PDA

Bekijk Volledige Versie : Waterkoeling in cabinets



Easyracks
01/02/06, 17:28
HP zal volgende week beginnen met de verkoop van een waterkoelingsysteem, zo is bekendgeworden. Het 'Modular Cooling System' bestaat uit een systeem dat aan de zijkant van een rack met computersystemen bevestigd kan worden en waarmee een afgesloten ruimte van afgekoelde lucht gecreëerd wordt, onafhankelijk van het klimaat in de rest van het datacenter. Volgens Paul Perez, vice president van de 'storage, networking and infrastructure'-groep bij HP, wordt het door deze oplossing mogelijk dat een rack tot dertig kilowatt energie verbruikt, drie keer zoveel als met traditionele koelingen in datacentra mogelijk is. Daarvoor heeft de koeleenheid overigens wel nog een verbinding nodig met een externe waterkoeler. HP kiest hiermee voor een nieuwe benadering.

HP Modular Cooling SystemTerwijl traditioneel de warme lucht achteraan de computer uitgestoten wordt en door de airconditioning van het datacenter weer afgekoeld, laat HP dezelfde lucht constant circuleren in een rack. Bovendien is de systeembouwer al bezig met de ontwikkeling van de opvolger van dit systeem, waarmee een volledige rij computerracks gekoeld zou kunnen worden. Dat product wordt echter niet voor het eerste kwartaal van 2007 verwacht. Vooralsnog zal het systeem enkel werken in combinatie met het HP 10000 G2 Universal Rack, een nieuw 1200 dollar kostend rack dat zeven verschillende modellen die voorheen gebruikt werden moet gaan vervangen. Later dit jaar zal een 'retrofit kit' beschikbaar gemaakt worden, waarmee het systeem ook aan de oudere G1-racks bevestigd kan worden.

Tweakers.net (http://tweakers.net/nieuws/40972)

webster
01/02/06, 17:32
Moeten we straks regelmatig water gaan bijvullen... stel dat dat ding lekt.

Toevoegen aan gereeedschapset : emmer + dweil

Euro-Servers
01/02/06, 17:43
Ik zou wel eens willen weten hoe dit gaat uitdraaien :) Ikzelf zou de ervaringen afwachten alvorens dit zelf te testen.

Cybafish
01/02/06, 18:40
Origineel geplaatst door Euro-Servers
Ik zou wel eens willen weten hoe dit gaat uitdraaien :) Ikzelf zou de ervaringen afwachten alvorens dit zelf te testen.

Ik niet, ik zou gelijk duizenden euro's over de brug smijten in de hoop dat het iets is.

;)

Wido
01/02/06, 20:09
Origineel geplaatst door Cybafish


Ik niet, ik zou gelijk duizenden euro's over de brug smijten in de hoop dat het iets is.

;) Idd, zodra het er is schaf ik het aan, tesamen met een gigantische verzekering zodat ik een dikke claim kan betalen zodra het gaat lekken in RedBus.

crazycoder
01/02/06, 20:14
Zet het rack vol met olie.
http://www.markusleonhardt.de/en/oelrechner.html
Voor een voorbeeld hoe je het met een PC zou kunnen doen.. Enige probleem is de harde schijf..

Kom je in het DC en ruikt het naar de frietkraam op de hoek dan weet je hoe het komt.... iemand heeft dat ook daadwerkelijk gedaan :-)

3j3ct
01/02/06, 20:25
of alle racks vullen met vloeibaar stikstof ;)

Vaxon Networks
01/02/06, 20:30
Origineel geplaatst door 3j3ct
of alle racks vullen met vloeibaar stikstof ;)

Kan je elke 3 dagen stikstof bijvullen. Stikstof vervliegd erg snel.

PatS
01/02/06, 20:45
Het KPN Cybercenter is op dit moment al bezig met de voorbereidingen om deze racks te kunnen hosten en op zeer korte termijn aan te kunnen bieden aan hun klanten ;)

Emard
01/02/06, 21:53
Origineel geplaatst door crazycoder
Zet het rack vol met olie.
http://www.markusleonhardt.de/en/oelrechner.html
Voor een voorbeeld hoe je het met een PC zou kunnen doen.. Enige probleem is de harde schijf..

Dit is een grap hé?

Thafusion
01/02/06, 23:04
Origineel geplaatst door Emard


Dit is een grap hé?

Nee dit werkt gewoon.

Bamieater
02/02/06, 07:25
Origineel geplaatst door Emard


Dit is een grap hé?

Oh, koelen met sla-olie.. werkt idd gewoon. En is niet duur, bij de AH 60 cent per liter volgens mij. :-)

Moet ergens nog foto's hebben van mijn systeem. Heb het alleen niet getest met een HDD, maar dat zou ook moeten kunnen werken.

alfa_44
02/02/06, 20:22
Als warmte zo'n probleem is waarom sloop je dan niet uit elke server de transformator. Deze produceert volgens mij al een hoop warmte.

En dan plaats je buiten de data ruimte 1 grote trafo. (of 2) i.p.v. 230 aanvoeren voer je dan een lage spanning aan en heb je al die warmte van de trafo's niet op je vloer.

galious
03/02/06, 00:14
Origineel geplaatst door alfa_44
Als warmte zo'n probleem is waarom sloop je dan niet uit elke server de transformator. Deze produceert volgens mij al een hoop warmte.

En dan plaats je buiten de data ruimte 1 grote trafo. (of 2) i.p.v. 230 aanvoeren voer je dan een lage spanning aan en heb je al die warmte van de trafo's niet op je vloer.

Er komen 2 verschillende spanningen uit de trafo. Dus dan moet je naar iedere server min. 2 kabels laten lopen voor de stroom + 1 of 2 voor het netwerk. Komen er nog meer kabels te lopen. Door de toch al overvolle kasten.

Daarnaast maakt het weinig uit voor de warmte. Of de warmte nu in ruimte 1 of in ruimte 2 vrij komt. Gekoeld moet het toch worden. Je moet alleen 2 ruimtes nu gaan koelen (server ruimte + trafo ruimte).

Totslot vraag ik me af of het ruimte-prijstechnisch wel interressant is. Nu neemt een trafo geen vloeroppervlak in, als je hier een aparte ruimte van maak wel. Hier kunnen geen cabinets worden neergezet en moeten dus worden doorberekend naar het deel waar wel cabinets staan. Oftewel een hogere footprint prijs.

Aloha,

Martin

Keenondots
03/02/06, 01:12
Martin: ik denk dat 1 grote trafo een beter rendement heeft dan heel veel kleine trafo's. In de telco wereld wordt veel met -48V DC gewerkt.

alfa_44
08/02/06, 23:15
trafo afkoelen???

in de buitenwereld plaatsen. Of de plaatselijke autospuiter van warmte voorzien....

mdf
08/02/06, 23:28
Rittal werkt al langer met dit systeem; speciaal voor ruimtes waar geen airco aanwezig is, maar wel kasten met servers moeten draaien.
Leuk gejat dus :)

webster
08/02/06, 23:48
Krijgen ze bij Redbus helemaal een overgewicht probleem iedereen 20 liter water in een rack