PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor cronjobs?



jvdheuvel
13/01/06, 13:07
Ik ben er als beginner net achter dat je veel taken kan automatiseren binnen Linux door het aanmaken van cronjobs of crontabs.

Nou vraag ik me alleen af welke zaken je in ieder geval hiermee wil laten oppakken en welke je wellicht beter handmatig kan doen.

Jullie als experts kunnen daar ongetwijfeld een goed advies over geven.
Waar ik naar op zoek ben is welke taken je het best door een cronjob of crontab kan laten afhandelen en met welke frequentie.

Misschien handig om te vermelden dat ik Fedora Core 4 of CentOS ga gebruiken als OS.

Wellicht is er online ook wat informatie beschikbaar waar ik naar zou kunnen kijken?

Alle advies hierin is welkom, aangezien ik toch wil proberen om mijn eerste server zo goed mogelijk in te richten.

Ik heb het eerder ook al wel genoemd in andere berichten, maar ik zit nog steeds in de fase van het verzamelen van informatie. Vandaar mijn wellicht simpele vragen. :)

Euro-Servers
13/01/06, 13:14
Wat zoek je op die server te draaien? Puur als webserver of om wat mee te testen?

Dennie-DeTi
13/01/06, 14:17
Wat vaak als crontab wordt ingesteld is het synchroniseren van de klok van de machine met een tijdserver.

Verder zijn er volgens mij niet zoveel OS taken die je standaard als cronjob kan doen.

- Dennie

jvdheuvel
13/01/06, 14:19
Het is de bedoeling om een webserver op te zetten:

Fedore Core 4 of CentOS
Direct Admin controlpanel
Virusscanner
Spamfilter(lists)

Daarom wil ik graag weten waarvoor het verstandig is om cronjobs/crontabs aan te maken en met welke frequentie.

Ik denk bijvoorbeeld aan het updaten van het systeem, uitvoeren van dagelijkse taken, genereren van LOG-files, periodiek leeggooien van bepaalde folders... en misschien nog wel veel meer waar ik nog niet aan heb gedacht.

webster
13/01/06, 14:29
denk bijvoorbeeld eens aan het periodiek updaten van de virus database via een cronjob

jvdheuvel
13/01/06, 14:31
@ Dennie-DeTi: Dat is inderdaad een goede opmerking. Had ik nog niet aan gedacht. Ik ga 'm noteren.

Iemand anders die nog andere cronjobs/crontabs adviseert aan te maken?

Snelweg
13/01/06, 14:34
yum kan prima in de cron
ntp update ook

zelf gebruik ik veel php scripts die via de cli werken en mijn machines 'opruimen', die gaan dan via curl en cron

bami82
13/01/06, 14:37
Het automatisch opstarten van alles wat je maar wilt bv:

- Backup scripts
- Scripts die om een bepaalde tijd moeten lopen bv php scripts die bijhouden hoeveel tijd je nog over hebt om iets te doen
- Automatische mails om een bepaald tijdstip versturen
- etc. etc.

m@rcel
13/01/06, 14:48
Het updaten van software zou ik niet via de cron laten lopen. Stel dat er iets foutloopt, dan kun je pas veel later ingrijpen als dat je zelf de updates uitvoert.

Wat doe je wel? Zaken als statistieken genereren, logfiles beheren, virusdefinities verversen, backups... dat soort dingen :)

jvdheuvel
13/01/06, 14:49
@snelweg: Heeee.... ik zie weer een nieuwe term... "curl"... is dat een programmaatje of een commando? Explain... :)

@Bami82: ik ben wel benieuwd naar de cronjob "etc. etc." ;)

jvdheuvel
13/01/06, 14:50
@M@rcel: Is het ook mogelijk om middels een cronjob de updates van software automatisch te downloaden en op te slaan om ze daarna handmatig af te trappen als je de update goed getest hebt?

Dennie-DeTi
13/01/06, 15:41
In principe voert een cronjob gewoon een commando op de commandline uit. Dus als jij via de commandline zelf een commando kan opgeven wat alleen de updates download, dan kan je dat ook zo in een cronjob zetten ;).

Verder als je directadmin gaat gebruiken, zullen een aantal cronjobs, zoals het updaten van logs ed, al automatisch via directadmin gaan.

- Dennie