PDA

Bekijk Volledige Versie : Ervaringen VIA servers



Sparky
13/01/06, 22:44
Hallo,

Al een enige tijd heb ik het idee om een eigen server te bouwen. En hierin wil ik dan een VIA C3 processor zetten, ik heb een overgeclockte versie ervan gezien, een 2000+. Volgens mij is dit wel snel genoeg, ik heb die processor eerder ook al in een computer gebouwd, en dat werkt gewoon prima.

Maar hoe zijn de ervaringen van jullie over de VIA (C3) servers? Ze worden ook best veel op internet aangeboden, maar is het dan ook wat? Het is bedoeld als server voor webhosting, het krijgt geen hele zware belasting, ongeveer 50-75 klanten.

MVG, Sparky

jinxedworld
13/01/06, 22:47
Het zal vast en zeker prima werken. Over de belasting, hebben die klanten statische sites, of vooral PHP/MySQL sites? Als dat laatste het geval is kan je in de knel komen. Persoonlijk zou ik iets meer geld uit de knip trekken en een Sempron of een Celeron neerhangen om toch wat meer zekerheid te hebben.

Sparky
13/01/06, 23:08
Origineel geplaatst door jinxedworld
Het zal vast en zeker prima werken. Over de belasting, hebben die klanten statische sites, of vooral PHP/MySQL sites? Als dat laatste het geval is kan je in de knel komen. Persoonlijk zou ik iets meer geld uit de knip trekken en een Sempron of een Celeron neerhangen om toch wat meer zekerheid te hebben.

Het is vooral voor website's met php/mysql, maar wat voor problemen kunnen er dan onstaan?

En over de celerons en semprons, de sempron is ook een idee geweest maar die worden schijnbaar erg snel warm, en ook erg warm, dus die moet je goed koelen enzo, en ik hoor veel mensen met slechte ervaringen. De celerons heb ik nooit echt slechte verhalen over gehoord, maar daar heb ik persoonlijk wat slechte ervaringen mee.

En voor de rest is m'n budget niet echt groot, het duurt nog even voordat ik hem plaats, maar toch wil ik er ook niet teveel aan kwijt zijn, hosting is toch een groot risico. Zo'n VIA server zou dan toch een uitkomst zijn...dacht ik.

MVG, Sparky

Helpdesk
13/01/06, 23:22
Ik denk voor 350 a 400 euro heb je een aardige sempron/celeron server.

Een Sempron wordt warmer, een Celeron vaak nog warmer. Goede koeling is een must, goede koelers ook. Het is een hoop speurwerk om uiteindelijk de perfecte koeler te hebben. Wij zijn momenteel aan het testen met passieve koeling in combinatie met supermicro kasten.

Sparky
13/01/06, 23:41
Origineel geplaatst door Helpdesk
Ik denk voor 350 a 400 euro heb je een aardige sempron/celeron server.

Ik weet geen goede winkels of groothandels die goedkoop onderdelen verkopen, dus bij mij is alles wat hoger, bij een goedkope sempron server kom ik uit op 450 euro...

En ik wil nog steeds eigenlijk weten wat jullie ervaringen er mee zijn, als er mensen zijn die er ervaringen mee hebben natuurlijk. Want wat is er dan minder goed aan...?

MVG, Sparky

Randy
14/01/06, 01:15
VIA zou ik niet nemen, maar Wido kan je daar alle uitleg over geven. Hij heeft die ellende in het verleden aangeboden aan zijn klanten.

lifeforms
14/01/06, 01:59
Mijn servertje thuis is een Mini-ATX bordje met een VIA C3 Ezra-T op 1GHz vanwege het lage stroomverbruik (50 Watt voor de hele machine inclusief 2 disks). Voor zaken als routen en serveren van statische bestanden is de performance aanvaardbaar en het is prima stabiel.

Het voornaamste probleem met de VIA C3 is dat deze een lage geheugenbandbreedte heeft. Als ik me goed herinner kan dit een factor 5 schelen t.o.v. een Pentium of AMD. Als je data-intensieve applicaties hebt, zoals databases, of wanneer je software compileert, moet je rekening houden met een matige prestatie. Mijn VIA 1GHz doet ongeveer drie keer zo lang over het compileren van MySQL vergeleken met een Pentium 3 met evenveel geheugen.

Waarom wil je een VIA C3?

Het prijsverschil van een VIA vs een mainstream processor zal waarschijnlijk verwaarloosbaar zijn. Als je er vanuit gaat dat je de server voor een levensduur van 2-3 jaar wil colocaten valt deze eenmalige besparing in het niet bij de maandelijkse kosten.

Als je op zoek bent naar een low power/koele processor met goede performance, kijk dan eens naar Pentium M mainboards. Deze halen de Pentium 4 gemakkelijk in bij een lagere kloksnelheid.

Wido
14/01/06, 03:49
Origineel geplaatst door Randy
VIA zou ik niet nemen, maar Wido kan je daar alle uitleg over geven. Hij heeft die ellende in het verleden aangeboden aan zijn klanten. Ellende? Nee, niet echt. Maar er zitten goede en slechte tussen.

De ene is een ramp en de andere draait als een zonnetje.

Ik raad je aan gewoon voor een Sempron te gaan (of Celeron).

Mijn zus heeft overigens zo'n VIA C3 als desktop, die draait er nu al maanden probleemloos op.

Zo'n prijsverschil is het niet.