PDA

Bekijk Volledige Versie : Licenties; hoe en wat?



Ties
20/02/06, 16:12
Hallo allemaal,

Ik zit met het volgende. Voor een aantal klanten heb ik verschillende systemen ontworpen. Vrij uitgebreide cms-achtige systemen waarop gehele websites draaien. Nu krijg ik echter steeds vaker van klanten de vraag wat extra licenties (met de optie op doorverkopen) kost.

Wie kan mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? En zijn er/hebben jullie misschien voorbeeldlicenties beschikbaar? Ik zelf heb op het web geen goede voorbeelden kunnen vinden. Ik ga zowiezo ook nog even een offerte aanvragen bij ICT Recht.

Concreet heb ik in ieder geval de volgende vragen:
- Wat is een redelijke prijs voor een extra licentie (met optie op doorverkopen)?
- Werken met licenties per jaar per gebruiker/systeem of werken met 'lifetime-licenties'?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Sander-
20/02/06, 17:59
Bedenk goed dat zodra je met licenties wil gaan werken je rekening moet houden met:
- Uitbrengen van upgrades
- Fixen van security probs etc
- Support verlenen, doe jij dat, doet de reseller dat?

Str@nger
20/02/06, 18:08
En is ook afhankelijk van het soort product dat je aanbiedt.

Houdt ook rekening ermee of je product aangepast kan/mag worden of alleen als totaalpakket verder verkocht mag worden?
Doe je een gebruikslicentie of een totaalpakket (upgrades en support)?
Zijn licenties overdraagbaar?

Ties
20/02/06, 18:12
Denk dat het onderdeel upgrades uitbrengen voor een heel groot deel af te vangen is door vast te leggen in welke (de huidige) vorm het geheel verkocht/afgenomen wordt middels die licentie, of is dat niet echt gebruikelijk?

Security fixes of eventuele bug fixes zijn goede punten, daar ga ik eens over nadenken. Maar ik denk dat ook hier geldt dat je dit af kunt spreken, zolang het maar duidelijk staat vermeld in de licentie. Maar dat geldt natuurlijk voor alles.

Gedeeltelijke oplossing is misschien ook (ik lees tijdens het typen van dit bericht de reactie van stranger) het aanbieden van verschillende licenties; met support, met onbeperkt aantal upgrades enzovoorts. Feit bij dit laatste is wel dat je natuurlijk verplicht bent ook daadwerkelijk upgrades uit te brengen.

Alvast bedankt voor jullie reacties, jullie helpen me goed op weg!

Sander-
20/02/06, 19:55
Denk dat het onderdeel upgrades uitbrengen voor een heel groot deel af te vangen is door vast te leggen in welke (de huidige) vorm het geheel verkocht/afgenomen wordt middels die licentie, of is dat niet echt gebruikelijk?

Security fixes of eventuele bug fixes zijn goede punten, daar ga ik eens over nadenken. Maar ik denk dat ook hier geldt dat je dit af kunt spreken, zolang het maar duidelijk staat vermeld in de licentie. Maar dat geldt natuurlijk voor alles.

Gedeeltelijke oplossing is misschien ook (ik lees tijdens het typen van dit bericht de reactie van stranger) het aanbieden van verschillende licenties; met support, met onbeperkt aantal upgrades enzovoorts. Feit bij dit laatste is wel dat je natuurlijk verplicht bent ook daadwerkelijk upgrades uit te brengen.

Alvast bedankt voor jullie reacties, jullie helpen me goed op weg!
En er dan dus ook voor te zorgen dat de upgrades wel werken met de huidige websites van klanten en op zo'n makkelijke manier te installeren zijn dat je er zelf niet meer aan te pas hoeft te komen.

hanzeman
21/02/06, 15:42
En er dan dus ook voor te zorgen dat de upgrades wel werken met de huidige websites van klanten en op zo'n makkelijke manier te installeren zijn dat je er zelf niet meer aan te pas hoeft te komen.

Je zou ook na kunnen denken over 1 algemeen cms. Dat klanten hierop inloggen met een gebruikersnaam/wachtwoord . Voordeel hiervan is dat wanneer je een update uitvoerd aan je cms dit direct door iedereen te gebruiken is.

Hans

Ties
21/02/06, 15:49
Je bedoelt het CMS op 1 plaats online (mijn server) vanwaar klanten hun eigen website kunnen bewerken? Mocht je dat bedoelen, het is voor mij geen optie daar niet alle klanten bij mij worden gehost..

In ieder geval bedankt voor je input :)

hanzeman
21/02/06, 21:46
Je bedoelt het CMS op 1 plaats online (mijn server) vanwaar klanten hun eigen website kunnen bewerken? Mocht je dat bedoelen, het is voor mij geen optie daar niet alle klanten bij mij worden gehost..

In ieder geval bedankt voor je input :)

Zorg je er toch voor dat de mensen bij jou hosting gaan afnemen. Ga bij jezelf te rade wat op dit moment de klanten belemmerd bij jou de hosting af te sluiten. Blijkt dat er geen belemmering is, maar de klanten wisten bijvoorbeeld niet dat je ook hosting aanbiedt ben je van het "probleem" af. Blijkt er wel een belemmering te zijn dan dien je deze op te lossen. Mocht je te duur zijn met je prijzen, laat ze zakken. De "verlies" wat je hiermee maakt weegt niet op tegen de winst die je er op den duur mee behaald. Is je serviceverlening niet oke, doe er wat aan etc. etc. etc....
Hopelijk kun je er wat mee. :D

Hans