PDA

Bekijk Volledige Versie : besteld "verkeerde" geleverd



brugcom
18/01/06, 17:55
Hallo allemaal,

Ik heb bij een bedrijf een 17 inch monitor crt besteld.
volgens plaatje zou hij zwart zijn.

Echter er staat ook bij plaatje kan afwijken van de werkelijkheid.
Ben ik helemaal mee eens om dat erop te zetten.

Nu heb ik dus een beige gekregen en een zwarte nodig.

Ik heb naar hun gemaild hoe we dit het beste kunnen oplossen toen kreeg ik dit antwoord:

>> Zoals ook vermeld staat onder elke afbeelding in onze webshops kunnen
>> plaatjes afwijken van het werkelijke. Helaas kunnen wij hier niets
>> aan doen. Het enige wat wij voor u kunnen betekenen is bij de
>> distributeur restockkosten van het omruilen opvragen (meestal 10% van
>> verkoopprijs). Als de verpakking dan in tact is dan kunnen we
>> restocken.


helemaal mee eens, 10% zou ongeveer 12 euro worden.

nou kan ik hier mee leven, fout van mij.
Had ik moeten mailen/ bellen naar hun dat ik echt een zwarte nodig heb.

Nu ben ik accoord gegaan met deze regeling dus ze zijn een restock gaan aanvragen nu kreeg ik net dit mailtje:

Onze distributeur meldde ons dat de restockkosten 40 euro bedragen (minimale restockkosten).

Ik bestel wel vaker dingen bij internet bedrijven en kijk vaak op het plaatje of het beige of zwart is.

en eigenlijk altijd goed gegaan tot nu.

Nu wil ik weten dat als ik particulier was dan zou ik hem gelijk kunnen terug sturen dat is die 8 dagen bedenkt tijd.

is er niet iets ook voor bedrijven voor dit.

Ik bestel wel vaker dingen bij internet bedrijven en kijk vaak op het plaatje of het beige of zwart is.

gr bram

MMaI
18/01/06, 18:21
hiervoor is speciaal google uitgevonden, in de typenummers van de schermen zit namelijk altijd verwerkt welke kleur dit is, zo staat een b vaak voor zwart, en bg voor beige.
Het is dus een beetje je eigen fout, maar als zij eerst vermelden dat restockkosten 10% zijn en darna €40 vind ik dat niet zo'n geweldige service, ook is het gewoon toegestaan binnen 7 of 10 dagen te ruilen zonder restockkosten te betalen.
Ook doen de meeste bedrijven niet moeilijk als jij weer een nieuw scherm koopt bij hen, terwijl je de oude inlevert.
Verder staan zij natuurlijk gewoon in hun recht.

XBL
18/01/06, 18:34
Jep, wet koop op afstand geeft consumenten(!) het recht om het te retouneren binnen een X aantal dagen (7 of 8 oid... jij noemt 8, ik dacht 7). Als je dus dat aantal dagen nog niet gepasseerd bent, zou ik het spul terug sturen.

Wil dat niet lukken, sta je imo nog steeds wel in je recht. Sowieso heb je al consument altijd veel meer rechten dan een bedrijf (erg krom, maar goed) en daarnaast is het slechte informatie als er een plaatje staat met zwart en je een beige krijgt.

Natuurlijk zal het type nummer ergens gestaan hebben, maar de gemiddelde consument zal daar niets mee doen. Die zal de specs lezen (daar stond niets over de kleur?) en het plaatje bekijken. Ik zou zelf wss ook uitgaan van zwart als er niet gesproken werd over een andere kleur en het plaatje zwart aangeeft.

Wat het bedrijf nu namelijk zegt is "We laten een plaatje zien van een mooi plasma breedbeeld scherm maar sturen een krakkemikkig zwart-wit tvtje toe. En dat mag volgens onze policy." Lijkt mij misleiding en dat mag wettelijk niet.

Jochem

crazycoder
18/01/06, 18:59
Jij doe geen zaken met die distributeur maar met het bedrijf waar jij het kocht. Als men aangeeft dat de kosten 10% bedragen en jij ga daarmee akkoord dan is dat (behoudens voorwaarden) het door jou te betalen bedrag.
Met de voorwaarden van de distributeur heb jij dus niets van doen.
Verder.. stond er dat het een speciaal voor jou te bestellen artikel betrof? Zo ja dan kan ik mezelf er iets meer bij voorstellen, zo nee, dan ga ik er vanuitdat het voor hun ook een voorraad product en heb je al helemaal niets met restockingfee te maken.

Als je eur 40 moet betalen kan je die monitor beter zelf houden.. en nooit meer bij dat bedrijf bestellen.. dat spreekt voor zich..

Nog een leuke.. wat staat er in hun voorwaarden over het retourneren van producten?

Tenslotte kan je de monitor ook uit elkaar halen, grondverf erop spuiten en vervolgens zwarte verf.. iets soortgelijks heb ik ook al eens moeten doen :)

veenman
18/01/06, 19:13
Gewoon beroepen op de wet koop op afstand, heb je 7 dagen om te retourneren!!

Mark17
18/01/06, 20:18
Origineel geplaatst door skunkah
Gewoon beroepen op de wet koop op afstand, heb je 7 dagen om te retourneren!!

Het klopt dat dit voor zowel zakelijke als prive kopers is die bij een Nederlands bedrijf iets kopen. Burgerlijk wetboek, boek 7, art. 46d, lid 1.

Bij dit product is mits onbeschadigd geen sprake van een uitzonderingspositie waardoor deze wet niet van toepassing is.

veenman
18/01/06, 21:11
Ik ben er vanuit gegaan dat het een prive-aankoop was, je hebt helemaal gelijk. Ik had mijn hoofd er even niet bij ;)

brugcom
19/01/06, 13:12
heb het opgelost via een andere leverancier.
kwam aan het praten met hun over dit voorval en hun hebben aangeboden die monitor voor de zelfde prijs over te nemen en mij een zwarte te leveren. dus eigenlijk gewoon omwisselen

remko
19/01/06, 14:30
Wel super netjes van die leverancier is niet echt hun probleem en toch lossen ze het op...

veenman
19/01/06, 14:33
Origineel geplaatst door remko
Wel super netjes van die leverancier is niet echt hun probleem en toch lossen ze het op...
Das toch het slimste wat er is, de leverancier kost het bijna niks, en ze hebben er een klant bij voor het leven ;)

Aecius
19/01/06, 14:36
Heb je goed opgelost.

De wet koop op afstand is inderdaad voor overeenkomsten met particulieren, maar in sommige gevallen (helemaal online) is het onduidelijk of er sprake is van een particulier of niet.

Daarnaast is de retourtermijn 7 WERKdagen en kan het zonder opgaaf van reden geretourneerd worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

brugcom
19/01/06, 15:46
Origineel geplaatst door Aecius


Daarnaast is de retourtermijn 7 WERKdagen en kan het zonder opgaaf van reden geretourneerd worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

alleen voor particulieren toch?

Aecius
19/01/06, 16:35
Ja dat klopt, de hele wet koop op afstand is van toepassing op consumentenkoop.

Mij toevoeging was er alleen voor bedoeld dat er hierboven gesproken werd over 7 of 8 dagen. Het zijn dus 7 werkdagen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

crazycoder
19/01/06, 23:47
Origineel geplaatst door Aecius
Heb je goed opgelost.

De wet koop op afstand is inderdaad voor overeenkomsten met particulieren, maar in sommige gevallen (helemaal online) is het onduidelijk of er sprake is van een particulier of niet.

Daarnaast is de retourtermijn 7 WERKdagen en kan het zonder opgaaf van reden geretourneerd worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Want dan moet dat namelijk wel in je voorwaarden staan anders geldt de langere wettelijke termijn.

PeterT
20/01/06, 01:20
Let op dat de leverancier het had over "meestal 10%", ze hadden hier echter wel duidelijker over mogen zijn.

Overigens lijkt het me interessant om uit te zoeken of de wet koop op afstand ook van toepassing is op eenmanszaken -> dat is een natuurlijk persoon..

Aecius
20/01/06, 12:48
Een eenmanszaak is een persoon die handelt als een bedrijf. Het wordt dus gezien als een bedrijf, maar op sommige terreinen heeft een eenmanszaak iets meer bescherming dan een ander bedrijf.

Bij een eenmanszaak is de ondernemer alleen persoonlijk (met zijn eigen vermogen) aansprakelijk voor de schulden van het bedrijf. Het bedrijf heeft geen afgescheiden vermogen.

Wat betreft de termijn van 7 werkdagen, deze termijn is alleen anders indien het bedrijf niet voldoet aan de in artikel 7:46c BW genoemde verplichtingen. Dit is dus ongeacht hetgeen in je algemene voorwaarden staat. Sterker nog, de wet koop op afstand is (mbt particulieren) van dwingend recht. Dit betekent dat je er niet contractueel (in het nadeel van de particulier) van mag afwijken.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt