PDA

Bekijk Volledige Versie : Is dit normaal??



mohabo
12/02/06, 23:54
Hoewel ik tevreden ben over mijn huidige hostingprovider, heb ik uit nieuwsgierigheid een bestelling geplaatst bij een ander bedrijf.
Bij de nieuwe krijg ik na bestelling een bevestiging en daarbij wordt er ook gedreigd met een incassobureau indien het bedrag niet binnen 60 dagen overgemaakt wordt. (???)

Staat een online bestelling gelijk aan een contract?

Thijs
13/02/06, 00:12
Je zal wel algemene voorwaarden aangevinkt hebben ?

Pinvert
13/02/06, 00:14
Laten we het eens omdraaien.... Vindt je het normaal om zomaar uit nieuwsgierigheid een bestelling te doen die je eigenlijk toch niet van plan was af te nemen?

Volgens de wet voor koop op afstand als particulier heb je wel de kans om binnen zeven dagen de koop te annuleren. Als je dat niet binnen die termijn doet ben je verplicht af te nemen.

4Design
13/02/06, 00:19
Persoonlijk vind ik dat de host in kwestie geen ongelijk heeft je het tarief hiervoor aan te rekenen.
Wellicht heb je zoals Thijs reeds zei de algemene voorwaarden aangevinkt en ben je dus akkoord met wat daar in staat.
Mogelijk heeft de host al tijd gestopt in het aanmaken van je pakket / domeinnaam en factuur wat ook (tijd) dus geld kost.

Str@nger
13/02/06, 00:24
Indien er idd niet staat factuur aanvragen maar bestellen, dan is de verkoop gesloten.

mohabo
13/02/06, 01:11
Het gaat om een standaardbericht en is alleen bestemd voor wie een verlenging aangaat en dan niet betaalt.
Het was alleen onduidelijk.

lifeforms
13/02/06, 01:32
Bij ons moet je ook altijd betalen. ;)

WH-Tim
13/02/06, 01:44
Origineel geplaatst door Pinvert
Volgens de wet voor koop op afstand als particulier heb je wel de kans om binnen zeven dagen de koop te annuleren. Als je dat niet binnen die termijn doet ben je verplicht af te nemen. [/B]

Mits het niet om maatwerk gaat zoals domeinnamen.

WebSiteNet
13/02/06, 16:15
Sorry? Je hebt uit nieuwsgierigheid een bestelling geplaatst? Daar kan ik geen enkele respect voor opbrengen.

Veel hosts hebben veel mensen die voor de lol een bestelling plaatsen. Denk je dat die dat als leuk ervaren dat er weer iemand "voor de lol" een bestellinkje geplaatst hebben? Je gaat toch ook niet naar de supermarkt, koopt een ons kip en brengt hem de volgende dag terug omdat het uit nieuwsgierigheid was?

Zo, dat was mijn preek.

Nu het formele: Je hebt het recht het product binnen 7 dagen te retourneren zonder een reden te hoeven geven. Je moet (bij bijvoorbeeld bij hardware) wel de terug verzendkosten betalen. Dit geld overigens niet bij domeinen omdat dit maatwerk is, zoals tim al zei.

Hosting is echter geen product, maar een dienst. Ik heb gehoord dat dit niet onder maaatwerk valt maar alleen een rechter kan hier uitsluitsel over geven.


Mijn Conclusie: Je hebt terwijl je je er ten volle bewust van was iets gekocht en als er niks mis mee is behoor je dat imho gewoon te betalen.

Best4U
13/02/06, 16:26
nee, ik vind het niet normaal.
60 dagen betalingstermijn is naar mijn mening veel te lang ;)

Paul junior
13/02/06, 18:07
Vraag volgende keer gewoon een offerte aan ;).

Of als je nieuwsgierig bent over de bestel procedure stop dan voor de laatste echte bestel stap.

Luuc
13/02/06, 18:37
Origineel geplaatst door WebSiteNet
Sorry? Je hebt uit nieuwsgierigheid een bestelling geplaatst? Daar kan ik geen enkele respect voor opbrengen.

Veel hosts hebben veel mensen die voor de lol een bestelling plaatsen. Denk je dat die dat als leuk ervaren dat er weer iemand "voor de lol" een bestellinkje geplaatst hebben? Je gaat toch ook niet naar de supermarkt, koopt een ons kip en brengt hem de volgende dag terug omdat het uit nieuwsgierigheid was?

Zo, dat was mijn preek. Je vat het verkeerd op, hij heeft uit nieuwschierigheid een bestelling geplaatst bij een ander hostingbedrijf en het viel hem toen op dat er een verschil zit in orderbehandeling tussen de twee hostingbedrijven.

That's all :)
Er is hier volgens mij geen sprake van spookbestelingen of wanbetaling.

WebSiteNet
13/02/06, 19:54
Hmmm. Ik ben inderdaad aan een bril toe..... ;)

mohabo
13/02/06, 22:27
Origineel geplaatst door WebSiteNet
Hmmm. Ik ben inderdaad aan een bril toe..... ;)

Gelieve het bedrag voor de bril binnen 60 dagen over te maken, anders zal de zaak doorgegeven worden aan een incassobureau! :D

En mijn bedoeling was om later échte bestellingen te plaatsen (wat ondertussen ook gebeurd is). Ik was alleen wat verschoten van de dreigende taal, maar het blijkt een standaardbericht te zijn en niet bestemd voor nieuwe gebruikers.

Tuneboy
13/02/06, 22:40
Origineel geplaatst door WebSiteNet
Sorry? Je hebt uit nieuwsgierigheid een bestelling geplaatst? Daar kan ik geen enkele respect voor opbrengen.

Veel hosts hebben veel mensen die voor de lol een bestelling plaatsen. Denk je dat die dat als leuk ervaren dat er weer iemand "voor de lol" een bestellinkje geplaatst hebben? Je gaat toch ook niet naar de supermarkt, koopt een ons kip en brengt hem de volgende dag terug omdat het uit nieuwsgierigheid was?

Zo, dat was mijn preek.

Nu het formele: Je hebt het recht het product binnen 7 dagen te retourneren zonder een reden te hoeven geven. Je moet (bij bijvoorbeeld bij hardware) wel de terug verzendkosten betalen. Dit geld overigens niet bij domeinen omdat dit maatwerk is, zoals tim al zei.

Hosting is echter geen product, maar een dienst. Ik heb gehoord dat dit niet onder maaatwerk valt maar alleen een rechter kan hier uitsluitsel over geven.


Mijn Conclusie: Je hebt terwijl je je er ten volle bewust van was iets gekocht en als er niks mis mee is behoor je dat imho gewoon te betalen.

Ik ben het in principe met je eens, maar de vergelijking met de kip uit de supermarkt is niet correct. Probeer de vergelijking te maken met het bestellen van 17 pizza's en die vervolgens niet aannemen als de koerier aan de deur staat. Bij de kip heb je namelijk ook al afgerekend en het product in gebruik genomen.

blaaat
13/02/06, 22:55
Origineel geplaatst door mohabo


Gelieve het bedrag voor de bril binnen 60 dagen over te maken, anders zal de zaak doorgegeven worden aan een incassobureau! :D

En mijn bedoeling was om later échte bestellingen te plaatsen (wat ondertussen ook gebeurd is). Ik was alleen wat verschoten van de dreigende taal, maar het blijkt een standaardbericht te zijn en niet bestemd voor nieuwe gebruikers.

Het is natuurlijk ook aan hun om standaard berichten GOED in te stellen.

Dus je deed een fake bestelling om later misschien pas een echte te doen... vind het niet kunnen.. Je had een offerte kunnen vragen, maar niet zomaar bestellen...

Dillard
13/02/06, 23:05
Overigens: recentelijk gehoord dat de wet "Koop op afstand" niet van toepassing is op dienstverlening (waar Hosting onder valt). Iemand enig idee of dit klopt?

blaaat
13/02/06, 23:07
Origineel geplaatst door Dillard
Overigens: recentelijk gehoord dat de wet "Koop op afstand" niet van toepassing is op dienstverlening (waar Hosting onder valt). Iemand enig idee of dit klopt?

Volgens mij valt webhosting er zoieso niet onder, omdat webhosting maatwerk is?

Er wordt toch speciaal voor die klant een account aangemaakt.. (= maatwerk?)

Energie
13/02/06, 23:32
Origineel geplaatst door Dillard
Overigens: recentelijk gehoord dat de wet "Koop op afstand" niet van toepassing is op dienstverlening (waar Hosting onder valt). Iemand enig idee of dit klopt?

Tuurlijk valt de wet "koop op afstand" hieronder. Je denkt toch niet dat ze speciaal een uitzondering maken voor webhosting bedrijven he.

En nee webhosting valt niet onder maatwerk.

Maar ik moet toegeven, om zomaar een bestelling te doen bij een bedrijf is wel bizar en je zal je gewoon moeten houden aan hun voorwaarden mits die niet in strijd is met de wet.