PDA

Bekijk Volledige Versie : Freelancers of in dienst nemen



Dennie-DeTi
01/02/06, 22:36
Wellicht dat er meer hier voor deze keuze hebben gestaan en misschien ook deze keuze hebben gemaakt.

Wij willen graag 2 bekenden in dienst nemen dan wel freelance inhuren, om werkzaamheden voor ons te verrichten. Voor hen zou dit voor een bepaald aantal uur per week worden en voor onbepaalde tijd.

Ik zou graag willen weten of er mensen hier zijn die hun ervaring met betrekking tot deze keuze willen delen.

Wij hebben dus al 2 personen op het oog, en willen dus niet via een uitzendbureau personeel nemen. Verder heb ik nog niet echt informatie opgezocht. Het gaat me in dit geval vooral om hoe het bevallen is om iemand in dienst te nemen of juist freelance in te huren.

Tips en meer informatie mbt het in dienstnemen zijn altijd welkom.

- Dennie

Mark17
02/02/06, 01:32
Indien deze personen ook voor andere bedrijven diensten verrichten dan kan het wel eens het gunstigst (financieel) zijn om ze als freelancer te hebben. Voor deze 2 personen zou het betekenen dat ze hun diensten kunnen uitbreiden (dit mag gerust in een andere sector of als reseller van jou). Het zouden 2 zogenaamde zzp'ers zijn (zelfstandigen zonder personeel), voor de precieze eisen kun je afhankelijk van of je al personeel hebt beter even contact opnemen met je accountant/salarisverwerker/kvk. Zelf zou ik het aan een salarisverwerkster vragen (familie) en tot zover ik weet is het van belang dat ze maximaal 60% (uit mijn hoofd) van de omzet en het aantal uren voor jou werken en de rest voor andere klanten van hun. Hierbij is het ook mogelijk dat jij een opdracht bijvoorbeeld aan hun doorspeelt en dat jou klant hun direct betaald en dat jij een vergoeding ontvangt voor het doorsturen van deze klant.

De mogelijkheden zijn eindeloos, het hangt voornamelijk af van het feit of ze ook voor andere bedrijven/consumenten diensten verrichten of enkel voor jou en wat de verhouding is. De lasten voor jou zijn in het geval ze als freelancer komen in de meeste gevallen lager en ze houden er (afhankelijk van het salaris en de sector) meer aan over.

Randy
02/02/06, 01:49
Dennie,

Zorg wel dat de 'freelancers' naast jouw tenminste twee andere opdrachtgevers hebben, anders is er gewoon sprake van een dienstverband. Makkelijker is om het gewoon via een uitzendbureau / payroll-service te laten lopen.

Dennie-DeTi
02/02/06, 08:58
Bedankt voor jullie reacties.

Beide personen zullen niet freelance ook voor andere opdrachtgevers werken. Misschien dat ze in het begin nog wel voor ook een andere werkgever werken.

Het liefst zou ik ze beiden in dienst nemen met een nul uren contract ofzo. Want waarschijnlijk hebben we geen specifieke opdrachten die ze elke keer kunnen uitvoeren.

De bedoeling is eigenlijk een beetje dat zij ons mee gaan helpen groeien. In feite moeten zij ervoor zorgen dat ze hun eigen salaris voor ons "verdienen". Beide personen zien het wel zitten om daar energie in te stoppen en het dus zo op te bouwen. Ik ben nu dus alleen even aan het rondkijken hoe we dit op papier moeten oplossen.

- Dennie

Randy
02/02/06, 11:35
Dan zou ik voor een payroll-service gaan. Een uitzendbureau kan dit ook voor je verzorgen. De tarieven daarvoor vallen reuze mee. Ik dacht nog geen 5% van de loonsom.

Op Deze (http://www.freelancepayroll.nl/) site staat wat meer informatie.

Dennie-DeTi
03/02/06, 08:50
Randy, bedankt voor de tip. Dat ziet er zeker goed uit, en denk inderdaad dat dit de beste oplossing is.

Zijn er misschien anderen die nog meer van dit soort bedrijven kennen en ook hun ervaringen kunnen/willen delen met deze bedrijven?

- Dennie

ddavid
12/02/06, 01:19
Check ook even de Kvk site: http://www.kvk.nl/topic/topic.asp?topicID=7139&topicNaam=Freelancers+en+zzp%27ers