PDA

Bekijk Volledige Versie : traffic maar van waar?



jens_dh
27/01/06, 12:18
Ik heb ergens in België een aantal colocated servers staan.

Even geleden eentje bijgeplaats die voorlopig niets stond te doen.
Er staat voorlopig alleen gentoo op en toch trekt deze server gemiddeld 1GB per dag aan traffic?

Volgens mijn netwerkbeheerder komt dit door het verwerken van broadcasts, kan iemand dit bevestigen?

jinxedworld
27/01/06, 12:19
Je kan eens IPtraf installeren. Dan kan je realtime meekijken op je interface, misschien dat het dan wat duidelijker word?

HostServe
27/01/06, 12:28
1GB per dag aan broadcasts ? Beetje heel erg overdreven, niet ?

24*60*60 = 86.400s
1024MB / 86400 = 0,0118mb/s

Dan zit je constant rond de 11kb/s

jens_dh
27/01/06, 12:32
Dacht ik ook, maar collega speld mij soms wel iets op de mouw als ik lastige vragen heb waar hij niet meteen een antwoord op heeft.

Vandaar dat ik hier bevestiging vraag.


Het enige wat er blijkbaar wel op draait zijn twee irssi clients, maar die kunnen moeilijk elke dag elk 500mb trekken.

luser
27/01/06, 12:36
11kb/s is niet zo abnormaal kwa broadcast verkeer, zeker in grootere netwerken.

Verder heb je nog verkeer zoals crawlers, mailserver scanners, ssh brute force attackes etc...

Stefan Mensink
27/01/06, 12:40
1GB per dag aan broadcast-verkeer per dag is wel behoorlijk hoor. Als dat klopt moet de colocator nodig eens gaan werken met VLANs. Als je als provider dat verkeer doorberekent word je slapend rijk... 30GB per maand bijna gratis, gezien dat toch verkeer is dat niet het eigen netwerk uitgaat. Ik zou het als klant niet accepteren.

crazycoder
27/01/06, 12:44
Origineel geplaatst door luser
11kb/s is niet zo abnormaal kwa broadcast verkeer, zeker in grootere netwerken.

Verder heb je nog verkeer zoals crawlers, mailserver scanners, ssh brute force attackes etc...
Hmm ja.. maar 30GB/maand lijkt mij daarvoor wat overdreven. Hooguit als je een fikse IP range op die server heb staan.. anders zou je op basis van mijn eigen ervaring eerder rond de 1-5GB per maand moeten scoren..

Wat en hoeveel dataverkeer een irssi client doet weet ik niet.. geen ervaring mee..
Blok eens een aantal poorten en kijk eens of het helpt als je met name de door die client gebruikte poorten inkomend en uitgaand blok.

luser
27/01/06, 12:45
Nuja, vlan's per klant is al een zeer goed begin idd.
Verder heb je tegenwoordig switches waar je broadcast gewoon off kan zetten.

Wij werken meestal met /27's, broadcast verkeer is rond de +-1kb/s.

Bamieater
27/01/06, 12:46
Wij hadden ook een server erin hangen die niet in gebruik was, en die had 11 kbit/s broadcast verkeer.

Misschien dus in kbits? Anyway, erg vreemd iig. :-)

jens_dh
27/01/06, 12:50
Heb keer iptraf geemerged en wat me opvalt is dit

UDP (73 bytes) from 85.158.211.85:1075 to 85.158.209.5:53 on eth0

Geen van beide adressen hoort bij de server, en dit komt ongeveer elke seconde op

Irssi is gewoon een irc-client, dus verbruik daarvan is te verwaarlozen

Wat die iptraf mij ook nog vertelt is dat mijn TCP flow rate 26kbit/s is.

keer wat uitleg gevraagt over da lijntje aan collega maar is er momenteel nie dus zal ff wachten worden

HostServe
27/01/06, 12:52
Origineel geplaatst door Bamieater
Wij hadden ook een server erin hangen die niet in gebruik was, en die had 11 kbit/s broadcast verkeer.

Misschien dus in kbits? Anyway, erg vreemd iig. :-)

Misschien inderdaad in bits, dan kan het wel kloppen :)

Stefan Mensink
27/01/06, 13:06
Dat UDP-spul is duidelijk DNS-verkeer. Het lijkt er dus op dat jij ook wordt aangerekend voor de DNS-lookups van andere klanten.

MediaServe
27/01/06, 13:17
Mijn reboot switches doen ongeveer 500 MB per maand, wat voor een dikke 90% broadcast verkeer is. Dan lijkt mij 30 GB per maand wel extreem veel. Volgens mij doen Windows servers meer broadcast verkeer, doordat "Client for Microsoft networks" standaard aanstaat. Deze stuurt om de paar minuten of seconden een broadcast om nieuwe Windows systemen te vinden.

jens_dh
27/01/06, 13:18
Mja collega blijft erbij dat het volstrekt normaal is, en dat het door broadcasts komt.

Ga eens contact opnemen met coloboer.

Bamieater
27/01/06, 13:30
Origineel geplaatst door MediaServe
Mijn reboot switches doen ongeveer 500 MB per maand, wat voor een dikke 90% broadcast verkeer is. Dan lijkt mij 30 GB per maand wel extreem veel. Volgens mij doen Windows servers meer broadcast verkeer, doordat "Client for Microsoft networks" standaard aanstaat. Deze stuurt om de paar minuten of seconden een broadcast om nieuwe Windows systemen te vinden.

Als het een windows server is, dan zou dat inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn.

jens_dh
27/01/06, 13:30
Der staat daar blijkbaar windowsbak die alles broadcast :roll:

Hopelijk is da snel gefixt en kan die traffic beetje naar beneden gaan.

MediaServe
27/01/06, 13:32
Origineel geplaatst door Bamieater


Als het een windows server is, dan zou dat inderdaad ook een mogelijkheid kunnen zijn. Ik bedoel eigenlijk dat er misschien veel Windows machines in zijn subnet aanwezig zijn. Wat hij zelf draait maakt niet uit.