zoveel onderzoek gedaan hebt. Heb je al eens de archives van de Asterisk maillijsten doorgelezen? Geinformeert bij VOIP hardware leveranciers? Kijk ook eens op www.voip-info.org voor info over bijvoorbeeld protocollen en hardware.

Ik heb wel wat onderzoek gedaan (nog steeds bezig) en heb ook reeds voip-info.org bezocht alsmede voip-news.com.
Geinformeerd bij hardware leveranciers heb ik nog niet gedaan.