PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzegging



web-extreme
26/01/06, 07:41
Een klant heeft bij mij iets besteld, nadat ik de factuur had verstuurd en het hostingpakket had aangemaakt krijg ik een e-mail terug dat die het wil beindigen.

( broertje had het per ongeluk besteld )

Stukjes uit AV:

1.13 Indien de klant minderjarig moet hij/zij toestemming hebben van zijn ouder(s)/verzorger(s) om de bestelling te plaatsen.

7.2 De Klant kan een overeenkomst niet tussentijds beëindigen.

6.2 Bij het opzeggen moet het minimale contractsduur verlopen zijn.

6.3 Alle facturen moeten voldaan zijn bij opzegging.


Hoe zouden jullie het oplossen? gewoon laten betalen, of gewoon de klant verwijderen zonder te betalen?

mvg,
Melvin

AV: www.web-extreme.nl/formulieren.php

xYnta
26/01/06, 08:07
Ligt er vanzelfsprekend aan om hoeveel geld het gaat.

®on
26/01/06, 08:24
Ik roep: "wet koop op afstand".

hires
26/01/06, 08:51
Is er ook niet een wettelijke regel dat iemand altijd binnen een bepaald aantal dagen onder een koop uit kan..? Zo niet, dan zou ik het ook laten afhangen van het bedrag waar het om gaat.

Masterman
26/01/06, 08:55
// Ik ben web-extreme...

ongveer € 30,- per kwartaal

marijn79
26/01/06, 09:33
Je hebt ook kosten gemaakt zoals de domeinnaam registratie.

Zeg gewoon tegen die jongen:

Luister eens, eigenlijk zou ik je de volle mep moeten laten betalen maar ik begrijp ook jouw situatie. Ik heb alleen wel kosten gemaakt voor de domeinnaam enzo. Betaal me 10e / 20e (whatever) en dan zijn we er klaar mee.

Zo maak je er geen verlies op en begrijpt het mannetje dat ie het nooit meer moet doen. Anders doet hij het de volgende keer weer.

R.O.N.E
26/01/06, 09:35
Artikel 1.13 uit je eigen voorwaarden geven al het antwoord,

Indien jouw klant minderjarig is (en die indruk geef je wel) is er volgens je eigen AV en de wet geen overeenkomst.

euro-access
26/01/06, 10:11
Zoal R.O.N.E. aangeeft bij jij die gene die dit moet controleren.
en bij ondernemen hoort risico lopen. Vergeet alles gewoon

crazycoder
26/01/06, 10:35
Origineel geplaatst door R.O.N.E
Artikel 1.13 uit je eigen voorwaarden geven al het antwoord,

Indien jouw klant minderjarig is (en die indruk geef je wel) is er volgens je eigen AV en de wet geen overeenkomst.
Volgens de wet? Dacht het niet, zeker niet als het een dergelijk relatief laag bedrag betreft. Zoek voor de lol eens op het forum, er lopen meerdere discussies over het hebben van overeenkomsten met minderjarigen.

Deimos
26/01/06, 11:27
Origineel geplaatst door crazycoder

Volgens de wet? Dacht het niet, zeker niet als het een dergelijk relatief laag bedrag betreft. Zoek voor de lol eens op het forum, er lopen meerdere discussies over het hebben van overeenkomsten met minderjarigen.

In deze AV staat echter expliciet:

1.13 Indien de klant minderjarig moet hij/zij toestemming hebben van zijn ouder(s)/verzorger(s) om de bestelling te plaatsen.
Denk niet dat een jurist het zou accepteren wanneer je een regel uit je eigen AV verwerpt, omdat je geld wilt zien.

crazycoder
26/01/06, 12:12
Origineel geplaatst door Deimos
In deze AV staat echter expliciet:

Denk niet dat een jurist het zou accepteren wanneer je een regel uit je eigen AV verwerpt, omdat je geld wilt zien.
Volgens de wet hoeft er helemaal geen beletsel te zijn.
Volgens de AV kan een ander verhaal zijn. Dat spreek ik verder in het geheel niet tegen.
Overigens wil per ongeluk (bestaat dat dan na het invullen van meerdere pagina's??) niet per definitie zeggen dat het zonder toestemming is.

Als er verder geen kosten zijn gemaakt zou ik er niet veel tijd meer in steken, zijn er wel kosten gemaakt (domeinnaam?) dan deze berekenen.
Het is immers niet snel hard te maken dat de klant niet de waarheid spreekt.. Evenmin is hard te maken of de persoon die de order plaatste al dan niet met toestemming handelde. Voor zover je dat allemaal wel hard kan maken is het m.i. de kosten niet waard.

10eurohost.nl
26/01/06, 21:54
Ik zou inderdaad proberen er op een goede manier uit te komen door bijv alleen de domeinnaam registratie te laten betalen. Bedenk je namelijk goed dat jij wellicht in je recht staat, maar dat diegene ook op allerlei forums negatieve reacties kan plaatsen.

Tuneboy
27/01/06, 11:13
In jou geval, 30 euro per kwartaal, euhm. Zeg hem/haar duidelijk dat je kosten hebt gemaakt en dat je bereid bent hem/haar tegemoet te komen. Laat hem/haar voor 1 kwartaal betalen? Zo heb jij je kosten eruit en heb je het netjes opgelost!

web-extreme
27/01/06, 13:50
Het is al goed opgelost, heb de klant niks laten betalen.

snaaps
28/01/06, 15:32
het is idd bij de wet dat de klant een bepaalde bedenktijd heeft.
dit overschrijft al jouw voorwaardens en contracten.

maja dan moet de klant wel voor honderden euro's een advotcaat in de arm nemen.

Aecius
30/01/06, 09:53
Je kan waarschijnlijk wel (obv de wet koop op afstand) de kosten voor de registratie vorderen aangezien die niet (door hun aard) teruggezonden kunnen worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

frag4u.com
30/01/06, 18:48
Origineel geplaatst door headout
Ik roep: "wet koop op afstand".

Ik zeg: "Hier mag je wel zelf voorwaarden aan stellen".

Aecius
31/01/06, 11:01
Origineel geplaatst door frag4u.com


Ik zeg: "Hier mag je wel zelf voorwaarden aan stellen".

Dit is dus onjuist. De wet koop op afstand is van dwingend recht. Dit betekend dat er niet contractueel (dus ook niet via AV) van afgeweken mag worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

shuyg
31/01/06, 12:02
Origineel geplaatst door headout
Ik roep: "wet koop op afstand".

Wet koop op afstand is in principe van toepassing. Deze wet gaat echter niet helemaal op als het gaat om iets wat... laten wet zeggen een persoonlijk tintje heeft. Een domeinnaam is iets wat je niet alsnog aan iemand anders kan verkopen en is dus een uitzondering.
Was het iets generieks (hosting bijvoorbeeld) dan kan de consument er volgens die wet wel vanaf.

De leeftijd lijkt me overigens wel een probleem.

Maar TS heeft het al netjes opgelost.

Aecius
31/01/06, 14:42
Origineel geplaatst door shuyg

Wet koop op afstand is in principe van toepassing. Deze wet gaat echter niet helemaal op als het gaat om iets wat... laten wet zeggen een persoonlijk tintje heeft. Een domeinnaam is iets wat je niet alsnog aan iemand anders kan verkopen en is dus een uitzondering.
Was het iets generieks (hosting bijvoorbeeld) dan kan de consument er volgens die wet wel vanaf.

Dit had ik eigenlijk al uitgelegd zoals hieronder staat vermeld. Het gaat er dus om dat domeinen door hun aard niet teruggezonden kunnen worden.


Origineel geplaatst door Aecius
Je kan waarschijnlijk wel (obv de wet koop op afstand) de kosten voor de registratie vorderen aangezien die niet (door hun aard) teruggezonden kunnen worden.


Mvg,

Mr. Arnoud Punt

web-extreme
31/01/06, 14:56
Allemaal bedankt, ik wordt steeds wijzer ;)

frag4u.com
31/01/06, 15:03
Origineel geplaatst door Aecius


Dit is dus onjuist. De wet koop op afstand is van dwingend recht. Dit betekend dat er niet contractueel (dus ook niet via AV) van afgeweken mag worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Wanneer jij handlingskosten, verzendkosten of administratiekosten aan de klant moet doorberekenen dan is dit wel degelijk toegestaan ;)

En dit zijn de voorwaarden die JIJ hanteert.

EDIT:Als ik het mis heb dan hoor ik dat graag Mr. Arnoud Punt! ;)

Aecius
01/02/06, 12:52
Volgens de Wet Koop op Afstand mag je inderdaad wel verzendkosten in rekening brengen. Maar de handelingskosten en administratiekosten mag je niet doorberekenen. Dit staat dus geheel los van de algemene voorwaarden.

Ten eerste ben ik benieuwd waar jij mijn algemene voorwaarden vandaan hebt, aangezien ze (nog) niet online staan?

Ten tweede doe ik geen zaken die onder de Wet Koop op Afstand vallen en de meesten hier wel. Daardoor mag ik er wel van afwijken in mijn algemene voorwaarden. Het is wel mogelijk om het op te nemen in je algemene voorwaarden en je kan het misschien wel proberen, maar je staat niet in je recht om bovengenoemde kosten in rekening te brengen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Triloxigen
01/02/06, 12:57
Toevoeging;
'Wet koop op afstand' is niet van toepassing op niet inwisselbare goederen, maatwerk zeg maar.
Domeinnamen vallen hier ook onder.

Aecius
01/02/06, 13:07
Zoals ik hierboven al heb aangegeven denk ik dat domeinnamen wel onder de Wet Koop op Afstand vallen, maar dat ze onder de uitzondering van artikel 7:46d lid 4 sub 3 BW vallen. Dus door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (eventueel te noemen als niet inwisselbare 'goederen'). Dit betekent volgens mij niet dat het maatwerk is, maar dat terzijde.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

P.S. Het gaat nog steeds uitsluitend over koop/aanschaf door particulieren.

Alerd
01/02/06, 13:10
Lijkt me dat e.e.a. m.bt. leeftijd te voorkomen is door aan het eind van de besttelling de klant akkoord te laten typen als deze bevoegd is tot de overeenkomst en meerderjarig is.

Aecius
01/02/06, 13:19
@Alerd
Daar schiet je ook niet heel veel mee op, aangezien iedereen gewoon akkoord kan gaan. Dan pleeg je misschien valsheid in geschrifte, of is de overeenkomst volgens de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig tot stand gekomen, maar daar schiet je weinig mee op.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Alerd
01/02/06, 13:23
Origineel geplaatst door Aecius
@Alerd
Daar schiet je ook niet heel veel mee op, aangezien iedereen gewoon akkoord kan gaan. Dan pleeg je misschien valsheid in geschrifte, of is de overeenkomst volgens de algemene voorwaarden niet rechtsgeldig tot stand gekomen, maar daar schiet je weinig mee op.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt
Dat is waar.

Maar dan heb je je stukje controle naar leeftijd gedaan lijkt me.
Als mensen willen frauderen doen ze dat toch wel, maar denk dat het argument ik wil opzeggen want minderjarig dan moeilijker door iemand gebruikt kan worden.

frag4u.com
01/02/06, 13:56
@MR. Punt
Met "JIJ" bedoel ik "men" :)

Maar dan ben ik verkeerd ingelicht!

Bedankt!

EDIT:
Dus als ik het goed begrijp en een klant doet een bestelling en annuleert maar jij hebt reeds (arbeids)kosten gemaakt mag je dit niet doorberekenen?

Aecius
01/02/06, 15:05
Volgens de wet mag het niet. Het gebeurt uiteraard nog wel (door mensen die waarschijnlijk de wet niet goed kennen of zich er niks van aantrekken), maar je hebt als particulier het recht om dat te weigeren en aan te vechten.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

P.S. Graag gedaan, informeren is mijn werk.