PDA

Bekijk Volledige Versie : Beste IP-transit netwerken?



mousehouse
06/01/06, 08:28
In de goede oude tijd toen het internet nog overzichtelijk was, had ik een redelijk gevoel wat de "betere" transit netwerken waren. Als een klant 400Mbit/s op AS702 (UUnet) deed en wij sloten AS286 aan (het oude, niet de huidige) wisten wij redelijk zeker dat ca. 50% van het verkeer via AS286 ging lopen. M.a.w. de peerings die we hadden (incl. de private peerings) waren zeker vergelijkbaar met die van UUnet.

Met al het ge-hershuffel van de transit partijen (Savvis, C&W, KPN (1136+286), GLBX, Abovenet/MFN, Interoute, ...) en de komst van andere partijen (Cogent, NTT/Verio, ...) zoek ik eigenlijk wat meningen over deze verschillende transit partijen.

Misschien kunnen WHT leden die zelf IP transit inkopen of ervaring mee hebben (NOC e.d.) eens hun favoriete transits noemen in dit draadje ;)

Specifiek zou ik denken aan een beoordeling als (--/-/0/+/++),

- IP Transit leverancier
- AS
- Waarom vind je dit een goede leverancier?
- Kwaliteit Europa
- Kwaliteit VS
- Kwaliteit APAC
- Bereikbaarheid NOC
- Support Behulpzaamheid
- Prijs

Naast wat je de beste vindt heb ik een poll gemaakt voor je favoriete...

Groet
Rutger

edit: afsluiting vergeten.

mdf
06/01/06, 09:46
Beetje lastig te zeggen welk netwerk het beste is; dit ligt er maar net aan waar je de meeste transit wegzet; Europa / VS / Midden Oosten enz. Ook is prijs kwaliteit een factor.

mousehouse
06/01/06, 10:03
Snap ik. Vandaar dat ik de opdeling maakte naar 3 regio's, Europa/VS/APAC. Zo hebben bijvoorbeeld NTT/Verio en FLAG beide goede connectivity naar APAC. Het zou leuk zijn als partijen hier wat leuks te melden hebben over de verschillen tussen deze partijen (om maar een voorbeeld te noemen).

runandgo
06/01/06, 10:07
Hoe zit het trouwens met Afrika? Bevinden zich daar trouwens ook IP-transit netwerken?

euro-access
06/01/06, 12:51
infonet

mousehouse
06/01/06, 14:25
Infonet staat er inderdaad niet bij. Maar was het niet zo dat Infonet in de landen waar ze zitten een koppeling maakte met een grote "lokale" ISP?

euro-access
06/01/06, 17:04
infonet zit in Afrika maar zijn klein