PDA

Bekijk Volledige Versie : colo-hosting



rvessem
10/01/06, 19:00
ik heb 2 servers gebruik ca 300Gig data per maand
heb ze nu bij een partij staan, waar ik op zich best tevreden over ben, enkel nu bandbreedte toch wel goedkoper wordt wil ik een oordeel

Ik betaal voor 2 mbit nu 200Eur permaand, heb niet echt 24hrs toegang tot de servers, wel als het echt moet, maar dan moeten hen er wel bij zijn, en dan moeten ze ook maar tijd hebben

ik zie op dit forum veel goedkopere aanbiedingen tot wel enkele tientjes per maand voor 400gig dataverkeer permaand, maar is dit echt mogelijk, en is dit wel betrouwbaar??

nu wil ik vragen wat is nu een redelijke prijs voor bv 300 a 400 gig data permaand of 2mbit, waar ik wel toegang heb tot mijn servers 24hrs per dag, en waar ik ook mocht het nodig zijn wel eens kan vragen om remote handjes.......

Unixboy
10/01/06, 19:27
Dit alles heeft te maken met de verschillen in kwaliteit zie ook deze (http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=84228)

AlphaXS
10/01/06, 19:28
Hangt er zeer erg vanaf, er vanuitgaande dat een beetje partij, met stevige bandwidt, de mogelijkheid om volledig tot 100mbit te bursten, etc. etc.

Ik heb geen idee hoe groot uw servers zijn, maar ervan uitgaande dat deze 2units hoog per stuk zijn, komt dat neer op het volgende plaatje:

2 x2U colocatie ruimte: 4Units x 10 euro: 40,00
2 Mbit kwaliteits bandwidth: p/mbit 55,00: 110,00

dat komt neer op 150,00 euro per maand, voor twee servers, met 2 mbit dataverkeer.
We hebben het hier dan over prijzen van echte zakelijke kwaliteits aanbieders, met een service waarvan verwacht mag worden dat deze ook echt 100% bereikbaar is.

Persoonlijk vind ik 200 € wel heel erg veel, te meer, daar er aanbieders zijn te vinden die voor die mensen die met wat minder service genoegen nemen bovenstaande al aanbieden voor nog geen 30 / 40 euro per maand.

Als ik uw situatie bekijk, zou ik haast willen zeggen, plaats eens een offerte verzoek, in het daarvoor bestemde forum, en kijk voor uzelf eens wat er allemaal mogelijk is, en of een andere partij u hetzelfde kan bieden (qua service en dergelijke zaken doelend) voor een ietwat aantrekkelijkere prijs.

MikeN
10/01/06, 19:39
Ik denk dat er zat providers zijn die nog boven de 200 euro zitten, ook met (goede) redenen. Je moet kijken wat je nodig hebt en wat je krijgt. Op het moment dat jij niet zeker 24 uur per dag bij je servers kan en dat wel wil dan moet je gewoon switchen natuurlijk ;)

joriz
10/01/06, 19:43
Ik denk dat het misschien wel iets aan de vele kant is. Misschien moet je is gaan onderhandelen met je colocater.
Echter zijn bij vele bedrijven nog 100 Euro per Mbit normale prijzen (zeker bedrijven met service). Je ziet meestal alleen bij acties en lowbudget host prijzen rond de 40 a 50 euro.

Mikey
10/01/06, 19:46
Origineel geplaatst door AlphaXS
2 Mbit kwaliteits bandwidth: p/mbit 55,00: 110,00


Ik hoop niet dat je hiermee probeert te suggereren dat een goedkopere mbit prijs geen kwaliteits prijs is. Wat als een partij dusdanig veel traffic doet en mooie prijzen krijgt bij zijn of haar transits aanbieders ? Of sterker nog gewoon peered ipv betaald per verbruikte mbit ?

Swiftway-UK
10/01/06, 20:04
Het hangt af van het SLA en de kwaliteit of het te veel is of niet. Voor een goede kwaliteit met een stevige SLA is het zeker niet te duur.

Mark17
10/01/06, 20:20
Het ligt eraan wat je verwacht aan kwaliteit en service, wil je 24/7 voor vragen die geen haast hebben kunnen bellen (denk aan dingen als hoe zet ik de tijd goed? wat kost een x mbit meer vooraf en wat achteraf? dingen die de aanbieder in de FAQ heeft staan) dan zou je toch bij de duurdere partijen uitkomen (er moet immers 24/7 iemand actief zijn met kennis van zaken). vind je echter dat dit soort zaken die ook nog overdag/avond geregeld kunnen worden dan zul je ook bij de goedkopere kunnen kijken. 24 uur per dag toegang zal tegenwoordig denk ik bij een groot gedeelte van de partijen hier kunnen (al dan niet met begeleiding).

Daarnaast is het van belang wat je van een netwerk verwacht, het ene netwerk vraagt meer als het andere (dit zegt niet altijd wat over de kwaliteit). Voor de keuze van een netwerk kun je bijvoorbeeld eens zoeken op dit forum op de netwerk naam in het forum "Melding van Netwerk Storingen en Updates", dan kun je zien of het netwerk vaak problemen heeft.

voor minder dan 100 euro zou je met 4U en 2 mbit(95%) ook wel wat moeten kunnen vinden als je een offerte aanvraagt lijkt mij. een mbit hoeft voor kwaliteit echt geen 55 euro te kosten.

hierbij ben ik uitgegaan van een goede SLA die bij een bepaalde downtime gewoon zorgt dat je geld terug krijgt of korting krijgt.

MikeN
10/01/06, 20:41
Origineel geplaatst door Mikey


Ik hoop niet dat je hiermee probeert te suggereren dat een goedkopere mbit prijs geen kwaliteits prijs is. Wat als een partij dusdanig veel traffic doet en mooie prijzen krijgt bij zijn of haar transits aanbieders ? Of sterker nog gewoon peered ipv betaald per verbruikte mbit ?
Je interfaces in je routers e.d. blijven even duur, inkoop dataverkeer is niet alle kosten voor ISP's ;)

Mark17
10/01/06, 20:59
Origineel geplaatst door MikeN

Je interfaces in je routers e.d. blijven even duur, inkoop dataverkeer is niet alle kosten voor ISP's ;)

maar of je de afschrijving van 2 routers over 100 mbit of over 10000 mbit verspreid maakt voor de kosten per mbit wel een verschil.

MikeN
10/01/06, 21:05
Een 10GE interface of een FE interface maakt ook verschil ;)

Mark17
10/01/06, 23:17
Origineel geplaatst door MikeN
Een 10GE interface of een FE interface maakt ook verschil ;)

klopt, maar neem dan een 1000 mbit en een 100 mbit (beter te vergelijken), de apparaten die 1000mbit aan kunnen kosten niet 10 keer zoveel als de apparaten die 100 mbit aankunnen bij mijn weten.

djalken
10/01/06, 23:42
ik denk dat er inderdaad wel wat meer meespeelt dan de 100 of 1000 mbit en de kosten van het poortje, de kwaliteit van de transits en peerings en vooral het beheer ervan is ook een belangrijke factor waarin kosten gaan zitten. Een high budget provider zal eerder inzetten op duurdere routers met SLA's voor vervanging van hardware binnen korte tijd dan een low budget provider, het zelfde met personeel, er zullen meerdere netwerkbeheerders zijn zodat storingen sneller kunnen worden verholpen etc etc.

Voor TS is het van belang te overwegen hoe belangrijk de servers zijn, hoeveel beschikbaar ze moeten zijn, watvoor service er verwacht wordt etc, hierbij kan je kijken naar een andere provider maar dus ook besluiten (als je tevreden bent) bij je huidige provider te blijven, het kan natuurlijk zijn dat die gewoon waar voor het geld leveren ;)

Randy
11/01/06, 02:28
Een heel belangrijke voor de (grote) onderlinge prijsverschillen tussen Mbits's: kwaliteit!

De ene hoster zal zoveel mogelijk verkeer over (goedkope) peerings laten lopen. Een economische oplossing dus. Wij kiezen echter voor de snelste (BGP) optie. Daarnaast leveren we voor coloklanten - gratis - remote hands en managen we dedicated servers gratis. Dit 'gratis' zal natuurlijk meegerekend moeten worden in de prijs, evenals de huur voor de kantoorruimte in het datacentrum.
Daarvoor hebben we minimaal 9 carriers / en private peers/exchanges.

Noem mij (naast ons, Cliff en Wido) maar eens andere providers die fysiek aanwezig zijn in het datacentrum tbv dienstverlening (tijdens kantooruren) en bijna alle spareparts (harddisk, voedingen, CPU's geheugen etc) op vorraad hebben liggen in het DC.

Daarnaast speelt het natuurlijk dat we geen studenten zijn die waarschijnlijk nog thuis wonen (Sorry), een hoge afgeronde opleiding hebben (HBO/HTS++) en nog continu bezig zijn met certificering/training.

Kortom: kwaliteit kost geld!

Uiteraard kunnen providers die 100+ Mbit inkopen dit voordeliger doen dan de kleinere. Echter, wij blijven ten alle tijden kiezen voor kwaliteit. Je zult me dus nooit een aanbieding zien doen voor 1U colocatie met 100 Gbyte voor zegge 10 euro. Dit kan gewoonweg niet!

Swiftway-UK
11/01/06, 11:27
"Noem mij (naast ons, Cliff en Wido) maar eens andere providers die fysiek aanwezig zijn in het datacentrum tbv dienstverlening (tijdens kantooruren) en bijna alle spareparts (harddisk, voedingen, CPU's geheugen etc) op vorraad hebben liggen in het DC."

Zowat alle providers "lijkt me" of men heeft een response team die binnen 15 - 30 minuten aanwezig kunnen zijn.

Esbes
11/01/06, 11:31
Origineel geplaatst door Randy


Noem mij (naast ons, Cliff en Wido) maar eens andere providers die fysiek aanwezig zijn in het datacentrum tbv dienstverlening (tijdens kantooruren) en bijna alle spareparts (harddisk, voedingen, CPU's geheugen etc) op vorraad hebben liggen in het DC.


Zoals hierboven al staat, zijn er genoeg die dit ook doen/hebben.

Mark17
11/01/06, 17:10
Origineel geplaatst door Esbes


Zoals hierboven al staat, zijn er genoeg die dit ook doen/hebben.

Of dit binnen een 15/30 minuten regelen.