PDA

Bekijk Volledige Versie : Facturen tegen betaling



Phu
17/01/06, 16:29
Beste wht'rs

ik heb een tijdje terug een aantal domeinen besteld bij een aantal .EU registrars.

Nu heb ik van een van de bedrijven geen factuur ontvangen,toen ik hierom vroeg wilden ze 5 euro administratie kosten per domein.

Het is toch gebruikelijk dat je deze digitaal kosteloos kan ontvangen?
lijkt me niet zo leuk als ik bulk dan voor 50 .eu domeinen opeens 250 euro aan factuurkosten moet betalen .

NDIS
17/01/06, 16:31
Dat lijkt me vrij ongebruikelijk.

Ik stuur altijd een factuur en die betalen ze dan. ( ben nu met een systeem bezig dat je deze ook online kan inzien ).

Phu
17/01/06, 16:53
vond ik ook al betaal dan 12.50 voor het domein niet zo gek veel
5 euro administratie kosten en dan nog 5 euro factuurkosten vind ik best wel veel geld :(

crazycoder
17/01/06, 18:26
Origineel geplaatst door Phu
Beste wht'rs

ik heb een tijdje terug een aantal domeinen besteld bij een aantal .EU registrars.

Nu heb ik van een van de bedrijven geen factuur ontvangen,toen ik hierom vroeg wilden ze 5 euro administratie kosten per domein.

Het is toch gebruikelijk dat je deze digitaal kosteloos kan ontvangen?
lijkt me niet zo leuk als ik bulk dan voor 50 .eu domeinen opeens 250 euro aan factuurkosten moet betalen .
En dat staat/stond niet in de voorwaarden, of in het contract (als dat er tenminste is)?

Hoe dan ook is het wel raar om per orderregel eur 5 te factureren.. wel leuk geld verdienen :)

Phu
17/01/06, 18:53
toen ik het bestelde niet,er zou zogenaamd een optie toen aanwezig zijn
dat ik een extra factuur zou kunnen ontvangen.

nu staat er opeens op de website:
Indien u een factuur wenst moet u 5€ extra betalen per bestelling.

ik denk maar dat ik zo eens een andere leverancier ga zoeken

beetje 5 euro factuurkosten betalen.
setupkosten kan ik nog begrijpen.

ik vind dit een soort van oplichting achteraf zeggen dat er voor een factuur 5 euro betaald moet worden voor een pdfje of een a4printje .

naar mijn weten hebben ze geen algemene voorwaarden waar dit in stond,of voorwaarden waar ik mee akkoord ben gegaan

crazycoder
17/01/06, 20:00
Origineel geplaatst door Phu
toen ik het bestelde niet,er zou zogenaamd een optie toen aanwezig zijn
dat ik een extra factuur zou kunnen ontvangen.

nu staat er opeens op de website:
Indien u een factuur wenst moet u 5� extra betalen per bestelling.

Opmerkelijk.

Ik zou zeggen: geen factuur, geen betaling.

In het zakelijk verkeer is het niet meer dan gebruikelijk dan dat er een factuur wordt verzonden. Ik weet niet met wat voor club jij zaken placht te doen, maar dit is niet normaal.. Men zou altijd een factuur per e-mail kunnen verzenden..

ronaldlokers
17/01/06, 20:22
Een factuur is toch ook verplicht, of zit ik nu verkeerd?

Phu
17/01/06, 20:26
voor deze belgische bedrijf misschien niet :D

no offence voor de andere belgen met wie ik goede ervaringen heb hoor.

ze hebben trouwens geen algemene voorwaarden of andere voorwaarden die duidelijk op de site staat waarmee ik akkoord ben gegegaan

of een copy gestuurd van hun voorwaarden

ronaldlokers
17/01/06, 20:37
Ah, een belgisch bedrijf. Volgens mij is het bij nederlandse bedrijven in ieder geval verplicht om een factuur te leveren, of die nou digitaal is of per post.

Maar ik weet het niet zeker, ik krijg dit ook alleen maar te horen als beginner...

wierben
17/01/06, 20:52
Geen factuur ts. bedrijven (BTW nummers) ruikt volgens mij naar zwartwerk. 5 euro aanrekenen voor een factuur is volgens mij zelfs tegen de wet (ook in België). Ik heb de indruk dat die firma in kwestie mensen die facturen wil, wil afschrikken, omdat ze niet echt legaal is...

WebsiteNL
17/01/06, 21:54
Dit is inderdaad opmerkelijk.

Wie betaald er nu zonder er een factuur te voor hebben gekregen?

Maar stel je betaald 10 domeinen, hoe kunnen ze dan ooit achterhalen welke 10 domeinen er betaald zijn. Je kan immers lastig alle domeinen als omschrijving geven. Het is eventueel mogelijk door het afzender te bekijken, maar ook deze hoeft niet perse gelijk te zijn aan de eigenaar/besteller van de domeinen.

Kortom het lijkt me vrijwel onmogelijk om op zo'n manier te werk te gaan. Of het nu verplicht is of niet.

Iets anders:

In Nederland ben je naast verplicht te zijn een factuur te sturen/ bon te geven toch ook verplicht om de factuur per post te sturen als daar om gevraagd word? (kostenloos?)

Phu
17/01/06, 22:28
ik betaalde door het ordernummer "accountnaam ordernummer xxx"in te vullen wat ik als bevestiging kreeg per mail waarna ik binnen 5 minuten het bedrag overboekte per internet bankieren.

heb dit bij meerdere systemen en bedrijven werkt perfect,waarna je de factuur digitaal ontvangt als de rekening is voldaan in het beheerpanel of via pdf per mail,ik betaal mijn facturen altijd op tijd,dus verwacht ik de factuur binnen enkele dagen per post dan wel per mail print ik hem zelf wel uit.

of dat ze mijn van te voren ergens duidelijk maken wat voor extra kosten eraan verbonden zijn en niet zomaar 1 maand achteraf kosten in rekening brengen omdat zij toevallig niet de moeite nemen een pdfje te sturen

hun algemene voorwaarden staan ook niet op de website.

maxnet
18/01/06, 00:04
Origineel geplaatst door ronaldlokers
Een factuur is toch ook verplicht, of zit ik nu verkeerd?

Op het moment dat het een dienst aan een particulier betreft of je weet niet zeker of het een bedrijf of particulier is, dan hoef je in eerste instantie geen factuur uit te schrijven.

Anders is het (in Nederland) inderdaad wel verplicht.

Het versturen van elektronische i.p.v. papieren facturen mag overigens alleen als de klant daarmee instemt (maar dat kan je in de AV zetten) en deze voorzien zijn van een elektronische handtekening.

Aecius
19/01/06, 11:02
Origineel geplaatst door maxnet

Op het moment dat het een dienst aan een particulier betreft of je weet niet zeker of het een bedrijf of particulier is, dan hoef je in eerste instantie geen factuur uit te schrijven.


Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt?

Een persoon (particulier of rechtspersoon) is pas bij ontvangst van de factuur verplicht tot betaling. Normaal is het zo dat je op korte termijn na afronding van de werkzaamheden een factuur moet sturen (binnen 2 weken oid).

Er kunnen wel omstandigheden zijn waarbij de persoon een zelfstandige betalingsplicht heeft. Bijvoorbeeld als er al een jaar geen factuur is ontvangen, dan moet de persoon er achteraan gaan. Maar dit is heel lastig te bewijzen/hard te maken in een rechtzaak.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

maxnet
19/01/06, 11:38
Origineel geplaatst door Aecius

Mag ik vragen waar je dit vandaan haalt?

Een persoon (particulier of rechtspersoon) is pas bij ontvangst van de factuur verplicht tot betaling. Normaal is het zo dat je op korte termijn na afronding van de werkzaamheden een factuur moet sturen (binnen 2 weken oid).


Misschien is het niet erg praktisch of verstandig, in zake de bewijsbaarheid en administratie.
Maar zover ik het altijd begrepen heb is het toegestaan dat als je voornamenlijk aan particulieren diensten vericht om volgens het kasstelsel te werken, standaard geen facturen uit te schrijven en over wat je binnen krijgt belasting te betalen.
Op basis daarvan zou je dan in principe een e-mailtje kunnen sturen met het verzoek de betaling over te maken onder vermelding van een ordernummer, en de werkzaamheden pas na betaling uit te voeren. Hetgeen bij het bedrijf waar de TS het over heeft het geval lijkt te zijn.

De belastingdienst verteld het volgende over de factureringsverplichting op hun website:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-33.html#P435_45790
---


Factureringsverplichting

[...]

Levering aan particulieren

De verplichting geldt in principe niet als u prestaties verricht voor particulieren. In twee gevallen bent u echter toch verplicht een factuur uit te reiken aan een particulier:

* bij een afstandsverkoop;
* bij de levering van een nieuw vervoermiddel aan een particulier uit een ander EU-land.

Let op!

Detaillisten, bijvoorbeeld dagbladverkopers, die zowel aan particulieren als aan ondernemers leveren, weten vaak niet in welke hoedanigheid, als particulier of als ondernemer, de afnemer het goed of de dienst afneemt. Als deze ondernemers niet zeker weten dat zij leveren aan een ondernemer geldt de factureringsverplichting pas als de afnemer/ondernemer uitdrukkelijk verzoekt om een factuur.


Afstandsverkopen definieren ze hierbij als: "Afstandsverkopen zijn verkopen waarbij goederen door u of voor uw rekening naar het EU-land van uw afnemer worden vervoerd en geen sprake is van een intracommunautaire verwerving."
Dat gaat dus niet over diensten.

Verder weet ik niet wat de regels in Belgie hierover zijn.

Henky!
19/01/06, 12:56
Gewoon niet betalen en wachten op de aanmaning. Heb je tenminste een soort van papiertje.

Mm, misschien eerst even vragen hoe duur een aanmaning is:-)

Aecius
19/01/06, 13:41
@maxnet

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Het is inderdaad bij particulieren zo dat er bij losse verkopen geen factuur noodig is. Dit zou namelijk de administratieve last voor de detailhandel wel erg verzwaren.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Phu
19/01/06, 15:27
het probleem is :

ik heb de betaling gedaan binnen 5 minuten na ontvangt van de ordernummer zodat ze dat .eu domein zouden "preregistrereren"

dit is ook gebeurd.soort van proforma factuur zie ik dit

maar nu zit ik met het probleem dat ik het domein heb laten preregistreren maar geen factuur ontvang omdat ze hier 5 euro extra voor in rekening willlen brengen
en ik ben een bedrijf ja dat weten zij ook

Aecius
19/01/06, 15:33
Het is hoogst ongebruikelijk en volgens mij niet (behoudens de gevallen dat het in de algemene voorwaarden staat vermeld) toegestaan.

Indien er in de algemene voorwaarden staat dat de wederpartij (Phu) akkoord gaat met de facturatie via de mail, dan zijn ze misschien wel gerechtigd voor een schriftelijke factuur extra kosten in rekening te brengen.

Tip: lees goed de algemene voorwaarden door.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Phu
19/01/06, 17:18
ik heb nooit voorwaarden van ze ontvangen,
staan ook niet op de website,heb erom gemailed ,nog niets terug ontvangen ,reactie duurt +- 7 dagen dus hoop volgende week een mailtje te ontvangen met de algemene voorwaarden van de periode dat ik de dienst heb afgenomen.


Origineel geplaatst door Aecius
Het is hoogst ongebruikelijk en volgens mij niet (behoudens de gevallen dat het in de algemene voorwaarden staat vermeld) toegestaan.

Indien er in de algemene voorwaarden staat dat de wederpartij (Phu) akkoord gaat met de facturatie via de mail, dan zijn ze misschien wel gerechtigd voor een schriftelijke factuur extra kosten in rekening te brengen.

Tip: lees goed de algemene voorwaarden door.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt