PDA

Bekijk Volledige Versie : DRIVERS] Tyan Thunder K8SD Pro + Windows + PowerNow!



Clanhost
14/01/06, 19:09
Ik ben momenteel een tweetal nieuwe servers van ons aan het installeren. Eén wordt voorzien van Linux de andere van Windows. Aangezien het stroomverbuik in ons rack flink op begint te lopen wil ik eens kijken naar de mogelijkheden van AMD PowerNow!.

De servers hebben de volgende specificaties: Moederbord: Tyan Thunder K8SD Pro (S2882-D) (http://www.tyan.com/products/html/thunderk8sdpro.html)
Processor: AMD Opteron 248 (2x)
Geheugen: Transcend 512 MB Registered ECC (4x)
Harde schijf: Western Digital Raptor 36 GB (2x)Nu heb ik uiteraard alle drivers van de Tyan website gedownload, de procedure voor een default Windows installatie gaat ongeveer als volgt: BIOS instellingen controleren en eventueel de BIOS updaten. Dit is gedaan en beide servers beschikken over V3.05. Bank Interleaving staat op AUTO en Node Interleaving op DISABLED. Ik heb aangegeven dat de server wordt geïnstalleerd met een Plug and Play Aware operating system. Verder heb ik ACPI 2.0 support aangezet en de juiste instellingen toegepast voor NUMA. Verder heb ik eigenlijk geen settings aangepast (behalve zaken als seriële poorten en USB uitgezet).
Tijdens de installatie gebruik ik de volgende drivers voor de on-board RAID controller: ftp://ftp.tyan.com/RAID/siliconImage/3114_x86_win_rdvr_logo_1007.zip. Ik maak gebruik van een RAID1 configuratie.
Na de installatie van Windows installeer ik eerst de volgende driverpack van AMD: ftp://ftp.tyan.com/chipset_AMD/DriverPack/ (de 32-bit versie).
Hierna gebruik ik deze drivers voor het installeren van de on-board Gigabit Ethernet controllers: ftp://ftp.tyan.com/LAN/Broadcom/win_xp_2k3_32-8.39.1.zip.
En als laatste installeer ik Service Pack 1 plus alle overige updates.
Na al deze zaken gedaan te hebben zie ik dat bij de processors de driver versie dateerd uit 2002. Ik heb tevergeefs gezocht op de website van AMD naar nieuwe versies van de driverpack en / of processor drivers. PowerNow! in de BIOS aanzetten lijkt weinig te doen, ik heb deze tool (http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/utilities/amdclock.zip) even gedownload om de frequentie van beide processors te controleren, deze blijven stabiel op 2200 MHz.

Op de website van AMD kan ik alleen deze pagina (http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_9033,00.html) vinden met utilities, ik kan nergens een aparte driver pagina vinden voor het Opteron platform. Op de bovenstaande pagina vond ik een utility met de titel: "AMD Opteron™ Processor PowerNow! Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2". Echter als ik deze download en probeer te installeren zie ik dat het een driver is voor de Ahtlon 64 processor. Ik ben wel doorgegaan met de installatie en daarna zag ik dat de processor drivers was vernieuw en nu stond 2004 of 2005 (kan het me zo niet meer herinneren) als datum bij de versie. Echter bleef de frequentie van beide processors stabiel op 2200 MHz.

Nu heb twee vragen: Heeft iemand enig idee hoe ik PowerNow! aan de praat kan krijgen?
Mis ik nog belangrijke drivers die van invloed kunnen zijn op de prestaties van de server?
Is PowerNow! hetzelfde als Cool n Quiet? (Ik zie voor de laatste geen BIOS instellingen).
PS. Ik zit momenteel tussen de herrie in de suite van ProServe, Redbus. Dus mochten jullie snel willen antwoorden zodat ik direct kan testen zou fijn zijn. Hiermee remote testen zie ik niet zo zitten ;).

gjtje
14/01/06, 19:28
In Windows kan je het aanzetten door bij powersettings het profiel "minimaal" te kiezen (uit het blote hoofd, kan ook anders heten ;)).

PowerNow is de laptop/geavanceerde versie van Cool 'n Quiet zover ik weet.

Deze settings kan je alleen lokaal veranderen, niet via een RDP sessie (zelfs niet naar console).

Hollanda
14/01/06, 20:16
Volgens mij moet je nadat je de AMD driver hebt geinstalleerd ook nog:

Start >> Settings >> Control panel >> power settings

En dan op: "minimal power managment"

Wel merkte ik op mijn desktop AMD dat de overgang niet echt lekker is. Zou dus eerst testen omdat het voor gameservers is.

Stewie
14/01/06, 21:08
Ben je niet bang voor mindere performance? T zal maar een paar euro per maand schelen.

MikeN
14/01/06, 21:23
Ach, het is een test, zelf denk ik ook niet dat het wat wordt. Inmiddels is TS overigens uit Redbus vertrokken, dus weet niet of hij nog veel heeft aan tips :)

Stewie
14/01/06, 21:49
Misschien als de DoA gefixte server geplaatst wordt, af was dat deze al?
Zo ja: complimenten voor de leverancier :)

MikeN
14/01/06, 23:09
De reactie van de leverancier laat nog op zich wachten ;)
De DoA server moet weer Linux op, misschien hebben we nog even tijd om met Windows erop te spelen, maar ik denk het niet, o.a. omdat ie nu sowieso al later is.

Stewie
14/01/06, 23:18
Ay, kans gemist voor up-servers dus? :(

MikeN
14/01/06, 23:22
We kijken het nog even aan, besluiten voor de volgende servers wel weer waar we dan heen gaan ;)

Stewie
14/01/06, 23:27
Ken nog wel een goede leverancier, leveren vanaf 3e kwartaal 2006 ook opteron ;)

MikeN
14/01/06, 23:33
Haha, we zullen ze zeker meenemen in de offerteronde zodra ze het leveren :)

Clanhost
15/01/06, 03:35
Origineel geplaatst door gsh2
Ay, kans gemist voor up-servers dus? :(

Ik heb ze deze ochtend gemailed maar nog geen reactie van ze gehad. Ik heb verder geen telefoonnummer voor dit soort (nood)gevallen.