PDA

Bekijk Volledige Versie : Beroepsaansprakelijkheids verzekering



Lee
18/01/06, 10:29
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje dit forum maar ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor de ict-branche.

Ik maak voornamelijk open source websites op maat, nu probeer ik mij te verzekeren tegen claims mocht de website niet naar behoren werken. Nu staat er in de voorwaarden nadrukkelijk dat ze geen aanspraak kunnen maken, nu blijkt dat ik mij nergens kan verzekeren of tegen hele hoge bedragen. Hoe doen jullie dit ..?
Weten jullie mischien een aantrekkelijke beroepsverzekering of is deze er eigenlijk niet...:-)

Lee

Randy
18/01/06, 10:38
Valt dit niet onder de Wettelijke Aansprakelijkheids-verzekering?

cridea
18/01/06, 11:19
Erasmus Verzekeringen doet het als een van de weinige wel maar sluit inderdaad driekwart van alle narigheid die je kan overkomen al uit (onder de noemer "cyberrisico", waardoor je je gaat afvragen wat het nut nog is om zoiets af te sluiten.

alex[nl]
19/01/06, 02:04
Origineel geplaatst door Randy
Valt dit niet onder de Wettelijke Aansprakelijkheids-verzekering?

Alsin WA? Helaas niet... Er vallen een hoop zaken wel onder (bijv je loopt bij een klant een vaas van tafel, etc etc) maar zaken die direct voortkomen uit de uitoefening van je beroep/vak (de server is down want je was ff iets vergeten in te stellen) vallen daar buiten.

Daarnaast is de privé WA verzekering niet aan te spreken als je een eenmanszaak hebt voor zakelijke dingen, je dient dan appart een B(edrijfs)WA af te sluiten. Kosten (voor meen ik een 1 met 6 nullen per geval) ~120euro/jaar.

alex[nl]
19/01/06, 02:06
Oh en @Lee: je zou kunnen overwegen (voor zover je dat al niet hebt gedaan) om duidelijke algemene voorwaarden op te stellen waarin je bepaalde zaken uitsluit. Deze laat je dan tekenen tijdens de opdrachtbevestiging. Daarnaast zou ik altijd in je voorstel duidelijk opnemen wat er wordt verwacht; 'niet werken' is nl vrij ruim (en ook afhankelijk van een hele hoop zaken, denk alleen al aan de hosting).

Aecius
19/01/06, 10:44
In je algemene voorwaarden kan je veel uitsluiten, maar absoluut niet alles. Een verzekering kan dus een goed idee zijn. Afgewogen dient te worden wat je precies uitgesloten heb in je voorwaarden, hoeveel risico je loopt, en voor welk bedrag. Aan de hand van deze voorwaarden kan je dan een belangenafweging maken of de verzekering het waard is.

Daarnaast lees bij alle verzekeringen goed de algemene voorwaarden door, dan kom je niet voor verassingen te staan. Er wordt namelijk altijd heel veel uitgesloten. Als je twijfelt, stuur dan een mail of schijf een brief naar de verzekeraar. Dan mailen of schrijven ze terug of het er wel of niet onder valt en heb je in ieder geval enig bewijs hiervan.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Lee
19/01/06, 12:09
Blijft een probleem die verzekeringen in de ict.
Alvast bedankt voor jullie reacties zal de voorwaarden nog eens en nog eens goed nalezen.

Lee

cridea
19/01/06, 14:10
Misschien moet er maar eens een onderling waarborgfonds voor de ict sector komen oid, onder het motto als er geen verzekeraar is die het fatsoenlijk verzekert moet je zelf maar zo'n verzekeraar opzetten? Of is dit een te wild idee?

Aecius
19/01/06, 15:37
Nee hoor, dat is een goed plan. Het staat of valt met het aantal en de omvang van de deelnemers en een kundige juridische onderbouwing.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt