PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouder, hoeveel kwijt?



NWO
06/01/06, 20:06
Wij hebben een boekhouder die keurig alles bijhoud.

Nu was ik benieuwd hoe anderen het doen, hebben jullie software en doen jullie het zelf, of hebben jullie ook een boekhouder? Hoeveel ben je er voor kwijt en wat doet deze allemaal?

De persoon die ik heb rekend 45 euro per uur.
Per jaar ben ik ongeveer 300 a 350 euro kwijt voor de boekhouding.

Dit zijn ongeveer 200 a 250 facturen per jaar.
Mijn boekhouder regeld alles wat met de belasting te maken heeft, ik gooi het om deur en klaar. (meestal komt hij het nog halen ook :P)

Ik ben benieuwd.

muaddib
06/01/06, 20:26
Ik betaal per kwartaal een vast bedrag van 200 EUR, ik moet telkens alle facturen bij hem binnenbrengen en hij doet de rest.

Tussendoor kan ik altijd gratis bij hem terecht voor eender wat te vragen. Hij heeft ook alles geregeld i.v.m. opstarten, aanvraag BTW nummer enz. enz. Ik heb eigenlijk niks anders moeten doen dan enkele weken wachten na het eerste gesprek, alles was daarna geregeld :).

Euro-Servers
06/01/06, 21:09
Wij hebben ook een eigen boekhouder, deze houdt alles mooi voor ons bij. Ook onze belastingsaangiftes en al regelt hij. Wij betalen hier maandelijks 50 EUR voor, dus 600 EUR / jaar.

Dicky
06/01/06, 22:26
Ik ben nog op zoek naar een nieuwe boekhouder in de regio Haaglanden. Dus als iemand er nog een weet laat het me dan even weten; bij mijn huidige boekhouder betaal ik me groen en geel.

alvast bedankt
Dick

ChemicalWH
06/01/06, 22:38
Omzetbelasting draaien we zo uit ons systeem, jaaropgaves worden door de boekhouder gemaakt voor 50,00 per uur.

B4rr13
06/01/06, 22:59
gratis en voor niets.. mijn vader is zelfstandig accountant en heeft een accountancy bedrijf, lekker easy zo! ;)

faisj
06/01/06, 23:49
Wij betalen zo'n 700 euro per maand.

Mark17
07/01/06, 01:58
Boekhouding doe ik zelf en dat blijf ik ook doen tot dat het 10 uur per week gaat kosten, dan moet er maar iemand voor komen in loon dienst. Voordat iemand anders het moet doen duurt het nog wel even.

eMiz0r
07/01/06, 10:37
Hebben hier een accountantbureau voor ingeschakeld. Betalen voor de facturenadministratie + loonadministratie en belastingaangifte gemiddeld zo'n 2200 euro per maand. Over een jaartje maar een fulltimer zelf inhuren :)

Dennie-DeTi
07/01/06, 11:11
Bij ons doet de software het boekhouden grotendeels zelf. Mijn ook is accountant van beroep geweest, dus die heeft mij even uitgelegd hoe ik alles moet boeken, en hij helpt me aan het eind van het jaar even om alles goed af te sluiten.

De rest doen we zelf.

- Dennie

HereJezus.NL
07/01/06, 15:17
Zo'n EUR 70,00 per maand inclusief loonbelasting/aangifte/jaarrekening.

Esbes
07/01/06, 15:42
Hier c.a. 450 EUR per maand.

®on
07/01/06, 17:40
€45 per uur rekent mijn fiscalist. Zelf doe ik de OB aangifte en administratie, hij doet IB, bezwaarschriften, contact met de belastingdienst etc.

Johant
08/01/06, 18:06
Alleen onze boekhouder rekent een uurtarief van € 75,00 per uur exclusief BTW. Hiervoor wordt BTW aangifte gedaan. Hierbij heb ik de rest nog niet meegeteld (fiscalist en accountant). Off topic, maar misschien wel handig om te weten. Fiscalist is € 125,00 per uur en de accountant € 185,00 per uur.

NWO
08/01/06, 18:50
Zo te horen, ben ik niet echt duur uit dus :-)

nopzolder
08/01/06, 20:42
Ik betaal $50,- uur, op jaar basis maar 300 - 350 euro aangezien ik zelf de dagelijkse boekhouding doe d.m.v. snelstart. 1x per jaar draai ik de grootboeken uit, en hij doet de rest.

SystemZ
08/01/06, 20:54
Nu we het hier toch over hebben.

Welke boekhoudprogramma hebben jullie zoal in gebruik.

Heb al snelstart meegekregen hierboven gezien ik binnenkort van start ga wil ik toch eens bekijken wat voor ons het beste is?.

Mark17
08/01/06, 20:56
boekhoudprogramma: eigen systeem (script op localhost op vreemde poort)

®on
08/01/06, 21:10
Origineel geplaatst door extra-hosting
Zo te horen, ben ik niet echt duur uit dus :-)
't Is maar hoe je het bekijkt: een goede boekhouder verdient zichzelf terug. Het zou dus ook kunnen zijn dat je erg weinig betaalt, maar er ook erg weinig profijt van hebt ;)

Santario
08/01/06, 22:02
Wij brengen onze hebben en houden ook keurig netjes bij de boekhouder, vervolgens krijgen we een week later keurig een rapport met alle cijfers etc. Weten we precies waar af en waar aan. Bezwaarschriften etc. regelt hij ook allemaal. Hij heeft ons ook geholpen met opstarten, kent alles van haver tot gort. Hij rekent iets van 50,- eur per uur. De boekhouder krijgt ook altijd als enigste zijn geld dezelfde dag als de factuur op de mat komt rollen, die beste man verdient het gewoon. We kunnen hem ook bellen voor advies, hij zoekt dingen uit etc. en reken maar dat er echt niet gelijk voor gerekend wordt, topvent! :)

Ik zou nimmer iemand in dienst nemen maar altijd uitbesteden om de simpele reden dat zo'n man veel meer ervaring en vooral kennis heeft, iets wat bij 'eigen mensen' vaak ver te zoeken is.

SystemZ
08/01/06, 22:44
Ja dat is inderdaad zo.

Ligt er ook wel aan wat je precies gaat verkopen.

Als je resellerpakketen en webhosting etc gaat verkopen dan kan je dat denk ik wel zelf bijhouden en eens in de tijd naar een boekhouder gaan om alles goed te verwerken.

Maar ik zoek een goed programma om zelf zoveel mogelijk bij te houden....

Iemand een suggestie?

eMiz0r
08/01/06, 22:59
Origineel geplaatst door Santario
Wij brengen onze hebben en houden ook keurig netjes bij de boekhouder, vervolgens krijgen we een week later keurig een rapport met alle cijfers etc. Weten we precies waar af en waar aan. Bezwaarschriften etc. regelt hij ook allemaal. Hij heeft ons ook geholpen met opstarten, kent alles van haver tot gort. Hij rekent iets van 50,- eur per uur. De boekhouder krijgt ook altijd als enigste zijn geld dezelfde dag als de factuur op de mat komt rollen, die beste man verdient het gewoon. We kunnen hem ook bellen voor advies, hij zoekt dingen uit etc. en reken maar dat er echt niet gelijk voor gerekend wordt, topvent! :)

Ik zou nimmer iemand in dienst nemen maar altijd uitbesteden om de simpele reden dat zo'n man veel meer ervaring en vooral kennis heeft, iets wat bij 'eigen mensen' vaak ver te zoeken is.

Als je echt groot gaat worden ben je goedkoper uit als je deze zelfde man inhuurt voor een riant maandsalaris dan wanneer je hem per uur uitbetaald. Hij is verzekerd van een relaxte job (afhankelijk van hoe je je personeel behandeld) en jij hebt een fulltime vraagbaak en administrateur :] Lekker makkelijk toch?


Als je resellerpakketen en webhosting etc gaat verkopen dan kan je dat denk ik wel zelf bijhouden en eens in de tijd naar een boekhouder gaan om alles goed te verwerken.

Ga er maar eens aan staan met ruim 15000 facturen per jaar :(

Dennie-DeTi
09/01/06, 08:31
Origineel geplaatst door SystemZ
Nu we het hier toch over hebben.

Welke boekhoudprogramma hebben jullie zoal in gebruik.

Heb al snelstart meegekregen hierboven gezien ik binnenkort van start ga wil ik toch eens bekijken wat voor ons het beste is?.

Wij gebruiken ook snelstart. Het programma is absoluut niet duur en werkt prima. Zijn er heel tevreden over.

- Dennie

veraert
09/01/06, 08:47
Wij gebruiken Davilex Business Totaal en we hebben kennissen die Administratief werk voor ons verrichten, die hebben daar ook de benodigde opleidingen voor (HBO Boekhouding) die dit voor een zeer aardig bedrag voor ons doen, en we hebben een kennis bij de belastingdienst die voor dat we de aangifte de deur uit doen de boekhouding controleert, zo zitten we altijd goed.

SystemZ
09/01/06, 09:26
Ja ik zou willen dat ik zo'n kennisen had :(

Maargoed heb nu reeds 2 applicaties te verglijken en de voor en nadelen af te schrijven :D

Alvast Bedankt.

veraert
09/01/06, 09:56
Origineel geplaatst door SystemZ
Ja ik zou willen dat ik zo'n kennisen had :(

Maargoed heb nu reeds 2 applicaties te verglijken en de voor en nadelen af te schrijven :D

Alvast Bedankt.

Dat is het geluk als je een redelijke klantenkring hebt, maar ook zijn wij bezig met een nieuw hosting bedrijf en nieuwe diensten die (bijna) niet ge-exploiteerd worden, dit starten wij op ons gemak op, eigen tempo, dat alles operationeel is en niet zomaar in het diepe gesprongen wordt, ook hierbij komt een hoop kijken met administratie/fakturatie omdat een Promotie bedrijf nogal verschillend is met hosting diensten, denk aan maandelijkse fakturatie ipv eenmalige fakturatie.

SystemZ
09/01/06, 10:38
Ja ik vind snelstart er wel goed uitzien.

Even verder spitten


Rgds

eightyb
09/01/06, 21:50
Ik moet bekennen dat ik het uurtarief van onze accountant niet van buiten ken. Per kwartaal kost het ongeveer 500 euro denk ik voor belastingaangifte, etc.

Santario
09/01/06, 21:55
Waarom noemen mensen het allemaal accountant? Wedden dat het merendeel echt niet voor de normale werkzaamheden naar een accountant gaat maar naar een administratiekantoor (alleen voor het jaarverslag etc.?). Geen dure woorden allemaal gebruiken, keep it simple ;)

eMiz0r
10/01/06, 13:35
Origineel geplaatst door Santario
Waarom noemen mensen het allemaal accountant? Wedden dat het merendeel echt niet voor de normale werkzaamheden naar een accountant gaat maar naar een administratiekantoor (alleen voor het jaarverslag etc.?). Geen dure woorden allemaal gebruiken, keep it simple ;)

Alles gaat naar de accountant, ook de facturenadministratie ;)

robblok
10/01/06, 14:33
Ik doe boekhoudingen van 10 euro per uur. Ik ben ongeveer een uur per maand kwijt aan een kleine boekhouding.

www.online-administratie.nu

Ik heb geen becon nr omdat ik het vanuit het buitenland doe. Maar dat is geen probleem want ik kan gewoon alles regelen en alle bezwaarschriften en het uitstel aanvragen.

robblok
10/01/06, 14:35
Origineel geplaatst door eMiz0r


Alles gaat naar de accountant, ook de facturenadministratie ;)


Dat is dan vrij duur. Maar waarschijnlijk doet de accountant niet de factuur administratie, maar laat ie dat door iemand anders doen.
Zoniet dan betaal je je scheel.

ronaldlokers
10/01/06, 15:05
ik reken niet op veel klanten per jaar, nog geen 10 denk. Dus ik houd alles zelf bij, is ook niet zo moeilijk dan ;)

Ik kan natuurlijk altijd nog een boekhouder gaan zoeken mocht het toch harder gaan lopen (ik ben al bijna een jaar aan het opstarten, komt steeds wat tussen en ik ben gewoon lui soms :p)

Santario
10/01/06, 22:23
Origineel geplaatst door robblok
Ik doe boekhoudingen van 10 euro per uur. Ik ben ongeveer een uur per maand kwijt aan een kleine boekhouding.

www.online-administratie.nu

Ik heb geen becon nr omdat ik het vanuit het buitenland doe. Maar dat is geen probleem want ik kan gewoon alles regelen en alle bezwaarschriften en het uitstel aanvragen.

Nee, ik ga niet vragen of dat rendabel is en wat je voor dat uurtarief mag verwachten ;)

jvdheuvel
11/01/06, 07:27
Mijn vriendin is fiscaliste, dus belastingtechnisch is alle kennis in huis.... Een collegaatje heeft de administratie opgezet en die doen mijn vriendin en ik samen.... € 0,00 aan kosten dus.... ;-)

robblok
11/01/06, 10:19
Origineel geplaatst door Santario


Nee, ik ga niet vragen of dat rendabel is en wat je voor dat uurtarief mag verwachten ;)

Voor mij is het rendabel. Maar als ik 40 uur per week werk en dat 4 weken lang verdien ik net aan de helft van wat ik nu verdien bij het effectenkantoor waar ik de financiele- en effecten-administratie doe. Het is zelfs nog minder wat ik verdiende bij het accountantskantoor waar ik gewerkt heb.

Maar omdat ik naar een lage lonen land ga en mn kosten ook enorm dalen is het rendabel. Anders zou ik er nog niet eens aan denken.
Het helpt ook wel dat het belastingtarief daar veel lager is.

Vriendelijke groet,

Rob Blok

Tuneboy
11/01/06, 16:33
Ik doe zelf de meeste boekhouding en maak 1x per jaar samen met een kennis van mij (zelfstandig boekhoudster) de balans, winst-verlies rekening e.d. Het gaat dan om zo'n 400 facturen per jaar.

AlfaHosting
12/01/06, 17:49
Een 350 euro per maand.

NWO
15/01/06, 01:00
Bedankt voor de reacties, zo te zien is er veel verschil in wie wat doet en hoe. Mijn broer heeft ook administratie gedaan, maar laat het liever door een kantoor doen. Dan mogen zij zich ook verantwoorden wanneer er een grove fout is gemaakt. :-)

Swiftway-UK
15/01/06, 02:10
Wij hebben een eigen full time accountant.

Daarnaast laten we de zaak om de drie maanden door extern accountant bureau controleren, maar gezien alles netjes aangelevert wordt kost dat niet zoveel.

muaddib
16/01/06, 18:34
Origineel geplaatst door extra-hosting
Bedankt voor de reacties, zo te zien is er veel verschil in wie wat doet en hoe. Mijn broer heeft ook administratie gedaan, maar laat het liever door een kantoor doen. Dan mogen zij zich ook verantwoorden wanneer er een grove fout is gemaakt. :-)

Men zegt soms wel eens dat een goede werking van een bedrijf afhangt van een goede boekhouder, het is denk ik best wel aan te raden een ervaren boekhouder te zoeken.

robblok
17/01/06, 15:48
Origineel geplaatst door muaddib


Men zegt soms wel eens dat een goede werking van een bedrijf afhangt van een goede boekhouder, het is denk ik best wel aan te raden een ervaren boekhouder te zoeken.

Dat zeker een boekhouder kan je ondersteunen en dingen zien aankomen. Zeker als je zelf dingen niet scherp ziet. Maar het is wat overdreven dat hij alles bepalend is. Goed zakelijk instict van de eigenaar is ook erg belangrijk. Maar tussentijdse winst en verliesrekeningen opgesteld door de boekhouder zijn ook erg belangrijk.

TMourik
17/01/06, 15:55
Per saldo op jaarbasis: 0 euro of zelfs verdiensten.
De reden hiervan dat ze altijd nog er dingen uit halen, waardoor wij weer verdienen. Plus dat hun minder tijd kosten dan wij zelf.

robblok
17/01/06, 15:58
Tuurlijk dat is waar heb een klant ook weer een berg bespaard. Dit omdat ik weet waar ik op moet letten en weet wat ik mis. Klant had prive wat kosten betaald, maar de notas niet gegeven. Dat soort dingen dan verdien ik mezelf terug.

ByteMe
17/01/06, 16:25
Als je geen dubbele boekhouding moet voeren, maar gewoon klanten, facturen, leveranciers,... wat bijhouden, dan kan ik je WsFactuur van WiverSoft sterk aanbevelen.

Je print de factuur/leverancier lijst uit, en bezorgt die aan je boekhouder.
Misschien kan je dan ook een beetje lagere prijs bedingen omdat je niet gewoon een stapeltje facturen binnensmijt, maar al totalen hebt.

Ocean
06/03/06, 12:56
He ben nog opzoek naar een boekhouder in de regio Haaglanden




Ik ben nog op zoek naar een nieuwe boekhouder in de regio Haaglanden. Dus als iemand er nog een weet laat het me dan even weten; bij mijn huidige boekhouder betaal ik me groen en geel.

alvast bedankt
Dick

Ocean
06/03/06, 12:57
ik bedoel ben jij nog opzoek naar een boekhouder in de regio Haaglanden

Deltaned
06/03/06, 13:57
gooi eens een goed adres naar buiten.
Wil graag een goede boekhouder die O.A de belasting aangifte (zowel BTW alsmede de inkomsten belasting etc) kan regelen.

Ocean
07/03/06, 16:05
DOMENICO EDIT: Niet toegestaan en adverteren is daarnaast pas toegestaan na 25 nuttige posts.


gooi eens een goed adres naar buiten.
Wil graag een goede boekhouder die O.A de belasting aangifte (zowel BTW alsmede de inkomsten belasting etc) kan regelen.

Santario
07/03/06, 19:08
Op webhostingtalk vroeg je om een goede boekhouder die o.a. B.T.W. aangifte IB aangifte, boekhouding , kortom Ocean Consultants doet alles en natuurlijk voor een goede prijs/kwaliteit verhouding , hier alsvast de gegevens :

<knip>

Denk dat dit niet toegestaan is, reclame voor jezelf maken...

Ocean
15/03/06, 00:10
Mijn excuses santario dus ik moet minimaal 25 keer een nuttige reactie gepost hebben, oke


Denk dat dit niet toegestaan is, reclame voor jezelf maken...

Santario
15/03/06, 00:37
Mijn excuses santario dus ik moet minimaal 25 keer een nuttige reactie gepost hebben, oke

Aan mij hoef je geen excuses te maken hoor ;) Maar het zijn de regels van WHT maar als je lekker meediscussiert zit je zo aan die 25 posts hoor :)

DaRkDrEw
15/03/06, 01:21
Mijn Vader is van beroep Loonadministrateur/Boekhouder, dit kost me dus € 0,- :)

henkowz
15/03/06, 11:56
Ik heb een boekhouder buiten de EU; scheelt ook een hoop, ken deze persoon irl dus dat wekt voor mij vertrouwen en ik ben tevreden.

Voor informatie; pm.

Ocean
03/04/06, 01:09
Maar wat doe je als de belastingdienst op je stoep staat of jij moet langs komen, is jou boekhouder dan wel bereidt om naar Nederland te komen?

AlfaHosting
03/04/06, 19:30
Ik heb een boekhouder buiten de EU; scheelt ook een hoop, ken deze persoon irl dus dat wekt voor mij vertrouwen en ik ben tevreden.

Voor informatie; pm.

Is enkel een oplossing voor kleine bedrijfjes. Grotere bedrijven hebben wel steun nodig van hun boekhouder bij een controle.

robblok
04/04/06, 08:54
Maar wat doe je als de belastingdienst op je stoep staat of jij moet langs komen, is jou boekhouder dan wel bereidt om naar Nederland te komen?

Ik werk ook van buiten de EU. Ik leg natuurlijk een mooi dossier aan. Ik weet niet of jij wel eens controles gehad hebt van de belastingdienst. Maar dat gaat ongeveer zo je geeft de belastinginspecteur het dossier met uitdraaien uit het boekhoudprogramma. Daarna gaat hij alles aansluiten en zoeken of er foute boekingen gemaakt zijn of kosten zijn die hij niet zakelijk vind. Daarna komt er een rapport van de inspecteur en kan je die bevindingen schriftelijk tegenspreken of accoord mee gaan. Dit is de praktijk die ik heb opgedaan in mijn jaren werk op een Nederlands acccountantskantoor.

Je hoeft er nog niet eens bij te zijn. Overigens vinden ze altijd wel wat anders was hun bezoek niet nuttig. Maar met het dossier met facturen en uitdraaien uit het boekhoudpakket samen met de aangifte heeft zon belastinginspecteur genoeg. De vragen die daarna komen worden schriftelijk gesteld.

Ik werk al een tijdje uit het buitenland maar mensen met mijn opleiding zouden niet voor het geld kunnen werken waarvoor ik nu werk. Er zijn zelfs al boekhoudkantoren geintresseerd om werk naar mij uit te besteden omdat ik het zo goedkoop doe.

Het is dus onzin dat ik naar Nederland zou moeten komen.


Is enkel een oplossing voor kleine bedrijfjes. Grotere bedrijven hebben wel steun nodig van hun boekhouder bij een controle.

De controle is is echt niet zo zwaar, zolang je een goed dossier aanhoud is er geen probleem. Zolang het in een boekhoudprogramma zit is het ok. De controle is er meer op gericht om prive kosten eruit te vissen die zakelijk genomen zijn of discutabele posten aan te kaarten. Ook wordt gekeken of de bank aansluit bij het bij het boekingsprogramma. Gewoon basis dingen om te zien of het een goede boekhouding is.

Ok als er een echt fiscaal probleem ontstaat bij een complexe situatie waarover een verschil van mening ontstaat met de belastingdienst dan moet er een fiscalist komen. Gelukkig heb nog enige samenwerkingsverbanden in Nederland alleen voor dat soort adviezen , die zelden voorkomen, stuur ik mensen door naar mn contactpersonen.

AlfaHosting
04/04/06, 17:04
bla bla bla


Natuurlijk ga je hier niet het tegendeel beweren maar ik denk dat het als je een wat groter bedrijf bent het heel moeilijk is om zo te werken. Voor kleinere bedrijfjes kan het een goedkopere oplossing zijn.

robblok
04/04/06, 18:03
Voor grote bedrijven man of 10 ja dan wordt het handig als je een boekhouder hebt die op kantoor aanwezig is. Ik zoek ook eigenlijk alleen maar kleine ondernemers.

Maar mijn ervaring met zowel de belastingdienst als Nederlandsebank en AFM(authoriteit financiele markten) is dat er helemaal niemand bij nodig is. Ik heb vrij veel van dit soort controles meegemaakt. Je krijgt altijd een geschreven rapport met een bepaalde tijd om daar op te reageren.

Zodra er complexe zaken spelen kan het handig zijn als de boekhouder erbij is. Zodat er gelijk gereageerd kan worden soms maakt dat wat uit voor hun standpunt soms niet. Maar voor de simpele zaken van een kleine onderneming is het niet nodig. Tot een man of 3 en niet al te gekke fiscale problemen is het geen probleem.

Maar ik ben inderdaad een goedkope oplossing, in Nederland zou mijn uurtarief vele malen hoger liggen. Dat weet ik nog wel uit mn tijd bji het accountantskantoor. Ach dit is een goede oplossing voor de kleine ondernemer.

ErikKosters
04/04/06, 18:28
voor kleine tot middel ondernemingen kan ik robblok zeker aanbevelen. Hij doet ook ons belastingwerk, moet zeggen; puik werk!

jens_dh
05/04/06, 12:48
Iemand ervaring met het veranderen van boekhouder?

Moet ik op bepaalde zaken letten? of verloopt dit meestal vlot zonder al te veel problemen?

Vermoed dat hier weinig verschil in is tussen nederlandse en belgische boekhouders.

Heb het gevoel dat huidige boekhouder eerder grote bedrijven doet en zich dus niet veel aantrekt van mijn "kleine" boekhouding en "domme" vragen.

Chill Creations
05/04/06, 13:49
voor kleine tot middel ondernemingen kan ik robblok zeker aanbevelen. Hij doet ook ons belastingwerk, moet zeggen; puik werk!

Ik ook. Maakte begin dit jaar kennis met zijn diensten en het is gewoon duidelijk, goed en snel.

MKB kan bij Blok prima terecht. Ik ben erg tevreden.

Bullcat
05/04/06, 15:22
Ik ben net naar Rob Blok overgestapt, wilde OB gaan invoeren zie ik ineens een IB staan voor mezelf, dacht toch echt dat ik die al had weggedaan, via een ander.
Ondertussen heb ik al alles van 2005 op poten staan ( balans en W&V rek. ) de IB is opgestuurd, en nu is hij met OB 1ste kwartaal bezig.
Kan alleen maar zeggen sjapooo !
even elk eind van de maand de deb en crediteuren inscannen in pdf en hopla !

AlexanderOnline
05/04/06, 15:33
We hebben nog geen boekhuoder oid, maar dat willen we wel regelen, het is toch nog ingewikkeld soms en kost ons teveel tijd.

Mark17
05/04/06, 17:13
Ik ben net naar Rob Blok overgestapt, wilde OB gaan invoeren zie ik ineens een IB staan voor mezelf, dacht toch echt dat ik die al had weggedaan, via een ander.
Ondertussen heb ik al alles van 2005 op poten staan ( balans en W&V rek. ) de IB is opgestuurd, en nu is hij met OB 1ste kwartaal bezig.
Kan alleen maar zeggen sjapooo !
even elk eind van de maand de deb en crediteuren inscannen in pdf en hopla !

Dit hoeft overigens niet aan de oude dienst verlener te liggen. Bij de belastingdienst hebben ze (per ongeluk) circa 10.000 aangiftes verwijdert die in een bepaalde week waren binnengekomen via internet. Op bepaalde dagen schijnt de belastingdienst niet de correcte info terug gestuurt te hebben (correct verwerkt -> niet geaccepteerd, niet geaccepteerd -> verwerkt).

Bullcat
05/04/06, 20:59
Nee dat zeg ik ook niet dat het daar aan lag, , wij lieten hem al jaren onze IB doen ! maar je staat toch even vreemd te kijken als je er weer 1 ziet staan die ook al verlopen is ( uiterste inleverdatum )

Mark17
05/04/06, 23:37
Dan krijg jij andere aangifte data dan die ik krijg. De mijne voor 2005 werk ik nog aan (staat geen datum op), de planning is deze binnenkort even in te vullen (zo gedaan). Het is maar even werk (wetboekje erbij), maar je moet eerst even alle getallen op een rijtje zetten dat kost namelijk de meeste tijd (is mijn ervaring). Het enige dat ik nu heb is dat ze later terug betalen (ja ik betaal liever elke maand iets meer dat ik in eens een leuk potje heb). Zo verwerk ik maandelijks geen aftrekposten en zorg ik wel dat ik goed uit kom.

ErikKosters
06/04/06, 00:52
heb al tot 2 keer toe brief gekregen dat de datums niet goed waren van die belasting papieren.. lol hoezo papier verspilling doe het dan direct goed ofzo

robblok
06/04/06, 03:54
Dan krijg jij andere aangifte data dan die ik krijg. De mijne voor 2005 werk ik nog aan (staat geen datum op), de planning is deze binnenkort even in te vullen (zo gedaan). Het is maar even werk (wetboekje erbij), maar je moet eerst even alle getallen op een rijtje zetten dat kost namelijk de meeste tijd (is mijn ervaring). Het enige dat ik nu heb is dat ze later terug betalen (ja ik betaal liever elke maand iets meer dat ik in eens een leuk potje heb). Zo verwerk ik maandelijks geen aftrekposten en zorg ik wel dat ik goed uit kom.

Iedereen moet zn winstaangifte per 1 april inleveren tenzij er uitstel is gevraagd. Dat geld dus ook voor jou.

Het invullen van de aangifte op zich is inderdaad niet het meeste werk. Maar het op rij zetten van de gegevens wel. Daar moet wel een redelijk dossier van zijn zodat je het later goed kan terugvinden. Zonder dossier of boekhoudprogramma zou ik zo klaar zijn, alleen dit zou ik heel heel misschien doen als ik het voor mezelf deed (liever niet want bij controle zoek je je rot) Maar voor klanten zeer zeker niet daar moet alles gewoon goed voor zijn.

Mark17
06/04/06, 12:37
Iedereen moet zn winstaangifte per 1 april inleveren tenzij er uitstel is gevraagd. Dat geld dus ook voor jou.

Het invullen van de aangifte op zich is inderdaad niet het meeste werk. Maar het op rij zetten van de gegevens wel. Daar moet wel een redelijk dossier van zijn zodat je het later goed kan terugvinden. Zonder dossier of boekhoudprogramma zou ik zo klaar zijn, alleen dit zou ik heel heel misschien doen als ik het voor mezelf deed (liever niet want bij controle zoek je je rot) Maar voor klanten zeer zeker niet daar moet alles gewoon goed voor zijn.

Toch typisch dat ik uitstel heb gekregen zonder er om te vragen (bellen naar het 0800 nmmer helpt blijkbaar). Vanochtend de brief ontvangen (datum dat de brief naar mij is gestuurd: 31 maart 2006). Dat komt er dus op neer dat het niet mogelijk is deze aangifte voor 1 april te doen (immers dan zou je de brief op de dag van verzenden ontvangen moeten hebben) en heb ik automatisch uitstel gekregen blijkbaar.

Overigens word het een "leuke" aangifte om te doen (1 factuur verstuurt, meerdere ontvangen). Het is dus niet zo heel veel werk en daarnaast heb ik in 2005 nog geen 1200 uur aan/voor het bedrijf gewerkt.

robblok
08/04/06, 16:32
Dus heb je wel uitstel aangevraagt... maar via de telefoon dat is niet normaal voor de belastingdienst. Een klant van mij heeft het ook via de telefoon geprobeerd en die kreeg het niet voor elkaar. Maar met een briefje moet het zeker wel lukken.

Maar 1 factuur dat is zeker niet veel en erg moeilijk zal het dan niet zijn als je een beetje boekhoudkennis hebt. Mocht je vragen hebben help ik je wel gratis hoor. Doe nooit moeilijk over wat vragen

Vision2Design
08/04/06, 17:53
Vader werkt op boekhoudkantoor ..dus gratis.

Mark17
08/04/06, 18:25
Dus heb je wel uitstel aangevraagt... maar via de telefoon dat is niet normaal voor de belastingdienst. Een klant van mij heeft het ook via de telefoon geprobeerd en die kreeg het niet voor elkaar. Maar met een briefje moet het zeker wel lukken.

Maar 1 factuur dat is zeker niet veel en erg moeilijk zal het dan niet zijn als je een beetje boekhoudkennis hebt. Mocht je vragen hebben help ik je wel gratis hoor. Doe nooit moeilijk over wat vragen

Ik heb geen uitstel aangevraagd, ik heb de mogelijkheid om aangifte te doen aangevraagd en die is pas zeer laat verwerkt (op de brief staat 31 maart als datum van versturen door de belastingdienst).

Energie
08/04/06, 19:54
Waarom noemen mensen het allemaal accountant? Wedden dat het merendeel echt niet voor de normale werkzaamheden naar een accountant gaat maar naar een administratiekantoor (alleen voor het jaarverslag etc.?). Geen dure woorden allemaal gebruiken, keep it simple ;)
Wat voor mensen zouden er op een administratiekantoor werken denk je. :) Daar kunnen ook accountants werken.

robblok
09/04/06, 16:52
Ik heb geen uitstel aangevraagd, ik heb de mogelijkheid om aangifte te doen aangevraagd en die is pas zeer laat verwerkt (op de brief staat 31 maart als datum van versturen door de belastingdienst).

Ah ok ik ging uit van de normale gang van zaken. Niet dat de belastingdienst zelf erg laat was. Ik vond het al vreemd. Dank je voor de verduidelijking.


Wat voor mensen zouden er op een administratiekantoor werken denk je. :) Daar kunnen ook accountants werken.

In de regel is een administratiekantoor goedkoper als een accountantskantoor. Je hebt als eenmanszaak ook niet echt een accountant nodig. Die heb je alleen nodig als je een bepaalde grote bereikt en je een samenstellingsverklaring nodig hebt.

Ook kan het zijn dat bij verkoop van een zaak de kopende partij wil dat de boekhouding gecontroleerd wordt door een accountant. Dit omdat een accountant als hij een verklaring afgeeft verantwoordelijk is voor het correct zijn van de boekhouding. Is dit niet het geval kan er een schadeclaim bij hem neergelegd worden. Dit is in veel mindere mate het geval bij een normale boekhouder. (overigens accountants maken ook fouten bewust of onbewust zie het Enron en Ahold schandaal)

Mark17
09/04/06, 17:21
(overigens accountants maken ook fouten bewust of onbewust zie het Enron en Ahold schandaal)

Daar was tot zover ik heb begrepen opzet in het spel, je hebt ook nog het ontdekkingsrisico (of liever dat het niet ontdekt word). Een accountant doet immers ook maar steekproeven.

robblok
10/04/06, 17:57
Daar was tot zover ik heb begrepen opzet in het spel, je hebt ook nog het ontdekkingsrisico (of liever dat het niet ontdekt word). Een accountant doet immers ook maar steekproeven.

Klopt een accountant doet ook maar steekproeven en het zou best zo kunnen zijn dat ze hier het geweten hebben. Maar goed is allemaal wat off-topic.