PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is er allemaal nodig om een hostingbedrijfje te beginnen.



comto
12/01/06, 11:46
ik wil binnen 2006 een hosting bedrijfje beginnen wat ik allemaal nodig ben ik nog niet helemaal uit. hier heb ik een lijst wat ik denk dat er nodig is:

- natuurlijk een site
- kvk nummer
- achter de schermen facturatie software
- bestelsysteem

wat zie ik over het hoofd?

eMiz0r
12/01/06, 11:49
- hardware
- kennis van zaken
- lef, moed

;p

veraert
12/01/06, 11:49
- startkapitaal
- kennis van zaken

comto
12/01/06, 11:57
kennis en startkapitaal heb ik wil het in de vorm van een eenmans zaak doen

WebsiteNL
12/01/06, 12:02
klanten.. zoek ze vast binnen je omgeving.

We Are Online
12/01/06, 12:04
- btw nummer
- commercieel inzicht
- tijd
- doorzettingsvermogen

comto
12/01/06, 12:05
dat snap ik allemaal maar iets gedetailleerder klanten,kennis,kapitaal etc heb ik wat voor software voor de facturen word er aangeraden en de software voor de administratie

Swiftway-UK
12/01/06, 12:08
Nogmaals, kennis van zaken is echt nodig. Je kunt beter eerst een tijdje rondkijken hoe je alles wilt opzetten en een business plan schrijven.

Waar wil je klanten vandaan halen?

Waarom komen klanten naar jou en niet naar de 80 miljoen andere webhosters ? (fictief aantal;))

Wie beheert je servers?

Waar koop je transit en servers?

Etc

Aecius
12/01/06, 12:10
Heel belangrijk: Goede algemene voorwaarden en de kennis hoe daar mee om te gaan. Juridisch goede contracten.

Indien je verkoopt (contracten afsluit) via het internet, moet je voldoen aan de wet koop op afstand.

Daarnaast moet je eigenlijk voldoen aan de wet bescherming persoonsbescherming.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

HBCS
12/01/06, 12:14
Door zettings vermogen

comto
12/01/06, 12:15
Mr. Arnoud Punt erg goede tip zal ik en de mede starter zeker wat aan hebben.

remko
12/01/06, 12:57
wel kicke sig: de klachtensite http://lycosforum.comto.nl hier kunnen jullie jullie klachten kwijt.

nog voor je start al een klachtenforum ;)

DutchTSE
12/01/06, 14:15
Origineel geplaatst door remko
wel kicke sig: de klachtensite http://lycosforum.comto.nl hier kunnen jullie jullie klachten kwijt.

nog voor je start al een klachtenforum ;)
? klachtenforum gaat over lycos?

JROnline
12/01/06, 14:40
Het lijkt mij ook belangrijk na te denken over de gevolgen als je groter groeit: is je prijsstelling zo dat je straks personeel aan kan nemen en hun lonen en pensioenen kunt betalen? Vergeet je verzekeringen niet (prive verzekeringen doen niets als je zakelijk bezig bent) en denk aan je kosten voor huisvesting.

Ryan Kalkhoven
12/01/06, 14:42
Een eigen geschreven business- en marketingplan zijn voor een starter hele handige documenten. Hoe uitegebreider je dit doet hoe minder verrassingen je zult krijgen en zullen waarschijnlijk een hoop van je huidige vragen beantwoorden.

Er zijn op internet genoeg voorbeelden hiervan te vinden en anders is er ook eentje voor een paar euro (6?) bij de kvk verkrijgbaar.

hostlogic.nl
19/01/06, 07:43
Wij hebben vooraf een berekening gemaakt waarin we onze kosten in het eerste jaar berekenden. Dit hebben we in een excel sheet gezet en meteen een berekening erbij gezet hoeveel klanten we moeten krijgen om zonder verlies te kunnen draaien. OP basis daarvan kun je een business plan schrijven, waarbij je ook kijkt naar je doelgroep en hoe je die denkt te benaderen. Heel belangrijk daarbij is bijvoorbeeld een huisstijl die in lijn is met je website. Natuurlijk moet je een goed product leveren, maar de klanten moeten ook het gevoel hebben dat je product goed is. Hou ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en ook als er iets niet goed gaat mogen ze het best weten. Zeker in het begin kun je persoonlijk contact met klanten onderhouden, dat wordt vaak als zeer prettig ervaren.

Een bedrijfsaansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering zijn volgens mij ook nodig, ook al ben je nog zo klein.

Aecius
19/01/06, 10:13
Lees bij alle verzekeringen die je af wilt sluiten eerst de algemene voorwaarden door. Met name voor de rechtsbijstandsverzekering. Meestal worden namelijk alle problemen met debiteuren, crediteuren en computers/websites uitgesloten. Voor IT bedrijven is dit dus meestal niet erg nuttig. Maar lees dus goed de algemene voorwaarden door. Hier staat het precies in.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

remko
19/01/06, 13:27
Wil het toch nog een keer onderstrepen: je kunt alles heel mooi op orde hebben, prachtige voorwaarden, geweldige verzekeringen, hoogwaardige apparatuur, massa's kennis en alle motivatie van de wereld maar zonder klanten kom je nergens.

Het is een drukke markt met veel spelers, je zult ergens een start moeten maken. Dit is het moeilijkste onderdeel van een nieuw op te zetten bedrijf naar mijn idee. Denk hier dan ook goed over na, hoe ga je dit aanpakken, hoe ga je je onderscheiden van de rest? Goedkoop zijn er al duizenden, duur ook, gemiddeld geprijst ook. Probeer iets nieuws....

één troost, het feit dat er stevige concurrentie is geeft aan dat er een markt is ;)

Swiftway-UK
19/01/06, 18:59
Ik denk soms dat er meer webhosts zijn dan klanten;)

Maar je verkijkt je enorm, heel veel hosts hebben een handvol klanten. Marketing en reclame budgetten het liefst hele grote, dat heb je nodig om een webhost succesvol te maken _of_ overname van een bestaande partij met enkele duizenden klanten.

XBL
19/01/06, 19:14
Business plan maken. Hopelijk ben je daar al een eindje mee op weg met alle info die je hebt gevonden.

Belangrijk in een markt zo vol al deze is het zoeken naar een unique selling point. Wat maakt jou uniek van de rest; waarom zouden klanten bij jou komen? Probeer een niche eruit te pakken en niet op 'iedereen' te richten. Niche klanten zijn relatief makkelijker te krijgen (je kan je heel precies richten) en je kan je hele bedrijf instellen op één type klant.

Daarnaast is er al veel budget (als je budget wilt gaan doen, natuurlijk), terwijl er volgens mij nog veel ruimte zit in het hosten van bedrijven! Steeds meer MKB bedrijven zoeken het internet op (ik spreek steeds meer ondernemers die een websitetje willen). Zelfs bedrijven waarvan je nooit verwacht dat ze een site zouden nemen (schildersbedrijven anyone?).

Jochem

Tuneboy
23/01/06, 10:58
Origineel geplaatst door hostlogic.nl
Wij hebben vooraf een berekening gemaakt waarin we onze kosten in het eerste jaar berekenden. Dit hebben we in een excel sheet gezet en meteen een berekening erbij gezet hoeveel klanten we moeten krijgen om zonder verlies te kunnen draaien. OP basis daarvan kun je een business plan schrijven, waarbij je ook kijkt naar je doelgroep en hoe je die denkt te benaderen. Heel belangrijk daarbij is bijvoorbeeld een huisstijl die in lijn is met je website. Natuurlijk moet je een goed product leveren, maar de klanten moeten ook het gevoel hebben dat je product goed is. Hou ze op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en ook als er iets niet goed gaat mogen ze het best weten. Zeker in het begin kun je persoonlijk contact met klanten onderhouden, dat wordt vaak als zeer prettig ervaren.

Een bedrijfsaansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering zijn volgens mij ook nodig, ook al ben je nog zo klein.

Rechtsbijstandverzekering heb je weinig aan, die mensen hebben nog minder verstand van juridische zaken dan een startende ondernemer. Een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering is wel belangrijk, vanaf het begin dat je ingeschreven staat bij de KVK!

Triloxigen
23/01/06, 11:39
Rechtsbijstandverzekering heb je weinig aan?
Ik weet niet waar jij bent geweest, maar dat is zeker wel een nuttige verzekering :)

Tuneboy
23/01/06, 11:51
Origineel geplaatst door Triloxigen
Rechtsbijstandverzekering heb je weinig aan?
Ik weet niet waar jij bent geweest, maar dat is zeker wel een nuttige verzekering :)

Bij allerlei banken, noem ze maar op.

Wat is er zo handig aan? Ik heb ze meerdere malen gebeld en elke keer krijg ik van zo'n domme tikteef te horen "Sorry meneer, maar ik ben bang dat wij u hiermee niet kunnen helpen", of "Nou meneer, ik weet niet of u in dit geval wel in uw recht staat, het is wel een beetje ingewikkeld"

Die onzin wil ik toch niet horen? Zo'n iemand hoort achter me te staan of anders duidelijk aan te geven waarom ze mij niet kan helpen. Die mensen die daar werken zijn ouder dan hun eigen IQ.

Aecius
23/01/06, 12:18
@Triloxigen

Ik ben zelf ook van mening dat een rechtsbijstandverzekering meestal zonde van het geld is. Bekend is dat de juristen die er werken geen hoge aanzien hebben. Daarnaast is het meerendeel van de voor een ondernemer interessante zaken uitgesloten via de algemene voorwaarden. Het enige waar het wel nuttig voor is, is het meeste met personeel en onrechtmatige daad. Maar meestal is alles met debiteuren, crediteuren en computers uitgesloten.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Tuneboy
23/01/06, 13:09
Origineel geplaatst door Aecius
@Triloxigen

Ik ben zelf ook van mening dat een rechtsbijstandverzekering meestal zonde van het geld is. Bekend is dat de juristen die er werken geen hoge aanzien hebben. Daarnaast is het meerendeel van de voor een ondernemer interessante zaken uitgesloten via de algemene voorwaarden. Het enige waar het wel nuttig voor is, is het meeste met personeel en onrechtmatige daad. Maar meestal is alles met debiteuren, crediteuren en computers uitgesloten.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Inderdaad, thanks :)

town
23/01/06, 13:53
Origineel geplaatst door comto
ik wil het in de vorm van een eenmans zaak doen
:huh::huh::huh:

zal ik en de mede starter zeker wat aan hebben.
Zie ik niet goed gaan:(
Met nog iemand er bij ga zeker maar eens langs de Notaris.

Triloxigen
23/01/06, 15:53
Origineel geplaatst door Tuneboy


Bij allerlei banken, noem ze maar op.

Koop jij je autobanden ook in de supermarkt? :)

Ik ben erg tevreden over DAS Rechtsbijstand verzekering :)

Tuneboy
23/01/06, 16:10
Weet jij niet dat banken vaste contactpersonen zijn voor verzekeringadressen? De Rabobank doet toch zelf ook geen verzekeringen, maar is toch ook partner van Interpolis. Noem maar op :)

XBL
23/01/06, 16:34
Origineel geplaatst door town

Met nog iemand er bij ga zeker maar eens langs de Notaris. Eh, notaris? Waarom zou hij in hemelsnaam langs een notaris moeten? Als hij een EMZ start (wat opzich best kan, als hij z'n 'mede-starter' als personeel aanneemt) of als VOF (waarbij z'n 'mede-starter' een venoot wordt), komt er geen notaris aan te pas.

Jochem

Aecius
23/01/06, 17:16
@XBL
Laat je eerst eens goed informeren over de VOF. Mijn ervaring is namelijk dat dit (bijna) altijd eindigt in een ruzie. Beide vennoten zijn namelijk persoonlijk aansprakelijk voor het geheel. Dus als er iets gebeurt met één van de vennoten, is de ander daar aansprakelijk voor (financieel). Daarnaast delen ze de winst. Dus als één van de vennoten meer doet, voelt hij dat als oneerlijk. Er zitten dus veel nadelen aan.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

XBL
23/01/06, 17:19
Origineel geplaatst door Aecius
@XBL
Laat je eerst eens goed informeren over de VOF. Mijn ervaring is namelijk dat dit (bijna) altijd eindigt in een ruzie. Beide vennoten zijn namelijk persoonlijk aansprakelijk voor het geheel. Dus als er iets gebeurt met één van de vennoten, is de ander daar aansprakelijk voor (financieel). Daarnaast delen ze de winst. Dus als één van de vennoten meer doet, voelt hij dat als oneerlijk. Er zitten dus veel nadelen aan.'Bijna altijd' is wel wat overdreven, niet? Gewoon een goed contract opstellen, dan gaat er niets mis. Iedereen moet weten waar hij/zij aan toe is. Ik werk al geruime tijd met mijn collega samen (eerst hij zwart, sinds begin januari als VOF) en kan alleen maar zeggen dat dat heel fijn werkt. Beter dan een EMZ, in ieder geval (je straalt een stuk meer vertrouwen uit + continuiteit gegarandeerd).

Jochem

ICTRecht
23/01/06, 20:12
Ook naar mijn mening is de uitspraak van Arnoud overdreven. Het is natuurlijk goed om ervaringen te delen, maar het is beter om met oplossingen te komen. Natuurlijk moeten de vennoten elkaar kunnen vertrouwen. Vooraf goede afspraken maken en deze vervolgens schriftelijk vastleggen.

Hierbij een korte uiteenzetting over de vof en vertegenwoordiging, de externe gebondenheid van de vennoten.

- Vertegenwoordigingsbevoegdheid:

Iedere vennoot is bevoegd namens de vennootschap rechtshandelingen te verrichten ingevolge artikel 17 WvK. Dit noemt men de wettelijke vertegenwoordigingsbevoegdheid. De vertegenwoordigingsbevoegdheid kan worden beperkt in de doelomschrijving van de vof en in de eventuele afspraken tussen de vennoten. Je kan hierbij denken aan handelingen die een bepaald bedrag te boven gaan, alleen met één of meer andere vennoten kunnen worden verricht.
Bij de vof zijn meestal alle vennoten bevoegd tot vertegenwoordiging. Een eventuele beperking van de vertegenwoordigingsbevoegdheid kan aan derden worden tegengeworpen indien de beperking de derde bekend of voldoende kenbaar was. Daarom is het belangrijk deze beperkingen te doen inschrijven in het handelsregister.
Concluderend: de vennootschap is in beginsel niet gebonden indien een vennoot de grenzen van zijn bevoegdheid overschrijdt. Een uitzondering geldt indien de vof door de onbevoegd verrichte handeling is bevoordeeld.

- Externe gebondenheid van de vennoten:

Vennoten van een vof zijn hoofdelijk verbonden voor bevoegd verrichte handelingen namens de vennootschap ingevolge artikel 18 WvK. Deze regeling is dwingend. De vennoten kunnen hiervan niet afwijken bij overeenkomst. De vennoten kunnen wel afspraken maken met betrekking tot de interne draagplicht van de schulden. Denk hierbij aan het feit dat een van de vennoten niet draagplichtig is voor bepaalde schulden. Indien een van de vennoten tot betaling wordt aangesproken en méér dan zijn of haar contractueel verplichte bijdrage in de schuld heeft voldaan, moet men dat verrekenen met de overige draagplichtige vennoten.

Let op: titel 7.13 ONBW

Binnenkort wordt titel 7.13 ONBW ingevoerd. In deze titel worden de verschillende rechtsvormen anders gedefinieerd. Daarnaast wordt het aantal beschikbare rechtsvormen uitgebreid. We krijgen bijvoorbeeld een openbare vennootschap met rechtspersoonlijkheid (OVR) en de commanditaire vennootschap met rechtspersoonlijkheid (CVR).

Succes met het oprichten van de vof!

Aecius
24/01/06, 15:47
Ik ben blij dat jullie nog wel in de V.O.F. geloven. Zodra je ene zakelijk partner hebt gevonden die op de zelfde golflengte zit of evenveel initiatief/moeite doet, gaat het al snel goed.

Uiteraard valt er een hoop af te spreken en contractueel vast te leggen. Maar mijn ervaring is dat er in veel gevallen (misschien is altijd een beetje overdreven, maar dat was alleen om jullie alert te maken op het gevaar) na verloop van tijd, vaak pas na jaren, een gevoel van oneerlijkheid of ongelijkheid ontstaat. En de grote problemen ontstaan dan pas zodra de V.O.F. ontbonden/gesplitst moet worden.

P.S. De meeste V.O.F.'s doen zich voor in de bouw en de agrarische sector.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Tuneboy
24/01/06, 16:07
Origineel geplaatst door Aecius

P.S. De meeste V.O.F.'s doen zich voor in de bouw en de agrarische sector.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

Thanks voor de informatie :s

Werk je bij het CBS ofzo?

Aecius
24/01/06, 17:17
Nee, gelukkig niet. Dit is gewoon algemeen bekend. Daarnaast merk ik dit in de praktijk.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

WebSiteNet
24/01/06, 21:46
Ik woon in een gehucht dat kan worden gezien als een agrarische gemeenschap, en daar zijn de meeste bedrijven (op de agrariers na) v.o.effen. Rondkijken om het industrie terrein levere er al heel veel op.