PDA

Bekijk Volledige Versie : Het gebruik van AJAX



_arno_
18/02/06, 12:23
Hoi heren,

Ik hou graag beetje van prutsen en zit de laatste hype te bekijken.
Het gebruik van AJAX ( Asynchronous JavaScript And XML (http://en.wikipedia.org/wiki/AJAX) ), nu heb ik het bekeken en beetje uitgetest.
Eigenlijk kan ik niet echt een goed voordeel kan verzinnen om het te gebruiken.
Door de huidige generatie van bandbreedte vervalt eigenlijk het groote voordeel van ajax, het niet hoeven te refreshen van een pagina.
Daarnaast zitten er nog haken en ogen aan, het gebruik van javascript is niet al te fijn.
Er zullen altijd mensen zijn die javascript hebben uitstaan, en een andere interpertatie van de browser kan het ajax systeem vermoeilijken ( heb bv geen idee of het werkt op mac / *nix systeem ).
Plus het feit dat je pagina bookmarken niet meer mogelijk is ( tenminste als je ajax gebruikt om je content te refrehsen )

Mijn conclusie:
Ajax is 10 jaar te laat gekomen.

Dan wat vragen:
Gebruiken jullie AJAX?
Zo ja, Waarvoor dan?
Waarom heb je voor ajax gekozen?

Met vriendelijke groet,
Arno

svbeek
18/02/06, 12:33
Ajax is juist een vernieuwende en zeer bruikbare techniek.
Wij hebben AJAX gebruikt voor bijv. het dynamisch vullen van enkele dropdownboxen. Afhankelijk van de gekozen waarde in de eerste box wordt box 2 gevuld met keuzemogelijkheden. Als de gebruiker dan ook weer een item in box 2 selecteert, wordt box 3 gevuld. Enzovoort. Als je dit zonder AJAX zou moeten doen zou je meerdere grote arrays in je javascript code mee moeten geven. Kost je veel meer scripting.
Een ander voorbeeld: validatie van een html form. Ingevulde waarden worden zonder dat de gebruiker het form eerst submit gevaliveerd. Voordeel: veel sneller (pagina hoeft niet opnieuw geladen en gerenderd te worden, wat anders misschien wel meerdere keren gebeurd tot de gebruiker alle velden goed heeft ingevuld), de gebruiker ziet meteen wat er fout is, etc. Eventueel kan je zelfs suggesties doen voor in te vullen waarden terwijl de gebruiker typt (denk aan google suggest).

Wat mij betreft dus niets dan lof voor AJAX.

xserve
18/02/06, 12:50
AJAX is heel erg gaaf, maar er moet wel goed nagedacht worden waarvoor je het gaat gebruiken. Op een gewone website is het bijvoorbeeld bijna nergens bruikbaar. Maar in webapplicaties is het heel erg fijn, je kunt op veel fronten zorgen voor de functionaliteit van gewone applicaties.

Wij gebruiken het wel in ons facturatiesysteem en in nog een aantal webapplicaties. Zo kun je in het facturatiesysteem bijvoorbeeld factuurregels aanmaken, als je op enter drukt is de regel al toegevoegd en gelijk totalen en dergelijke opgeteld. Dat kan ook zonder AJAX, maar niet op een nette manier.

Mijn mening: AJAX is zeer mooi, maar bedenk goed waar je het voor gebruikt. Zeker niet overal bruikbaar.

Dillard
18/02/06, 13:24
Ik heb een aantal toepassingen gezien op basis van AJAX en ik denk dat het nog een grote toekomst heeft.

Veel applicaties welke nu nog niet naar WEB zijn opgezet lopen meestal vast op het grootste nadeel van een web-applicatie, namelijk het moeten verzamelen van gegevens welke je vervolgens submit. Dit nadeel wordt met AJAX weggenomen, zodat het nabouwen van elke WIndows-applicatie naar WEB toe mogelijk wordt.

Ik verwacht dat we hier de komende jaren veel meer over gaan horen (met name voor complexere applicaties natuurlijK)

Wido
18/02/06, 13:33
Kijk bijvoorbeeld deze website eens: http://backbase.com/

Een voorbeeld wat er allemaal niet met AJAX kan.

Een klant wees me ook op http://www.roundcube.net/, die heb ik als test geïnstalleerd, moet zeggen dat ik het ook mooi vind.

Ik denk dat deze techniek een hoop mooie dingen gaat laten zien in de toekomst.

Domenico
18/02/06, 13:56
Ook vB3.5+ maakt gebruik van AJAX!

Bijvoorbeeld: http://files.vbulletin.com/3.5/ajax.html

gjtje
18/02/06, 14:15
Toch wel grappig dat wanneer iemand een API om een "eeuwen oude" techniek schrijft het opeens hip wordt.

Dit was al lange tijd mogelijk met puur het xml httprequest alleen was het niet zo eenvoudig te implementeren. Volgens mij is Backbase ook begonnen met een techniek die daar op was gebasseerd aangezien ze langer bestaan dan Ajax, en hun grote speerpunt was content veranderen zonder refresh.

PeterT
18/02/06, 15:09
Een klant wees me ook op http://www.roundcube.net/, die heb ik als test geïnstalleerd, moet zeggen dat ik het ook mooi vind.

Heb 'm hier ook al een paar maandjes draaien, maar ik mis de search :(

Wido
18/02/06, 16:00
Heb 'm hier ook al een paar maandjes draaien, maar ik mis de search :(
Mja, maar een begin is er.

Ik mis ook een signature e.d., maar ik vind de basis al erg mooi.

Jamai
18/02/06, 16:14
Net als met veel hypes is deze ook iets "over the top" gehyped. Vind er persoonlijk niets aan, hoor geen enkele klant van me erover, hoor nauwelijks collega's erover en zie zelf ook het nut niet. Hetzelfde kun je bereiken maar dan op een normale manier, met waarschijnlijk minder moeite.

Geen AJAX voor mij dus!

_arno_
18/02/06, 16:24
Na de reacties gelezen te hebben kan het wel praktisch zijn, alleen meer voor kleine onderdelen van een website zelf.

Mooi en praktisch voorbeeld vind ik van svbeek, iets configureren in je formulier.
Als je bv de website van ahead-it.be bekijkt ( voorbeeld: http://www.ahead-it.be/shop/configure.php?id=839 ) als je andere hardeschijf erin zet moet de pagina zich opnieuw laden.
Nadeel is dat je pagina dus ook naar boven verhuist ( gescrolled ), wat kan frustreren bij de klant.
Het gebruik van ajax om de kosten te berekenen zal erg praktisch zijn.

Die backbase heeft trouwens wel coole scripts gemaakt zeg.
Ik zal roundcube eens een keer installeren, ben benieuwd naar de werking ervan.

xserve
18/02/06, 16:32
Als je bv de website van ahead-it.be bekijkt ( voorbeeld: http://www.ahead-it.be/shop/configure.php?id=839 ) als je andere hardeschijf erin zet moet de pagina zich opnieuw laden.
Nadeel is dat je pagina dus ook naar boven verhuist ( gescrolled ), wat kan frustreren bij de klant.
Het gebruik van ajax om de kosten te berekenen zal erg praktisch zijn.
Dat zijn inderdaad erg mooie plekken om het te integreren. Zeker voor bijvoorbeeld webapplicaties waar mensen de hele dag mee moeten werken.

_arno_
18/02/06, 16:48
Ik heb roundcube geinstalleerd, ziet er mooi uit.
Alhoewel ik het wel wat traag vind, maar dit is waarschijnlijk omdat ik naar externe server connect.
Ik zal de werking ervan later eens bekijken.

jgrusewski
18/02/06, 17:21
Ik heb net een hele AJAX gebaseerde webapplicatie af.
Bijzonder handig hoor. Het gaat om een applicatie voor een transport bedrijf dat een constant een lijst gebruikt met alles dat er gedaan wordt de gehele dag. In de vorige versie (VB applicatie) hadden alle planners een overzicht die constant database checks doet om updates te controleren. Om te voorkomen dat de webapplicatie elke seconde de gehele pagina gaat vernieuwen heb ik AJAX gebruikt. En het is zeker fijn om mee te werken.

mpk
18/02/06, 18:08
AJAX is gewoon een verzamelterm. Die wordt veel in hype gebruikt, maar ik raad je aan dat gewoon te negeren. Een van de oorspronkelijke Netscape developers die meewerkte aan de 1.0 versie van Javascript zei onlangs dat AJAX eigenlijk Javascript Now Works zou moeten zijn.


Eigenlijk kan ik niet echt een goed voordeel kan verzinnen om het te gebruiken.

Ik verwijs je naar GMail en Google Maps. Beiden AJAX applicaties. Gmail heeft ook een non-AJAX mode - en dat maakt het bouwen van b.v. een mobile interface wel zo makkelijk, maar verder maakt bijna iedereen gebruik van de AJAX interface.



Door de huidige generatie van bandbreedte vervalt eigenlijk het groote voordeel van ajax, het niet hoeven te refreshen van een pagina.


.. het niet hoeven refreshen is geen voordeel? Sorry? Wat? Mis ik hier iets? Een refresh neemt nog altijd tijd in beslag en daarnaast is de hele UI geblockt tijdens de refresh. Asynchroon updaten spaart niet alleen bandbreedte en server side processing, maar geeft ook een betere gebruikers ervaring.



Daarnaast zitten er nog haken en ogen aan, het gebruik van javascript is niet al te fijn.


Er zitten wat haken en ogen aan, maar Javascript (of EMCAscript) is een complete OO taal, dynamisch, loosely typed en heeft closures en exception handling.

Javascript debuggen blijft lastig, (zelfs met Venkman), maar er valt prima in te programmeren. Liever JS dan, zeg, VB :)

Bij een project moet je gewoon kijken wat de requirements zijn en vervolgens de "rich client" aspecten zo inbouwen dat ze kunnen degraderen (en b.v. nog bruikbaar zijn in lynx). In mijn ervaring is het degradatie proces een geval van per sessie en per onderdeel schuiven tussen processing op de client (voor rich browsers) en processing op de server (voor andere browsers) + page reload.

Randy
18/02/06, 21:59
Sites als funda.nl, ns.nl en Google suggest gebruiken het. Ideaal, vooral de plaatsnaamaanvulling. Zelf gebruik ik het bij diverse omroepsites om bij de website/liveplayer het 'nu op de radio: %artiest% - %nummer%' (veelal textbestand) weer te geven.

Voorheen deed ik dit met meta refresh, allen die klikjes in IE zijn imo vrij irritant als je audio beluisterd.

AJAX is een prima (nieuwe) methode waar best toekomst in zit, met name voor webapplicaties. Een goed voorbeeld ervan is Zimbra

Stefan Mensink
18/02/06, 22:24
AJAX is inderdaad erg handig om formulieren effectiever te laten werken. Denk aan automatisch aanvullen van woorden, het opzoeken van adressen bij postcodes, etc.

Zelf heb ik pas wat AJAX-technologie toegepast o.a. in de web-frontent van een Asterisk-telefooncentrale. Zo kan je bijv. middels een enkel vinkje een toestel aan- of afschakelen (zodat dat toestel overgaat als er op de buitenlijn gebeld wordt), of de status van toestellen (bezet, dnd...) en huidige gesprekken bijwerken in een overzichtpagina. Tevens wil ik het nog mogelijk maken dmv Drag&Drop gesprekken door te laten schakelen.

Bookmarken is in dit voorbeeld geen probleen, gezien de basispagina altijd hetzelfde is, en de getoonde gegevens altijd de meest actuele moeten zijn.

Roundcube webmail gebruik ik inderdaad ook. Nog in beperkte mate, gezien de software nog niet production stage is.

Ik maak (nog) geen gebruik van kant-en-klare API's. Gewoon XMLHttpRequest, en nog wel eventueel Sarissa, maar da's geen vereiste.

CharlieRoot
20/02/06, 08:03
Ajax bestaat al erg lang en kwam dus niet te laat, het werd pas te laat "groot" gebruikt door in dit geval Google.

Meeste mensen die ajax leren kennen gaan meteen "overboard", zoals backbase.. ajax is leuk voor afwerking van bepaalde formulieren e.d. maar is niet bedoelt om hele sites op te laten runnen. Daarbij moet je rekening houden met gebruikers die geen .js ondersteunen.

Ik maak alle .js files zelf, geen vaste basis programmatuur of frameworks. daar zit naar mijn mening teveel zooi in.

superior-is
20/02/06, 11:00
Nou Prototype (Conio) of Prototype.lite + moo.ajax (van Moo.fx) vind ik toch behoorlijk goed uitgewerkte javascript bouwsels.

lumomm
22/02/06, 19:43
Ik ben erg tevreden over xajax

http://www.xajaxproject.org/

bami82
23/02/06, 05:14
Ajax is ook erg handig als je bv. een chatbox in php wil maken. Het steeds refreshen van de pagina is niet echt netjes.

HooGLaNDeR
23/02/06, 07:38
Ajax is ook erg handig als je bv. een chatbox in php wil maken. Het steeds refreshen van de pagina is niet echt netjes.

De chat van Partyflock.nl is hier ook mee gemaakt. Werkt super :D