PDA

Bekijk Volledige Versie : 1 Gbit internetverbinding verbinding 'geerft'.



renovatio
28/01/06, 17:13
Een kennis van mij die een bedrijf heeft in Deventer, heeft mij gisteren gebeld met de vraag of ik interesse heb in een 1 Gbit glasvezel verbinding naar het internet (netwerk van Essent/@Home). Dat is dus een symetrische lijn (1.000 Mbit up/1.000 Mbit down), incl. router. De kennis heeft 2 jaar geleden een 5 jarig contract getekend en na 2 jaar heeft hij deze verbinding niet meer nodig. Maar hij heeft nog wel een 3 jarig contract. Dus heeft hij mij gevraagd of ik gebruik wil maken van deze verbinding. Hij heeft het niet meer nodig. Hij betaalt zelf ongeveer 2.000 euro per maand. Ik mag ook gebruik maken van zijn ruimte (300 m2).

De catch: ik moet de maandelijkse kosten overnemen. Huur hoef ik niet te betalen. Dus de ruimte van 300 m2 is gratis.

Nou ben ik wel geinsteresseerd in een eigen netwerk aanleggen, zodat ik niet steeds naar Amsterdam moet voor mijn colo problemen. En 1.000 Mbit is ruim voldoende voor heel wat servers.

Alleen is de maandelijkse kosten een beetje te hoog voor mij. Dus zoek ik mensen die geinsteresseerd zijn om te delen in de kosten. Je zou dan een gedeelte van de ruimte kunnen krijgen om je server te plaatsen. Ik ben zelf nog van plan om een paar duizend euro te investeren in een aantal faciliteiten zoals airco, electriciteit, etc.

Maar is dit wel haalbaar? En is een 1.000 Mbit/up wel voldoende voor het aantal mensen/servers? Of raden jullie mij aan gewoon niet in te gaan op deze aanbod. Of hebben jullie nog betere ideeen?

Alvast bedankt voor de reakties.

gasemans
28/01/06, 17:23
afhankelijk van de prijs ben ik zeker geinterreseerd

Graag zie ik van jouw een voorstel te gemoet komen
en verdere informatie over de lijn en de ruimte

WilloW
28/01/06, 17:25
Voor dat je echt iets wilt gaan beginnen zal ik eerst maar eens gaan checken hoe ver het verhaal waar is.

Welke verbindingen je voor de rest heb met de buiten wereld en dan nog is de vraag wil je wel op netwerk van essent en @home met je eventuele datacentrum/servers.

MediaServe
28/01/06, 17:31
Ik ben wel geinteresseerd in 30 vierkante meter en 100 Mbps :D

FransVanNispen
28/01/06, 17:56
En waar gaat de data over als die 1Gbit even niet werkt?

WilloW
28/01/06, 17:57
Origineel geplaatst door FransVanNispen
En waar gaat de data over als die 1Gbit even niet werkt?

Gewoon het ADSL lijntje van @ home :P

MediaServe
28/01/06, 17:57
Origineel geplaatst door WilloW


Gewoon het ADSL lijntje van @ home :P @Home levert alleen kabel, geen ADSL

renovatio
28/01/06, 17:59
Origineel geplaatst door FransVanNispen
En waar gaat de data over als die 1Gbit even niet werkt?

Tja, zo erg zal het wel niet zijn omdat het bedrijf gewoon bedrijfskritische websites had. Maar je hebt wel gelijk natuurlijk. Maar zo'n aanbod kan ik ook niet laten liggen.

Ik weet het niet.

Randy
28/01/06, 18:04
STM1 als backup erbij naast nemen... (Kan Essent óók leveren)

renovatio
28/01/06, 18:11
Origineel geplaatst door Randy
STM1 als backup erbij naast nemen... (Kan Essent óók leveren)

Er is zo te zien wel interesse. En een oplossing vinden is niet zo'n groot probleem den ik.

GrafiX
28/01/06, 18:15
Ter indicatie; volledig gefaciliteerde servervloer ( vloer,diesel,UPS,argon,diesel,stroomgroepen etc ) komt uit op Euro 2000-3000 per m2 om te bouwen/inrichten.

Dit zijn langdurige investeringen die je doet voor jaren vooruit. Daarom is het inderdaad erg belangrijk om goed de contracten te bekijken om er zeker van te zijn dat er geen "kleine letters" tussen zitten en je er jaren mee vooruit kunt.

MediaServe
28/01/06, 18:28
Ik zou interesse hebben als kantoorruimte, niet als datacenter ruimte.

renovatio
28/01/06, 18:34
Origineel geplaatst door MediaServe
Ik zou interesse hebben als kantoorruimte, niet als datacenter ruimte.

Wat bedoel je daar precies mee :)

MediaServe
28/01/06, 18:36
Origineel geplaatst door QuiSon


Wat bedoel je daar precies mee :) Dat ik er wat bureau's neer kan zetten, printer, fax etc. En dat ik daar iedere dag kan werken. Geen idee of het daar geschikt voor is, maar ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke kantoorruimte.

:)

renovatio
28/01/06, 18:43
Origineel geplaatst door MediaServe
Dat ik er wat bureau's neer kan zetten, printer, fax etc. En dat ik daar iedere dag kan werken. Geen idee of het daar geschikt voor is, maar ik ben al een tijdje op zoek naar een leuke kantoorruimte.

:)

Ik weet niet of de ruimte geschikt is voor het dienen als kantoor.
Naar ik weet is het 1 groot ruimte van 300 m2 (industrieterrein).
Mischien kunnen we naastgelegen ruimtes huren.
Ik denk dat ik het beste maar eens een afpsraak maak en een bezoekje breng.

Swiftway-UK
28/01/06, 22:52
Kijk anders eens naar de speciale cabinets van APC, ze zijn niet goedkoop maar wij gebruiken ze ook in Duitsland en Polen.

Infrastructure ofzo, komt inclusief interne koeling voor cabinets en UPS :)

Maar zelfs al is dit verhaal juist (1 gigabit link naar @home) dan nog zul je een prijs per megabit/s moeten betalen aan Essent@home. De gigabit lijn is puur transport en is waarschijnlijk Euro 2000,- per maand zonder verbruik of uitsluitend gebruik als kantoorlijn. (dus geen hosting)

DennisP
29/01/06, 17:45
Als het een point to point betrefd wil ik graag zijn account manager weleens spreken!

renovatio
29/01/06, 18:18
Ontwikkelingen:

Ik ben vanmiddag langsgeweest en de ruimte is redelijk modern. 300 m2 leek mij groter dan ik had gedacht. Was rond de 10 bij 30 meter dacht ik. En ik hoef hier geen huur voor te betalen.

Ten tweede, de verbinding is een 1 Gbit glasvezel lijn naar Essent en net zo veel dataverkeer voor het internet. De reden van de lage maandelijkse bedrag komt omdat hij in het begin een enorm bedrag heeft betaald omdat hij dan korting kon krijgen. Nu kan hij het contract niet beeindigen. Hij vertelde mij dat hij zelfs plannen had voor peering en transit verbindingen destijds.

Ik weet het nog niet. Ik moet er even over nadenken.

Swiftway-UK
29/01/06, 18:38
Ik geloof je niet :) Zo simpel is het.

300 m2 + 1 gigabit flatfee + PtP connectie voor 2000 euro/maand

Kan gewoon niet, als het wel zo is dan is er niks om over na te denken, dan ga je (buiten de kosten van bouw datavloer) spoedig rijk worden.

Dus bij deze, ik neem graag 700 mbit en 200 m2 voor 2000 euro/maand, valt er nergens meer over te denken lijkt me.

Wanneer neem je contact op? ;)

renovatio
29/01/06, 18:42
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Ik geloof je niet :) Zo simpel is het.

300 m2 + 1 gigabit flatfee + PtP connectie voor 2000 euro/maand

Kan gewoon niet, als het wel zo is dan is er niks om over na te denken, dan ga je (buiten de kosten van bouw datavloer) spoedig rijk worden.

Dat is wat mij gezegd wordt. En dat neem ik dan als waar aan, omdat ik die persoon goed ken.

De reden dat ik hierover na denk: hij heeft alle touwtjes in handen. Hij is de eigenaar van de pand, de lijn, de spullen, etc.

Swiftway-UK
29/01/06, 18:44
Kwestie van goed contract maken. Een bindende overeenkomst opgesteld door een advocaat ondertekend in bijzijn van een notaris en je bent veilig.

Maar het is te mooi om waar te zijn, als je mijn mening zou vragen. Alleen al 1000 mbit flatfee naar Internet voor 2000 euro is extreem goedkoop.

renovatio
29/01/06, 18:48
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Kwestie van goed contract maken. Een bindende overeenkomst opgesteld door een advocaat ondertekend in bijzijn van een notaris en je bent veilig.

Maar het is te mooi om waar te zijn, als je mijn mening zou vragen. Alleen al 1000 mbit flatfee naar Internet voor 2000 euro is extreem goedkoop.

Een contract is natuurlijk verplicht.

Ik weet alleen dat hij een meerderjarig contract heeft afgesloten en in het begin een groot bedrag heeft betaald. En dat hij 2000 euro per maand betaald sinds die tijd. Verder weet ik niets. Maar als ik hiermee verder ga, dan zal ik wel alles goed onderzoeken.

Ik heb a.s. dinsdag een afspraak, dus vraag ik ook direkt wat het nou precies inhoud die verbinding en waarom hij zo weinig betaald.

Mocht ik iets raars ontdekken, dan stop ik ermee. Simpel.

DennisP
29/01/06, 20:13
Ja idd want je praat over 2 euro per mbps, en dat is zowaar een goud mijn :)

sander
29/01/06, 20:27
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Kwestie van goed contract maken. Een bindende overeenkomst opgesteld door een advocaat ondertekend in bijzijn van een notaris en je bent veilig.

Maar het is te mooi om waar te zijn, als je mijn mening zou vragen. Alleen al 1000 mbit flatfee naar Internet voor 2000 euro is extreem goedkoop.

en dat nog wel buiten de randstad!,

ik denk/weet bijna wel zeker huur is 2000 euro per maand van die 1gigabit lijn zonder dat er nog iets over heen gaat.

joriz
29/01/06, 20:32
Inderdaad

Ik vind het een zeer vreemd verhaal. Alleen al omdat het in een pand is in ..... ?
Zou ik ook wel wat willen overnemen ervan voor dezelfde prijs of liefst nog iets minder ;)

galious
29/01/06, 20:32
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Kan gewoon niet, als het wel zo is dan is er niks om over na te denken, dan ga je (buiten de kosten van bouw datavloer) spoedig rijk worden.

Moet je dan wel binnen de resterende contracttermijn doen. Hierna kan zowel je vriend (afhankelijk wat je met hem afspreekt wellicht eerder of later) als Essent de prijs aanpassen; waarna het waarschijnlijk een stuk duurder wordt. Je kan dus ook niet met dumpprijzen op de markt komen, want dan moet je over een paar jaar je prijzen vertienvoudigen. Je maakt nu natuurlijk wel een aardige winst ;)

Aloha,

Martin

renovatio
01/02/06, 21:05
Ik heb gisteren een afspraak gehad en ben achtergekomen dat het een 50 Mbit verkeer is op een 1 Gbit lijn. Dus vaste 50 Mbit verkeer per maand.

Deze topic kan dus op slot. Bedankt nog voor de reakties.

MediaServe
01/02/06, 21:17
Wat kost extra traffic dan? :)

Swiftway-UK
02/02/06, 19:09
Omgerekend 40 euro/mbit nog steeds niet slecht voor deventer hoor!

MediaServe
02/02/06, 19:10
Origineel geplaatst door Swiftway-UK
Omgerekend 40 euro/mbit nog steeds niet slecht voor deventer hoor! Inclusief gigabit huurlijn en 300 vierkante meter bedrijfsruimte, dat is inderdaad niet duur.

Randy
02/02/06, 19:16
Origineel geplaatst door MediaServe
Inclusief gigabit huurlijn en 300 vierkante meter bedrijfsruimte, dat is inderdaad niet duur.

€ 80,- per m²/jaar. Ken locaties in Deventer die stukken duurder zijn en waar nog niet eens ISDN-30 leverbaar is. Koopje!

renovatio
02/02/06, 20:48
Ik ga het helaas niet doen vrienden. Want je kan al 50 Mbit up/down glasvezel verbinding krijgen voor 749 euro per maand in Deventer (op een 100 Mbit lijn). Dus 2.000 euro is mij te duur. Ok de kantoorruimte komt er ook nog bij, maar voor 500 euro per maand kan ik al een goede ruimte vinden voor een aantal servers.

Op dit moment ga ik de servers gewoon dedicated en colocated hosten.
Mischien ooit in de toekomst een eigen netwerk. Maar nu nog niet.

Bedankt voor de reakties.