PDA

Bekijk Volledige Versie : Blade of pizza?



kosmozz
09/01/06, 16:35
Heeft er iemand er een idee van of je nu best kiest voor Blade-servers of Pizza-dozen. Wij breidden geregeld uit met nieuwe servers (HP), en eigenlijk hebben we er nog nooit bij stil gestaan of we nu pizza of blade zouden nemen.

Ze nemen minder plaats in dan pizza-dozen, maar zijn ze niet lomper?

Graag jullie mening?

GlobalServe
09/01/06, 16:42
Voorkeur voor blade.
Koelt veel beter dan pizza dozen.

HP heeft hiervoor een heel mooi aanbod van servers maar de prijs is ook een stuk hoger.

kosmozz
09/01/06, 16:48
Mja koeling is ook een punt, maar indien je je rack goed uitrust met de nodige blanking panels, en hier en daar wat knip en plakwerk, kom je toch ook al gauw uit, op een goeie koeling.

Wat ik veel zie zijn kasten die geen blanking panels gebruiken, nochthans is dit "oerkennis", of vergis ik me?

Buiten koeling, had je ook nog andere dingen in gedachten? De prijzen zwepen natuurlijk de pan uit bij HP, ben ik me volledig van bewust, zelfs voor Pizza-dozen... maar ja kwaliteit pays off...?

runandgo
09/01/06, 16:52
Blade servers kunnen wat meer hebben en zijn pittig. Een pizza doos vliegt zo in de fik na deze goed te hebben belast :)

kosmozz
09/01/06, 16:54
Lolz... toch niet met merk-servers he...

Voor welke blades opteer je?

Technotop
09/01/06, 17:10
Origineel geplaatst door runandgo
Blade servers kunnen wat meer hebben en zijn pittig. Een pizza doos vliegt zo in de fik na deze goed te hebben belast :)

Dan weet ik niet wat voor brak servers jij hebt. Als jij gewoon goede airflow hebt en je server temp. goed in de gaten houdt is het goed genoeg. Gewoon goede servers (hoe jullie het zeggen Pizzadozen) aanschaffen.

kosmozz
09/01/06, 17:14
Dat dacht ik ook Trebbor! Maar valt je dat niet op dat weinigen hun ongebruikte rackspace opvullen met blanking panels?

Dus geen échte pro's om over te schakelen op Blades?

Technotop
09/01/06, 17:22
Origineel geplaatst door kosmozz
Dat dacht ik ook Trebbor! Maar valt je dat niet op dat weinigen hun ongebruikte rackspace opvullen met blanking panels?

Dus geen échte pro's om over te schakelen op Blades?

Mwa ook dat vind ik niet nodig. Kijk zoals ik al zei, gewoon goed de temperatuur in de gaten houden. Is het erg warm dan zorg je dat je dit probleem gaat oplossen. Blanking panels etc.

kosmozz
09/01/06, 17:43
Inderdaad, dus geen échte pro's, dan blijven we maar best bij onze pizza-huisjes... :-)

MMaI
09/01/06, 19:20
het rare is dat veel hosters geen blindplates gebruiken terwijl deze zelfs nieuw maar €,- per stuk kosten. Ik zelf zit ook in de audio wereld, en daar wordt ieder gaatjes afgedicht met een blindplate of apparatuur natuurlijk, anders wordt je spul veel te heet, (en ruimte is er altijd te weinig). Verder lijkt er een of ander verhaal rond te gaan dat af en toe een U'tje overslaan beter is voor de temperatuur van je servers, maar zoals een aantal mensen op dit forum (zie ander topic) kunnen beamen werkt dit juist tegenovergesteld.

Dus pizza huisjes prima, maar let wel op je rackindeling en blindplate je lege gaten. Ook neemt een blade server voor instapverhalen al gouw tussen de 6 en 10 HE in, daar had anders later aan kunnen beginnen als je deze ruimte ook nodig ging hebben door uitbreidingen/groei van je bedrijf.

kosmozz
09/01/06, 20:18
Ik ben blij dat het een keer iemand met me eens is, dat het idd een rariteit is dat mensen blanking panels gebruiken in DC's. Wij plakken alles op elkaar, geen tussenruimte, dat is idd niet goed voor de temperatuur.

webster
09/01/06, 20:51
Origineel geplaatst door kosmozz
geen tussenruimte, dat is idd niet goed voor de temperatuur.
Ja, maaruh... Die pizza's moeten wel een beetje warm blijven... toch?

kosmozz
09/01/06, 20:54
Hoe bedoel je Webster? Die draaien hun temperatuur, mits koeling van datacenter, maar hoe koeler hoe beter... maar temperatuur is niet zozeer topprioriteit. Het belang is dat de warme lucht snél uit het rack verdwijnt, dat de airflow goed zit. De temperatuur volgt dan wel.

Mikey
09/01/06, 21:06
zeg kids, zullen we pizza's vergeten en de normale naam gebruiken ? Ik knoop er namelijk geen touw meer aan vast.

kosmozz
09/01/06, 21:12
LOL

Idd, weg met de Blades, 1U rack server rulez. Final quote.

wv-
09/01/06, 21:15
blades nemen minder plaats in (of kunnen minder plaats innemen), dus als de kost van een rack hoog is (zoals in belgie meestal het geval is), dan is het misschien toch waard om de kosten te doen.

kosmozz
09/01/06, 21:16
Dat klopt, maar zoveel scheelt het uiteindelijk ook niet.

wv-
09/01/06, 21:21
Origineel geplaatst door kosmozz
Dat klopt, maar zoveel scheelt het uiteindelijk ook niet.

Het is een aanvulling voor de positieve argumenten waarom je voor een blade systeem zou kiezen. Ik heb hier nog geen enkele reden gezien waarom je niet voor een blade systeem zou kiezen (behalve de kostprijs dan, maar op termijn is het dan weer goedkoper). Blade systemen is dus the way to go en eigenlijk de opvolger van het gewoon op mekaar stapelen van servers.

Voor de rest is het natuurlijk ook veel praktischer voor kabels en input/output devices aan te sluiten.

Paulewk
09/01/06, 21:23
Origineel geplaatst door wv-


Het is een aanvulling voor de positieve argumenten waarom je voor een blade systeem zou kiezen. Ik heb hier nog geen enkele reden gezien waarom je niet voor een blade systeem zou kiezen (behalve de kostprijs dan, maar op termijn is het dan weer goedkoper). Blade systemen is dus the way to go en eigenlijk de opvolger van het gewoon op mekaar stapelen van servers.

Voor de rest is het natuurlijk ook veel praktischer voor kabels en input/output devices aan te sluiten.

alleen ze zijn zo vreselijk zwaar om te tillen :P

LinQ
10/01/06, 12:56
Ik moet even corrigeren:

De enige echt pizza dozen komen bij Sun vandaan, denk aan de sparcstation 4, 5, 20 etc.

:-)

Keenondots
10/01/06, 20:58
Origineel geplaatst door kosmozz
Ik ben blij dat het een keer iemand met me eens is, dat het idd een rariteit is dat mensen blanking panels gebruiken in DC's. Wij plakken alles op elkaar, geen tussenruimte, dat is idd niet goed voor de temperatuur.

Je slaat de plank mis. Een 1U server is gemaakt om bovenop (of onder) een andere 1U server te hangen, mits goed rack/koeling (geperforeerde deuren, koeling van voor naar achteren etc). Als je echter een server verwijderd moet je een blindplate plaatsen want *tussenruimte zonder blindplates* is waar de koeling slecht van wordt.

kosmozz
10/01/06, 21:01
Ik sla "de plank" niet mis. Ik sta voor alle 1 U-servers onder elkaar, en tussenruimte volledig afwerken met blanking panels. Dat is waar de topic mee afgeweken is -:)

Mikey
10/01/06, 21:18
Origineel geplaatst door wv-
Blade systemen is dus the way to go en eigenlijk de opvolger van het gewoon op mekaar stapelen van servers.

Als er nou een fabirkant is die een soort chasis maakt een daarmee garandeerd om bijvoorbeeld de eerst 3 a 5 jaar zijn blades te produceren comform dat model zou ik er zelf ook aan denken om ermee te beginnen. Je hoeft tenslotte niet je hele chasis in een keer vol te maken. Maar tot op heden zie je steeds meer verschillende komen etc etc.

Wido
10/01/06, 21:51
Volgens mij missen we hier een heel belangrijk onderdeel van blades.

Bij een blade kan je zonder problemen ff een nieuwe image van de "master" naar de "slave" blades slepen.

Zo kan je een blade heel snel laten switchen van zijn functie (indien nodig).

Tevens zit het netwerk verwerkt in de blade housing, vanaf daar is een NAS koppeling dan ook makkelijker te maken.

Keenondots
10/01/06, 21:58
Origineel geplaatst door kosmozz
Ik sla "de plank" niet mis.
Ok, excuses. Dan heb ik deze zin niet goed geïnterpreteerd:


Wij plakken alles op elkaar, geen tussenruimte, dat is idd niet goed voor de temperatuur.

ProServe
11/01/06, 13:30
Een van de grote "voordelen" van blade servers zijn de ruimte die ze innemen. Dat is opzich handig, aan de andere kant, de ruimte is vaak het probleem niet, maar wel de stroom.
Uiteindelijk is het vaak goedkoper om allemaal losse 1U servers te pakken, dan 1 blade chassis.