PDA

Bekijk Volledige Versie : [TKG]Aantal servers.



jo0st
25/01/06, 13:09
Op het moment zijn we bezig met het uitzoeken van een goede manier om ons sitenetwerk uit te breiden en wij hebben hierbij ook nogal een flinke uitbreiding van het aantal servers nodig. Nu is het zo dat het budget op het moment niet enorm hoog ligt, maar dat we wel snel wat nieuwe servers nodig hebben. Wat wij dus zoeken is een configuratie met minimaal het ondergenoemde maar wel met de mogelijkheid om in de nabije toekomst erg gemakkelijk uit te kunnen breiden. Denk hierbij aan extra geheugen, meer en eventueel snellere harde schijven, en misschien bij sommige (indien nodig) een extra processor.


2 Loadbalancing servers
Specs kunnen minimaal, enige vereiste is twee netwerkkaarten en 512 MB geheugen.

3 Webservers, minimaal een gig geheugen. Wij zaten zelf te kijken naar de SUN opteron servers bij ahead-it.

1 Fileserver, hardware raid config (liefst RAID 10). Vooral deze moet uit te breiden zijn, omdat we zagen dat deze echt verschil in prijs maakt.


Als iemand met hele andere servers werkt, of een compleet ander alternatief heeft hoor ik dit graag.

Wie kan er een goed voorstel doen?
Prijsopgaves kunnen gestuurd worden naar: joost@nanon.nl

Mark17
25/01/06, 23:24
Zou server aanschaf icm colocatie een optie zijn? Zo ja dan kan ik een lagere prijs voor dezelfde server rekenen.

jo0st
26/01/06, 11:24
Origineel geplaatst door Mark17
Zou server aanschaf icm colocatie een optie zijn? Zo ja dan kan ik een lagere prijs voor dezelfde server rekenen.

Ik heb een jaarcontract bij XS4ALL voor een 17U kastje, dus dit is helaas geen mogelijkheid.

svbeek
26/01/06, 12:02
Ik kan je onder voorbehoud de volgende aanbieding doen:

2 * load balancer

supermicro 1u case
asrock mobo met 1 nic onboard
2e nic op riser
celeron 2.6 ghz
512 mb ram
40 gig harddisk

559 euro ex btw per stuk

3 * webserver

supermicro 1u case
p8sct mobo (dual gigabit lan)
p4 2.8 ghz 1mb cache
1024 mb ram
120 gig sata harddisk

749 euro ex btw per stuk

1 * db server
chenbro rm214 2u case
tyan p4 mobo (dual gbit lan)
single 460watt voeding
6 * hotswap sata bays
intel srcs16 raid controller (6 * sata150) (is een rebranded lsi logic. heb deze zelf ook in bezit, prima dingetje)
4 * 250 gig sata harddisks (in raid 10 blijft er 500 gig storage over, in raid5 750 gig)
p4 2.8 met 1mb cache
1024 mb ram

1799 euro ex btw

Totaalprijs: 5164 euro ex btw.

jo0st
26/01/06, 12:05
Ziet er goed uit, ik heb nog twee offerte aanvragen lopen. Ik zal sowieso in het forum posten wanneer ik een beslissing heb gemaakt en mijn bestelling heb geplaatst!

Alvast bedankt voor je prijsopgaaf.

Mark17
26/01/06, 22:31
Even een vraag voor TS:
Ben je reeds in het bezit van de nodige switches voor het loadbalancen (ivm redundancy minimaal 3)?

Easyracks
27/01/06, 08:43
Ben je geinteresseerd in merkservers als HP?

jo0st
27/01/06, 11:08
Op het moment is het budget niet enorm hoog. En waarschijnlijk zal een dergelijke config met HP servers ietwat te hoog uitkomen.

@Mark17, Ik was er niet eens van op de hoogte, maar dat is geen probleem.
Hoe zou ik deze opstelling voor me moeten zien?

Mark17
27/01/06, 13:09
Origineel geplaatst door jo0st
Op het moment is het budget niet enorm hoog. En waarschijnlijk zal een dergelijke config met HP servers ietwat te hoog uitkomen.

@Mark17, Ik was er niet eens van op de hoogte, maar dat is geen probleem.
Hoe zou ik deze opstelling voor me moeten zien?

Als ik u was zou ik voor een opstelling zoals hieronder gaan (ivm de ruimte gebruik ik onderstaande codes even, het nummer erachter verduidelijkt om welke het gaat, punten mag je negeren):
-u = uplink
-l = loadbalancer
-w = webserver
-d = dbserver
-s = switch

u1---s1---l1-----w1--\
....................\--w2---}s2--d1
......................\-w3--/

u1---s1---l2-----w1--\
...................\--w2---}s3--d1
....................\-w3--/

dit is een simpel schema, wil je het goed doen dan heb je meer nodig en moet je de database server ook redundant uitvoeren.

MikeN
27/01/06, 19:07
2 switches en redundante uplink lijkt mij genoeg. Je interne netwerk kan je tenslotte over dezelde switch gooien als je externe netwerk (lang leve VLANs)