PDA

Bekijk Volledige Versie : Bestel procedures



Deimos
24/07/02, 17:05
Ik ben wel benieuwd wat voor bestel procedures de meeste hanteren voor een nieuwe klant.

En dan wil ik uiteraard weten waarom er voor die oplossing is gekozen en niet een andere.

Momenteel doen wij het als volgt:
Klant komt op de website en vult aantal formulieren in. Na invullen krijgt klant een email welke ze moeten bevestigen. Als ze deze vervolgens hebben bevestigd sturen wij ze definitieve aanvraag.
Waarop de handtekening komt te staan ter ondertekening van het contract. Ondertussen hebben wij al wel de server gereed gemaakt voor de domeinnaam / hosting pakket. Ze kunnen dan al tijdelijk gebruik maken van een subdomein van ons bedrijf om hun site te zien.

Wanneer contract ondertekend retour is ontvangen, dan wordt de domeinnaam geregistreerd.

superior-is
24/07/02, 17:26
Grappig, zo gaat dat ook bij ons ook te werk. :) Behalve het contract moeten ze ook de vrijwaringsverklaringen ook etc. opsturen, maar dat zal ook vast zo bij jullie gaan of niet Deimos? :)

Deimos
24/07/02, 17:29
Jups al die reute meteut dienen ze ook nog een keer op te sturen. Niet echt efficient eigenlijk. Zeker niet als ik het zo nog een keertje teruglees. Misschien toch maar eens een andere oplossing vinden voor dit. Eentje die wat Beter / sneller is.


Voordeel is van deze (langdradige) methode is overigens wel dat je zeker weet dat de klant bij je wilt hosten. Deze moet namelijk ook aardig wat moeite doen om de bestelling definitief te maken. Vraag alleen is of het wel zo handig is.

superior-is
24/07/02, 22:35
Tja, dan hebben die amerikanen (cq. internationale hosters) het toch wat makkelijker. Meestal willen ze een .com/.biz/.net oid naam hebben en betalen ze via creditcard. Dus hun kunnen eigenlijk via een (1) bestelform hun hele toelie rondhebben.

RobbertC
24/07/02, 22:42
Ik heb voor een niet nader te noemen ( ;) ) hoster het bestelscript geschreven. De klant gaat door een bestel procedure (domeinnaam kiezen, script checkt het, pakket kiezen, gegevens invullen etc.). Als de klant bij de laatste stap op 'Bestel' klikt, stuurt het script het contract op, en eventueel de SIDN formulieren. Deze kan de klant dan zelf uitprinten, en opsturen. Als de hoster de papieren dan binnen heeft, wordt de domeinnaam besteld + hosting klaar gemaakt.

Wanneer een klant aangeeft geen printer te hebben, sturen ze de papieren uiteraard gewoon op per post :)

Nu ik er zo eens over nadenk, het alvast klaarmaken van het account onder een subdomein, is geen slecht idee. Er zit wel een risico aan, stel dat een klant spam gaat versturen of een kwaadaardig script installeert...

Deimos
25/07/02, 00:01
Omdat ik zelf de stappen die de klant moet doorlopen toch wat omslachtig vind heb ik nu een document gemaakt welke ze gewoon moeten printen en invullen en dan klaar :).

Graag jullie commentaar op het uiteindelijke resultaat. Verder zijn andere bestel procedures ook nog welkom. Uiteraard wel met de reden oe en wat.

Omdat ik PDF niet kan attachen hier de link:
http://phobos.starhost.nl/tmp/intro-pakket-6.pdf

superior-is
25/07/02, 10:02
Zucht .. ik was er schijnbaar niet met m'n hoofd bij toen ik antwoord gaf op het eerste bericht van Deimos.

Nogmaals :)

Wanneer een persoon nog geen klant bij ons is, dan gaat de bestelling als volgt:
- Men kiest zijn domeinnaam uit en pakket
- Men komt op de tweede pagina waar men als ze willen meerdere pakketten kunnen bestellen. Willen ze dat niet dan kunnen ze verder gaan met invullen van het formulier met NAW gegevens, manier van betalen en een opmerkingen veld.
- Akkoord met de AV -- alle gegevens goed ingevuld? Dan op plaats bestelling klikken.
- Server braakt PDF bestand uit welke het contract, en de nodige formulieren bevat (ingevuld en wel). Het leuke van ons systeem is, dat elke keer zo'n PDF anders kan zijn. Kiezen ze er namelijk voor om meerdere namen te reggen, dan wordt de vrijwaringsverklaring zo ingevuld. Mochten er verhuizingen zijn, dan krijg je ook de juiste formulieren. Wil je betalen per automatische incasso, kein probleem, want dan komt er nog een extra form uit.

In de tussentijd wordt er een/de pakket(ten) opgezet onder een subdomein van ons. Dit is voor de klant praktisch, want als ze een domeinnaam verhuizen dan kunnen ze alvast hun gegevens uploaden voor een smooth verhuizing.

Als klant braaf al zijn spullen weer retour stuurt aan ons, dan wordt alle zut rondom de domeinnaam(/namen) geregeld.

De klant krijgt overigens per post zijn factuur + welkomstbrief. Welkomstbrief kan eventueel ook per e-mail verstuurd worden.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Is de klant al van ons, dan logt hij in op een beveiligd eigen gedeelte (https://klant.superior-is.nl/). Men vult domeinnaam en pakket in en klaar is $klant. Alle informatie is al bij ons bekend, dus hij hoeft een heel stuk minder in te vullen. De rest wordt weer gegenereerd en volgt een stel van bovenstaande stappen.

Het is ook nog de bedoeling dat colocatie en dedicated contracten automagisch gegenereerd worden, maar dat is nog niet helemaal gereed. Deze contracten zitten namelijk net iets complexer in elkaar, maar dat komt wel goed.

StarInternet
25/07/02, 12:25
Zo ging het bij mijn oude systeem (binnenkort hoop ik weer)

1) klant vult alle velden in (eigen gegevens, bedrijfs gegevens, domein etc etc)
2) Klant krijgt dan per direct een paar A4 pagina's (als het een .nl domein is wordt de SIDN vrijwarin.. papieren direct gemaakt hoeven ze alleen handtekening te zetten.)
3) Klant print dit uit en ondertekent deze papieren.
4) Klant stuurt de papieren op per fax of post.
5) Ik scan papieren in, forward ze naar de webhoster.

/me doet nog niet aan webhosting
Er zijn al veel bedrijven en heb 'nog' geen zin om service contracten af tesluiten (*school*).