PDA

Bekijk Volledige Versie : Raid1 config met defecte hdd hoe het beste rebuilden



Crisiz
22/01/06, 18:07
Beste,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een server met hardware raid 1.
Nu is 1 hdd defect, mijn vraag is hoe kan je deze het beste rebuilden met een nieuwe hdd.
Kan je gewoon een copy van de source hdd maken en dan word deze weer door de array opgepakt.
Want als je de array gaat rebuilden raak je alle data toch kwijt?
En moet bij raid 1 het weer een hdd zijn van het zelfde merk.
Ik heb wel eens gelezen dat dit voor raid 1 niet heel erg belangrijk is.

Randy
22/01/06, 18:34
Hoewel het zelfde merk/type niet noodzakelijk is, doe ik dit altijd wel. Gelukkig dat we alles spare op voorraad hebben.

Wel belangrijk dat de nieuwe disk (minimaal) dezelfde grootte heeft. Dit lijkt me vanzelfsprekend.

Rebuilden gaat, afhankelijk van het type controller, vanzelf. Gewoon een ongepartitioneerde disk plaatsen.

Crisiz
22/01/06, 18:48
het is gewoon een promise FastTrak TX2000.
Dus weet niet wat die doen met rebuilden

WebSiteNet
22/01/06, 18:54
De raid controllers kan je bij het booten benaderen en dann is er meestal wel een optie rebuilden. Dat gaat meestal vlekkeloos e met raid1 vrij snel. raid5 duurt langer volgens mij.

Maar de tijd hangt af van de hoeveelheid data.

wonko
22/01/06, 19:54
Meestal kan je ook kiezen voor onmiddellijke rebuild, of rebuild in de achtergrond. Als je de server niet onmiddellijk online nodig hebt (als het dus niet op 10 min aankomt), doe dan een onmiddellijke rebuild, en start je systeem met een volledig herbouwde array. Anders kan de server in het begin nogal traag overkomen... (al heb ik nog niet met de bovengenoemde controller gewerkt)

Tuneboy
23/01/06, 11:35
Wanneer ik een defecte schijf heb trek ik de defecte (tijdens het draaien) eruit en druk er (tijdens het draaien) een nieuwe in. Hij bouwt automatisch een nieuw array, wel belangrijk dat de nieuwe schijf minimaal even groot is en ongepartitioneerd.

gjtje
23/01/06, 12:22
Ook wel handig als die schijf dan hot-swap ondersteunt, anders is het *poof* en draait er helemaal niks meer.

Crisiz
23/01/06, 12:26
Het is Ide raid.
Dus hot-swap zal het niet zijn.