PDA

Bekijk Volledige Versie : Info over markt,branche,concurrenten, etc. gezocht voor Ondernemingsplan.



maas
20/02/06, 13:32
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met afstuderen voor de studie Technische Bedrijfskunde (HBO).
Als afstudeeropdracht heb ik het schrijven van een ondernemingsplan voor mijn eigen bedrijf (dat overigens al zo'n 2,5 bestaat). We bieden Domeinnaamregistratie, Webhosting en Search Engine Optimization aan.

Belangrijk onderdeel van mijn ondernemingsplan vormt natuurlijk het marketingplan. Hiervoor ben ik nu op zoek naar actuele (en juiste) markt-, branche- en concurrentiegegevens. Het lukt me echter niet om deze te vinden.

Heeft er iemand tips over waar ik hiervoor terecht kan, of is er iemand hier zelf in het bezit van dergelijke informatie of misschien zelfs wel van een recent ondernemingsplan voor een bedrijf als het mijne? Ik zou het dan erg waarderen als je me bij m'n zoektocht zou willen helpen!!

Ik ben overigens NIET op zoek naar:
- Informatie over hoe je een ondernemingsplan schrijft;
- Algemene informatie over dienstverleners in de IT-branche (zoals ze o.a. bij de KvK, het CBS en de Rabobank hebben), omdat deze info te algemeen is en geen goed beeld geeft over de markt van onze specifieke diensten (Domeinnaamregistratie, Webhosting, SEO).


Alvast hartelijk dank voor de hulp !

Groetjes,

Edwin

marijn79
21/02/06, 09:55
Hoi Edwin,

Deze informatie is erg lastig te vinden want ze zijn eigenlijk niet bekend. Hoe ik dat weet? Ben vorig jaar zelf afgestudeerd op een onderwerp in de hosting branche en was op zoek naar dezelfde info. Het enige wat je een beetje een idee geeft zijn het aantal SIDN deelnemers. (plusmin 1900 dacht ik).

Succes ermee, en als je nog vragen hebt....

Deimos
21/02/06, 10:39
Mag jij een dergelijk plan als afstudeeropdracht schrijven ?? Ik zou willen dat ik dat mocht, ben klaar met mijn studie op mijn afstudeeropdracht na, maar mijn opleiding wilt niets weten van onderzoek doen voor mijn eigen bedrijf......

DutchTSE
21/02/06, 11:15
Mag jij een dergelijk plan als afstudeeropdracht schrijven ?? Ik zou willen dat ik dat mocht, ben klaar met mijn studie op mijn afstudeeropdracht na, maar mijn opleiding wilt niets weten van onderzoek doen voor mijn eigen bedrijf......
lichtelijk offtopic:

ik mag over 2 jaar stage lopen bij mijn eigen bedrijf (=half jaar thuis zitten) en mijn afstudeerfase ook in me eigen bedrijf doen.

Dat ik aan stage lopen in me eigen bedrijf niks heb, dat snap ik, maar het is mogelijk :)

(opleiding informatica aan de HvA)

Rik
21/02/06, 11:21
Ik heb inmiddels meerdere plannen ontwikkeld voor hosters en relevante ondernemingen, en deze informatie is wel degelijk te 'vinden'. Er moet alleen goed gezocht worden in verschillende databases en monitorings van banken.

Valt me wel op dat HBO studenten de info niet kunnen achterhalen... :)

U begint bijvoorbeeld hier:
- kennissite MKB (http://www.eim.net/smartsite.dws?id=98)

Pak bijvoorbeeld de Bliss-G.E.M-database, of de gene met kerncijfers, en begin te 'spelen' ;)

Succes !

Bastho
21/02/06, 12:15
Ga eens Googlen daar heb je heel veel voorbeelden van ondernemingsplannen!

Rik
21/02/06, 12:33
Even lezen...

Het gaat hem niet om een voorbeeld van een Businessplan, het gaat hem om kengetallen uit de hostingbranche ;)

maas
21/02/06, 13:16
Even lezen...

Het gaat hem niet om een voorbeeld van een Businessplan, het gaat hem om kengetallen uit de hostingbranche ;)

Inderdaad! En ja, de opleiding gaat ermee akkoord; even voor alle duidelijkheid: ik doe dit niet om op een easy manier af te studeren, maar wil een écht goed onderbouwd plan opstellen waarmee we bijvoorbeeld een bank kunnen overtuigen van onze aspiraties. Dat ik op deze manier twee vliegen in één klap sla is natuurlijk mooi meegenomen ;-).

Rik bedankt; ik zal eens gaan speuren op de kennissite MKB.

Verder tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!

Chill Creations
22/02/06, 19:45
Kijk op je hoge school of je daar toegang hebt tot het digitaal bibliotheek van onder andere de Haagse Hogeschool. Ga daar anders even langs en vraag aan een van de studenten of je voor een bak koffie zijn student nummer mag lenen.

Dan kun je heel veel informatie doorzoeken, echt goed!