PDA

Bekijk Volledige Versie : koper domein weigert houderwijziging



leom
22/01/06, 18:16
Hallo,

Ik heb aan een ander lid op dit forum een .nl domeinnaam verkocht. Na controle door mij blijkt dat ik nog steeds als houder sta geregistreerd. Ik heb de koper gevraagd een houderwijziging te laten doen en hij weigert dat pertinent.

Ik stel me op het standpunt dat ik niet meer als houder van die domeinnaam geregistreerd wil staan. Ik heb geen idee wat er met het domein gaat gebeuren, maar als de koper er iets illegaals mee gaat doen wil ik geen dagvaarding krijgen omdat ik als houder sta geregistreerd.

Ik heb de koper gesommeerd binnen een bepaalde termijn de houderwijziging door te laten voeren. Anders zal ik een opheffing voor deze domeinnaam aanvragen. Hij stelt dat ik dan wederrechtelijk handel omdat ik de koopovereenkomst schendt, en noemt het bovendien fraude. Ik durf te stellen dat ik niet wederrechtelijk handel omdat hij actief nalaat het domein op zijn naam te zetten, en daarmee in feite contractbreuk pleegt. We zijn immers overeengekomen dat hij het domein van mij zou overnemen.

Mijn vraag is: sta ik in mijn recht? Ik wil graag een onderbouwd antwoord, dus gebaseerd op feiten en niet op meningen.

Cybafish
22/01/06, 18:23
Je zegt het zelf eigenlijk al; jullie zijn overeengekomen dat de domeinnaam overgenomen zal worden. (met ingang van..?)

Overnemen betekent in feite dat de domeinnaam overgeschreven wordt op naam van de nieuwe houder. Vergelijk het met een auto: wanneer je een 2e-hands auto koopt dan zal deze overgeschreven moeten worden op naam van de koper, ander blijft de auto het rechtmatige bezit (en verantwoordelijkheid) van de verkoper.

Geef de koper een redelijkerwijs acceptabele tijd om de houderwijziging door te voeren. Doet hij dit niet binnen de gestelde termijn, dan verhuis je de domeinnaam terug naar je eigen deelnemer en heft 'm op. (dan zal de koper namelijk vanzelfsprekend z.s.m. de domeinnaam op zijn naam laten registreren)

leom
22/01/06, 18:30
Ik heb net het registratiereglement van de SIDN gelezen en volgens mij sta ik volledig in mijn recht.

Artikel 11 zegt dat de registratiegegevens (o.a. houder en admin contact) altijd correct dienen te zijn.

Artikel 14 lid b geeft de domeinnaamhouder 5 dagen de tijd om deze gegevens in orde te maken. Indien dat niet gebeurt zal een opheffing domeinnaam volgen.

Ik heb de koper een termijn gegeven en hij roept nu al dat hij het niet gaat doen, en dat hij maatregelen zal treffen indien ik de opheffing doorvoer (wegens fraude en schending koopovereenkomst). Grootspraak lijkt mij, maar wel de laatste keer dat ik met dit forumlid zaken doe.

lacanau
22/01/06, 18:31
Je moet hem een termijn gunnen en indien e.e.a. geen gevolg heeft de overeenkomst buitengerechtelijk ontbinden.

veenman
22/01/06, 18:41
Wat deze persoon vergeet is dat jij nu de houder cq eigenaar van de domeinnaam bent. Een van de dingen die je zou kunnen doen is dreigen met het opheffen van de domeinnaam gezien jij niet meer de eigenaar wil zijn. Gun de koper een redelijke termijn om de domeinnaam toe te eigenen cq de houder gegevens te wijzigen, wanneer dit niet gebeurt je de domeinnaam opheft of jouw eigendom blijft (en eventueel naar je eigen provider terug verhuist).

janneman
22/01/06, 22:42
Volgens mij sta je volledig in je recht als je het domein terugverhuist en daarna opheft.
Ik verzoek je tevens om mij even een PB te sturen met de link naar het betreffende topic.

Dillard
23/01/06, 01:38
Schriftelijk manen, aangetekend versturen. Geeft hij geen gehoor, dan opheffen. Onderdeel van de verkoop is dat hij de overschrijving op naam regelt (als jij mijn auto koopt wil ik ook dat hij "overgeschreven" wordt). Als hij dat nalaat is hij nalatig en kan jou niets verweten worden (mits je onderbouwd dat hij op de hoogte was van jouw eis, dus aangetekend versturen)

®on
23/01/06, 07:46
Origineel geplaatst door Dillard
(mits je onderbouwd dat hij op de hoogte was van jouw eis, dus aangetekend versturen)
Wil je nog meer zekerheid: aangetekend versturen met handtekening retour, zodat ontkennen zinloos is. Redelijke termijn stellen, daarna terugverhuizen en opheffen.

Tuneboy
23/01/06, 13:24
Helemaal niet moeilijk over doen. Eigenwijs kinderachtig gedrag moet je direct afstraffen. Hij/Zij hoeft geen redelijke termijn te krijgen, is hij/zij gek geworden ofzo? Als jullie overeengekomen zijn dat hij/zij de domeinnaam overneemt (staat er vast per wanneer?) dan moet je gewoon nu de domeinnaam verhuizen naar je eigen SIDN-account en direct opheffen, heeft hij/zij lekker pech gehad. Niemand die je wat kan maken :)

HighFly
23/01/06, 16:52
Leom,

Als hij al wegverhuisd is naar zijn eigen provider, gewoon terugverhuizen, op zijn naam zetten (heb je wel de registratiecontract, verhuis-, overdrachtformulieren) en dan staat het niet meer op jouw naam.

Tweede optie, ff een fax (= rechtsgeldig) sturen (verzendbewijs bewaren) naar de SIDN en het verhaal uitleggen aan de juridische afdeling. Op die manier ben jij ingedekt en zal de SIDN op grond van reglement wel maatregelen treffen met de nieuwe provider.

Iedereen klaagt altijd over de bureaucratie van de SIDN (offtopic: ben ik het niet mee eens), maar nu kan je dat wel eens goed uitkomen, want zoals je zei: je staat in je recht!

Laat ff weten wat er uit komt!

Groet,
HighFly

leom
23/01/06, 17:57
kleine update: de koper is opeens behoorlijk bijgedraaid (na het lezen van dit topic ???) en heeft alsnog beloofd de houderwijziging in orde te maken. Ik laat de definitieve uitkomst nog wel even weten.

leom
24/01/06, 08:23
Hoe snel kan het gaan :p. Vanochtend met de whois-update is de gevraagde houderwijziging doorgevoerd.

ns-4
24/01/06, 10:20
Wat een thread op WHT niet kan veroorzaken hé :)