PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijzen dataverkeer



WouterG
11/02/06, 17:29
Waarom is het dataverkeer bij veel bedrijven goedkoper als je een dedicated server neemt ipv. een colocated?

Vaak zijn dedicated servers met bv. 1000GB goedkoper als een colocated contract met 1000GB. Lijkt me dat het voor een provider toch duurder is om een dedicated server te leveren???

Als jullie voorbeelden willen dan gil je maar ;)

Stewie
11/02/06, 17:32
Dat is nou overselling, bij die budget dedi's :)

Triloxigen
11/02/06, 17:44
Je moet ook kijken naar het netwerk waar het bedrijf zich in bevind.

Easyracks
11/02/06, 17:51
Origineel geplaatst door Triloxigen
Je moet ook kijken naar het netwerk waar het bedrijf zich in bevind.

Nee, is niet wat TS bedoelt. Het gaat om de vergelijking van colo en dedi bij hetzelfde bedrijf.

Het antwoord is inderdaad makkelijk; overselling is veel makkelijker en minder risicovol dan bij colocatie.

PowerSp00n
11/02/06, 18:17
Origineel geplaatst door Easyracks

Het antwoord is inderdaad makkelijk; overselling is veel makkelijker en minder risicovol dan bij colocatie.

Want? Althans, ik kan zo snel op niets komen waarom dit zo zou zijn?

WouterG
11/02/06, 18:32
Wij hebben op dit moment een gameserver maar zitten een beetje aan de top van ons dataverkeer en willen dus meer.

Maar nu is het dus goedkopen om dedicated te gaan lijkt het.

Maar dan lopen wij dus het gevaar dat we een verbinding met overselling krijgen en daardoor hogere pings?

Ik begrijp de reden nog steeds niet ;)

whtrulez
11/02/06, 19:43
Mja een reden, moeilijk te geven.

Wij bieden ook dedicated servers aan, ook met 1000 GB maar er is geen klant die dit haalt, bij colocatie verkopen we minder traffic omdat dit ook duurder is.

De enigste reden die ik kan bedenken is dat het lastiger is om een colocatie klant te plaatsen dan een dedicated, servers zijn bij ons altijd op voorraad, colo moeten we speciaal voor naar het datacenter.

snaaps
11/02/06, 21:44
tja goedkope servers, overselling etc etc.
Bij een goede provider zullen er geen grote verschillen zijn tussen colo of dedicated.

Ik bedoel, wij rekenen gewoon de dedicated server huur + het dataverkeer.
Geen goedkope servers, geen overselling.

Wel krijgt de klant zogenaamde kortingen bij grote afnames

HostServe
11/02/06, 22:03
Komen de hosters dan niet in de problemen als de daadwerkelijke 1000GB verbruikt wordt.

Swiftway-UK
11/02/06, 22:21
Het idee is als volgt voor providers die op deze doelgroep mikken: iedereen bied dedicated servers met flink wat dataverkeer, klanten vergelijken alleen wat er op webpaginas staat en denkt:

"bij host X krijg ik 100 GB en bij host Y 1000 GB voor dezelfde prijs, ik kies host Y"

Zonder dat de dedicated server klant eerst gaat bedenken wat de klant nodig heeft.

Dit soort klanten gebruiken vaak veel minder dan maximaal geboden word.

Colocatie is een ander product, klanten die colocatie afnemen zijn vaak technischer onderlegt en weten over het algemeen beter wat hun eisen zijn. Ze hebben systemen die gebouwd zijn om hun applicaties specifiek aan te kunnen bieden en maken een realistischere inschatting wat hun dataverkeer behoefte is en kiest daarbij een pakket.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze gevallen, maar de grote meerderheid voldoet aan deze regel.

Wat de vraag betreft: "Komen de hosters dan niet in de problemen als de daadwerkelijke 1000GB verbruikt wordt?"

Zolang de overgrote meerderheid de aangeboden limieten niet benut, is er niets aan de hand.

alleznet
11/02/06, 22:22
Is mogelijk dat er problemen ontstaan, maar contract=contract. Dus dat wordt zelf opdraaien voor de kosten, of gewoon "normaal" zaken doen zonder overselling.

Swiftway-UK
11/02/06, 22:25
Alleznet, overselling is normaal zaken doen.

Als iedereen op hetzelfde moment de telefoon oppakt om te bellen, wat denkt je dat er zal gebeuren?

Als iedereen op hetzelfde moment de kraan geheel opendraait?

Als iedereen het maximum van hun stroomaansluiting op hetzelfde moment benut?

De truc is om de juiste oversell ratio te vinden voor je klanten.

alleznet
11/02/06, 22:27
De quotes om 'normaal' staan er niet voor niets. Het is ook niet belachelijk o.i.d., maar ik vind wel dat je host moet kunnen bieden wat ze je beloven.

Swiftway-UK
11/02/06, 22:32
De meeste NL hosters kunnen ook best bieden wat ze beloven.

We hebben in Nederland geen enorm grote hosters zoals EV1servers of Theplanet of de Duitse 1&1 die hun capaciteit natuurlijk al enkele malen oversold hebben (maar hierdoor geen problemen ondervinden).

De grotere NL netwerk partijen hebben wel enkele gigabit/s aan reserve capaciteit in Nederland.

WouterG
11/02/06, 22:44
Bedankt voor de informatie zover, het is me al een stuk duidelijker nu.

Maar, stel dat ik een dedicated server neem en elke maand de 1000GB vol krijg. Is het dan echt zo dat de aanbieder verlies draait op me?

En nog een vraagje ;)
Wat zijn de grootste kosten voor de aanbieders? Stroom, data of ruimte?

eMiz0r
11/02/06, 22:47
@Swiftway-UK, sterke argumenten. Zo heb ik er nog nooit over nagedacht :)

AlexanderOnline
11/02/06, 23:21
Origineel geplaatst door WouterG


Maar, stel dat ik een dedicated server neem en elke maand de 1000GB vol krijg. Is het dan echt zo dat de aanbieder verlies draait op me?


Zoals enkele het uitlegde: ja in princiepe wel, maar door dat 25 andere klanten de 1000gb bij lange na niet benutten kan het er bij jou wel "bij". Dat weet de dediboer ook, hij neemt het risico van dit soort gevallen, maar tegelijkertijd komt er door dat beleid veel klanten bij (zoals Swiftway-UK uitlegde). Kwestie voor hem dus om de goede verhouding te vinden ;)

WouterG
11/02/06, 23:55
Tsja, ik begrijp het.
Jammer dat ze dat verlies niet willen incasseren met mij als colo klant ;)

Swiftway-UK
12/02/06, 00:51
Indien je een dedicated server huurt met duidelijk (te) lage prijzen voor 1000 GB, dan adviseer ik je om dat te huren van een partij die wel aardig wat servers heeft hangen.

Je loopt altijd kans dat een kleinere host het contract met jou zal opzeggen zodra blijkt dat hij simpelweg verlies maakt op je server.

"Wat zijn de grootste kosten voor de aanbieders? Stroom, data of ruimte?"

Hangt af van je configuratie en dataverbruik ;)

Maar ga ervanuit dat dataverkeer nog altijd "relatief gezien" de grootste directe kostenpost is. De allergrootste kostenpost: personeel om jou de service te kunnen verlenen en te kunnen blijven verlenen die je als klant graag wilt hebben.

Wido
12/02/06, 14:13
Ik denk dat Swiftway het toch al duidelijk heeft verwoord.

De mensen die colo afnemen weten vaak precies hoeveel traffic ze nodig hebben en op basis daarvan kiezen ze een abbonement.

De mensen met dedicated servers hebben die gegevens niet, dus die komen bij lange na vaak niet aan hun 1000GB.

Tevens wordt traffic steeds goedkoper naar mate je meer inkoopt.

Er is natuurlijk een heel groot verschil tussen een partij die 10 dedi's heeft hangen of iemand die er een paar honderd heeft staan. Je doet meer traffic, dus je inkoop wordt goedkoper en iemand die dan zijn 1000GB helemaal verbruikt merk je niet meer op je totaal.

WouterG
12/02/06, 15:30
Ik begrijp het helemaal ;)

Swiftway bedankt voor je uitleg!

Swiftway-UK
12/02/06, 16:47
Graag gedaan :)

hostlogic.nl
21/02/06, 13:39
Waarom is het dataverkeer bij veel bedrijven goedkoper als je een dedicated server neemt ipv. een colocated?

Vaak zijn dedicated servers met bv. 1000GB goedkoper als een colocated contract met 1000GB. Lijkt me dat het voor een provider toch duurder is om een dedicated server te leveren???

Bij een dedicated server heeft de hoster volgens mij meer controle over wat er wel of niet draait op die server. Vaak zitten er relatief kleine harddisken in, waardoor je er dus geen grote download server van kunt maken.

Wido
21/02/06, 13:45
Bij een dedicated server heeft de hoster volgens mij meer controle over wat er wel of niet draait op die server. Vaak zitten er relatief kleine harddisken in, waardoor je er dus geen grote download server van kunt maken.Ik kan met een 40GB disk toch echt wel veel traffic genereren :)

AlfaHosting
21/02/06, 18:15
Bedankt voor de informatie zover, het is me al een stuk duidelijker nu.

Maar, stel dat ik een dedicated server neem en elke maand de 1000GB vol krijg. Is het dan echt zo dat de aanbieder verlies draait op me?

En nog een vraagje ;)
Wat zijn de grootste kosten voor de aanbieders? Stroom, data of ruimte?

Neen, de aanbieder draait niet mer verlies omdat hij toch het dateverkeer ter beschikking heeft. Grootste kosten voor de aanbieders is het materiaal .. de server.

McRox
21/02/06, 21:09
Mogelijke nadelen van colocatie:
- Meer (on)begeleide toegang door klanten betekent ook meer risico.
- Colocatie kan ook betekenen dat er teveel zelfknutsel servers gecoloceerd worden, waardoor je weer nieuwe problemen krijgen (een goedkoopgebouwde 1U server met cooling problemen die andere servers hindert met de warmte..)
- Met colocatie heb je al fiscaal/economisch gezien de meest onaantrekkelijke kosten gemaakt, servers kosten wel wat kapitaal/investering, maar bieden meer economisch voordelen, waardoor je de kosten haast kunt verwaarlozen.


Neen, de aanbieder draait niet mer verlies omdat hij toch het dateverkeer ter beschikking heeft. Grootste kosten voor de aanbieders is het materiaal .. de server.

Klopt, economisch en fiscaal gezien zijn servers ook de meest "aantrekkelijke" kosten vergeleken met traffic kosten.. :)

AlfaHosting
21/02/06, 22:20
@ Mario
Klopt, economisch en fiscaal gezien zijn servers ook de meest "aantrekkelijke" kosten vergeleken met traffic kosten.. :)

//offtopic// Hoor ik hier een korting bij een volgende bestelling ... LOL

bami82
22/02/06, 07:04
Maar, stel dat ik een dedicated server neem en elke maand de 1000GB vol krijg. Is het dan echt zo dat de aanbieder verlies draait op me?

Er zijn absoluut providers die dan verlies maken. Grootste kosten zijn over het algemeen data.

AlfaHosting
22/02/06, 07:38
Een provider die verlies maakt omdat één van zijn klanten toevallig de volledige 1000 GB verbruikt lijkt me niet echt de provider waar je wil bij zijn. Maar je kan wel gelijk hebben in het geval van een startend bedrijfje dat wil meedoen in de wedren om de allerlaagste prijs en geen enkele reserve inbouwt.

Wido
22/02/06, 11:29
Er zijn absoluut providers die dan verlies maken. Grootste kosten zijn over het algemeen data.Tuurlijk, maar die kopen dan 10 ~ 20Mbit in, dan merk je 1000GB inderdaad.

Heb je een probivider die tussen de 500 ~ 1000Mbit inkoopt, dan heeft deze er toch minder last van.

McRox
22/02/06, 20:27
//offtopic// Hoor ik hier een korting bij een volgende bestelling ... LOL

Het liefst maakt een bedrijf geen kosten... :) Maar meestal is het beter 10K kosten aan servers en apparatuur maken, dan aan een boel TCP/UDP pakketjes ed. ;)

Korting is er altijd :D

AlfaHosting
22/02/06, 21:09
Korting is er altijd :D

Noteert dit op een briefje en vraagt een handtekening ... lol.

rvingen
23/02/06, 02:13
Ik denk dat het ruimte in een rack en de stroom met oog op de toekomst. Dat gaat veel geld kosten.

FransVanNispen
23/02/06, 11:49
Daarbij komt nog dat van de dedicated servers bekend is wat voor hardware er in de servers zit, en dus hoeveel stroom dat apparaat gemiddeld gaat gebruiken.

In geval van colocatie is dit maar gokken. Komt de klant met een Celeron systeempje met 256Mb RAM en een 40Gb HD of met een Dual Xeon waarin zich 4 SCSI schijven en 12Gb ECC RAM bevinden?