PDA

Bekijk Volledige Versie : Probleem met Cisco 7960G IP Telefoon



Wido
15/01/06, 00:06
Hallo,

Ik ben onderhand ten einde raad.

Wij zijn aan het overstappen op een volledig Cisco platform voor onze telefonie en daarbij maken we gebruik van de Cisco 7960G telefoons.

Wat is nu het probleem?

Op onze kantoren ligt een ADSL2+ lijn die we via Reasonnet geleverd krijgen.

De ADSL modems staan in bridge (waardoor alles wat je dus achter het modem prikt via DHCP een IP krijgt vanaf de router in RedBus).

Helaas, dat werkt dus niet.

De opstelling zoals het hier is: http://crew.pcextreme.nl/~wido/img/kantoor-amersfoort.png

Die linux bak krijgt via DHCP netjes een IP waarna deze internet heeft.

Prik ik de telefoon in een poortje op het modem dan wil deze geen IP via DHCP aannemen.

Prik ik mijn laptop in exact het zelfde poortje met de zelfde UTP kabel, dan neemt deze gewoon een IP aan en heeft daarna ook toegang tot internet.

Nu zitten alle workstations achter een Linux bak die via iptables als firewall speelt.

Deze bak geeft op het netwerk daar achter IP's in de 10.0.0.x range uit.

Prik ik de telefoon in het "interne" netwerk, dan neemt deze netjes een 10.0.0.x IP aan.

In Amersfoort gebruiken we een Speedtouch 546 modem en in Middelburg (waar we exact het zelfde probleem hebben) een Zyxel modem.

In de logs van de DHCP server in Amsterdam zien we wel dat de telefoons een request doen en daarop ook antwoord krijgen, ze doen er alleen niets mee.

We hebben 10 telefoons die allemaal het zelfde probleem hebben.

Heeft iemand ervaring met deze telefoons en misschien enig idee wat er aan de hand kan zijn?

luser
15/01/06, 06:35
Hoe ziet de dhcp server configuratie entry eruit? Geef je een next-server mee?

Vanaf je meer dan 1 phone op een locatie hebt zou ik gewoon aanraden asterisk te draaien op de linux router. Zo moeten je phones heel het registering niet meer doen vanaf je lijn er is ff uitligt.

tazmanian
15/01/06, 11:54
Volgens mij moet je met die cisco ip foons (voor zover ik begreep van onze telecom man) wel reserveringen aanmaken in de dhcp scope anders gaan ze niet werken...

edit: even een linkje gevraagd!

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/voicesw/ps2156/products_administration_guide_chapter09186a0080187 86c.html

Wido
15/01/06, 13:41
Origineel geplaatst door luser
Hoe ziet de dhcp server configuratie entry eruit? Geef je een next-server mee?

Vanaf je meer dan 1 phone op een locatie hebt zou ik gewoon aanraden asterisk te draaien op de linux router. Zo moeten je phones heel het registering niet meer doen vanaf je lijn er is ff uitligt. Wij gebruiken geen SIP, maar Cisco CallManager als protocol, zo ver ik weet kan Asterisk alleen overweg met SIP, right?

tazmanian, die url werkt niet, ook de gene die je via PM stuurde werkte niet.

Ik kan zelf niet bij de config van die DHCP-server (is van Reasonnet), dus moet daar even navragen.

MMaI
15/01/06, 14:13
is het gene oplosing door je ADSL modem ipv bridge als router in te stellen? dan krijgen je ip-foons een ip door de lokale dhcp server toegewezen en zou het miz moeten werken.
Natuurlijk heb ik niets gezegd als dit met reasonnet niet toegestaan/mogelijk is.

luser
15/01/06, 14:18
Origineel geplaatst door Wido
Wij gebruiken geen SIP, maar Cisco CallManager als protocol, zo ver ik weet kan Asterisk alleen overweg met SIP, right?


Nopz asterisk kan met alles overweg :)

Ikzelf draai een aantal 7940G's en 7905's via SCCP op asterisk. Wel raad ik je aan niet de Skinny module te gebruiken wat bij asterisk zit maar deze te nemen http://chan-sccp.berlios.de/ .

Wido
15/01/06, 14:21
Origineel geplaatst door MMaI
is het gene oplosing door je ADSL modem ipv bridge als router in te stellen? dan krijgen je ip-foons een ip door de lokale dhcp server toegewezen en zou het miz moeten werken.
Natuurlijk heb ik niets gezegd als dit met reasonnet niet toegestaan/mogelijk is. Die bridge doen we juist omdat het een stuk makkelijker is als een telefoon een route-able IP-Adres heeft.

Maar Asterisk is wel een oplossing, maar niet dé oplossing, want het blijft vreemd waarom die telefoons dat IP niet aannemen.

Wido
15/01/06, 15:42
Origineel geplaatst door luser
Hoe ziet de dhcp server configuratie entry eruit? Geef je een next-server mee?


Even nagevraagd, nee, dat doen we niet.

We hebben het IP van de TFTP Server onder Alternate TFTP Server er in gezet.

Cliff
15/01/06, 18:44
Origineel geplaatst door tazmanian
Volgens mij moet je met die cisco ip foons (voor zover ik begreep van onze telecom man) wel reserveringen aanmaken in de dhcp scope anders gaan ze niet werken...

edit: even een linkje gevraagd!

http://www.cisco.com/en/US/products/sw/voicesw/ps2156/products_administration_guide_chapter09186a0080187 86c.html

Dat hoeft dus niet, wij hebben gewoon een aparte dhcp scope waar al onze ip telefoons ondervallen, en deze krijgen gewoon leases uit deze scope, zonder speciale reservingen of host entries.

Wido
15/01/06, 19:12
Origineel geplaatst door Cliff


Dat hoeft dus niet, wij hebben gewoon een aparte dhcp scope waar al onze ip telefoons ondervallen, en deze krijgen gewoon leases uit deze scope, zonder speciale reservingen of host entries. Welke DHCP-server gebruiken jullie?

Wij gebruiken lokaal dhcp3-server (Debian package), daar accepteren de telefoons dus wel DHCP van.

Cliff
15/01/06, 19:19
Origineel geplaatst door Wido
Welke DHCP-server gebruiken jullie?

Wij gebruiken lokaal dhcp3-server (Debian package), daar accepteren de telefoons dus wel DHCP van.

Wij laten een cisco dhcp draaien.

Wido
15/01/06, 19:27
Origineel geplaatst door Cliff


Wij laten een cisco dhcp draaien. Ah, ok.

In RedBus staat meen ik een FreeBSD bak DHCP uit te delen.

Blijft toch raar, alles (linux bakken, WAP's, windows bakken) pikt gewoon DHCP van hem, alleen die telefoons weigeren het aan te nemen.

Kan het zijn dat die telefoon de latency over ADSL te groot vind? (al lijkt het me erg stug en dom als het zo is)

Wido
16/01/06, 22:46
Problem is fixed, maar blijft onverklaarbaar.

Bekijk de tekening nog eens: http://crew.pcextreme.nl/~wido/img/kantoor-amersfoort.png

De telefoon en die Linux router zitten samen in het modem geprikt dat in bridge mode staat.

Op het moment dat ik APF Firewall inschakel op de Linux router, dan werkt de telefoon niet meer. Geen DHCP, niets.

Flush ik iptables en laad ik een paar simpele NAT rules, dan werkt de telefoon wel.

Dat gaat mij dus te ver, die telefoon zit niet eens achter die Linux router, maar toch heeft deze er invloed op?

Op ons kantoor in Middelburg hebben we een soortgelijke opstelling (ook met APF firewall), ik zal daar morgen eens testen.