PDA

Bekijk Volledige Versie : Handelsnamen.



Bullcat
02/02/06, 14:49
Je je wil als eenmanszaak in webhosting ook nog ( ik noem maar wat ) aardapels gaan verkopen dan ga je naar de KVK en zegt frietstengel is extra handelsnaam van mij, geen probleem dus.

Nu komt de vraag, moet je voor frietstengel een apparte boekhouding gaan voeren of gaat dat tesamen met webhosting onder 1 nr , ik neem niet aan dat je nog een btw nr krijgt van apeldoorn,

Als je apeldoorn belt krijg je vage opmerkingen als is wel raadzaam, wel waarom dan wel, ja dan weet je wat elk bedrijf doet.

Maar Btw gaat weer op 1 hoop, volgens mij. ( volgens mij wist die knakker het dus ook al niet :S )

Dus is mijn vraag is het nu wel of niet verplicht een extra boekhouding !

Ryan Kalkhoven
02/02/06, 15:09
Bij mijn weten is een extra boekhouding wel verplicht, maar een tweede btwnr. niet. De kvk heeft mij hier in het verleden uitleg over gegeven.

Per taakomschrijving + handelsnaam moet je een boekhouding voeren werd mij toen verteld.

TMourik
02/02/06, 15:16
eenmanszaak is het niet verplicht, je mag alles in 1 boekhouding stoppen. (dit maakt het uiteindelijk ook makkelijk met de btw aangiftes e.d.)

wel verstandig om aparte rekeningen te gebruiken mbt de boekhouding. (nee, ik bedoel geen bankrekeningen ;))

wij hanteren ook 4 handelsnamen, maar alles zit in 1 boekhoud-database.

Op de kolommenbalans e.d. is wel terug te zien welke handelsnaam welke omzet genereert e.d. ( we gaan hiermee heel erg ver)

crazycoder
02/02/06, 16:19
Je bent alleen verplicht om een boekhouding bij te houden.

Het is m.i. verstandig om voor iedere aktiviteit/handelsnaam een aparte boekhouding en bank- of girorekeningen aan te houden.
Je kan wel alles in 1 stoppen maar dan moet je bij o.a. aanmanen wel opletten welke layout je gebruik :) zelfde geldt natuurlijk voor het factureren.

Het samenvoegen van o.a. cijfers voor de BTW aangifte is een eitje..

Ik ken mensen die alles op 1 hoop gooien maar die worden daar niet altijd vrolijk van.. Afijn, voor de een zal het werken, voor de ander niet..

TMourik
02/02/06, 16:42
is uiteraard afhankelijk vna je boekhoud pakket e.d. :)

xSeries
02/02/06, 17:28
Je kunt wel meerderer btw-nummers aanvragen bij de belastingdienst, stel je btw-nummer van je eerste eenmanszaak is NL 1234.56.890B01; dan wordt je volgende btw-nummer (van je andere activiteit) hetzelfde maar dan met B02.
Let wel; de belastingdienst beschouwt de ondernemer als hoofdelijk aansprakelijk voor beide btw-nummers; dus daarvoor heeft het geen voordeel.
Maar het kan wel.

crazycoder
02/02/06, 19:50
Origineel geplaatst door xSeries
Je kunt wel meerderer btw-nummers aanvragen bij de belastingdienst, stel je btw-nummer van je eerste eenmanszaak is NL 1234.56.890B01; dan wordt je volgende btw-nummer (van je andere activiteit) hetzelfde maar dan met B02.
Let wel; de belastingdienst beschouwt de ondernemer als hoofdelijk aansprakelijk voor beide btw-nummers; dus daarvoor heeft het geen voordeel.
Maar het kan wel.
En je moet vast voor beide nummers apart aangifte doen... het kan anders zijn hoor, maar de belastingdienst kennende :-)