PDA

Bekijk Volledige Versie : Identiteit van klanten controleren



hostlogic.nl
20/01/06, 09:39
Wij hebben de laatste weken helaas een aantal bestellingen gekregen waarbij de gegevens van de klant niet bleken te kloppen. In alle gevallen ontvingen we redelijk snel een ondertekend contract. In het eerste geval hebben we alles opgezet voor deze klant en hem een factuur gestuurd. Gelukkig zag ik snel aan de inhoud van zijn site (fake bank) dat dit geen zuivere koffie was. We hebben toen de klant om opheldering gevraagd en de site tijdelijk offline gehaald. Uiteraard geen enkele reactie meer van deze persoon.
In het tweede geval hebben we de klant (nadat we het contract en incassoformulier terugkregen) een factuur gestuurd en aangegeven dat hij eerst moet betalen (en dus niet via incasso, want dan kan hij altijd nog storneren en hebben wij nog geen geld). Ook hier sindsdien niks meer van gehoord. Overigens werd ik in het tweede geval achterdochtig omdat ik zijn emailadres terugvond in een bericht op www.aa419.org.

Nu weet ik dat ik zulke gevallen nooit helemaal uit kan sluiten. Maar wat doen jullie om dit te voorkomen? Ik wil liever geen identiteitsbewijs vragen, want dan moet ik die volgens allerlei regels bewaren of vernietigen. Daarbij lijkt me dit een onwenselijke drempel voor nieuwe klanten, zeker omdat een aanvraag dan onnodig lang duurt.

HostServe
20/01/06, 10:01
Misschien zijn thuis(prive)nummer vragen en bellen voor bevestiging. 'Fakers' zullen nooit zo snel zijn privenummer geven.

Dennie-DeTi
20/01/06, 10:16
Origineel geplaatst door Sinan
Misschien zijn thuis(prive)nummer vragen en bellen voor bevestiging. 'Fakers' zullen nooit zo snel zijn privenummer geven.

Lijkt me niet echt een goede oplossing. Niet iedereen heeft een vast nummer. Ik zou in ieder geval wel verplichten 'een' telefoonnummer op te geven, maar goed, dat kan gefaked worden.

In principe kan je vrij weinig doen. De beste oplossing is gewoon eerst laten betalen en dan pas bestelling verwerken. Dan heb je in ieder geval zekerheid. Wat je wel kan doen, is alvast een hosting account aanmaken en die aan de klant geven, dit kost toch nagenoeg niks (neem ik aan ;) ) en domeinnaam pas registreren als betaald is.

- Dennie

Ryan Kalkhoven
20/01/06, 10:22
Via via heb ik begrepen dat met het onlangs gelanceerde InfoWinner (.nl). Je adressenbestand kan actualiseren (en dus controleren), maar ook de status van die klanten kunt bekijken (financieel gezien).
Misschien dat dit een potentiele oplossing kan zijn?

Voor het gemak: www.infowinner.nl

svbeek
20/01/06, 10:26
Alle kleine hostingaanvragen controleren is geen doen, maar voor de grotere deals zou je mensen een kopie van hun paspoort kunnen laten mailen.

DennisWijnberg
20/01/06, 10:30
Kopie identiteitskaart mee laten sturen, Kopie voor en achterzijde bankpas..
Uitreksel K.v.K. indien bedrijf niet te vinden is op de site.

Dit zijn enkele maatregelen die je kunt nemen tegen een fake klant.

hostlogic.nl
20/01/06, 10:32
@svbeek: Het zijn inderdaad vaak kleine bedragen bij ons. Ik vind het al heel wat dat we een aanvraag even door google halen (emailadres, IP adres e.d.) en nieuw geplaatste sites kunnen controleren. Bij grotere deals hebben we meestal al vooraf contact met een klant gehad.

@ryankalkhoven: bedankt voor de link, ga ik eens uitproberen.

maxnet
20/01/06, 10:47
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi

Lijkt me niet echt een goede oplossing. Niet iedereen heeft een vast nummer. Ik zou in ieder geval wel verplichten 'een' telefoonnummer op te geven, maar goed, dat kan gefaked worden.


Niet iedereen heeft een vast nummer, maar wel vrijwel iedereen heeft een mobieltje.
Daarom hebben wij op een van onze sites een tijdje geexperimenteerd met het versturen van activatiecodes per SMS via een SMS gateway.
Dan heb je in iedergeval een telefoonnummer van de klant. Dat kan welliswaar een wegwerp prepaid nummer zijn, maar het is in iedergeval beter dan niks.

Helaas blijkt in de praktijk de oudere generatie klant toch nog wat problemen te hebben met het bedienen van zijn mobiele telefoon... Dus ideaal is het zeker niet.

veenman
20/01/06, 11:34
Er zijn verschillende manieren, identiteitskaart is het meest betrouwbaar, voor/achterzijde van een bankpas is ook een goede en een uitreksel van de kamer van koophandel, echter kan hij dan alsnog het bedrijf als dekmantel gebruiken gezien iedereen een kopie van de kamer van koophandel van elk bedrijf kan opvragen.

Als laatste is het genoemde infowinner (www.infowinner.nl) een nuttig hulpmiddel om adressenbestanden op te schonen en fallismentsstatussen van bedrijven te controleren, echter helpt het niet tegen personen die identiteitsdiefstal plegen.

Dennie-DeTi
20/01/06, 11:54
Origineel geplaatst door maxnet


Niet iedereen heeft een vast nummer, maar wel vrijwel iedereen heeft een mobieltje.
Daarom hebben wij op een van onze sites een tijdje geexperimenteerd met het versturen van activatiecodes per SMS via een SMS gateway.
Dan heb je in iedergeval een telefoonnummer van de klant. Dat kan welliswaar een wegwerp prepaid nummer zijn, maar het is in iedergeval beter dan niks.

Helaas blijkt in de praktijk de oudere generatie klant toch nog wat problemen te hebben met het bedienen van zijn mobiele telefoon... Dus ideaal is het zeker niet.

Inderdaad, daarom zei ik ook dat ik in ieder geval wel om een telefoonnummer zou vragen. Maar goed die kunnen ze ook zomaar invullen. Lijkt me niet dat je elke klant gaat bellen om te controleren of zijn nummer wel klopt.

Alle dingen die je extra gaat doen (ID opvragen enzo) kost voor de klant extra moeite. Bovendie zouden ze ook een kopie van een ID kunnen editten naar de gegevens die ze opgaven, dus ook hiermee heb je nog geen zekerheid.

Daarom zou ik zeggen, gewoon eerst laten betalen, en daarna pas kosten maken. De meeste fakers haken toch af als ze moeten betalen. En zodra ze betaald hebben, weet je iig genoeg om ze aan te kunnen pakken wanneer ze illegale content draaien.

- Dennie

Deimos
20/01/06, 12:14
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi


Inderdaad, daarom zei ik ook dat ik in ieder geval wel om een telefoonnummer zou vragen. Maar goed die kunnen ze ook zomaar invullen. Lijkt me niet dat je elke klant gaat bellen om te controleren of zijn nummer wel klopt.

Alle dingen die je extra gaat doen (ID opvragen enzo) kost voor de klant extra moeite. Bovendie zouden ze ook een kopie van een ID kunnen editten naar de gegevens die ze opgaven, dus ook hiermee heb je nog geen zekerheid.

Daarom zou ik zeggen, gewoon eerst laten betalen, en daarna pas kosten maken. De meeste fakers haken toch af als ze moeten betalen. En zodra ze betaald hebben, weet je iig genoeg om ze aan te kunnen pakken wanneer ze illegale content draaien.

- Dennie
Bij het vastleggen van een domeinnaam is het voor een klant echter niet altijd wenselijk dat de hosting partij eerst het geld op zijn rekening moet hebben staan. Dit kost mijn inziens evenveel dan wel niet meer tijd dan een copy maken van je KvK / ID.

Dennie-DeTi
20/01/06, 12:18
Daarom zou ik bijvoorbeeld wel eerst zijn webhosting account aanmaken en geven, zodat ze in ieder geval iets hebben.

Maar goed, hoe je het ook doet, de ene klant zal geen problemen hebben met de manier waarop je het afhandelt en de andere wel. Dus daarom zou ik gewoon kiezen voor de methode die voor jou als bedrijf het beste is.

- Dennie

xYnta
20/01/06, 12:18
Telefoon controle (op een huis- of vast nr. bijvoorbeeld) of gewoon om een identiteitskaart vragen. Beide kan zeer essentieel zijn, een telefoon controle kan trouwens alleen als u de persoon om toestemming vraagt het telefoon gesprek op te nemen anders is het niet rechtsgeldig.

Swiftway-UK
20/01/06, 12:35
Gewoon vooraf laten betalen, bij fraude: follow the money :)

Tuneboy
23/01/06, 10:38
Hmm, gelukkig hebben wij hier eigenlijk nog nooit last van gehad. We hebben 1x een domeinnaam voor iemand moeten registreren die zijn huis tekoop wilde zetten via die website. Vervolgens is het huis verkocht, maar de rekening nooit betaald. De betreffende persoon is blijkbaar van de aardbodem verdwenen.

Wij laten mensen altijd een geldig e-mailadres invullen (helpt niet echt wat), een telefoonnummer is verplicht (is ook te faken), en we controleren adresgegevens/postbusgegevens, ID vragen is niet wenselijk. Bij de grotere deals hebben we meestal meerdere malen telefonisch contact met de klant, wanneer we het niet vertrouwen gaat de deal gewoon niet door...

blaaat
23/01/06, 10:41
Vast nummer heb je ook niets meer aan, nu voip diensten incl tel.nr uit de lucht vallen..

marijn79
24/01/06, 09:21
Waarom is id vragen niet wenselijk?

Wij vragen van particulieren een kopie id en van bedrijven een kopie kvk. Werkt prima. Ze moeten toch papieren faxen/opsturen. 1 kopie extra maakt dan ook niets uit.

roelio
24/01/06, 16:56
Wij vragen al onze klanten om een rekeningnummer, je kunt dan in ieder geval controleren of het een Nederlands rekeningnummer is en of het uberhaupt bestaat.

Is dit niet het geval dan weet je dat er iets mis is met de klant. Je kunt deze controle automatiseren door de 10 cijfer check in te bouwen.

Bij ons werkt het prima.

NDIS
24/01/06, 17:03
Wat mij het makkelijkste lijkt is om gewoon een kopie van de klant zijn ID kaart te vragen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

WebXtra
26/01/06, 00:37
Kopie paspoort vragen + een formulier laten onderteken en terug laten faxen of emailen. Daar kun je meteen het krabbeltje (handtekening) zelf nakijken.

Pakketje aanmaken, maar domein NIET registreren, totdat het geld binnen is. is het geld niet binnen 20 dagen binnen, hostingpakketje verwijderen en je hebt geen onkosten gemaakt... behalve die 5 min voor het aanmaken van een nieuw debiteur + factuur en hostingpakket en misschien dat beetje dataverkeer.
Zo doen wij het (we werken trouwens tegenwoordig met WeFact die dat keurig netjes zonder omkijken nakijkt)

Per 100 klanten denk ik dat er 1 รก 2 wanbetalers zijn of mensen die "per ongeluk" besteld hebben.

En voor de juristen onder ons die meteen beginnen te mouwen dat vooraf betalen niet mag..... wij leveren het domein er GRATIS bij... wat inhoud dat ze betalen voor de hosting en die krijgen ze ook voordat de betaling gemaakt is. Wanneer de betaling gemaakt is, dan krijgen ze het domein ;-)
Gaat alleen niet op wanneer ze alleen een domein bestellen....

Mark17
26/01/06, 00:51
In principe doe ik geen controle voor een domeinnaam/webhosting. Wel is het zo dat ze eerst geld moeten overmaken voor ik een domeinnaam registreer/verhuis, indien ze dit niet willen mogen ze het in overleg ook contacnt langs komen brengen. Bij contact langs komen brengen controleer ik wel de identiteit (aangezien je bij een overboeking altijd nog een rekening nummer hebt waar een persoon bij hoort).

paas
26/01/06, 10:47
Voorheen globale controle uitgevoerd via Google, online telefoongids etc. en daarna domein geregistreerd en account aangemaakt.

Doen we dus niet meer.
30% van de aanvragen waren de laatste tijd nep.

Vooraf laten betalen dus.
Binnen 10 minuten heeft de aanvrager een digitale faktuur in z'n postbakje.

Ik weet zeker dat er gasten 'rondlopen' die alle hostingbedrijven aflopen en overal 2 tot 3 maanden gratis hosting genieten....

hostlogic.nl
26/01/06, 18:08
Origineel geplaatst door paas
Ik weet zeker dat er gasten 'rondlopen' die alle hostingbedrijven aflopen en overal 2 tot 3 maanden gratis hosting genieten....

Die indruk heb ik inmiddels ook, hoewel ik me niet kan voorstellen dat zij genieten. Volgens mij is het deze mensen meer te doen om het anonieme hosten van een site.