PDA

Bekijk Volledige Versie : Keuze voor een nieuwe PDA



MediaServe
04/01/06, 11:10
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe PDA, maar heb zelf nog geen ervaringen met PDA's. Wie van jullie heeft er wel ervaring mee en kan mij zeggen wat belangrijke punten zijn om op te letten bij de aanschaf?

Waar ik de PDA voor wil gebruiken:

- Draadloos internetten
- Muziek luisteren
- Films kijken
- Rekenmachine, notepad etc.
- Navigatie (ingebouwde GPS is niet vereist)

Ik had zelf de Acer N50 Premium op het oog:
http://www.pdashop.nl/product/16167

Welke PDA kun je mij aanraden?
Waar moet een PDA volgens jou aan voldoen?

:)

WilloW
04/01/06, 11:12
Ik heb tijd geleden een PDA van Dell gekocht erg leuk ding lekker snel en gelijk 1 gb sd kaartje ervoor gekocht.

Nu heb ik sinds 1 week een nieuwe telefoon de qtek9100 en gebruik sindsdien de PDA niet meer wat geweldige machine die Qtek heerlijk gewoon uitschuifbaar toetsenbord.

Helaas wel stuk langzamer dan de PDA

Ber|Art
04/01/06, 11:15
De HP 6510 of 6515 (met camera) bevalt me erg goed, zit ook nog een toetsenbord op :)

B4rr13
04/01/06, 11:25
de HPRX3715 is een goede keuze, heb ik ook

MediaServe
04/01/06, 11:34
Origineel geplaatst door BerArt
De HP 6510 of 6515 (met camera) bevalt me erg goed, zit ook nog een toetsenbord op :) Vanwege films kijken lijkt mij een beeldscherm met 4x3 verhouding wat prettiger, helaas heeft die HP ook geen draadloos netwerk. De HP 3715 lijkt mij wel een mooi apparaatje :)

Ik ga ook nog even bij Dell zoeken!

We Are Online
04/01/06, 11:41
Het zelf een een HP6515 met internet (GPRS geloof ik) van Telfort. En ik moet zeggen dat het fantastisch werkt.... Ik gebruik hem voor mijn internet/agenda. Met films kijken hierop heb ik geen ervaring. Er zit volgens mij zelfs een ingebouwde GPS ...... Al met al de beste aankoop van vorig jaar ! :)

Proxio
04/01/06, 11:42
Ik heb een HP HX4700, prima ding. Bluetooth, WIFI, groot scherm (voor video), snelle CPU.

Mijn collega heeft een Qtek S100, ook best aardig :)...

renekosterman
04/01/06, 11:50
Ik heb de Fujitsu Siemens Loox 420, prachtig ding met Wifi, Bluetooth, Groot Scherm, Windows Mobile, zeker een aanrader.

Ber|Art
04/01/06, 12:14
Vanwege films kijken lijkt mij een beeldscherm met 4x3 verhouding wat prettigerDat klopt! :)
helaas heeft die HP ook geen draadloos netwerk.Dit is met een WIFI SD kaartje opgelost :)

p.s.: bij Telfort met abbo voor twee jaar inclusief 1GB Flatfee internet en 400 belminuten kost de HP 6510/15 niets ;) het abbo kost dan 60 EURO p/m

Remigius
04/01/06, 12:22
Ik maak al enige tijd tot volle tevredenheid gebruik van de Acer N35. Ik heb geen WIFI of BlueTooth nodig, dus vandaar dat ik voor deze (goedkopere) variant gekozen hebt. Degelijk aparaat en uitstekend met GPS.

Acer is wat mij betreft wel een aanrader.

MediaServe
04/01/06, 12:26
Origineel geplaatst door renekosterman
Ik heb de Fujitsu Siemens Loox 420, prachtig ding met Wifi, Bluetooth, Groot Scherm, Windows Mobile, zeker een aanrader. Ik vind de 420 eigenlijk te weinig geheugen hebben. De LOOX 720 is helemaal perfect, maar die is mij iets te duur ;)

Maar de LOOX N520 is wel geschikt, die neem ik mee bij mijn keuze :)

ju5t
04/01/06, 12:31
Wat is nou zo ontzettend handig aan een PDA? Lijkt me meer voor de heb want zo gigantisch praktisch is het niet.

GPS zit in de auto, als ik aan het lopen ben weet ik wel waarheen.

renekosterman
04/01/06, 12:37
Waar ik hem het meest voor gebruik is de agenda, en het bekijken van mijn e-mail onderweg, daarvoor is de pda erg makkelijk.

ju5t
04/01/06, 12:47
Dat red ik ook met een laptop.

MediaServe
04/01/06, 12:56
Ik wil in het vliegtuig ook gewoon een filmpje kunnen kijken en een spelletje doen. Ik wil in de tuin kunnen zitten chatten en Internetten. Ik wil overal snel een notitie kunnen maken en agenda bij de hand hebben.

Zo'n ding heeft voor mij wel absoluut meerwaarde ten opzichte van een laptop. Maar het is inderdaad alleen een gadget voor de heb ;)

Ber|Art
04/01/06, 13:01
Wat is nou zo ontzettend handig aan een PDA? Lijkt me meer voor de heb want zo gigantisch praktisch is het niet.Het voordeel is wel dat je draadloos online kunt, dat kan met een laptop ook wel maar de PCICIA kaartjes hiervoor zijn net zo duur/goedkoop als een PDA, in dat geval heb je aan een PDA toch meer, en je kunt er gewoon mee bellen, dus je GSM heb je niet meer nodig :) en je kunt dan ook je PDA als internet gateway aan je laptop aanluiten zodat je een groot scerm hebt en toch draadloos internet ;)

Sander-
04/01/06, 13:11
Origineel geplaatst door BerArt
Het voordeel is wel dat je draadloos online kunt, dat kan met een laptop ook wel maar de PCICIA kaartjes hiervoor zijn net zo duur/goedkoop als een PDA, in dat geval heb je aan een PDA toch meer, en je kunt er gewoon mee bellen, dus je GSM heb je niet meer nodig :) en je kunt dan ook je PDA als internet gateway aan je laptop aanluiten zodat je een groot scerm hebt en toch draadloos internet ;)

UHHHHHH een wifi kaartje voor een laptop kost tussen de 250 en 300 euro? Dacht het niet... 5 tientjes heb je een prima linksys ding. Verder zijn de PDA's met GSM optie vrij duur en moet je dan dus altijd met je pda in je zak lopen.

MediaServe
04/01/06, 13:37
- FUJITSU SIEMENS LOOX N520

Processor: Intel Xscale 312 MHz
SDRAM: 64 MB
Flash ROM: 128 MB
Extra: WLAN, GPS
Prijs totaal: EUR 338,-


- ACER N50 PREMIUM

Processor: Intel Xscale 520 MHz
SDRAM: 128 MB
Flash ROM: 64 MB
Extra: WLAN
Prijs totaal: EUR 335,-


- DELL AXIM X30

Processor: Intel Xscale 624 MHz
SDRAM: 64 MB
Flash ROM: 64 MB
Extra: WLAN
Prijs totaal: EUR 308,-


- HP IPAQ RX3715

Processor: Samsung 400 MHz
SDRAM: 64 MB
Flash ROM: 128 MB
Extra: WLAN, Camera
Prijs totaal: EUR 308,-Jammer dat de 1e een relatief langzame processor heeft. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Siemens of de Acer. De Siemens vanwege de ingebouwde GPS antenne en de Acer vanwege het mooie uiterlijk en goede specificaties.

Misschien toch maar wat meer geld neerleggen en de Pocket LOOK 720 aanschaffen van Fujitsu Siemens ;)

V. Kleijnendorst
04/01/06, 14:25
Even wachten tot maart :)
http://www.tweakers.net/nieuws/40436/

sander
04/01/06, 18:14
ik heb sinds enige weken ook pda van acer met gps erop,handig in de auto geen draden meer voor je ontvanger, kocht hem ook voornamelijk voor deze optie.
Snel notities maken , agenda bijhouden wel handig maar dit doe ik ook al op mijn laptop en de wifi mogelijkheid is ook wel leuk maar waar wifi is zit ik vaak ook al online met mijn laptop waarop mailtjes toch wel wat makkelijker lezen.

heel handig in de auto geen draden meer voor je ontvanger.

Toch denk ik dat je beter een keuze kunt maken voor nokia communicator met qwerty toetsenbordje heb hem in mijn handen gehad en ben er zeer goed over te spreken , past goed in je zak want met een pda niet altijd even gemakkelijk gaat.
Een leuk abo afsluiten voor gprs/umts en je bent altijd online!

Unixboy
04/01/06, 18:18
Ik zelf heb de T-Mobile MDA Vario. bevalt super goed.

Kan ook SSH/IRC/MSN... e.d. Mailen

MediaServe
04/01/06, 18:38
Ik wil geen abonnement of iets dergelijks, gewoon een losse PDA.

Ik ga voor de Siemens LOOX n520 vanwege de ingebouwde GPS antenne. Deze heeft namelijk ook een nieuwe Windows versie erop staan. Jammer dat ie wat minder specificaties heeft, maar ik denk niet dat ik dit heel erg zal missen.

Allen bedankt voor de feedback! :)

Phu
04/01/06, 18:59
Origineel geplaatst door getUP
Wat is nou zo ontzettend handig aan een PDA? Lijkt me meer voor de heb want zo gigantisch praktisch is het niet.

GPS zit in de auto, als ik aan het lopen ben weet ik wel waarheen.

ik gebruik dat ding om realtime domeinen te reggen als ik af en toe bij een klant aan kom waar geen internet is.
De kosten gaan toch wel naar hem toe.

opvragen van gegevens is dan zeer handig
agenda met outlook syncen is wel voordeel
ff googlen of route zoeken via route66 is ook wel handig


ik heb voor de nokia 9300 gekozen omdat ik toch wel goeie ervaringen met symbian dingen heb.

hostingpower
05/01/06, 18:59
Ik heb een Acer N50 Premium, ben er erg tevreden over. Alles werkt perfect met dat ding.

MediaServe
05/01/06, 19:10
Origineel geplaatst door hostingpower
Ik heb een Acer N50 Premium, ben er erg tevreden over. Alles werkt perfect met dat ding. Ik heb toch ook maar voor deze gekozen :D

Ik had hem tweedehands gevonden in zeer mooie staat inclusief GPS en allerlei extra's. Hij werkt fijn en ik ben erg tevreden ;)

ju5t
05/01/06, 20:02
VDODayton in de auto en een klein maar fijna laptop voor de rest.

Om nou een PDA aan te schaffen om realtime domeinen te kunnen registreren op lokatie gaat me iets te ver. Ook al gaan de kosten naar de klant, dat blijft geld weg gooien.

Zenda
05/01/06, 20:52
Erg interessant, aangezien ik zelf ook een nieuwe PDA wil. Over de HP ben ik niet tevreden aangezien daar 2 stand-by modus opzitten (dus geen uit-knop). Bij de stand-by knop die het dichtst bij de uit-knop zit, verbruikt toch ook nog zo veel batterijen dat hij na een paar dagen leeg is en dan ben je alle gegevens kwijt en mag je het ding opnieuw instellen + backup laden.

Ik hoor mensen zeggen dat ze met hun PDA in de auto op internet zitten. Ik neem aan dat dit via GPS is, maar wat voor abbonement moet je hiervoor aanschaffen (kosten)?

MediaServe
05/01/06, 20:55
Ik hoor mensen zeggen dat ze met hun PDA in de auto op internet zitten. Ik neem aan dat dit via GPS isDat is GPRS waarschijnlijk, via Telfort of Vodafone bijvoorbeeld

Imtek
05/01/06, 21:04
Het is geen PDA, maar what the heck ;)

Misschien is dit wat voor je, ik heb nu de Qtek 9100 maar dan branded van T-Mobile (de MDA Vario)

Ik heb hem dan met een maandelijkse abbonement van 21,50 p/m
dan krijg je het toestel gratis van T-Mobile, verder kan je kiezen voor een hotspot extra van T-Mobile zodat je overal onbeperkt voor 9,95 p/m kan internetten.

Ik zelf heb gekozen om niet gebruik te maken van die dienst, omdat ik vaak op plekken ben waar al een wlan netwerk is :)

Zie : http://www.t-mobile.nl/zakelijk/htdocs/page/eshop/mda.asp

Qtek website over de 9100 : http://www.qtek.nl/9100_features.asp

Erg tevreden over het ding :)

MediaServe
05/01/06, 21:19
De PDA kon ik ook via Bluetooth aansluiten op mijn mobiele telefoon en zo een verbinding met Tiscali Inbellen tot stand brengen. Alleen nog even proberen om de GPRS internet verbinding van mijn mobieltje te delen met mijn PDA :D

Ik ben in ieder geval al blij dat ik nu altijd op internet kan als het moet.

Zenda
05/01/06, 22:45
Ik ben op de hoogte van de mogelijkheden van een Qtek, alleen vind ik het een te groot ding (zeker als je bedenkt dat het de vervanger is van een mobiele telefoon).

Als ik het dus goed lees, kun je met een PDA die GPRS ondersteunt een abbonement nemen bij Telfort/Vodafone en hier voor een vast bedrag (~ € 9,95 per maand) "onbeperkt" mee internetten?

hostingpower
05/01/06, 23:21
Het mooist is natuurlijk een UMTS of EDGE telefoon. UMTS kan tot 384 kbit/s halen en EDGE tot 128 kbit/s. UMTS abbo's (KPN, Vodafone) kun je afsluiten bij iedere telecom toko (Media Markt, Belcompany etc) kost ongeveer 90 euro per maand voor Fair Use maar niet in heel Nederland bereik. EDGE is in heel Nederland beschikbaar (gaat over het normale GSM netwerk) en is vooralsnog alleen bij Telfort beschikbaar, kosten hiervan zijn lager, weet het niet uit mijn hoofd. Het is bij EDGE ook Fair Use.

Misschien heb je hier iets aan.

mihosnet
05/01/06, 23:51
Origineel geplaatst door hostingpower
en EDGE tot 128 kbit/s.

Edge kan tot 240 kbps. Limiet is daarnaast afhankelijk van abonnement, maar iig geen Fair Use.

hostingpower
05/01/06, 23:55
http://www.telfort.nl/productinfo/abonnement/netwerk/breedband/edge/

en:

http://www.telfort.nl/productinfo/abonnement/tarieven/mobielinternet/

Inderdaad tot 1 GB. Lijkt me wel genoeg voor mobiel internet op een PDA

assemble
14/01/06, 14:59
Origineel geplaatst door Zenda
Ik ben op de hoogte van de mogelijkheden van een Qtek, alleen vind ik het een te groot ding (zeker als je bedenkt dat het de vervanger is van een mobiele telefoon).

Als ik het dus goed lees, kun je met een PDA die GPRS ondersteunt een abbonement nemen bij Telfort/Vodafone en hier voor een vast bedrag (~ € 9,95 per maand) "onbeperkt" mee internetten?

Ik gebruik het als telefoon en tot nu toe zijn er nog maar 2 mensen die me uitgelachen hebben :) De Qtek 9100 is trouwens een pak kleiner dan de 2020 bijvoorbeeld die ik gebruik, dus daarbij moet het zeker te doen zijn.

Best4U
16/01/06, 12:18
Hier ook een Qtek 9090. Er zit wel een belfunctie op maar gebruik hem eigenlijk bijna nooit. Is inderdaad net iets te groot om mee te bellen. Voor de rest doet hij het super en vooral het wifi gebeuren werkt prima.