PDA

Bekijk Volledige Versie : Desktop OS: Windows/MacOSX/Linux?



FransVanNispen
11/02/06, 23:10
Ik zit al geruime tijd te twijfelen om over te schakelen van Windows naar MaxOSX. Echter zijn er nog wat twijfels en vragen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die met dit systeem werken en mij wat tips en advies kunnen geven.

Als ik overschakel, zou een MiniMac al voeldoen, is het raadzaam een iMac te nemen en dan een G5 óf een Intel Dual?

Maar vooral de software is natuurlijk het struikelblok.

Natuurlijk moet ik de dagelijkse werkzaamheden kunnen uitvoeren, die samenhangen met server beheer en web-ontwikkeling (geen ASP/.NET).

Is er voor MacOSX de volgende software of alternatief daarvoor:

- Office pakket met word processor en spreadsheet
- DTP (betaalbaar)
- UltraEdit alike tekst editor met syntax highliting voor PHP en JavaScript
- FireFox/Mozilla
- SSH en standaard netwerk tools als ping, dig, whois,...
- FTP client
- MSN/ICQ
- BitTorrent (dit is niet alleen voor illegale content te gebruiken. Downloaden van Linux distro's gaat ook via dit protocol)
- Burn software voor ISO's

Miscchien eventueel nog ander tips?

Rob77
11/02/06, 23:14
Ik gebruik Windows op de desktop, met nu KDE in VM-ware om te 'wennen/voelen/spelen', het idee is compleet over te stappen en in VM-ware Windows te gaan draaien voor als het echt noodzakelijk is ;)

Mark17
11/02/06, 23:24
MSN kan met bijvoorbeeld Mercury op bijna elke OS (ik weet geen desktop omgeving waarop het niet kan). ICQ was meende ik ook een programma voor (weet ik niet 100% zeker).

FransVanNispen
12/02/06, 00:18
Weet iemand ook misschien hoe het nu zit met de nieuwe x86 versie?

Het lijkt me dat de oude Mac software die voor de G4/G5 is geschreven niet 1 op 1 op een intel chip zal draaien.

En emulatie komt niet echt ten goede van de snelheid, of heb ik dat mis?

Misschien een tip voor goede resources war ik wat meer info kan vinden is ook ok. De lokale Apple store hier weet zogezegd niets van een Intel versie. Blijkbaar willen ze eerst nog even de oude voorraad dumpen.

XF-RICK
12/02/06, 01:01
Take the best of both worlds: FreeBSD :)

Simpel maar toch zeer sterk als OS, voor zowel servers als desktops.

t.bloo
12/02/06, 01:25
Wat ik naar volle tevredenheid al jaren gebruik:
editor: TextWrangler (free ware) of BBedit (betaalde versie)
ftp: Transmit (betaalde versie)
browser: Safari voor alle dagelijke dingen, Firefox of Camino als het eens een keer nodig is
office: gewoon Microsoft Office kopen, werkt perfect
iso's: ik gebruik een oude versie van Toast
ssh: alles kan via de terminal, nog nooit iets gemist, ook subversion werkt prima

Ik zou een Intel machine kopen, maar met een G5 of G4 werkt ook alles naadloos (ik heb beide) als je maar genoeg geheugen hebt (512MB of meer).

Meer info o.a. op macrumors.com of macfreak.nl

FransVanNispen
12/02/06, 01:30
@t.bloo,

Hier heb ik wat aan! Bedankt.

HostServe
12/02/06, 02:28
Ik gebruik zowel Windows als een MacOS.

MS Office is er ook gewoon voor de MacOS.
DTP software ook (Adobe).
Tekst editors zijn er ook.
Safari gebruik ik als browser.
MSN en Burn-tools zijn er ook natuurlijk.

Eigelijk heb je alles op de MacOS wat je bij Windows ook hebt.

luser
12/02/06, 02:41
Gebruik momenteel overal linux, op vaste pc een gentoo en op de laptop ubuntu. Draait perfect en nog nooit echt iets gemist.

- OpenOffice (tekstdingen)
- Thunderbird (mail)
- Dia (project toestanden, tekenen met blokjes, http://www.gnome.org/projects/dia/)
- Firefox (webbrowsen)
- Gedit (code editing, herkent mooi C kwa colors etc)
- Mono (develop and run .NET client and server applications)

Mocht je msn nodig hebben kan je amsn gebruiken, de 0.95 werkt goed.
Verder is er ook een windows terminal service client voor het beheer van windows machines, gebruik hem dagelijks en hij werkt goed.

Proxio
12/02/06, 10:48
Ik draai hier alles op MAC OS X :).

Alle tools die je hierboven noemt zijn prima te verkrijgen voor mac, Office, Jellyfissh, Transmit, Toast, etc, etc.

blaaat
12/02/06, 11:46
wil binnenkort ook overstappen.. wacht nog op een intel ibook...

om te coden is er ook een Mac Versie van Dreamweaver.

snaaps
12/02/06, 12:28
doe eens gek en koop een mac!

apple computers, tja, heb er hier ook nog twee staan. maar deze gaan weg en worden vervangen door windows computers.
Vroeger was mac wel goed voor beelden audio, echter de goede pc's van tegenwoordig zijn net zo goed.

Apples kosten een hoop geld vergeleken bij een normale pc, en dan denk je een mooi systeem te hebben pas er niks op, speciale vga uitgang, geen ps2, geen audio in etc etc.
Nee doe mij maar een pc!

phreak
12/02/06, 13:05
Ik heb gekozen voor Linux, een goede geconfiggede slack met fluxbox draait geweldig en meeste applicaties die ik gebruik draaien eronder, denk gewoon aan OpenOffice, GAIM, FireFox ..

HostServe
12/02/06, 13:09
Origineel geplaatst door snaaps
doe eens gek en koop een mac!

apple computers, tja, heb er hier ook nog twee staan. maar deze gaan weg en worden vervangen door windows computers.
Vroeger was mac wel goed voor beelden audio, echter de goede pc's van tegenwoordig zijn net zo goed.

Apples kosten een hoop geld vergeleken bij een normale pc, en dan denk je een mooi systeem te hebben pas er niks op, speciale vga uitgang, geen ps2, geen audio in etc etc.
Nee doe mij maar een pc!

Dat is toch heel normaal dat alles er niet op past ?
Ik sluit ook geen scooter onderdelen aan op mijn auto =)

crazycoder
12/02/06, 14:05
In de poll mis ik de optie om meerdere besturingssystemen voor de desktop te kiezen. Zelf draai ik met windows of met linux. Linux vooral omdat Zend Enterprise edition daar naar mijn gevoel beter op draait dan op windows. De diverse boekhoudpakketten (King/Snelstart etc) willen echter totaal niet op linux..

Als je op een ander os over wil stappen moet je jezelf eerst afvragen waarom je dat wil. Het komt er immers uiteindelijk op neer dat je gewoon je werk moet kunnen doen :)

FransVanNispen
12/02/06, 14:12
Boekhouden doe ik op mijn laptop.

Ik wil overstappen omdat:

- Ik knettergek wordt van de steeds trager wordende Windows applicaties terwijl mijn systeem steeds sneller wordt
- Veel applicaties niet correct meer werken als je je computer langer dan 24 uur laat aanstaan (DVD burner en scanner drivers weigeren dan te functioneren zonder opnieuw op te starten)
- Iedere maand minimaal één maal mijn systeem te moeten installeren vanwege de belachelijke gaten in Windows
- Ik een hekel heb aan de MS attitude

crazycoder
12/02/06, 14:23
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Boekhouden doe ik op mijn laptop.

Ik wil overstappen omdat:

- Veel applicaties niet correct meer werken als je je computer langer dan 24 uur laat aanstaan (DVD burner en scanner drivers weigeren dan te functioneren zonder opnieuw op te starten)

Nooit in slaapstand laten vallen.. dan blijft het normaal gesproken wel werken :)

Voor de rest kan ik mezelf er wel wat bij voorstellen..

henkowz
12/02/06, 14:23
Ik werk nu op een win32 machine, dit komt omdat ik soms met MsSQL moet werken.

Voor de rest doe ik alles op me mac (oa. de werkzaamheden die jij beschrijft in je rijtje.).

HostServe
12/02/06, 17:14
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Boekhouden doe ik op mijn laptop.

Ik wil overstappen omdat:

- Iedere maand minimaal één maal mijn systeem te moeten installeren vanwege de belachelijke gaten in Windows

Dit ligt niet aan Windows maar aan jou zelf.
Hier draai ik al 18 maanden lang Windows, zonder enige herinstall.

izdesign
12/02/06, 17:21
Ik houd het liever bij windows omdat het in gebruik makkelijker is en alles update automatisch, en vooral omdat de meeste programma's op windows draaien :)

Smoved
12/02/06, 20:36
Origineel geplaatst door izdesign
Ik houd het liever bij windows omdat het in gebruik makkelijker is en alles update automatisch, en vooral omdat de meeste programma's op windows draaien :)

Dan heb jij nog nooit mac os gedraaid zeker? Veel gebruiksvriendelijker dan windows en updates doet die ook automatisch.

Werk zelf sinds kort op Mac OS op mijn laptop (Ibook) en ben van plan binnenkort ook mijn gewone pc de deur uit te doen en te vervangen door een mac, vind het veel fijner werken en kan er alles op wat ik nu ook op mijn pc doe.

FransVanNispen
12/02/06, 21:07
Origineel geplaatst door izdesign
Ik houd het liever bij windows omdat het in gebruik makkelijker is en alles update automatisch, en vooral omdat de meeste programma's op windows draaien :)
Dit is nu net het grote probleem met Windows. De automatische update tool is geen backdoor, dit is een open achterkant!

Tevens wordt WinXP standaard geleverd met een heleboel tools, inclusied spam en spyware.

Zéér recentelijk heb ik nog last gehad van een leuk lek in MSN 7.0, waardoor ik weer van voor afaan kon beginnen.

Updaten naar 7.5 zul je zeggen. Dat lost inderdaad de problemen op die zich voordoen met de gaten in de beveiliging, daar dit helemaal niet meer met internet wil verbinden terwijl alle netwerk tests door de nieuwe MSN goed worden voltooid.

Dit ligt niet aan mij, nog aan mijn systeem daar meer mensen hier last van hebben en ik het ook heb op andere systemen met windows.

Maar dit alles terzijde, ik heb gewoon een hekel aan M$ en Windows. Dit Mac-wannabee, jat maar alles wat we interessant vinden, koop de concurent of procedeer hem dood OS vervang ik liever door het orgineel waar het in eerste instantie van gekloont is.

Of kent iemand Windows 2? De voorganger van Windows 3.x is namelijk GEM 2, de Graphical Environment Manager ontwikkeld door Digital Reseach en gebruikt als grondslag voor MacOS en Atari TOS.

Er zijn inmiddels al heet wat topics op het net te vinden over de nieuwe Windows Vista en hoeveel dit van MacOSX Aqua weg heeft.

Maar het is niet de bedoeling om van dit topic een Windows is wel goed/niet goed discussie te maken.

Mensen die tevreden zijn met Windows, lekker mee blijven werken. Ik ben er niet tevreden mee, en zoek naar een goed alternatief.

ronaldlokers
12/02/06, 21:59
Als ik een mac zou kunnen betalen had ik er een :D

Helaas moet ik het doen met een normale pc... maar ik speel vals, want ik heb flyakiteosx geinstalleerd. Dan lijkt het uiterlijk van je pc heel veel op die van osx, wat ik veel fijner vind werken. Oa. door die knoppenbalk onderaan je scherm, dat werkt veel beter dan de windows taakbalk :)

Randy
12/02/06, 22:18
Hier Win XP en MacOSX86 (De Intel x86 variant)

FransVanNispen
12/02/06, 22:19
Hoe bevalt de Mac x86?

Ik lees diverse berichten dat Office en Photoshop langzaam draaien op de nieuwe Core Duo.

Iemand ervaring mee?

Randy
12/02/06, 22:35
Hier geen problemen, maar gebruik met name de *NIX omgeving voor het testen. Evene en ISO downloaden en proberen zou ik zeggen.

Bemerk hier geen verschil met de PC (Intel 2,4) en de MiniMac met iets van 1 Ghz.

Stewie
12/02/06, 22:57
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Dit is nu net het grote probleem met Windows. De automatische update tool is geen backdoor, dit is een open achterkant!

Backdoor is een security leak, vreemde vergelijking die je maakt?



Tevens wordt WinXP standaard geleverd met een heleboel tools, inclusied spam en spyware.

Spam?
Spyware?
Even definities opzoeken van spam, spyware en backdoors :)


Zéér recentelijk heb ik nog last gehad van een leuk lek in MSN 7.0, waardoor ik weer van voor afaan kon beginnen.

Windows wordt standaard geleverd met Windows Messenger, iets geheel anders dan MSN messenger


Updaten naar 7.5 zul je zeggen. Dat lost inderdaad de problemen op die zich voordoen met de gaten in de beveiliging, daar dit helemaal niet meer met internet wil verbinden terwijl alle netwerk tests door de nieuwe MSN goed worden voltooid.

Zelfde protocol dus zou prima moeten werken tenzij je eigen routertje gek doet


Dit ligt niet aan mij, nog aan mijn systeem daar meer mensen hier last van hebben en ik het ook heb op andere systemen met windows.

Maar dit alles terzijde, ik heb gewoon een hekel aan M$ en Windows. Dit Mac-wannabee, jat maar alles wat we interessant vinden, koop de concurent of procedeer hem dood OS vervang ik liever door het orgineel waar het in eerste instantie van gekloont is.

Frans rijdt zeker in een auto waar de wielen van hout zijn en het frame bouwejaar begin vorige eeuw heeft. Wél origineel, echter niet meer bij de tijd.


Of kent iemand Windows 2? De voorganger van Windows 3.x is namelijk GEM 2, de Graphical Environment Manager ontwikkeld door Digital Reseach en gebruikt als grondslag voor MacOS en Atari TOS.

Sterker nog, zelfs Windows 1.0 bestaat. Feitjes en verzinsels mixen is geen goede combinatie


Er zijn inmiddels al heet wat topics op het net te vinden over de nieuwe Windows Vista en hoeveel dit van MacOSX Aqua weg heeft.

Schande! Een OS waar 5 jaar aan ontwikkeld wordt heeft een nieuwe generatie GUI, schande!! Innovatie zou bij wet verboden moeten worden! Stop de vooruitgang! Stop technologische ontwikkelingen! Stop de wereld! Onee!

Ik vind het altijd grappig hoe men in dit soort discussies beargumenteerd. Een snufje Gebroeders Grim en een beetje van R van Dahl, dat mengen met de shit van een Engelse tabloid en je komt met een smeuïg verhaal. Mist wel elk punt maar het is nu eenmaal wel leuk om te lezen ;)


Goed leesvoer voor hippies en wannabee communisten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windows

FransVanNispen
12/02/06, 23:58
MSN is niet iets geheels anders dan Messenger:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Msn_messenger

Dit neemt niet weg dat de problemen die ik heb met 7.5 waarschijnlijk niet, of niet alleen aan mijn router liggen. Het werkt namelijk ook niet zonder router, niet op mijn Desktop en niet op mijn Laptop. Op de een draait XP home, en de ander draait XP Professional.

Maar ik ben niet op zoek naar Windows fans, maar naar mensen die mij op weg kunnen helpen met mijn keuze wel of niet naar Mac over te stappen, en of de Mac Core Duo nu al een goede keuze is, of het beter is om te wachten.

Stewie
13/02/06, 00:27
Origineel geplaatst door FransVanNispen
MSN is niet iets geheels anders dan Messenger:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Msn_messenger

Dit neemt niet weg dat de problemen die ik heb met 7.5 waarschijnlijk niet, of niet alleen aan mijn router liggen. Het werkt namelijk ook niet zonder router, niet op mijn Desktop en niet op mijn Laptop. Op de een draait XP home, en de ander draait XP Professional.

Maar ik ben niet op zoek naar Windows fans, maar naar mensen die mij op weg kunnen helpen met mijn keuze wel of niet naar Mac over te stappen, en of de Mac Core Duo nu al een goede keuze is, of het beter is om te wachten. Deze Windows fan corrigeert alleen even de sprookjes en verzinsels. Wat jij ermee doet moet je zelf weten.

bami82
13/02/06, 04:26
Ik wissel regelmatig van OS, meestal heb ik windows en linux geinstalleerd. Tegenwoordig heb ik Windows en Nexenta (opensolaris) geinstalleerd. (Nexenta puur om te testen, maar is wel erg snel moet ik zeggen)

OSX heb ik veel mee moeten werken en moet zeggen dat ook dit prima werkt. Stuk prettig dan OS9 vind ik maar OSX is dan ook gewoon unix.

crazycoder
13/02/06, 07:37
Origineel geplaatst door FransVanNispen

- Iedere maand minimaal één maal mijn systeem te moeten installeren vanwege de belachelijke gaten in Windows

Niet goed gelezen.. reboot misschien, herinstalleren is natuurlijk flauwekul. Zou het wel waar zijn dan liep ik de hele maand alleen maar windows te herinstalleren....

Een slecht geconfigureerde OSX is net zo onveilig als een slecht geconfigureerde windows.
Ik ben bepaald geen fan van windows maar het verspreiden van onjuiste informatie helpt niemand.

Uitgaande van jouw lijstje lijkt mij dat er voor het meeste een alternatief is wat op osx zou moeten kunnen draaien.. Draai het meeste ervan namelijk ook op linux...

Cliff
13/02/06, 07:53
Al jaren Linux met PWM als windowmanager. Puur vanwege sloppy focus en dat ik gewoon met windows niet kan werken. Mac OS X een tijd geprobeerd, maar geen Sloppy focus en nog meer GUI hekels...

henkowz
13/02/06, 22:25
als je eenmaal macosx gaat wil je niks meer anders =)

DiedX
13/02/06, 22:33
Tsja,

Mijn zakelijke laptop draait Dualboot Windows Home en Gentoo. Thuis heb ik een 5 dagen geleden Windows vervangen door Gentoo. Reden was instabiliteit met alles.

Uiteindelijk zal het toch een mac worden. Reden hiervoor is dat een Mac *WERKT*. Ik heb dit gezien bij een oud collega van me, die Mac adept is, en in het begin was ik onwennig. Wat is het: als je 5 minuten eraan gewent bent denk je "Waarom heeft Windows dit niet?".

Klein voorbeeld: Alt-tab wisselt van applicatie. Waarom niet alt-tab met een muisclick om je applicatie direct af te schieten?

Maar goed, het zal een dure grap worden. Voorlopig houdt ik het op Gentoo :)

blaaat
13/02/06, 23:21
Ze schijnen bezig te zijn om windows op een apple te draaien. als ze dat is gelukt kan je dus een Triple Boot maken (OSX windows & linux). Dan zou je dus nog op 1 systeem alles kunnen...

Kan nu ook als je van OS x86 project gebruik maakt, heb dit geprobeert, om desktop draaide het wel vlot (start HEEL snel op). alleen netwerk werkte jammer genoeg niet. Op laptop werkte het alleen onder VMware hellaas.

Kent niemand dat filmpje waar bill gates 'vista' introduceerd (vista geluid + macos beeld)?

NDIS
14/02/06, 19:32
Ik draai gewoon windows. Het is wel lekker simpel. Meer kan ik er eigenlijk niet over kwijt.

RobbertC
14/02/06, 19:57
Expose, Dashboard, Safari, onderweg 12" superlicht en klein, thuis krachtig genoeg voor 24" via DVI, en echt alles werkt :)

Eigenlijk hou ik gewoon van m'n powerbookje :D

wdv
14/02/06, 20:15
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Ik zit al geruime tijd te twijfelen om over te schakelen van Windows naar MaxOSX. Echter zijn er nog wat twijfels en vragen.

Join the club. Ik heb hetzelfde als jij gehad. Uiteindelijk ben ik er voor gegaan :)


Als ik overschakel, zou een MiniMac al voeldoen, is het raadzaam een iMac te nemen en dan een G5 óf een Intel Dual?

Ik heb zelf een iMac G5 20". Neem sowieso een 20", heerlijk :) De keuzen tussen G5 en Intel is lastig, alhoewel het denk ik niet slim is om nu nog een machine te kopen met een platform dat momenteel uitgefaseerd wordt.


Maar vooral de software is natuurlijk het struikelblok.

Dat lijkt misschien zo, maar is absoluut niet zo!

Office: Microsoft Office is er ook voor de Mac, 100% compatible dus. Verder kan je natuurlijk ook iets als OpenOffice draaien (of NeoOffice, een fork van OpenOffice).

DTP: Alle Adobe producten zijn beschikbaar.

Text Editor: Meet TextMate :) www.textmate.org

FireFox/Mozilla: Safari wordt standaard meegeleverd en is prima. Als je per se mozilla wilt is er een mooie port voor MacOSX: www.caminobrowser.org

SSH e.d.: Allemaal beschikbaar via de command line

FTP client: Transmit

MSN/ICQ: AdiumX, prachtige client met tab-support.

BitTorrent: De officiële client is beschikbaar. Verder ook bijvoorbeeld Azureus.

Burn software voor ISO's: Toast


Miscchien eventueel nog ander tips?

Ga naar een Apple winkel en bekijk hem eens in het echt. Waarschijnlijk zal je meteen verkocht zijn als je het wow-effect over je heen krijgt :)

Ga overigens niet proberen om via een gekraakte versie OSX te draaien. Het gaat om het totaalplaatje. Je hebt gewoon een mooie degelijke machine waarbij je er van uit kan gaan dat je computer gewoon werkt.

Verder is het gewoon heerlijk dat je vrijwel geen onderhoud hebt aan je computer.

En die dingen zijn gewoon verrekte cool qua uiterlijk :)

XBL
14/02/06, 20:33
Een discussie over wat beter is: Windows, Mac OSX of Linux is kul. Ik gebruik allen en ben het meest te spreken over Mac OSX. Mede omdat de community zo leuk is en omdat het je een gevoel van 'speciaal' geeft (daarnaast ziet het er SUPER goed uit en werkt het ook lekker door... ik maak me niet druk om virussen en spyware (nog niet)). Maar Windows of Linux of... beter voor jou lijkt te werken, so be it. Iedereen heeft redenen om z'n keuze te maken en een welles-nietus discussie is daarin dus onzin (die discussie is zo vaak gemaakt en er zijn dan altijd weer mensen die onzin gaan roepen omdat één van de systemen niet kennen. Leukste voorbeeld is dan dat Apple zooooo duur is, terwijl een Mac Mini nu een van de goedkopere oplossingen is, zeker als je kijkt naar de software die je erbij krijgt).

Wat belangrijk is in de OS keuze is de vraag wat je gaat doen met het systeem. Windows blijft voor mij toch altijd keuze nummer 1 voor de gamers. Er zijn zat games voor Mac OSX maar helaas is Windows daar nu nog altijd de leider. Ook mensen die op de helpdesk werken etc raad ik Windows aan (ernaast op z'n minst): het grootste deel van je klanten bestand zal meestal van Windows gebruik maken en jij wilt wel aan je klanten stap voor stap kunnen vertellen hoe ze iets moeten instellen.

Linux is leuk voor de knutselaar. Meer heb ik er niet van kunnen bakken. Ondersteuning tussen verschillende applicaties is vaak bagger en ook het installeren van zaken is altijd weer grijpen naar de commandline. Zeker het GUI gedeelte vind ik niets (wat ik toch wel het belangrijkste onderdeel vind bij een Desktop OS). Op onze servers draaien we wel Linux distro's, dit is vanwege de grote ondersteuning van veel webserver-gerelateerde software.

OSX blijft voor mij altijd de beste keuze. Enige dat jammer is is dat je vaak moet uitleggen dat je OSX gebruikt en dus geen exe's kan draaien (verder geen belemmering) en dat het een sloot aan geheugen wilt. Hier geld echt: more and more and more is better. Verder is het een goede keuze voor *nix-server beheerders: een heerlijke GUI, werkt meteen (installeren is simpelweg drag-'n-drop) maar toch dezelfde commandline zaken als op je servers. Gewoon de Open SSH client gebruiken voor je Open SSH server, mooi toch? Het is het beste van twee werelden: de ontwikkeling en ondersteuning uit de open source wereld en een 'echt' ontwikkel bedrijf voor het OS zelf die waakt over de kwaliteit met gevoel voor de gebruiker.


Origineel geplaatst door FransVanNispen
Als ik overschakel, zou een MiniMac al voeldoen, is het raadzaam een iMac te nemen en dan een G5 óf een Intel Dual?Wat wil je ermee gaan doen? Hoe lang wil je de mac gebruiken?

Zelf zou ik kiezen voor een nieuwe iMac met Intel processor. Deze gaat sowieso de komende tijd nog mee en hoeft dus niet over een paar jaar vervangen te worden (in tegenstelling tot de G4 en G5 machines. De software wordt nog wel gecompiled voor zowel Intel en PPC (zgn 'universal binaries', maar dat betekend voor ontwikkelaars vaak wel wijzigingen in de code)). Hoe lang je dus nog gebruik kan maken van een PPC machine: ik schat zo'n 4 jaar. Maar je zult in die 4 jaar wel steeds meer problemen tegen komen (leuke apps die gebruik maken van bepaalde processor specifieke zaken). Nu kom je vooral nog problemen tegen op de Intel machines (met name dat er nog weinig software is (logisch) en dat Rosetta dat dus overneemt (emulator... best traag)).




Origineel geplaatst door FransVanNispen
- Office pakket met word processor en spreadsheet
Gewoon Microsoft Office (volledig compatible met de Windows variant: visa versa)? Of Open Office of...

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- DTP (betaalbaar)
Kijk eens op forum.macosx.nl (http://forum.macosx.nl), daar zitten specialisten die zeker weten een vervanger ervoor weten. Ikzelf ben helaas niet bekend met DTP software.

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- UltraEdit alike tekst editor met syntax highliting voor PHP en JavaScriptZijn er ook genoeg voor. Zelf gebruik ik SubEthaEdit.

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- FireFox/MozillaUiteraard. Hoewel ik zelf Safari prefereer (voort gebouwd op KHTML, de rendering engine van Konqueror/KDE).

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- SSH en standaard netwerk tools als ping, dig, whois,...Het is gebouwd op een BSD variant (Darwin is de 'motor' zonder de GUI) en heeft daarom ook de meeste standaard UNIX tools. Die jij noemt zitten er allemaal in.

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- FTP clientTransmit is een mooie. Er zwerft op macosx.nl (http://www.macosx.nl) een review rond van verschillende 'grote' ftp clients.

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- MSN/ICQDe standaard MSN client van Windows heb je (geen webcam, geen andere funky stuff... wel avatars) en verschillende andere soorten. Ikzelf ben fan van Adium.

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- BitTorrent (dit is niet alleen voor illegale content te gebruiken. Downloaden van Linux distro's gaat ook via dit protocol)Zat clients. Zelf gebruik ik het (geheugen vretende) java programma Azureus (maar er zijn vast betere, dit stampt meer uit m'n Windows tijd).

Origineel geplaatst door FransVanNispen
- Burn software voor ISO'sIs een standaard programma voor. Ik hoef niet zo vaak iets te fikken (audio CD's doe ik uit iTunes... wat losse bestanden doe ik met de finder zelf), dus weet er niet heel veel van brand proggies. Ik hoor wel veel over Roxio Toast (maar er zijn er vast meer).


Origineel geplaatst door FransVanNispen
Miscchien eventueel nog ander tips? Neem eens een kijkje op www.versiontracker.com (http://www.versiontracker.com), daar staat echt een hele berg aan software. En ga ook eens kijken bij een Apple Reseller (Mac Support in Uitgeest is heel goed, maar er is vast ook eentje bij jou in de buurt (als bovenstaande niet dichtbij is)), die kunnen je alles vertellen en dan kan je zelf ook OSX ervaren. Bedenk alleen wel dat het even wennen is (zoals alle nieuwe dingen), probeer daar dus doorheen te kijken en vooral te kijken naar wat het systeem werkelijk kan.

Zelf gebruik ik overigens een iBook G4 1.2GHz met 768 RAM met 10.4 (Tiger).

Jochem

t.bloo
14/02/06, 21:56
Of het gewoon mijn onwetendheid is van de andere platforms weet ik niet, maar 1 heel klein ding begin ik steeds meer te waarderen van OS X. Command-C en command-V werken ook in de (ssh) shell. Dus je kunt iets met de muis selecteren ergens op je hele systeem en dan kopieren naar het klembord, en dan plakken waar je maar wil. Bij putty en dergelijke programma's ben ik altijd aan het stuntelen en heb ik ruzie met de muis daarvoor...

inSaNo
14/02/06, 22:00
Ik werk al een aantal jaar met linux, zowel voor desktops als servers. En dat houd ik voorlopig zo :)

FransVanNispen
15/02/06, 00:50
Origineel geplaatst door wdv
Ga naar een Apple winkel en bekijk hem eens in het echt. Waarschijnlijk zal je meteen verkocht zijn als je het wow-effect over je heen krijgt :)

Ga overigens niet proberen om via een gekraakte versie OSX te draaien.
Ik heb drie dagen geleden wél de gekraakte developer editie op mijn machiene gezet. Niet als eind oplossing, want if wist bij voorbaat dat ik geen netwerk zou hebben, en de X800 kaart alleen in 1024x768 werkt.

Ik was gewoon benieuwd naar de verhalen over de snelheid, die wisselen nogal.

Vandaag naar de dealer geweest om het verschil tussen de 17" en de 20" te bekijken. Wat een apparaat die 20" ! Het wow-effect inderdaad.

Ook de snelheid even getest met Office en PhotoShop, valt inderdaad een beetje tegen onder PPC emulatie, maar goed mee te werken.

Mijn keuze is gemaakt :D

tinus-tinus
18/02/06, 21:51
ik gebruik windows, omdat ik liever geen problemen heb omdat ik zowel thuis als op school werk en omdat mijn pa en ma niet met linux willen werken.

Stratos
18/02/06, 22:24
ik heb een tijd bij een apple service bedrijf gewerkt met verschillende mac's.
aangezien ik redelijke ervaring heb met linux en BSD geeft dit bepaalde voordelen.
je kan op de mac namelijk ook heel goed KDE draaien.
maar de mac is voornamelijk aan te rade als je veel met editing software werkt.

ik zit zelf ook nog te denken om over te stappen (of er een bij te nemen)

Xerious
18/02/06, 22:43
Hier nog zo iemand die binnenkort over gaat op OSX. Ik gebruik nu nog Windows XP en als dual boot Linux maar ik verlang stiekem toch wel terug naar de iMac's waar ik jaren geleden op heb gewerkt. Het is even wennen maar je voelt je snel wegwijs en ook je typische Windows tikjes heb je wel redelijk snel afgeleerd.
Ik heb een tijdje geleden nog geprobeert helemaal over te gaan naar Linux vanwege het prijsplaatje maar dat werd geen succes en ik bleef tegen beperkingen aanlopen.

Niet zo lang geleden heeft mijn zus een iBook gekocht, en ik moet zeggen dat het weer heerlijk is om even terug te zijn in de Apple omgeving. Voor veel software moet ik nog haar tegenhanger vinden maar ik heb al bepaald dat mijn volgende laptop of PC een Mac wordt.

FransVanNispen
19/02/06, 01:59
Inmiddels een iMac 20" Core Duo. Écht een aanrader. De 17" had ook wel een optie geweest achteraf, de 20" is een behoorlijke lap beeldscherm.

Maar een genot om mee te werken.

xserve
19/02/06, 04:01
Kijk in ieder gavel even naar TextMate en Transmit voor PHP (eigenlijk alles) editor en als FTP browser. Echt een lust om mee te werken.

Verder werkt Word van Microsoft gewoon op de Mac, gebruik je de termanial als SSH client en werken ook ping en dergelijke via de terminal. En voor Firefox, MSN en bittorrent zijn ook gewoon versies voor Mac OS X van de originele fabrikant beschikbaar.

wdv
19/02/06, 13:52
Kijk in ieder gavel even naar TextMate en Transmit voor PHP (eigenlijk alles) editor en als FTP browser. Echt een lust om mee te werken.

Verder werkt Word van Microsoft gewoon op de Mac, gebruik je de termanial als SSH client en werken ook ping en dergelijke via de terminal. En voor Firefox, MSN en bittorrent zijn ook gewoon versies voor Mac OS X van de originele fabrikant beschikbaar.

Weet jij toevallig of het met TextMate mogelijk is om over FTP een project view te doen. Via Transmit kan ik namelijk maar 1 file tegelijk openen in TextMate, maar ik wil eigenlijk mijn hele project zien en zodra ik een file safe hij die direct automatisch upload. Heb ook al geprobeerd om de FTP locatie te mounten, maar dat kan alleen read-only :(

xserve
19/02/06, 14:02
Weet jij toevallig of het met TextMate mogelijk is om over FTP een project view te doen. Via Transmit kan ik namelijk maar 1 file tegelijk openen in TextMate, maar ik wil eigenlijk mijn hele project zien en zodra ik een file safe hij die direct automatisch upload. Heb ook al geprobeerd om de FTP locatie te mounten, maar dat kan alleen read-only :(
Je kunt het op de volgende manier doen. Ik heb het destijds geprobeerd maar vond het nog niet echt lekker werken:


Similar to above, if I open a file through an FTP/SFTP app, it would be cool to have the file open in a project instead of with a regular editor window. Perhaps if the frontmost window is a project window, the file is placed in that project.

How is this invoked?
Try this: Open files into TM from Transmit (they open in separate windows). Create a new project. Add the open files to the new project by dragging the icon from the top of the window to the project drawer. (Do Not close the separate windows after this.) Now when You edit the files from inside the new project, saves will automatically be sent via FTP. Hope this helps. (This works in 1.1b15
-- Uninen

kilobit
19/02/06, 18:37
Oeh...
Live editten van websites?

Russisch Roulette IMHO.

t.bloo
19/02/06, 19:20
live editen van een schaduw site is al minder erg, of van een site die nog niet online is ook. met webdav kun je dit bijvoorbeeld via apache op een makkelijke manier doen, dan wordt de remote map lokaal gemount.

izdesign
19/02/06, 19:27
Een webserver & windows is hetzelfde als vrouwen en autorijden het gaat goed met geluk ;)

Cybafish
19/02/06, 19:32
Ik krijg het idee dat veel mensen Linux gebruiken in desktops omdat het anders is, stoer ;) (zie ook: Wiki alto's (http://nl.wikipedia.org/wiki/Alto_%28cultuur%29))

Nee, ik houd het lekker mainstream, geen gedoe met incompatibiliteit. Als ik iets nodig heb dan moet het ook gewoon functioneren, niet eerst gerotzooi met drivers o.i.d. Windows XP werkt gewoon zoals het zou moeten werken en heeft alles aan boord wat ik nodig heb. (zie screenshot (http://upload.talk2.nl/files/376634tb.gif))

Muziek, mail, msn, irc, kladblokje, terminal en een browser. Wat wil je nog meer? :)

superior-is
20/02/06, 11:09
De laatste linux distributies werken ook 'gewoon' en is juist voor mij een minder gedoe dan ik vroeger wel met windows had. Typisch. :)

Cybafish
21/02/06, 03:05
Noem eens een voorbeeld van iets dat je niet onder Windows voor elkaar kreeg, maar in Linux met een druk op de knop voor de bakker had..?

FransVanNispen
21/02/06, 11:00
Het maken van een sym-link, zodat je één map die op meerdere plaatsen nodig is niet meerdere malen hoef te kopiëren en in sync houen.

crazycoder
21/02/06, 11:15
Het maken van een sym-link, zodat je één map die op meerdere plaatsen nodig is niet meerdere malen hoef te kopiëren en in sync houen.
Afhankelijk van de toepassing kan je natuurlijk altijd een map sharen.

Geloof alleen niet dat een mijn_os_is_beter_dan_het_jouwe discussie hier thuishoort. Daar zijn diverse advocacy nieuwsgroepen voor.. die houden deze discussies volgens mij al jaaaaaren..

Het OS is een hulpmiddel en geen doel op zich. Als windows voor jou voldoet.. prima.. als een ander OS voldoet.. ook goed..

superior-is
23/02/06, 09:41
Noem eens een voorbeeld van iets dat je niet onder Windows voor elkaar kreeg, maar in Linux met een druk op de knop voor de bakker had..?

Nou dat van FransvanNispen was wel een goed voorbeeld. Maar om crazycoder aan te halen: het is een hulpmiddel. Bij linux (Slackware in dit geval) kan ik gewoon sneller werken en heb ik sneller een oplossing gevonden. Ik zit 70% van mijn tijd op de commandline en tja, bash in Windows is niet zo geadvanceerd als een *nix OS.

XBL
23/02/06, 09:43
Het maken van een sym-link, zodat je één map die op meerdere plaatsen nodig is niet meerdere malen hoef te kopiëren en in sync houen.Niet om het een of het ander, maar in Windows kan dat dus met 'snelkoppelingen' (ook directories). Ik denk dat dat soort basic functies wel in elk OS horen te zitten (zou wat zijn als je niet kan symlinken).

Jochem

FransVanNispen
23/02/06, 11:03
Een snelkoppeling is niet meer dan de naam zegt: een snelle koppeling naar, maar dit is verre van een symlink.

XBL
23/02/06, 11:09
Een snelkoppeling is niet meer dan de naam zegt: een snelle koppeling naar, maar dit is verre van een symlink.
Alleen het doet hetzelfde als wat jij wilt, folders sync houden. (Ik kan in Windows afaik gewoon een file droppen in een snelkoppeling.) Moet wel zeggen dat ik niet weet of je kan linken met een snelkoppeling zoals op *nix systemen. Maar goed, ik heb hier dan ook geen Windows systeem en heb werkelijk geen idee hoe ze precies werken.

Jochem