PDA

Bekijk Volledige Versie : Help! Rechtzaak om domeinnaam.



johnburk
01/02/06, 16:49
Paar maanden geleden heb ik een domein naam geregisterd, waar ik informatie plaatste van een product + de originele persbericht.

Ik nam telefonisch contact op met de bedrijf dat hun domein naam nog vrij was tijdens het uitsturen van hun persbericht en dan dat ik het geregisterd had. Ik zei dat ik het kosteloos wilde overdragen. Hun reactie was dat ze erop terug zouden komen.

Na enkele weken niks gehoord te hebben, stuurde ik een email en hun reageerde dat ze erop terug zouden komen. Inmiddels had ik de persbericht van de site gehaald en de site automatisch laten doorsturen naar hun .com domein naam.

Na meerdere emails te hebben gestuurd dat ik het domein wil overdragen en niks mee doen... kreeg ik geen reactie... tot vandaag.

Vandaag kreeg ik een brief van een advocaat die 3.500 euro schade vraagt en als ik niet binnen 4 dagen betaal, moet ik 10.000 euro extra betalen!

Ik snapte dit niet, aangezien ik hun domein naam voorwaard en ervoor heb gezorgd dat het domein naam op nr1 staat bij ILSE en GOOGLE! De reactie van de advocaat was dat ik binnen 4 dagen moet betalen!

HELP! Wat kan ik doen?

t.bloo
01/02/06, 17:01
HELP! Wat kan ik doen?
Rustig blijven, niets aan de hand.

Dit zijn om te beginnen standaardbrieven. En als het waar is wat jij schrijft dan kunnen ze je al helemaal niets maken. Bewaar wel al je emails.

En het is niet HUN domeinnaam, het is jouw domeinnaam.

johnburk
01/02/06, 17:03
@t.bloo

Bedankt voor jouw reactie.

Ik heb alle emails bewaard, maar niet de telefoon gespreken.

Wat kan ik doen?

Triloxigen
01/02/06, 17:04
Zoek eerst uit of het een echte advocaat is, indien dit niet zo is dan hebben ze al een probleem.

Waarom zouden ze overigens het recht hebben op het domeinnaam? Een persbericht is natuurlijk geen voorrecht.

johnburk
01/02/06, 17:07
@Triloxigen

Ik heb de advocaat gebeld en hij is echt.

Hij zegt dat ze recht hebben op het domein naam omdat ze het beeldmerk gedeponeerd hebben.

Vanaf dag 1 heb ik tegen ze gezegt dat ze het mogen hebben.
Ik heb nooit ik beeldmerk gebruikt, maar wel hun bedrijfsnaam.

Ik vond het zoeen prachtige idee, dat ik niet wilde dat iemand hun domein naam kapte. Dat heb ik ook gelijk tegen ze gezegt.

t.bloo
01/02/06, 17:07
Heeft het iets met dit draadje te maken?

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=83938

Anders klopt je verhaal nu al niet meer...

johnburk
01/02/06, 17:10
Origineel geplaatst door t.bloo
Heeft het iets met dit draadje te maken?

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=83938

Anders klopt je verhaal nu al niet meer...

Nee, helemaal niks mee te maken.

t.bloo
01/02/06, 17:13
Hmm, dit is dan het derde draadje van je met een vergelijkbaar plot in korte tijd. Misschien moet je eens een andere hobby nemen voorlopig :D

wonko
01/02/06, 17:14
Wanneer jij de naam registreerde voor zij het beeldmerk deponeerden, dan is er geen probleem.

Enkel als ze kunnen tonen dat je op een bepaald moment schade hebt berokkend, of het domein ter kwader trouw hebt geregistreerd, dan moet je je zorgen beginnen maken... Anders niets van aantrekken (maar wel je advocaat contacteren, en een gepast antwoord laten opstellen)

Triloxigen
01/02/06, 17:14
Als je 'm al hebt aangeboden dan mogen ze geen schadevergoeding vragen.

johnburk
01/02/06, 17:19
Ik heb het gratis aangeboden, heb op geen enkele manier schade toegebracht.

Volgens hun advocaat willen ze 3.500 als kosten van hun advocaat en hun tijd.

Hollanda
01/02/06, 17:22
Onzin natuurlijk om kosten te verhalen. Die kosten hebben zij zelf moedwillig gemaakt. Was zelf een briefje schrijven te moeilijk voor ze? ;)

petert101
01/02/06, 17:23
Origineel geplaatst door johnburk
HELP! Wat kan ik doen?

Voortaan gewoon niet meer proberen over de rug van anderen gemakkelijk geld te verdienen.

Ik wou dat meer bedrijven deze manier van handelen toepasten, lik-op-stuk en geen gezeur.

johnburk
01/02/06, 17:30
Origineel geplaatst door petert101


Voortaan gewoon niet meer proberen over de rug van anderen gemakkelijk geld te verdienen.

Ik wou dat meer bedrijven deze manier van handelen toepasten, lik-op-stuk en geen gezeur.

Geld verdienen? Het heeft mij 7.13 euro gekost en geen cent opgeleverd! Ik heb het hun gratis aangeboden.

Ik had gehoopt dat ze heel blij zouden reageren en dat ik mijn schoolproject daarover mocht doen. Had gehoopt op een reactie van "Bedankt, wat alert van je"

Hun zijn niet zo slim geweest om een persbericht te sturen, zonder dat ze het URL registerden!

Wouter K
01/02/06, 17:58
Origineel geplaatst door petert101


Voortaan gewoon niet meer proberen over de rug van anderen gemakkelijk geld te verdienen.

Ik wou dat meer bedrijven deze manier van handelen toepasten, lik-op-stuk en geen gezeur.

Als je gewoon even je doppen open doet dan kan je lezen dat dit met de beste bedoelingen is gedaan om te zorgen dat andere mensen dit niet zouden doen ;).

Ik denk dat als je al je verstuurde en ontvangen emails aan/van hen nog hebt dat ze je dan niks kunnen maken, maar ik denk dat de forumjuristen, zoals Aecius, je daar meer uitsluitsel over kunnen geven. Succes iig!

petert101
01/02/06, 18:08
Origineel geplaatst door Wouter K
[B]

Als je gewoon even je doppen open doet dan kan je lezen dat dit met de beste bedoelingen is gedaan om te zorgen dat andere mensen dit niet zouden doen ;).

Tuurlijk en jouw ogen staan wagenwijd open zeker.
Ik hoop echt dat ze een zaak gaan aanspannen en er een flinke schadevergoeding uit weten te slepen.

3j3ct
01/02/06, 18:12
zijn ze niet eerst verplicht je te melden om de domein vrijwillig over te geven?

Bob2
01/02/06, 18:55
Snap het niet helemaal.

Feiten:

Dat bedrijf wil de domeinnaam gezien ze daar recht op hebben?

Jij bent bereid de naam kosteloos over te dragen?

---------

Volgens mij is dat bedrijf al stapje te ver, heb je niet eerder een brief / email / telefoontje ontvangen met een datum waarop domein overgedragen had moeten worden oid?

Waar kunnen hun nou kosten aan gemaakt hebben, een verhuizing is niet meer werk dan een nieuwe registratie. Tja wellicht dat briefje, maar zou wel erg kinderachtig zijn daar duizenden euros voor te rekenen :)

Triloxigen
01/02/06, 18:58
Het zou trouwens ook wat zijn dat je bij correspondentie een rekening krijgt.

Want dan ga ik ook een brief sturen naar KPN, daarbij stuur ik dan een rekening :p

Glenn
01/02/06, 19:02
Origineel geplaatst door petert101

Tuurlijk en jouw ogen staan wagenwijd open zeker.
Ik hoop echt dat ze een zaak gaan aanspannen en er een flinke schadevergoeding uit weten te slepen. Duik ff een ijsbad in, wil je! Men, peper in je kont?

Goed, ontopic. Dump het domein en meld de advocaat dat ze het domein zelf kunnen registreren. Denk echt niet dat ze hier een zaak van maken. Als ze dat wel doen, heb jij genoeg bewijs.

Str@nger
01/02/06, 19:04
Origineel geplaatst door petert101

Tuurlijk en jouw ogen staan wagenwijd open zeker.
Ik hoop echt dat ze een zaak gaan aanspannen en er een flinke schadevergoeding uit weten te slepen. Ik snap deze harde toon totaal niet?
Wat heeft hij dan verkeerd gedaan? Ik zie iig niets in dit topic staan...

Waar heb je het domein verder voor gebruikt johnburk? Heb je er alleen het persbericht getoond en daarna de URL geforward naar de juiste site? Dan mogen ze je eigenlijk dankbaar zijn.
Heb je er nog iets anders mee gedaan, dan is het misschien een ander verhaal...

johnburk
01/02/06, 19:05
@Bob2

Na dat ik meerdere malen contact met hun had genomen, hebben ze mij via een merkenbureau 2 weken geleden verzocht om het domeinnaam aan hun te geven. Ik ben gelijk accord gegaan en heb ze gevraagd om mij een adres te sturen waar ik de formulieren naartoe kan sturen. Ik heb daarna 2x een email gestuurd, zonder reactie.... tot vandaag.

Volgens hun advocaat gaat het hier om advocaat kosten, hun eigen uurloon en de kosten van de merkenbureau. Dat willen ze vergoed zien.

Ik heb email bewijs dat ik hun en de merkenbureau meerdere malen een email heb gestuurd, zonder antwoord op mijn vraag.

johnburk
01/02/06, 19:07
Origineel geplaatst door Str@nger
Ik snap deze harde toon totaal niet?
Wat heeft hij dan verkeerd gedaan? Ik zie iig niets in dit topic staan...

Waar heb je het domein verder voor gebruikt johnburk? Heb je er alleen het persbericht getoond en daarna de URL geforward naar de juiste site? Dan mogen ze je eigenlijk dankbaar zijn.
Heb je er nog iets anders mee gedaan, dan is het misschien een ander verhaal...

Ik heb het persbericht getoond en later forward. Ook heb ik gezorgt dat de domein een goede robots.txt had.



Origineel geplaatst door Glenn
Duik ff een ijsbad in, wil je! Men, peper in je kont?

Goed, ontopic. Dump het domein en meld de advocaat dat ze het domein zelf kunnen registreren. Denk echt niet dat ze hier een zaak van maken. Als ze dat wel doen, heb jij genoeg bewijs.

Hoe kan ik het domein naam dumpen?

veenman
01/02/06, 19:22
Even rustig. Er is niks aan de hand. Allereerst probeerde je ze een dienst te bewijzen, dus je was niet ter kwader trouw. Daarnaast is er een verschil tussen onrechtmatige registratie en onrechtmatig gebruik. De claims is daarbij compleet onzin, het is gewoon een overactieve urenschrijver die je bang zit te maken.

Je hebt mijnziens 2 opties:
1. Draag de domeinnaam zo snel mogelijk over.
2. Hef de domeinnaam op.

AlfaHosting
01/02/06, 21:48
We hebben ook reeds gevallen zoals deze meegemaakt. Meestal stuurt men in de eerste plaats een tamelijk dreigende brief om je te overdonderen. Ze kunnen je eigenlijk weinig maken op voorwaarde dat je het domein niet hebt gebruikt om hun in een negatief daglicht te stellen, uit winstbejag, of als je vergelijkbare services hebt aangeboden dan het bedrijf.

ALs dat niet gebeurd is is er weinig aan de hand. Stuur hen een laatste brief met de opsomming van wat je allemaal al gedaan hebt en welke bereidwilligheid je getoond hebt om het domein over te dragen. Geef hen een laatste kans om kosteloos een trade in te zetten. Geef hun een ultimatum en als ze daar niet op ingaan vraag je je registrar om het domein te laten vallen.

Je kan het natuurlijk ook houden maar dan riskeer je misschien dat ze het tot een proces laten komen en dan heb je weer advocaatskosten.

Bob2
01/02/06, 22:41
Origineel geplaatst door johnburk
@Bob2

Na dat ik meerdere malen contact met hun had genomen, hebben ze mij via een merkenbureau 2 weken geleden verzocht om het domeinnaam aan hun te geven. Ik ben gelijk accord gegaan en heb ze gevraagd om mij een adres te sturen waar ik de formulieren naartoe kan sturen. Ik heb daarna 2x een email gestuurd, zonder reactie.... tot vandaag.

Volgens hun advocaat gaat het hier om advocaat kosten, hun eigen uurloon en de kosten van de merkenbureau. Dat willen ze vergoed zien.

Ik heb email bewijs dat ik hun en de merkenbureau meerdere malen een email heb gestuurd, zonder antwoord op mijn vraag.

Dan hoef je je niet druk te maken.
Ze weten dat jij akkoord bent met overdracht.
En toch een advocaat inzetten, om niets dus, droevig dat er mensen / bedrijven zo werken.

Is toch hun fout, advocaat kosten :)

Al kan ik er niet bij dat ze een advocaat inzetten terwijl ze direct akkoord hadden voor overname domeinnaam.

Maar is wel belangrijk om bewijsstukken, emails en brieven goed te bewaren.

janneman
01/02/06, 23:12
Origineel geplaatst door petert101

Tuurlijk en jouw ogen staan wagenwijd open zeker.
Ik hoop echt dat ze een zaak gaan aanspannen en er een flinke schadevergoeding uit weten te slepen.

Volgens mij kun jij je beter met andere zaken bezighouden dan het lezen van het domeinnamen gedeelte, want kennelijk heb je last van een bepaalde frustratie c.q. broodnijd in deze sector waardoor je even "vergeet" je tot de simpele feiten te beperken.
Maar goed, dat was een persoonlijke noot.

@John: het is een standaard truc om mensen bang te maken met een verwijzing naar een beeldmerk, maar een beeldmerk zegt werkelijk helemaal niets wanneer het gaat om een domeinnaam. Een beeldmerk kan nimmer een woord beschermen.
Daarnaast zullen ze - gezien de situatie - gegarandeerd nooit ook maar een eurocent toegewezen krijgen in een rechtzaak, dus ik zou eerlijk gezegd de rollen om gaan draaien, en bij deze 750 euro voor de domeinnaam gaan vragen.
Ze weten dondersgoed dat ze een rechtzaak aan moeten spannen die tussen de 4.000 en de 8.000 euro kost, waarbij ze niets anders zullen bereiken (in het gunstigste geval) dat jij de naam over moet dragen.
Een schadevergoeding zullen ze nooit krijgen, dus mogen ze zich nog gelukkig prijzen dat ze er met 750 euro vanaf komen.

johnburk
02/02/06, 00:10
Heb het domein gedumpt.

Bob2
02/02/06, 00:39
Om welke naam ging het nou?
Wellicht kan janneman em dan nog ff pakken, die weet wel raad met dit soort situaties ;)

Pinvert
02/02/06, 00:50
OK, ik kan het niet laten....
Maar blijf nou gewoon eens van andermans domein af.
Janneman had in zijn verhaal wel gelijk hoor maar ik vind het aan de andere kant niet netjes. Zoals TS stelt wilde hij niet dat de naam aan een ander verging, OK maar reg het dan ook niet zelf en wijs de mogelijke rechthebbende er dan op dat het vrij is. Daar verdien je soms meer mee dan geldelijke voldoening.

Domenico
02/02/06, 02:18
Origineel geplaatst door johnburk
Hij zegt dat ze recht hebben op het domein naam omdat ze het beeldmerk gedeponeerd hebben.

Welk advocatenkantoor is dit? Dan weet ik met wie wij zeker nooit zaken moeten doen.

Eeen beeldmerk heeft helemaal geen relatie met een domeinnaam dus dit zijn slechts dure woordjes van een nep advocaat.

BEELDMERK is niet hetzelfde als een WOORDMERK!

Ionstar
02/02/06, 08:40
Een beeldmerk kan nimmer een woord beschermen.

Volgens mij beschermt een BEELDMERK alles wat op het beeldmerk staat. Dus als er een woord in staat, dan is dat woord tegelijk ook beschermd. Staan er meerdere woorden in, dan is alleen het totaal van het aantal woorden beschermd, dus niet 1 woord. Dus als het merk bijvoorbeeld de woorden "Installatie Technieken" bevat, dan beschermt het alleen "Installatie Technieken, dus niet "Installatie" of "Technieken". Bij een .EU registratie (ondanks dat dat er hier niet om gaat) staat dat ook mooi uitgelegd. Iemand die zo'n merk heeft kan dan alleen de naam "Installatie-Technieken.eu" opeisen. Zo werkt dat ook bij andere namen.

Staat er in een beeldmerk geen woord, dan hebben ze geen poot om op te staan.

Als er hier op het forum een IP advocaat/Jurist rondloopt kan die dat waarschijnlijk beter toelichten.

Overigens als een sidenote... je moet je niet bang laten maken door dat soort brieven. Het is puur en alleen bangmakerij en het werkt ook nog eens gezien de aantallen mensen die direct zonder slag of stoot daarop in gaan. Vier dagen is ook tekort om te reageren. Je moet de tijd krijgen je zaak te onderzoeken, mensen te raadplegen en een verweer terug te sturen.

Dune
02/02/06, 09:25
Je had hem rustig nog even vast kunnen houden hoor, zoals iedereen hier al aangegeven heeft, heeft het bedrijf geen poot om op te staan sowiezo al omdat jij de domeinnaam had voor het merk geregistreerd was als ik je goed begrijp.

Daarnaast blijft de vraag: om welk domein ging het nou? :D

janneman
02/02/06, 10:08
Origineel geplaatst door Adonis
[B]

Volgens mij beschermt een BEELDMERK alles wat op het beeldmerk staat. Dus als er een woord in staat, dan is dat woord tegelijk ook beschermd.

Nee, dat is niet waar.
Beeldmerken zijn er om logo's te beschermen of soms de wijze waarop een woord geschreven is.

Een term kan alleen beschermd worden door een woordmerk, en die worden lang niet altijd toegewezen door het BMB, waardoor sommige bedrijven vervolgens een beeldmerk deponeren met dezelfde term erin, in de hoop dat ze dan anderen bang kunnen maken.

veenman
02/02/06, 10:13
Inderdaad een woordmerk en een beeldmerk zijn 2 verschillende dingen. Juist voor merknamen die niet als woord kunnen worden gedeponeerd wordt voor een beeldmerk gekozen met het logo om zo alsnog het merk zo goed mogelijk te kunnen beschermenen. Het woordmerk is daarmee niet beschermd, anders hadden ze het woordmerk zelf moeten deponeren als merk en dat kan dus vaak niet door de generiekheid er van!

AlfaHosting
02/02/06, 10:41
Origineel geplaatst door skunkah
Inderdaad een woordmerk en een beeldmerk zijn 2 verschillende dingen. Juist voor merknamen die niet als woord kunnen worden gedeponeerd wordt voor een beeldmerk gekozen met het logo om zo alsnog het merk zo goed mogelijk te kunnen beschermenen. Het woordmerk is daarmee niet beschermd, anders hadden ze het woordmerk zelf moeten deponeren als merk en dat kan dus vaak niet door de generiekheid er van!

Klopt inderdaad .. een beeldmerk is geen woordmerk. Het kan hier gaan om een logo, een combinatie van kleuren(m&m's), een naam met een bepaald lettertype, een afbeelding op een produkt (bv. de kat op de WHISKAS verpakking), een bepaalde vorm, enz ...

Veel bedrijven hebben vroeger de vergissing begaan in de beginfase het woordmerk niet te beschermen (vb. kodak, nescafe) waardoor het merk eigenlijk het produkt is geworden. Iedereen noemt bv. oploskoffie nescafe en een fototoestel een kodak .. het ergste wat een merk kan overkomen omdat voor de consument er geen verschil meer is.

Zo heeft bv. nescafe de situatie rechtgetrokken door de vorm van de verpakking te wijzigen en hier een recht op te nemen.

Ionstar
02/02/06, 11:40
Een beeldmerk is inderdaad geen beeldmerk, maar er kunnen daadwerkelijk wel rechten aan worden ontleend. Ik haal het volgende aan uit url:

http://www.law.kuleuven.be/jura/41n4/verduyckt.html


Er is sprake van overeenstemming als een tekstelement van een beeldmerk voorkomt in een domeinnaam (overweging 4.1) (b.v. tv-mail.nl en beeldmerk met tekst TVMail); als de domeinnaam meer omvat dan alleen de naam van een merk en het aan dat merk identieke teken een kenmerkend bestanddeel van de domeinnaam is (b.v. jongebols.nl en het merk Bols); als de merknaam niet volledig in de domeinnaam voorkomt (b.v. unisun.nl en merk Unisun System) en als de domeinnaam qua spelling weinig afwijkt van het merk (b.v. kyk.nl en het merk Kijk, wat een voorbeeld is van typosquatting) (overweging 4.5). Uiteraard doet de typfout geen afbreuk aan de overeenstemming tussen het merk en de domeinnaam. Maar er zal geen overeenstemming bestaan tussen een domeinnaam en een beeldmerk als het tekstgedeelte van het merk geen onderscheidend vermogen heeft zoals bijvoorbeeld telefoongids uit het beeldmerk van KPN en bijgevolg is er geen verzetsmogelijkheid tegen telefoongids.com

Ik moet er ook even bij vermelden dat bij bijv. .eu preregistraties (FASE1) uitdrukkelijk ook Beeldmerken worden toegestaan indien er dat woord in voor komt.

WebsiteNL
02/02/06, 16:22
Weet je wat ik denk, ik denk dat dit niet (direct) om de domeinnaam gaat. Maar dat ze een schade vergoeding vragen voor het geplaatste logo van hun bedrijf.

Dat zou verklaren waarom ze zich beroepen op het beeldmerk. Dat ze hierbij tevens de domeinnaam opeisen is dan ook te verklaren, op die manier zullen ze dit bij deze persoon de volgende keer voorkomen.

Ik blijf erbij, betalen en dan kijken wat er terug te halen valt. Riskeer je de boete niet..

Dune
02/02/06, 16:33
Origineel geplaatst door WebsiteNL
Weet je wat ik denk, ik denk dat dit niet (direct) om de domeinnaam gaat. Maar dat ze een schade vergoeding vragen voor het geplaatste logo van hun bedrijf.

Dat zou verklaren waarom ze zich beroepen op het beeldmerk. Dat ze hierbij tevens de domeinnaam opeisen is dan ook te verklaren, op die manier zullen ze dit bij deze persoon de volgende keer voorkomen.

Ik blijf erbij, betalen en dan kijken wat er terug te halen valt. Riskeer je de boete niet..

Jij werkt zeker voor de eiser? :D
Zou leuk worden als iedereen bij een eerste dreigbrief ging betalen, zou makkelijk geldverdienen zijn :D Is natuurlijk onzin om gelijk te gaan betalen, als ze echt geld willen zien mogen ze je voor het gerecht dagen, al helemaal bij zulke onzinnige bedragen.

WebsiteNL
02/02/06, 18:12
Je hebt me door ;)

Nee je kan toch betalen onder voorbehoud. Dat geeft je de tijd op een en ander uit te zoeken over hoe sterk je staat. Mocht het dan jouw fout zijn geweest dan laat je het erbij, scheelt je de boete.

Mocht de eiser geen gelijk hebben, en je staat daar sterk in kan je altijd nog een rechtzaak aanspannen. Of iets anders overeen komen met de tegenpartij.

xgunx
02/02/06, 18:58
Ik zou gewoon rustig blijven, er is nix aan de hand.
Ik heb ook wel eens meegemaakt, ik wijgerde een host te betalen omdat de downtime 40% was. Ze drijgte een incassobureau in te schakelen, en dat voor 30 euro. later kreeg ik nog een paar mail dat ik ook nog administratie kosten moest gaan betalen.

Ik wil dus zeggen, als de domein van jou is zou ik me er verder geen zorgen over maken, het is jou domein en jij mag er mee doen wat je wilt. wie het eerst registreerd wie het eerst maalt!

En dan nog iets, die advocaten kosten hun ook aardig wat geld. dus ook zij zullen het zolang mogelijk uitstellen (en uitijdelijk laten gaan.)

Blijf vooral rustig en betaal nix, dit waait wel weer over.

Groeten en sucses

AlfaHosting
02/02/06, 21:32
Laat in elk geval iets weten over de afloop.

johnburk
03/02/06, 10:02
Ik zal jullie op de hoogte houden van de afloop

michael001
03/02/06, 17:37
Om welk domein ging het nou, John?

Aecius
04/02/06, 18:25
Origineel geplaatst door Adonis
Een beeldmerk is inderdaad geen beeldmerk, maar er kunnen daadwerkelijk wel rechten aan worden ontleend. Ik haal het volgende aan uit url:

http://www.law.kuleuven.be/jura/41n4/verduyckt.html



Ik moet er ook even bij vermelden dat bij bijv. .eu preregistraties (FASE1) uitdrukkelijk ook Beeldmerken worden toegestaan indien er dat woord in voor komt.

Normaal gesproken zou ik zeggen dat het Nederlandse recht en het Belgische recht verschillend is. Dit artikel is van de Universiteit van Leuven (BE). Maar wat betreft merken is er de Benelux Merken Wet welke wel voor de gehele Benelux geldt.

Wat betreft het vooruit betalen. Ik raad iedereen (uiteraard) aan dit niet snel te doen. Ga wel het dialoog aan, maar probeer de stellingen van de wederpartij iedere keer gemotiveerd te betwisten. Zeg hierbij dat de kosten voor verweer voor rekening van de wederpartij zullen komen als er een gerechtelijke procedure gestart wordt.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Dillard
05/02/06, 02:38
Ik zou de tegenpartij een factuur sturen voor 750 euro (kosten gemaakt voor inwinnen juridisch advies) met als bijlage een kopie van de mails die je hebt verzonden :)

Denk je dat er ook maar 1 rechter is die jou gaat veroordelen tot het betalen van 3500 euries als jij kunt aantonen dat je vanaf dag 1 bereid was de domeinnaam zonder kosten over te dragen? De rechter zal een sneer uitdelen aan de eisende partij en hun veroordelen tot de proceskosten...

Wel jammer dat ze het op deze manier hebben gedaan, het had zoveel eenvoudiger gekund ......

AlfaHosting
05/02/06, 11:28
Enige probleem is hier dat hij wel weet had van de mogelijkheden van het domein. Stel je registreert het domein en doet er niks mee of totaal iets anders is er niet zo een probleem. Hij heeft het persbericht geplaatst en doorverwezen wat nadelig kan zijn in een rechtszaak.

Dillard
05/02/06, 19:58
Hij heeft de domeinnaam niet voor eigen gewin gebruikt en vanaf dag 1 aangeboden het domein kostenloos over te dragen. "Ter kwader trouw" is dus niet van toepassing.

AlfaHosting
05/02/06, 20:24
Origineel geplaatst door Dillard
Hij heeft de domeinnaam niet voor eigen gewin gebruikt en vanaf dag 1 aangeboden het domein kostenloos over te dragen. "Ter kwader trouw" is dus niet van toepassing.

Uit eigen ervaring weet ik beter :)

johnburk
08/02/06, 16:57
Domein is gedumpt
Heb zelf een brief gestuurd naar hun advocaat dat ik niet eens ben met de 3500 euro schade vergoeding.

Vandaag werd mij verteld dat ze bereid ze akkoord te gaan met een deel van de schadevergoeding.

Ik heb gezegd dat ik niks wil betalen, maar wel bereid ben een verklaring te tekenen dat ik niks meer met hun naam of domein naam zou doen. Ze willen ook dat ik een geheimhouding verklaring teken over het incident.

Ik wil akkoord gaan, mits ik geen cent hoef te betalen. Ze wilden dat ik een copy van al mijn bewijs materiaal naar hun stuur… ik heb gezegd dat ze dat automatisch te zien krijgen waneer er een rechtzaak is.

Hij gaat overleggen met zijn cliënt...

Ik hou jullie op de hoogte tot dat ik een geheimhoudingsverklaring moet tekenen.

Luuc
08/02/06, 17:18
Origineel geplaatst door johnburk
Ze willen ook dat ik een geheimhouding verklaring teken over het incident.Waarom? Mag hun (dubieuze) werkwijze niet openbaar worden gemaakt?

Dit is gewoon zoveel mogelijk euro's uit een, zover ik kan inschatten, welwillend persoon persen.

janneman
09/02/06, 00:05
Je laat je er alsnog inluizen.
Zodra je wat dan ook tekent ben je alsnog de pineut.
Je had sowieso al geen contact meer met ze op moeten nemen.

Alles wat ze tot nu toe hebben gedaan was gebaseerd op pure bluf en jouw reacties hebben ze alleen maar het idee gegeven dat het ook feitelijk effect heeft gehad.

Ze hebben vanaf de eerste seconde geen enkele kans gemaakt, maar jij biedt ze zelf steeds weer een mogelijkheid.

Ontwijk vanaf nu ieder contact en TEKEN ABSOLUUT NIETS!

crazycoder
09/02/06, 08:21
Origineel geplaatst door janneman
Nee, dat is niet waar.
Beeldmerken zijn er om logo's te beschermen of soms de wijze waarop een woord geschreven is.

Rechters denken daar nog wel eens heel anders over. Zoals domenico al schreef weet je nooit helemaal zeker wat een rechter zal beslissen..

Voor de rest ben ik het wel met je eens dat verder contact niet nodig is of was. Als het tot een rechtzaak mocht komen dan is dat, als het in Nederland is, hooguit een kort geding.
Het er in soortgelijke domeinnaam zaken eigenlijk nog geen gezien waar een schadevergoeding van eur 3500 toe is gewezen.

Verder.. om inbreuk op een merk op te leveren moet er sprake zijn van "gebruik in het economisch verkeer". en/of "afbreuk doen aan de naam en reputatie van het merk".

Als je spelletjes wil spelen met domeinnamen moet je in ieder geval betere zenuwen hebben :)

johnburk
09/02/06, 09:54
Ik wacht hun reactie af. Als ik iets teken, laat ik het door een specialist controleren.

Ik heb ook tegen ze gezegt dat als ze denken dat ze een zaak hebben, dan zie ik ze graag in een rechtzaak.