PDA

Bekijk Volledige Versie : Restoren backup gaat fout



Dennie-DeTi
21/01/06, 11:41
Ik heb dit bericht ook al op het directadmin forum gezet, maar misschien dat er hier mensen zijn die hetzelfde probleem zijn tegen gekomen.

Ik krijg bij het restoren van een backup van een user op een machine de volgende foutmelding:



Unable to read /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/passwd : Unable to open /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/passwd for reading.
Unable to read /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/aliases Unable to open /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/aliases for reading.
Unable to read /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/autoresponder.conf Unable to open /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/autoresponder.conf for reading.
Unable to read /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/vacation.conf Unable to open /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/vacation.conf for reading.

Ik dacht zelf eerst het probleem gevonden te hebben. Het trad namelijk op wanneer ik een backup lokaal maakte, en de user te weinig webspace had voor ook de backup.
Ik kwam er toen achter dat als ik een backup naar ftp maakte, ipv lokaal, ik deze foutmelding niet meer krijg bij het restoren.

Echter nu krijg ik bij deze account deze foutmelding toch, terwijl ik de backup naar ftp maak. De user heeft webruimte genoeg voor de backup.

Verder kreeg ik ook een probleem met het restoren van een andere backup. Het systeem gaf aan dat het restoren succesvol was, maar in de lijst van domeinen van de user mist een domein. Iemand dit ook wel eens gehad?

- Dennie

Directadmin Forum Post hierover (http://www.directadmin.com/forum/showthread.php?s=&threadid=11628)

MaffeMuis
21/01/06, 13:02
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi

Verder kreeg ik ook een probleem met het restoren van een andere backup. Het systeem gaf aan dat het restoren succesvol was, maar in de lijst van domeinen van de user mist een domein. Iemand dit ook wel eens gehad?


hiermee bedoel je dat zijn account wel is terug geplaatst, maar de domein achter zijn naam gewoon blank is. en ook niks is terug geplaatst (klopt dat)?

Dennie-DeTi
21/01/06, 13:56
Dat klopt, alleen staan er meerdere domeinen in die account (4 stuks) en daarvan is er eentje dus niet toegevoegd. Hij staat wel in de backup file.

- Dennie

colo-dedi-gent
21/01/06, 14:25
Staat user/group (chown) correct van de backup van deze user?

Wel aan te raden om het hoofdaccount van de reseller manueel aan te maken, en vervolgens de backup file copieren naar /home/[user]/user_backups en van daaruit de backup te restoren.

Greetz,

Franky

-----------------
hosting - reseller hosting - co-locating - dedicated
Datacenter Gent Belgiƫ
www.rackhost.be
-----------------

MaffeMuis
21/01/06, 14:39
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi
Dat klopt, alleen staan er meerdere domeinen in die account (4 stuks) en daarvan is er eentje dus niet toegevoegd. Hij staat wel in de backup file.

- Dennie

je moet de account verwijderen, en ook even kijken of het domein dan ook verwijderd is uit je DNS. Volgensmij staan ze daar nog in, daar had ik ook last van, wanneer ik het domein hieruit had verwijderd. konden ze weer toegevoegd worden.

Dennie-DeTi
21/01/06, 17:17
Het gaat erom dat ik alle accounts onder een reseller account wil verhuizen naar een andere server. Dus ik maak met de reseller een backup van een account, en vervolgens op de nieuwe server (waar deze account dus nog nooit op heeft gestaan) ga ik de backup restoren waarbij hij gerestored wordt met een nieuw ip.



Wel aan te raden om het hoofdaccount van de reseller manueel aan te maken, en vervolgens de backup file copieren naar /home/[user]/user_backups en van daaruit de backup te restoren.


De reseller account is dus al handmatig aangemaakt. En de backup files worden hier dus ingelezen.

- Dennie

colo-dedi-gent
21/01/06, 17:22
Hebben wij zo gedaan bij verhuizing datacenter, servers dubbel aangekocht voor nieuwe locatie en alles duplicaten via DA om downtime te voorkomen.

Verloopte foutloos.

Ik zou de volledige reseller account verwijderen, het config bestand van DA met alle users erin controleren of hij daadwerkelijk verwijderd is. Reseller opnieuw aanmaken en backup restoren (vergeet geen chown te doen op de backup tar)

Franky

Dennie-DeTi
21/01/06, 17:30
Het rare is, dat ik al reeds meerdere accounts op deze manier gerestored heb, en die gaan wel goed. Heel af en toe krijg ik die berichten met die email fouten. Die bestanden zijn ook niet in de backup bijgevoegd, ik had zelf het idee dat dit kwam door de webspace die een account mag gebruiken, maar dat blijkt het dus niet te zijn.

- Dennie

colo-dedi-gent
21/01/06, 17:59
weird, al eens geprobeerd om het zonder DA te doen?

SCP bijvoorbeeld?

scp /home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/autoresponder.conf root@IP:/home/myuser/backups/backup/mydomain.nl/email/

vervolgens chownen want deze zal als root staan nu

Franky

Dennie-DeTi
22/01/06, 09:02
Dat kan ik inderdaad nog wel eens proberen. Maar goed, dat is eigenlijk maar een tijdelijke optie. Er worden ook dagelijks backups gemaakt van de accounts, en deze backups werken dus ook niet. Dus bij een crash zal dit niet zo fijn zijn.

Het opnieuw aanmaken van een reseller account is geen optie, aangezien er al meerdere accounts inzitten.

- Dennie

colo-dedi-gent
22/01/06, 12:01
Backups van DA zijn inderdaad niet echt betrouwbaar als je het enkel via control panel wilt restoren. Uit ervaring weten we wel dat restoren telkens op reseller niveau wel goed verloopt (de full system backup echter niet). DA is hiervan op de hoogte en raden zelf ook aan om backups op reseller niveau te nemen ipv system backup.

Wij draaien naast deze backups ook full backups in cron job, webmin heeft daar zeer handige backup tool voor ingebouwd.

Franky

Dennie-DeTi
22/01/06, 13:50
Bedoel je via de optie "Manage User Backups"?

- Dennie

colo-dedi-gent
22/01/06, 13:55
"Manage user backups" is de goeie methode.

Nadeel is dat je dat telkens bij elke reseller moet configen.

Onder admin "System backup" is de 'foute'' methode.

Franky

Dennie-DeTi
22/01/06, 15:36
De optie "Manage user backups" gebruik ik al. De backups die daardoor gemaakt worden, zitten dus af en toe fouten in.

Ik zat zelf te denken dat het door een quota ofzo kan komen, waardoor hij die files niet in de backup erbij kan kopieƫren. Maandag maar eens contact opnemen met directadmin, misschien dat ze daar een idee hebben.

- Dennie

colo-dedi-gent
22/01/06, 15:41
Heb enkele maanden geleden 4 servers gebackuped via 'manage user backups' en gerestored op nieuwe servers (met ander os).

Had ook enkele fouten, maar lag aan quota en rechten van de files wijzigen (chown).
Na correctie van dit verlies alles foutloos.

Franky

Dennie-DeTi
24/01/06, 09:21
Nou, ik heb het probleem van het domein met de email errors gevonden.

Het domein is al een tijdje geleden uit die account verwijdert, maar gek genoeg wordt hij nog steeds in de backup aangemaakt. Ik heb het domein gewoon even opnieuw aangemaakt en toen ging het restoren van de nieuwe backup wel goed.

Nou zit ik nog met het omgekeerde probleem voor een andere account :p

Ik heb een account met 4 domeinen, alleen als ik de backup van deze account ga restoren, maakt hij maar 3 domeinen aan in DA.

- Dennie

Dennie-DeTi
28/01/06, 09:44
Nou ik heb de problemen gevonden.

Dat hij een domein wegliet uit een account, kwam omdat we al eerder het domein alleen in de nameserver van die server hadden gezet, voor secundaire dns. Wanneer dit het geval is, wordt het domein dus niet toegevoegd op die server in DA via de backup restoren.

Die andere bug met het restoren dat een error gaf mbt de email, kwam doordat schijnbaar een deel van het domein nog in DA stond, en hij die dus half backupte (domein was allang verwijderd).

Volgens mij komt dit probleem echter ook voor, wanneer je als reseller een backup van je user accounts gaat maken en die lokaal gaat opslaan. Wanneer zo'n user niet genoeg ruimte heeft voor ook de backup, zullen er files uit de backup gelaten worden. Bij ons kwam het vooral voor wanneer een user zijn mail op de server laat staan en dus een grote mailbox heeft, en niet genoeg webspace overhad om de backup daar ook bij te zetten.
Bij het backuppen naar ftp heb je geen last van dit probleem.

- Dennie

MaffeMuis
28/01/06, 12:52
Origineel geplaatst door MaffeMuis


je moet de account verwijderen, en ook even kijken of het domein dan ook verwijderd is uit je DNS. Volgensmij staan ze daar nog in, daar had ik ook last van, wanneer ik het domein hieruit had verwijderd. konden ze weer toegevoegd worden.

zei ik toch ;)