PDA

Bekijk Volledige Versie : hosting aanbieden als particulier



mohabo
13/02/06, 22:31
Wat denken andere webhosters (en de staat) over een particulier die ook webhostingpaketten aanbiedt? Het gaat wel niet om échte concurrentie, omdat de paketten zeer klein zijn. Winst zal er dus nauwelijks gemaakt worden.

Tuneboy
13/02/06, 22:38
Ik denk dat je moeilijk klanten krijgt, meeste potentiele klanten gaan toch twijfelen als je niet beschikt over een KVK-nummer e.d.

crazycoder
13/02/06, 22:38
Waarom wil je hostertje spelen als je niets wil verdienen?

Hoe denken je klanten over een leverancier van diensten die geen BTW factuur kan overhandigen?

Belastingdienst maakt het wellicht niet veel uit als het erg lage bedragen zijn. Winst komt gewoon bij je inkomen.. Wil je weten hoe de belastingdienst denkt? Kijk dan even op belastingdienst.nl

Overigens.. iedere niet-echte-concurent (zoals jij blijkbaar zie) stoot in principe brood uit de mond van de mensen die ervan moeten eten.

mohabo
13/02/06, 22:44
Ik woon zelf in België en inkomsten onder 1700 Euro per jaar zijn gewoon extra inkomsten. En ik beschouw mij inderdaad niet als concurrentie omdat mijn doelgroep de pro webhosters geen geld opbrengen omdat ze die prijzen niet kunnen betalen.

t.bloo
13/02/06, 23:01
In Nederland mag je geen hosting diensten aanbieden zonder ingeschreven te zijn in het handelsregister. En ik kan me haast niet voorstellen dat je goedkoper bent dan iedere webhoster die ik ken (want er zitten er me toch een paar goedkope tussen)...

AlfaHosting
14/02/06, 00:32
Origineel geplaatst door t.bloo
In Nederland mag je geen hosting diensten aanbieden zonder ingeschreven te zijn in het handelsregister. En ik kan me haast niet voorstellen dat je goedkoper bent dan iedere webhoster die ik ken (want er zitten er me toch een paar goedkope tussen)...

Ook in Belgie mag dat niet.

Geoffrey
14/02/06, 02:37
Origineel geplaatst door Mario


Ook in Belgie mag dat niet.

Klopt en het maakt ook niet uit hoeveel je verdient. Op het ogenblik dat je ook maar iets van winst maakt doe je aan zwartwerk.

Daarbij komt dat één van de eerste vragen van een klant (toch bij ons) is of we onze BTW nummer kunnen voorleggen en of ze een geldige factuur zullen ontvangen bij aanschaffing van de diensten. Mijn advies is dan ook dat je niet moet beginnen met het aanbieden van webhosting als je geen geldige BTW nummer hebt en dat je (naar jou spreken) heel weinig klanten zal trekken. Dit om de reden dat ik daarnet al heb opgenoemd, maar ook omwille van het feit dat mensen een webhoster zoeken die 100% betrouwbaar is en ik weet niet of ze dat van een particulier zomaar zullen slikken. Vergeet niet, dat als jij je werken moet stilleggen van de belastingsdient of weet ik veel wat, dat je klanten er ook in meegetrokken worden!

Doe het dus niet!

crazycoder
14/02/06, 07:11
Origineel geplaatst door mohabo
Ik woon zelf in België en inkomsten onder 1700 Euro per jaar zijn gewoon extra inkomsten. En ik beschouw mij inderdaad niet als concurrentie omdat mijn doelgroep de pro webhosters geen geld opbrengen omdat ze die prijzen niet kunnen betalen.
Ik weet diverse hostingbedrijven die voor eur 1.25 per maand (of zelfs minder) hosting aanbieden.

Dat is eur 15 per jaar. Doe daar een domeinnaam bij, kost bij dergelijke bedrijven iets van eur 15-20 per jaar.. Dus voor iets van eur 35 per jaar heeft iemand het hele spul.
Lijkt mij niet dat een dergelijk bedrag een echt probleem is of zou moeten zijn.

Meer dan eur 10-15 goedkoper (op jaarbasis) kan je nooit gaan zonder serieus verlies te draaien. Of je moet erin slagen om een redelijk aantal klanten te vinden en alles op een zeer goedkoop reseller account gaan draaien.

Bedenk 1 ding. Ook al betalen mensen erg weinig, als er problemen zijn heb je een hoop gezeur. Sterker nog, ik krijg de indruk dat mensen die voor erg goedkoop gaan meer lopen te zeveren dan de mensen die voor duurdere oplossingen gaan.

AlfaHosting
14/02/06, 08:39
Origineel geplaatst door Geoffrey


Klopt en het maakt ook niet uit hoeveel je verdient. Op het ogenblik dat je ook maar iets van winst maakt doe je aan zwartwerk.

Daarbij komt dat één van de eerste vragen van een klant (toch bij ons) is of we onze BTW nummer kunnen voorleggen en of ze een geldige factuur zullen ontvangen bij aanschaffing van de diensten. Mijn advies is dan ook dat je niet moet beginnen met het aanbieden van webhosting als je geen geldige BTW nummer hebt en dat je (naar jou spreken) heel weinig klanten zal trekken. Dit om de reden dat ik daarnet al heb opgenoemd, maar ook omwille van het feit dat mensen een webhoster zoeken die 100% betrouwbaar is en ik weet niet of ze dat van een particulier zomaar zullen slikken. Vergeet niet, dat als jij je werken moet stilleggen van de belastingsdient of weet ik veel wat, dat je klanten er ook in meegetrokken worden!

Doe het dus niet!

Het kan wel zonder BTW nummer hoor ... het is een speciaal statuut waarbij je jaarlijks een maximumbedrag mag verdienen. Je hebt dan geen BTW nummer, maar je mag wel facturen schrijven.

Ik zou zeggen dat zoiets ideaal is voor de topicstarter. Mijn tip: raadpleeg je boekhouder.

4Design
14/02/06, 19:41
Naar mijn mening mag het niet.
Er bestaat wel zoiets in BE als vrijstelling van belasting als je niet boven een bepaald bedrag uitkomt.
Je mag dan je klanten factureren zonder btw waardoor ook jij geen btw hoeft te betalen.
Een btw nummer is hierbij wel verplicht en ik dacht dat het maximumbedrag van inkomsten slechts een 4 a 5000 euro/jaar is.
Het zou me verbazen dat iedereen die dat wil zomaar kan starten met het aanbieden van hosting of andere diensten.
Attest Bedrijfskennis is tegenwoordig ook verplicht om te mogen starten met het aanbieden van diensten of producten.
Vroeger kon je een beetje aanklooien, maar die tijd is voorbij gelukkig.

Str@nger
14/02/06, 20:06
Particulieren hebben vrij weinig aan een BTW-nr van een bedrijf...
En ik denk zolang je er geen eigen bedrijf van maakt - dwz geen inschrijving bij KvK of de Belgische tak ervan, en doorverkoop van bijv. een resellerpakket, (alleen) aan vrienden en familie, dat dat geen probleem is.
Zodra je het grootschaliger wil aanpakken, is het wel erg verstandig om bij de Kvk ingeschreven te staan, en wil je je (ook) richten op de zakelijke markt, dan is een BTWnr alleen al 'verplicht' wil je interesse van zakelijke klanten krijgen...

[Ik zeg niets over of het verstandig is; ik bespreek alleen of ik het theoretisch mogelijk acht]

AlfaHosting
14/02/06, 22:55
Origineel geplaatst door 4Design

Attest Bedrijfskennis is tegenwoordig ook verplicht om te mogen starten met het aanbieden van diensten of producten.
Vroeger kon je een beetje aanklooien, maar die tijd is voorbij gelukkig.

Nu Nederland nog :)

t.bloo
14/02/06, 23:50
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=44353&sectieID=5

De Kamer van Koophandel heeft een zestal criteria ontwikkeld waar een onderneming aan moet voldoen om zich in te schrijven in het handelsregister.
1. de ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid';
2. de werkzaamheden worden tegen betaling verricht;
3. de ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico;
4. de ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers;
5. de ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen;
6. er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.

Je voldoet aan alle zes de punten lijkt me zo.

crazycoder
14/02/06, 23:56
Origineel geplaatst door Mario


Nu Nederland nog :)
Naaah, jullie lopen achter :-) hier is het afgeschaft.

Hoe dan ook, het zou goed zijn als het weer als eis in werd gevoerd. Eens zien hoeveel er dan af gaan vallen....

tvm
15/02/06, 12:05
Het is gewoon belachelijk dat je in nederland als 14 jarige een kvk nummer kan gaan aanvragen.

In België kan het vanaf 18 jaar mits je een attest bedrijfsbeheer hebt. Dan is het als student zeker niet slim een btw nummer te gaan aanvragen wat in nederland blijkbaar hele wat minder problemen geeft.

xYnta
15/02/06, 12:56
Je zult wel klanten krijgen maar slechts klanten welke opzich geen BTW zullen willen betalen aangezien jij als particulier geen BTW mag vorderen. Hierover moet je trouwens wel zeer goede afspraken maken met je belastingsadviseur want anders kan je flink de mist in lopen, je mag volgens mij namelijk maar een bepaald bedrag per maand verdienen.

SebastiaanStok
15/02/06, 17:43
Je mag voor zo ver ik weet gewoon bij verdienen zolang dit word opgeven bij de belastingdienst :)

Ik zelf doe aan webdesign en dit is inclusief hosting ;) Dit doe ik gewoon als particulier(Nog wel)

Het zo wie zo verstandiger als je grootschalig hosting gaat aanbieden om inteschrijven omdat je dan meer jurdig recht hebt!

Als de klant niet wil betalen of hij plaats een website met ilegale content dan word jij hier verandertwordenlijk voor geacht omdat jij het beheer doet volgens de wet.
En je indekken met AV werkt dan niet omdat dit enkel voor ondernemers geld.


Weet je wat jij zou moeten doen.
EERST EVEN LANGS DE KAMER VAN KOOPHANDEL :D :p

ikkuh
23/02/06, 15:55
Even voor de duidelijkheid:

Een BTW-nummer betekent dat je btw plichtig bent, betekende dat je BTW moet verekkenen over de diensten die je factureert.
Zonder BTW nummer kan je dus NOOIT een factuur uitschrijven zonder BTW.

Wat kan dan wel?
Als particulier ben je instaat 'iets bij te verdienen', dat betekent dat je je bijv. freelance zou kunnen verhuren aan een aannemer, waarbij de BTW automatish verlegt wordt naar de aannemer, en er dus alsnog over jouw facturen btw gerekent wordt.

Het is dus als particulier niet mogelijk om een factuur uit te schrijven aan een andere particulier.
Dat is zwartwerken

letop,.. dit is zo in NL, betreft BE zal het vast wel weer anders geregelt zijn.

4Design
23/02/06, 22:47
In België kon dit vroeger wel. Echter heb je tegenwoordig voor ALLES de kennis bedrijfsbeheer en een ondernemingsnr nodig.

Toen ik startte enkele jaren geleden werd dit ingevoerd en bij mijn vraag voor welke beroepen dit bewijs allemaal nodig was wist men mij te vertellen dat het zelfs nodig was als toiletdame( voor de belgen WC madam) :-)
De meesten madammen hebben het niet hoor maar deze zijn eigenlijk tegen de wet bezig.
Enige mogelijkheid in BE is dus zwart werken voor een bedrijf dat wel een BTW nr heeft, al geloof ik niet dat die staan te springen om je aan te werven.

AlfaHosting
23/02/06, 22:53
Ik woon zelf in België en inkomsten onder 1700 Euro per jaar zijn gewoon extra inkomsten. En ik beschouw mij inderdaad niet als concurrentie omdat mijn doelgroep de pro webhosters geen geld opbrengen omdat ze die prijzen niet kunnen betalen.

Zo eenvoudig gaat dat in Belgie niet :)

AlfaHosting
23/02/06, 22:55
Het is gewoon belachelijk dat je in nederland als 14 jarige een kvk nummer kan gaan aanvragen.

In België kan het vanaf 18 jaar mits je een attest bedrijfsbeheer hebt. Dan is het als student zeker niet slim een btw nummer te gaan aanvragen wat in nederland blijkbaar hele wat minder problemen geeft.

Inderdaad .. ik begrijp niet goed hoe men zulke regel wil invoeren ?

Pinvert
24/02/06, 00:26
Ik heb voor mijn zakelijke sites (non hosting) een eigen servertje.
Maar ik heb zoveel schijfruimte en dataverkeer over dat ik voor een select groepje vrienden en familie hosting accountjes gratis en voor nix heb aangemaakt. Ik krijg er af en toe wel spontaan een doosje wijn voor. Ben ik nou ook een illegale hoster??
:p :D

®on
24/02/06, 00:47
Nieuwe groep hosters: wijnkelderhosters (ipv. zolderkamerhosters) :D

Pinvert
24/02/06, 01:19
Nieuwe groep hosters: wijnkelderhosters (ipv. zolderkamerhosters) :D
Result for wijnkelderhoster.nl
domain is free
:D

DaRkDrEw
24/02/06, 12:41
De TS moet gewoon even naar de Kamer van Koophandel, zover ik weet mag je zonder KvK geen hosting verhuren want je bent dan niet als freelancer bezig

fish_
01/03/06, 17:29
In Nederland mag je geen hosting diensten aanbieden zonder ingeschreven te zijn in het handelsregister. En ik kan me haast niet voorstellen dat je goedkoper bent dan iedere webhoster die ik ken (want er zitten er me toch een paar goedkope tussen)...

Waar kan ik deze info vinden?