PDA

Bekijk Volledige Versie : Medium hosting bedrijf te koop



Anoniem
30/01/06, 13:26
Beste Forumleden,

I.v.m. diverse (privé) omstandigheden wil ik mijn bedrijf gaan verkopen.

Het bedrijf bestaat nu 3 jaar en zit voornamelijk in de Gaming. Machines worden door klanten voornamelijk gehuurd als dedicated servers waarop zijn gameservers draaien, het gaat dus niet om losse gameservers. Hiernaast zijn er ook een paar colocation servers, en servers aan bedrijven verhuurt.

Het betreft om 23 servers (40% zijn recent vervangen met nieuwe hardware, dus zijn inclusief garantie van de leverancier) van eigen bezit en ongeveer 200 tot 300 domeinen. De verkoop betreft het gehele bedrijf, inclusief servers, klanten bestand (en daarbij lopende contracten). Het wordt onder geen enkele voorwaarden in stukken verkocht. De klanten zijn verspreid over de hele wereld en variëren van pre-paid servers (maandelijks vooraf betaling van server) tot klanten welke een meerjarig contract hebben.

Ter indicatie de jaaromzet bedraagt ongeveer 24500 euro per jaar en de directe kosten (traffic, datacenter) circa 4000 euro per jaar. De apparatuur (Servers, switches, powerswitches e.d.) hebben een waarde van ongeveer 15000 euro. De specificaties van de machines variëren tussen celerons en dual xeons.
Bovenstaande genoemde bedragen zijn bedragen welke ik zo even neerzet ter indicatie, precieze cijfers worden aan geïnteresseerden nader toegelicht. De hele administratie is gecontroleerd door een accountant (incl. jaarstukken).

Om te voorkomen dat de mogelijke verkoop bekend wordt bij klanten wordt de bedrijfsnaam alleen aan een geïnteresseerde koper kenbaar gemaakt, onder geheimhoudingsverklaring. De hoogste beider is niet per definitie de ‘winnaar’ ik hecht er veel waarde aan dat het bedrijf bij een solide persoon/organisatie terecht komt zodat de klanten hun support en kwaliteit kunnen behouden.

Voor serieuze vragen of biedingen kun je mailen naar whtverkoopaccount@hotmail.com. Biedingen onder 60.000 euro worden genegeerd. Er zal slechts met een enkeling gesprekken worden gevoerd m.b.t. details en overname, indien je niet tot de hoogste beider / gegadigden hoort ontvang je hierover wel bericht natuurlijk.

wonko
30/01/06, 13:49
Beste,

kan u volgende gegevens eens geven: land van vestiging, en groeiindicaties van de laatste jaren/maanden? Meer dan twee maal de omzet is niet niets in dit wereldje...

Anoniem
30/01/06, 14:23
Apparatuur e.d. is allemaal in nederland (amsterdam), groei is behoorlijk maar natuurlijk erg afhankelijk van wat de koper ermee gaat doen natuurlijk. De laatste paar maanden is de omzet aardig gestegen en zijn er ook aantal nieuwe servers gekocht (vandaar mijn vermelding hier ook over ivm garantie). Als mem een ander goed onderbouwt bod wilt doen mag dat natuurlijk, echter of er iets mee gedaan wordt is natuurlijk een tweede. Adviesprijs is gegeven door accountent!

infadi
09/02/06, 00:25
stuur maar eens wat meer gespecificeerde informatie

hostb
18/02/06, 18:15
Ik heb een e-mail verstuurd naar het hotmail adres.

Swiftway-UK
20/02/06, 17:06
Wij hebben op zich interesse, alleen wil ik even aangeven dat het gebruikelijk is in deze branch om 70% van de jaaromzet te betalen of eenmaal de behaalde nettowinst in een jaar, afhankelijk van het laagste bedrag! Hiervan word normaal alleen afgeweken als je kostbare hardware hebt (in dit geval ook het geval) en/of dat er een geproduceerd stuk software is met een zekere waarde en/of als er veel personeel is met een zekere "waarde" (weet niet goed hoe ik dit het beste kan uitdrukken).

xYnta
20/02/06, 17:15
Gelieve aanvullende informatie per e-mail te ontvangen.

Triloxigen
20/02/06, 17:58
Ook ik zou graag meer informatie ontvangen, maar kan je vast mededelen dat 60.000 voor iets dergelijks niet serieus is.

Silverback
21/02/06, 17:50
Ook ik zou graag meer informatie ontvangen, maar kan je vast mededelen dat 60.000 voor iets dergelijks niet serieus is.

Omzet: 24500 euro per jaar
Kosten (traffic, datacenter): circa 4000 euro per jaar.

Kom je op een winst van circa 20500 euro per jaar.
Vraagprijs vanaf 60000 - 15000 (hardware) = 45000 euro.
Wat is er mis met 45000/20500 = 2.2 maal de jaarwinst?

purehosting
21/02/06, 19:59
Hebben jullie alleen maar kosten aan traffic en datacenter ?
wij krijgen veel meer facturen denk aan:
huur / personeel / verzekeringen etc.

eMiz0r
23/03/06, 13:47
Ligt het nou aan mij of is de goodwill/naam en vooral de groei juist erg bepalend voor de verkoopprijs? Daar wordt namelijk helemaal niet over gesproken bij de mensen die 60k veel teveel vinden. Als het bedrijf zijn klantenbestand elk jaar anderhalf keer zo groot maakt of zelfs verdubbeld, is 60.000 euro in mijn ogen zelfs verdomd weinig.

Triloxigen
23/03/06, 13:58
Omzet: 24500 euro per jaar
Kosten (traffic, datacenter): circa 4000 euro per jaar.

Kom je op een winst van circa 20500 euro per jaar.
Vraagprijs vanaf 60000 - 15000 (hardware) = 45000 euro.
Wat is er mis met 45000/20500 = 2.2 maal de jaarwinst?

Je gaf zelfs eerder als voorbeeld dat dat normaal is bij bedrijven als KPN.
Maar bij KPN krijg je gebouwen, personeel, reclame en bekendheid erbij. Dit is wat geheel ontbreekt en waardoor je simpelweg geen vergelijkende prijs kunt vragen.

De prijs van 0.7 ~ 1 x de winst is gebaseerd op dat de webhostingmarkt vrij variabel is en dat klanten veelal wisselen van host waardoor het lastig is om een goede toekomst te voorspellen.

crazycoder
23/03/06, 18:13
Ligt het nou aan mij of is de goodwill/naam en vooral de groei juist erg bepalend voor de verkoopprijs?
Dat is bedrijfs- en brancheafhankelijk. Met de gegeven omzet is het waarschijnlijk een eenmanszaak. Als de aanwezigheid van de huidige eigenaar voor de klant erg belangrijk is dan is iedere overnamesom van veel meer dan de prijs van de hardware te veel.
Dat is positief te beinvloeden als de huidige eigenaar na verkoop in het bedrijf zichtbaar blijft en rustig af gaat bouwen.

Maar de waardebepaling van een bedrijf is wellicht meer iets voor een geheel andere discussie..

rkuijf
30/03/06, 17:50
Ik heb interesse om er verder over te praten, kun je contact opnemen:
info@interforce.nu