PDA

Bekijk Volledige Versie : herinneringen sturen



hires
12/02/06, 19:15
Ik heb al wat posts gezien betreffende wanbetalers e.d. Waar ik met name benieuwd naar ben is of er wettelijk iets bestaat voor het versturen van herinneringen en wanneer uiteindelijk kan worden overgegaan tot het suspenden van een account. Als er geen wettelijke regeling hiervoor is, wat zijn de regels/acties die jullie hanteren?

WH-Tim
12/02/06, 19:22
Gewoon een aangetekende brief met handtekening retour zenden. Betalen ze nog niet dan hebben ze geen recht op hun deel van de overeenkomst lijkt mij? Dus dan suspend je ze gewoon. Wanbetalers zijn mensen die geen geld hebben, dus ze zullen heus geen advocaat inschakelen ;)

We Are Online
12/02/06, 20:06
Een aangetekende brief (5 a 6 euro) brengt wel kosten met zich mee en zal derhalve bij een budgethoster niet uit kunnen (het pakket is slechts enkele euro's. Een herinnering/belletje/email of een combinatie hiervan is vaak wel de oplossing. Uiteraard hangt zeker af van het te betalen bedrag en het type klant.

3j3ct
12/02/06, 20:17
Origineel geplaatst door Maexx
Een aangetekende brief (5 a 6 euro) brengt wel kosten met zich mee en zal derhalve bij een budgethoster niet uit kunnen (het pakket is slechts enkele euro's. Een herinnering/belletje/email of een combinatie hiervan is vaak wel de oplossing. Uiteraard hangt zeker af van het te betalen bedrag en het type klant.

wel collect call bellen dan :D

eMiz0r
12/02/06, 20:23
Gewoon een incassobureau na 2 herinneringen (een totaal traject van 30 dagen). Alleen een account suspenden schiet je weinig mee op. Je rekent wel op die inkomsten.

hires
12/02/06, 20:32
Origineel geplaatst door eMiz0r
Gewoon een incassobureau na 2 herinneringen (een totaal traject van 30 dagen). Alleen een account suspenden schiet je weinig mee op. Je rekent wel op die inkomsten.

Na 14 dagen geen betaling wacht ik een paar dagen, stuur dan de eerste herinnering... wacht je dan weer 14 dagen, om vervolgens een tweede herinnering te sturen? Ik ben geneigd al vrij snel een tweede herinnring te sturen; de pakketten waar het om gaat zijn nu twee maanden actief..

Aecius
12/02/06, 20:52
De rechter verlangt meestal dat je je wederpartij (klant) een redelijke termijn geeft voor nakoming. Wat precies redelijk is, hangt af van de branche.

Wat betreft sommaties en herinneringen zijn er geen wettelijke regelingen. Algemeen is wel aanvaard dat er 1 sommatie uit gaat en (minimaal) 1 of 2 herinneringen. Iemand moet wel in verzuim zijn (gesteld), dus kijk hier je eigen algemene voorwaarden een keer op na.

Ik adviseer mijn om hun termijnen strak te hanteren en daarna naar mij te sturen. Je moet je woord houden en je debiteuren ook een beetje opvoeden. Als je zelf niet snel een factuur stuurt, betalen de debiteuren ook niet snel. Als je (relatief) weinig klanten hebt en een persoonlijke band met ze hebt, zou ik het wel anders aanpakken.

Het suspenden van een account is niet meer dan een pressiemiddel. Het kan een wanbetaler ertoe bewegen te betalen, maar dat helpt meestal alleen bij de wanbetalers die het 'per ongeluk' niet op tijd betaald hebben.

De inhoud van je sommatie(s) en herinneringen kan je afstemmen op je algemene voorwaarden, waardoor je eigen kosten te beperken zijn.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

4Design
12/02/06, 21:01
Bij ons is betaling binnen 8 dagen gewenst. Daar we zelf beseffen dat dit voor sommigen wat kort is wachten we gemiddeld een 14 tal dagen op de betaling.
Niet betaald, wordt er een eerste herinnering gestuurd via email.
Bij geen reactie wachten we nog een weekje om de tweede herinnering te versturen.
Nog geen reactie wordt het account ge-suspend.
Tot nu toe valt het nogal mee qua wanbetalers maar er zijn volharders die je eerst moet suspenden alvorens ze betalen

Str@nger
12/02/06, 21:19
Vanaf welk bedrag gaan jullie over tot het inschakelen van een incassobureau? Ik neem dat dit niet is bij een bedrag van minder dan 20,-? (Voor bijv. een domeinnaam...)

eMiz0r
13/02/06, 09:30
Origineel geplaatst door Str@nger
Vanaf welk bedrag gaan jullie over tot het inschakelen van een incassobureau? Ik neem dat dit niet is bij een bedrag van minder dan 20,-? (Voor bijv. een domeinnaam...)

Jazeker wel. Er zitten voor ons geen kosten aan vast. Veel incassobureau's werken op no cure, no pay basis en verhalen álle kosten op de klant. Die kun je hier duidelijk op wijzen in je diverse herinneringen. Wanneer een klant besluit niet op deze herinneringen in te gaan heeft deze persoon alle problemen aan zichzelf te danken.

Een account suspenden heeft weinig zin. Klanten die net zijn begonnen met zijn of haar website, hechten hier geen waarde aan. Een echt pressiemiddel is bijvoorbeeld de stroom laten afsluiten, of je mobiele telefoon, of je televisie/internetabo, dit omdat je levenstijl hier echt afhankelijk van is. Een website afsluiten is geen harde prikkel om je klant te pakken op wanbetaling. Een incassobureau biedt daarbij uitkomst.

Je hoeft niet voorzichtig met wanbetalers om te gaan. Zij plaatsen een bestelling bij jou, dan behoren ze die gewoon te betalen. Je hoeft ook niet bang te zijn om deze klant "te verliezen". Het feit dat deze persoon niet betaald geeft al aan dat hij of zij geen klant van je wil zijn.

We zijn overigens zelfs bereid om klanten voor een paar euro te laten doorsturen naar het incassobureau (veel mensen hebben er een handje van om minder te betalen dan op de factuur staat). Het zou de omgekeerde wereld zijn als je overal maar kan bestellen en vervolgens niet hoeft te betalen.

Kyra-emotion
13/02/06, 14:33
wettelijk is het zo dat een bedrijf 21 werkdagen de tijd heeft om te betalen.
Hoewel wij ook 14 dagen betalingstermijn in acht nemen is het zo dat wanneer men niet wil betalen je gewoon moet overgaan naar een herinnering aanmaning traject.
Ik heb altijd maar geleerd, een niet betalende klant is net zoveel waard als geen klant.

overigens hebben wij ook incasso's aangeboden voor 15 euro.
een beetje goed incassobureau rekent jou geen kosten voor het incasseren.
(wij hebben nedincasso, die zijn wel goed meerdere wht deelnemers maken ook gebruik van hun diensten.)

xgunx
13/02/06, 15:17
JAJA weer een probleem opgelost, zalig =]

Xerious
13/02/06, 19:56
Origineel geplaatst door Maexx
Een aangetekende brief (5 a 6 euro) brengt wel kosten met zich mee en zal derhalve bij een budgethoster niet uit kunnen (het pakket is slechts enkele euro's.

Wat is dit nou weer voor dooddoener? Ik zie dit wel vaker langskomen... ook met bijvoorbeeld incassobureau's. Onzinnig, want de kosten worden allemaal doorberekend... maar een aangetekende herinnering komt dan ook pas na een herinnering en een 2de herinnering + belletje!

Tuneboy
13/02/06, 22:43
Origineel geplaatst door hires


Na 14 dagen geen betaling wacht ik een paar dagen, stuur dan de eerste herinnering... wacht je dan weer 14 dagen, om vervolgens een tweede herinnering te sturen? Ik ben geneigd al vrij snel een tweede herinnring te sturen; de pakketten waar het om gaat zijn nu twee maanden actief..

Je hoeft na de eerste herinnering absoluut niet weer 14 dagen te wachten voor de 2e herinnering, je moet dit alleen goed opnemen in je Algemene Voorwaarden.

Wij werken zo:
dag 1: factuur versturen
dag 15: eerste herinnering versturen
dag 25: tweede herinnering versturen
dag 31: opdracht overgeven aan incassobureau en account afsluiten

hires
14/02/06, 13:26
Nog een mailtje ontvangen van ICTRecht als antwoord op deze vraag:



TP edit: Op aanvraag verwijderd voor ICTRecht, e-mail word als vertrouwelijk beschouwd

Loopt nu nog een vraag hoe dit in de AV te verwerken.

hires
15/02/06, 09:21
Excuses aan ICTRecht, dat had ik me niet gerealiseerd..

marijn79
15/02/06, 10:03
Zijn jullie nou zo hard allemaal of wij zo soft?

dag 1: Account
eerste dag volgende maand: verzending faktuur
maand later: herinnering
Eerste dag volgende maand: 2de herinnering
Daarna een x bellen en dan pas naar incasso.

Wij verzenden namelijk 1x in de maand fakturen. Hoe doen jullie dat dan? Gewoon elke keer als er een pakket verkocht wordt een faktuur versturen?

robblok
19/02/06, 01:43
Dat ligt gewoon aan je manier van administratie doen. Ik zou niet voor 1 klant gelijk een factuur maken. Wel als ik meerdere klanten per dag heb. Maar mijn situatie is wel iets anders. Ik wacht meestal tot ik een beetje werk heb. Je kan dat maandelijks of wekelijks doen. Ik houd zelf als regel aan niet langer als een week na het gedane werk.

Bramm
19/02/06, 01:47
Wordt gewoon automatisch een factuur gemaakt hier als iemand iets besteld en ook automatisch een herrinering gestuurd na zoveel dagen...

AlfaHosting
25/02/06, 11:13
Jazeker wel. Er zitten voor ons geen kosten aan vast. Veel incassobureau's werken op no cure, no pay basis en verhalen álle kosten op de klant. Die kun je hier duidelijk op wijzen in je diverse herinneringen. Wanneer een klant besluit niet op deze herinneringen in te gaan heeft deze persoon alle problemen aan zichzelf te danken.

Een account suspenden heeft weinig zin. Klanten die net zijn begonnen met zijn of haar website, hechten hier geen waarde aan. Een echt pressiemiddel is bijvoorbeeld de stroom laten afsluiten, of je mobiele telefoon, of je televisie/internetabo, dit omdat je levenstijl hier echt afhankelijk van is. Een website afsluiten is geen harde prikkel om je klant te pakken op wanbetaling. Een incassobureau biedt daarbij uitkomst.

Je hoeft niet voorzichtig met wanbetalers om te gaan. Zij plaatsen een bestelling bij jou, dan behoren ze die gewoon te betalen. Je hoeft ook niet bang te zijn om deze klant "te verliezen". Het feit dat deze persoon niet betaald geeft al aan dat hij of zij geen klant van je wil zijn.

We zijn overigens zelfs bereid om klanten voor een paar euro te laten doorsturen naar het incassobureau (veel mensen hebben er een handje van om minder te betalen dan op de factuur staat). Het zou de omgekeerde wereld zijn als je overal maar kan bestellen en vervolgens niet hoeft te betalen.


Met welk bureau werken jullie ?

eMiz0r
25/02/06, 12:42
www.debitrain.nl (blablablabl, anders is de tekst te kort)

snaaps
25/02/06, 13:11
Vanaf welk bedrag gaan jullie over tot het inschakelen van een incassobureau? Ik neem dat dit niet is bij een bedrag van minder dan 20,-? (Voor bijv. een domeinnaam...)

Het is afhankelijk van hoeveel wantbetalers je hebt op jaar basis.
Als je maar 5 wantbetalers hebt op jaar basis is een incasso bureau niet te doen.
Verleden week hebben wij ff een opmaak gemaakt van alle wantbnetalers.
Wij kwamen uit op een behoorlijk bedrag (kan je met 3 man naar australie heen en weer vliegen, tis nu in de aanbieding)
We zijn hier best wel een beetje van geschrokken en hebben nu besloten om ook in zee te gaan met een incasso bureau.
Tevens rekenen we nu ook 20 euro administratie kosten, hiermee kunnen we dan de jaarlijkse contributie van het incasso bureau betalen.

eMiz0r
26/02/06, 12:43
Het is afhankelijk van hoeveel wantbetalers je hebt op jaar basis.
Als je maar 5 wantbetalers hebt op jaar basis is een incasso bureau niet te doen.
Verleden week hebben wij ff een opmaak gemaakt van alle wantbnetalers.
Wij kwamen uit op een behoorlijk bedrag (kan je met 3 man naar australie heen en weer vliegen, tis nu in de aanbieding)
We zijn hier best wel een beetje van geschrokken en hebben nu besloten om ook in zee te gaan met een incasso bureau.
Tevens rekenen we nu ook 20 euro administratie kosten, hiermee kunnen we dan de jaarlijkse contributie van het incasso bureau betalen.

20 euro administratiekosten vind ik wel vrij prijzig hoor! Of reken je dat alleen over de mensen die niet betalen? Lijkt me namelijk dat die administratiekosten moeilijk te verantwoorden zijn naar al je klanten.

Ik heb geen idee wat een reis naar Australië kost :P Maar bij ons staat er +/- 40.000 euro aan wanbetalers open. Het zijn voornamelijk mensen die bestellen en er na een paar weken vervolgens weer van af zien. Dan hebben ze pech, de bestelling kan dan niet meer geannuleerd worden, om wat voor reden dan ook :)

Mijn ervaring is dat je niet te coulant naar wanbetalers moet zijn. Het zijn inkomsten waar je op gaat rekenen en je doet uitgaven om de nieuwe klanten te kunnen dekken (domeinen alvast registreren of nieuwe servers bestellen omdat de anderen net vol zitten etc). Als je dat geld vervolgens niet binnenkrijgt is dat zuur en zeker onnodig. Veel mensen hebben (helaas) opvoeding hierin nodig.

Xerious
26/02/06, 13:19
Of 20 euro prijzig is hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat je hebt gedaan voor je in incassobureau in de hand nam. Belletje, aangetekende herinnering, brief via het incassobureau, incassobureau in de hand nemen... dat kost allemaal tijd en geld. Of 20 euro daarvoor representatief is moet je zelf bepalen, dat verschilt gewoon per persoon of bedrijf.

eMiz0r
26/02/06, 16:10
Of 20 euro prijzig is hangt er natuurlijk ook wel vanaf wat je hebt gedaan voor je in incassobureau in de hand nam. Belletje, aangetekende herinnering, brief via het incassobureau, incassobureau in de hand nemen... dat kost allemaal tijd en geld. Of 20 euro daarvoor representatief is moet je zelf bepalen, dat verschilt gewoon per persoon of bedrijf.

Daarom vroeg ik ook of dat voor elke nieuwkomende klant berekend wordt, of dat het administratiekosten als gevolg van herinneringen zijn.

Belangrijk verschil ;)