PDA

Bekijk Volledige Versie : Domeinnaam 'gekaapt' ?



Marmein
04/02/06, 14:38
Tot 30 Januari was ik de eigenaar van de domeinnaam Marmein.nl De laatste bezoeker op mijn site was om 12:12 's middags. Daarna was mijn site enkele dagen onbereikbaar.

Tig keer geprobeerd met Lycos in contact te komen wat maar niet lukte. Op emails werd niet gereageerd, het servicenr was overbelast en niet doorheen te komen.

Na een dag of twee verschijnt op mijn domein naam ineens een vage duitse kazaa-site.

Gisteren werd ik door Lycos gebeld. Niet n.a.v. mijn mails maar om mij te vertellen dat door een technische storing bij hun, mijn domeinnaam kon worden ingepikt.

Ik moet maar contact opnemen met de huidige eigenaar van de domeinnaam en vragen wat ze voor het domein vragen. Lycos zal voor compensatie zorgen.

Mijn domein-contract liep nog to juni 2006. Naar mijn weten zou ik een wijzigingscontract moeten tekenen wou een ander mijn domein kunnen gaan gebruiken.

Zylon Internet Services, waar de domeinnaam nu loopt zegt dat ik contact op moet nemen met gosi Hostmaster, die de naam nu gebruikt. Ook geeft Zylon aan dat de naam als vrij moet hebben gestaan bij SIDN, omdat dit anders niet kon gebeuren.

Hoe kan ik nu ooit een oorzaak/schuldige achterhalen ? Iemand die een tip voor mij heeft ?
De naam Marmein is begonnen uit hobby maar stond nu in de planning om commercieel gebruikt te gaan worden.

Mark17
04/02/06, 15:03
Advies:
Stel Lycos ingebreke indien ze het domein binnen 7 dagen niet weer naar jouw site door verwijzen en op jouw naam hebben staan. Dit betekent dat Lycos maar moet betalen voor het domein of een andere optie moet verzinnen.

Vermeld tevens dat als Lycos het niet binnen deze termijn een oplossing heeft je alle gerechterlijke en buitengerechterlijke kosten bij Lycos gaat verhalen. Een advocaat op dit forum (ICTrecht of Aecius bijvoorbeeld) zal aan kunnen geven wat de mogelijkheden zijn wat betreft juridische stappen.

Een andere optie is om met een andere naam te beginnen en bij Lycos alle betaalde bedragen terug te eisen (immers ze komen de afgesproken diensten niet na voor het complete jaar).

clesoft
04/02/06, 15:15
Stond de domeinnaam wel op jouw naam, en was jij de administratieve contact? Zo ja, dan moet je van SIDN een aankondiging van de verhuizing hebben gehad. Je had dan binnen 3 dagen via Lycos welliswaar een bezwaar kunnen indienen bij SIDN.

Str@nger
04/02/06, 17:15
Leuke van Lycos is dat ze als Administratief contract standaard dit invullen (al staat het anders op jouw ingeleverd SIDN-form!):
JV van Vroenhoven
+31 (0)237501100
john.vanvroenhoven@lycos-europe.com

Aecius
04/02/06, 18:08
Uiteraard is een overeenkomst wederzijds bindend. Dit zou dus ook niet zomaar moeten kunnen. Ik zou zeker uitzoeken of het vorderen van een schadevergoeding en het zsm terugzetten van et domein in jou eigendom mogelijk is. Daarnaast is het registreren van een domein door een derde mogelijk een onrechtmatige daad, maar als de site duits is, heb je het risico dat je daarvoor naar duitsland moet.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

martysmarty
05/02/06, 13:38
Zoals ik lees is het een fout van lycos en zien ze dit ook in.
Ze bieden een oplossing, vraag de nieuwe eigenaar wat de domein moet kosten en lycos betaald wel.

Wat is het verdere probleem?

Dillard
05/02/06, 17:39
Origineel geplaatst door Aecius
Uiteraard is een overeenkomst wederzijds bindend. Dit zou dus ook niet zomaar moeten kunnen. Ik zou zeker uitzoeken of het vorderen van een schadevergoeding en het zsm terugzetten van et domein in jou eigendom mogelijk is. Daarnaast is het registreren van een domein door een derde mogelijk een onrechtmatige daad, maar als de site duits is, heb je het risico dat je daarvoor naar duitsland moet.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Om te beginnen zou je bij de SIDN kunnen opvragen wat de historie van het domein is. Zij kunnen zien ofdat er een verhuizing heeft plaatsgevonden (zoja, moet er opgevraagd worden op de formulieren in orde waren) ofdat Lycos de naam gedropped heeft. Indien de Duitsers een verhuizing hebben aangevraagd met "valse" verhuisdocumenten zijn ze zelfs strafbaar voor "valsheid in geschrifte", indien Lycos de naam (ten onrechte) gedropped heeft, valt de Duitsers niets te verwijten, immers de naam was beschikbaar (en de schuld ligt 100% bij Lycos).

Je moet ze in ieder geval in gebreke stellen en vorderen dat zij de naam terughalen voor je (laat hun dit maar regelen met die Duitsers, waarom zou jij dit moeten doen).

lifeforms
05/02/06, 17:48
Uit de WHOIS:



Date registered: 31-01-2006
Record last updated: 31-01-2006


Lycos heeft het domein dus opgeheven lijkt me, en Zylon heeft een vrije domeinnaam aangevraagd. Of dat onrechtmatig is weet ik niet, dat zal een lastige zaak zijn vrees ik. Ik zou zwart op wit proberen te krijgen dat Lycos je schadeloos zal stellen, en dan maar onderhandelen met de nieuwe houder over een mogelijke overname. Als het domein belangrijk voor je is natuurlijk. Een advocaat lijkt me dan ook geen overbodige luxe.

Zowiezo
05/02/06, 23:56
De nieuwe eigenaar heeft gewoon een vrije domeinnaam geregistreerd en daar is helemaal niks mis mee.

Lycos heeft blijkbaar enorm geblundert en jouw ex-domeinnaam gedropt waardoor deze vrij registreerbaar was voor anderen. Lycos had jouw domeinnaam nooit mogen droppen, aangezien deze contractueel is vastgelegd. Ik zou Lycos dwingen om het domein te laten terughalen/terugkopen en laten opdraaien voor alle gemaakte kosten en gemiste inkomsten.

qwerty
07/02/06, 15:55
Lees anders ook eens de thread "Domeinnaam kwijt door fout provider; wat te doen" in de nieuwsgroep nl.internet.providers, daarin is ook een slachtoffer van Lycos te vinden...

Adrianda
08/02/06, 16:49
Marmein. Ik zit met exact hetzelfde probleem. Via het SIDN ben ik erachter gekomen dat het wel degelijk een fout van Lycos is. Mijn domeinnaam hebben ze bij het SIDN i.v.m. technische problemen opgezegd, terwijl ik daar nooit en te nimmer opdracht toe gegeven heb. Maandag belde dhr. F. de S. van Lycos en kreeg mijn man aan de telefoon. Mijn man heeft F. gezegd, dat hij weet waar de fout zit! Lycos is n.l. overgegaan op een andere server waardoor de domeinnamen niet beveiligd waren en ze door kapers zijn ingepikt. Omdat de fout bij Lycos zit, gaan zij het maar oplossen, daar doe ik niets aan. Alle onkosten moeten dan ook door hen worden vergoed, ben onbereikbaar, heb geen klantenbestand meer etc.. Mijn autootje waar mijn domeinnaam opstaat! F. zou contact openemen met de kapers en gister contact met mij opnemen. Je raadt het al? Niets van dat al. Ik heb vanmorgen weer een mail gestuurd en om opheldering gevraagd. Nog geen antwoord. Vanmiddag heb ik een afspraak gemaakt bij een advocaat en daar moet ik maandagmiddag naar toe. Ik heb inmiddels nog een gedupeerde gevonden. Misschien dat we ervaringen kunnen uitwisselen? Mijn mailadres: adrianda1960@hotmail.com

Adrianda
08/02/06, 17:21
Marmein. Ik ben net door F. gebeld! Toeval? Het Oostenrijkse bedrijf is niet te bereiken. Er worden nu Duitse collega's ingezet om contact te leggen om de boel z.s.m. te regelen. Ik ben zo vrij geweest om jouw, maar ook een andere gedupeerde, te noemen om te laten merken dat er aan deze kant hard gewerkt wordt;-) Jullie domeinnamen worden meegenomen! Wil je mij laten weten als er respons komt van de andere kant?

Adrianda
08/02/06, 22:27
By the way? Ik weet eigenlijk niet wat er bedoeld wordt met: DEELNEMER SIDN? Aangezien mijn 2 domeinnamen daar ingeschreven staan/stonden, dacht ik daar deelnemer te zijn. Vandaar dat ik JA heb ingevuld. Verder heb ik niets met dit "bedrijf".

Str@nger
08/02/06, 23:14
Deelnemer SIDN is als je zelf in staat bent om domeinen te registreren zonder gebruik te maken van bijv. Lycos...

janneman
09/02/06, 00:01
En nog een klein puntje op de i: er wordt te pas en te onpas het woord domeinkaper gebruikt waar dit in z'n geheel niet op z'n plaats is.
Lycos heeft kennelijk een fout gemaakt, dus richt je op hen.
Een ieder die een vrij domeinnaam registreert heeft daar in principe alle recht op.
Ik weet dat de term domeinkaper in de volksmond nog steeds populair is, maar denk even iets verder en langer voordat je het roept.

Adrianda
09/02/06, 09:54
Sorry Janneman, maar aangezien het door Lycos zo genoemd werd ben ik het over gaan nemen. Ikzelf zou het hacker genoemd hebben. Ik hoop niet dat je boos bent? Feit blijft, dat er toch mensen zitten te "wachten" om op een moment dat er ergens even iets gebeurd, toe te slaan. Is "kaper" dan wel of niet een goed woord? Vreemd toch, dat een Oostenrijks bedrijfje in telefonie, zit te wachten op een domeinnaam die met honden te maken heeft! Feit is, dat ik zo snel mogelijk mijn domeinnaam terug wil!

Str@nger
09/02/06, 17:36
Ik vraag me af of dit ook niet te maken heeft met de manier van omgaan bij de SIDN mbt het verhuizen van een domeinnaam. (Zie het andere topic op dit forum). In dat geval is het wel een domeinkaper. Een hacker is het trouwens nooit...hij heeft nergens op een systeem ingebroken...

host3000
09/02/06, 20:04
Origineel geplaatst door Str@nger
Ik vraag me af of dit ook niet te maken heeft met de manier van omgaan bij de SIDN mbt het verhuizen van een domeinnaam. (Zie het andere topic op dit forum). In dat geval is het wel een domeinkaper. Een hacker is het trouwens nooit...hij heeft nergens op een systeem ingebroken...


Date registered: 31-01-2006
Record last updated: 31-01-2006

Als hij ten onrechte verhuist zou zijn, is er geen nieuwe eerste registratiedatum...

Str@nger
09/02/06, 20:59
Klopt :) Had ik ook al bedacht na het plaatsen van de post :)

janneman
10/02/06, 01:38
Ik ben niet boos, maar er wordt vanuit de verkeerde volgorde geredeneerd.
Er is geen sprake van kapen, maar er is ook geen sprake van hacken.

Het verhaal wat Lycos heeft verteld is gewoon een lulverhaal.
Een domeinnaam wordt niet opgeheven via een verkeerd beveiligde server, maar via de DRS waar je toegang toe moet hebben.
Een personeelslid van Lycos heeft een blunder gemaakt, en Lycos probeert haar naam te beschermen door jou wijs te maken dat er grote boze hackers en domeinkapers in het spel zijn.

Het maakt geen moer uit of die Oostenrijkers nu wel of niet iets met honden hebben: zij hebben niets verkeerds gedaan.
Lycos wel, en dat is waar het om draait.

Ehrhardt
16/03/06, 12:27
Nu lijkt het erop dat het bij mij ook gaat gebeuren?

Ik kreeg vandaag een mailtje van NetworkSolutions.com waarin dit stond:


Your domain name registration transfer request has been approved for:

Domain Name: NEDAIR.ORG
Requesting Registrar: Key-Systems GmbH
Current Registrar: Network Solutions, LLC.

Sincerely,

Network Solutions Customer Support

Hier kreeg ik al kriebels van. Dus ik dacht laat ik het even checken. En ben ingelogd op mijn lycos account overzicht. Daar stond ineens het volgende: Naar aanleiding van je laatste opdracht, is een update in uitvoering op je account. Je krijgt een e-mail ter bevestiging. Nou, en nu zit de schrik er wel goed in. Ik heb NetworkSolutions al gemailed dat ik voor een verhuizing geen opdracht heb gegeven. Ik heb Lycos gemailed wat dit voor moet stellen. En nu zit ik met mijn handen in mijn haar want ik heb geen idee wat er gaande is. Wordt mijn domeinnaam zomaar mij afhandig gemaakt? Of interpreteer ik dit alles verkeerd?

Raptor
16/03/06, 12:54
Ik heb wel eens een domein bij Zylon gehad en toen ik die ophief kreeg ik exact dezelfde registrar. Zylon lijkt me dus niet helemaal clean bij dit soort zaken..

http://whois-www.sidn.nl/ace.php/c,727,43,,,,Is_de_naam_nog_vrij_.html?ACE_Id=9e6cc dcc7cbb0f791bad1a9ccc6c1a77&uitgebreid=CHECKED&domein=shinchannel.nl&zoek.x=9&zoek.y=16

NWO
16/03/06, 14:14
Jan heeft gelijk, ben benieuwd of deze medewerker nog aanwezig is daar :-)
Ik zou zelf persoonlijk afraden bij bedrijven als deze domeinen te reggen, gebeurd altijd wat mee.

AlphaXS
16/03/06, 15:23
Zo heeft lycos er ook een handje van om domeinnamen op te heffen, wanneer deze verhuisd dienen te worden.

Ooit wel eens gehad dat een klant lycos op de hoogte stelde van een verhuizing, en dat vervolgens de naam "gedropped" werd.

Konden we nog net op tijd de domeinnaam registreren. :P
Gaan wel meer dingen fout by lycos, en als het nou "technische" fouten waren of "doordachte" menselijke fouten.
Dit zijn gewoon "domme" fouten.

Succes ermee!

TSG-Hans
16/03/06, 15:55
Nu lijkt het erop dat het bij mij ook gaat gebeuren?

Ik kreeg vandaag een mailtje van NetworkSolutions.com waarin dit stond:



Hier kreeg ik al kriebels van. Dus ik dacht laat ik het even checken. En ben ingelogd op mijn lycos account overzicht. Daar stond ineens het volgende: Naar aanleiding van je laatste opdracht, is een update in uitvoering op je account. Je krijgt een e-mail ter bevestiging. Nou, en nu zit de schrik er wel goed in. Ik heb NetworkSolutions al gemailed dat ik voor een verhuizing geen opdracht heb gegeven. Ik heb Lycos gemailed wat dit voor moet stellen. En nu zit ik met mijn handen in mijn haar want ik heb geen idee wat er gaande is. Wordt mijn domeinnaam zomaar mij afhandig gemaakt? Of interpreteer ik dit alles verkeerd?

Ik had nog wat .com domeinen staan bij Lycos, en kreeg deze mails ook enkele maanden terug. Uiteindelijk bleek mij dat Lycos vlak voordat een domein vernieuwd moet worden, deze onderbrengt bij Key-Systems. Nadeel is nu dat het domein beheren via het Lycos control panel niet meer werkt. Bovendien heb ik nu al enkele malen geprobeert deze domeinen weg te verhuizen bij Lycos. Mails naar de support afdeling van Lycos worden of niet beantwoord of knullig beantwoord. Lycos dient namelijk als het administratieve contact akkoord te geven op de transfer requests.