PDA

Bekijk Volledige Versie : wat factureren?



Japi
03/01/06, 14:57
Ik heb een vraag die meer betrekking heeft op webdesign dan webhosting... mijn excuses als dit topic hier niet thuis hoort.

Mijn vraag:

Wanneer je "uurtje factuurtje" afspreekt met een klant, is het dan normaal om de tijd dat je de klant komt bezoeken om zijn wensen door te nemen (en te adviseren) ook te factureren?

Het gaat om ongeveer 5 uur.

xYnta
03/01/06, 15:01
Wij factureren dat niet, maar dat verschilt natuurlijk per onderneming. Dit is denk ik iets wat je zelf zal moeten overwegen.

t.bloo
03/01/06, 15:06
doe geen webdesign, maar bij andere werkzaamheden offereren we die uren gewoon mee maar een uur of 4 krijgen ze kado voordat de offerte uitgbracht is (maar dan praat ik wel over projecten van meerdere dagen tot twee weken)

WilloW
03/01/06, 15:15
Wij zelf factureren het gesprek met de klant niet.

Uiteraard als het een x aantal uur bedraagd gooien we natuurlijk gewoon iets op de prijs

HostingScala
03/01/06, 15:31
Inderdaad, net wat WilloW zegt.

Ik zou het zeker wel factureren, het is tenslotte gewoon werk!

Volgens mij is het niet verstandig om het echt specifiek op de factuur te vermelden, sommige mensen kunnen daarover struikelen...

remko
03/01/06, 15:51
blijft lastig. Ikzelf factureer het niet, zie het als 'bedrijfskosten' net als dat ik ook de tijd die ik bezig ben met facturen maken niet direct kan doorberekenen. 'iets op de prijs' gooien lijkt me ook niet echt netjes. Denk dat je dan beter je tarieven iets meer in balans dient te brengen om dit soort activiteiten te kunnen dekken binnen je marges. Maarja, ieder zijn eigen manieren om dit op te lossen.

Mark17
03/01/06, 16:34
bij scripting reken ik het in de vorm van tijd die ik aan het script heb gewerkt door (hiervoor staat standaard 1 uur, dit is gemiddeld genomen voldoende).

WilloW
03/01/06, 16:43
alles ligt natuurlijk ook weer aan je uurtarief :P

fcolor
03/01/06, 19:11
Ik zou voor niet factureren kiezen.
Tenslotte ben je nog niet bezig met de opdracht zelf, je bent meer de opdracht aan het binnenhalen.
Het gesprek kost inderdaad tijd en is werk, maar net zoals Remko zei, zijn dit meer bedrijfskosten in mijn mening.

MMaI
03/01/06, 19:26
voor praten alleen reken ik zelf nooit geld, voor evt aanpassingen die hieruit voorkomen wel natuurlijk. Vijf uur praten lijkt me veel tenzij het een groot project bedraagt. In welk geval de totaal prijs denk ik ruimte heeft voor dit soort zaken. Zoals al eerder gezegd dus afhankelijk van je uurprijs

Luuc
03/01/06, 19:51
Nee, voor hetzelfde geld had je de klant niet gehad... had je sowieso niet kunnen factureren voor die tijd.

buysman
03/01/06, 20:40
Ik werk zelf niet met uurtarieven, ik maak websites op projectbasis, werkt wel zo fijn. Ik geef ze van te voren een richtprijs, en naar mate het project volgt een vaste prijs. Hier zit alles bij in, dus ook het gesprek met de klant zit hierin berekend.

Ik denk niet dat je als je met uurtarief werkt zomaar 'klantbespreking' factureert, of het moet echt om advies of iets dergelijks gaan.

Dennie-DeTi
03/01/06, 22:37
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de uren die je voor de offerte maakt (dus om de klant binnen te halen) en de uren die je na de offerte maakt ( dus om het te maken product echt te bespreken wat er allemaal voor functionaliteit in moet ed).

Het eerste zou ik niet factureren en tweede wel. Wat ook nog wel eens gedaan wordt, is bij het doorgaan van de opdracht, de eerste uren niet factureren, maar wanneer de klant het afwijst wel in rekening brengen. Maar volgens mij is dit niet gebruikelijk in deze branche.

- Dennie

NWO
06/01/06, 20:03
Wanneer het rond is dat jij het moet doen, en jij langs moet komen voor een gesprek met zijn wensen, en jij hierbij afgesproken hebt: "uurtje factuurtje"

Dan moet hij die uren gewoon betalen, dat moet je bij een boekhouder toch ook? :-)

We Are Online
07/01/06, 18:18
Het eerste orientatie gesprek factureren wij niet maar nemen wij qua kosten als opslag mee wanneer het een opdracht wordt. Zodra het een opdracht is, worden de bezoekjes/gesprekken wel gefactureerd.

X-Hosted
07/01/06, 20:29
De visie van een klein beginnend bedrijfje is als volgt ;)

Persoonlijk vind ik orientatie gesprekken een onderdeel van de service die je moet leveren (stukje klantvriendelijkheid) en zie het meer als een soort offerte, je bespreekt met de klant wat mogelijk is, wat dat gaat kosten ect, meestal neemt dit een half uurtje in beslag, bij scripting is dit over het algemeen wat langer dan bij webdesign.

Kleine aanpassingen na de oplevering proberen wij zo veel mogelijk per telefoon te doen, zodat we niet langs hoeven, voor die aanpassing+gesprekje per telefoon rekenen wij niets, moeten we ons naar de klant verplaatsen dan wordt dat wel gefactureerd, de aanpassingen dan nog steeds niet.

eightyb
09/01/06, 21:35
Het gesprek voorafgaand aan de offerte of voordat we met een project beginnen factureren we niet. Als we in een tweede gesprek de requirements gaan bespreken is het gewoon betalen geblazen, aangezien dit wat ons betreft onderdeel uitmaakt van het project an sich.

Met andere woorden: we factureren alles behalve sales.

eightyb
09/01/06, 21:42
Origineel geplaatst door Dennie-DeTi
Het eerste zou ik niet factureren en tweede wel. Wat ook nog wel eens gedaan wordt, is bij het doorgaan van de opdracht, de eerste uren niet factureren, maar wanneer de klant het afwijst wel in rekening brengen. Maar volgens mij is dit niet gebruikelijk in deze branche.
Dat doen wij inderdaad ook regelmatig. We maken op basis van 'het idee van de opdrachtgever' een document waarin we de requirements specificeren. Wanneer we de opdracht niet krijgen moet de klant dit gewoon betalen, en anders niet.

Voordeel voor de klant is dat ze als ze gewoon betalen zo de opdracht op basis van onze requirements bij een andere partij neer kunnen leggen.

Vaak maken we eerst de genoemde requirements, waarna we op basis hiervan een offerte maken, en de opdrachtgever ook offertes bij anderen opvraagt op basis hiervan, waarna ze al dan niet voor ons kiezen. Meestal is dit de werkwijze wanneer bedrijven duidelijk advies nodig hebben over hoe hun idee te vertalen is naar concrete requirements, zonder de executie al te willen gunnen.

Imagical
13/01/06, 09:42
Orienterende gesprekken niet, vervolggesprekken verschilt per ondernemer.

Tuneboy
23/01/06, 10:55
Als het een klein project is heb je vaak weinig tijd nodig voor een gesprek. Gooi desnoods een half uur bij op de tijd dat je er mee bezig bent, hiermee kom je nooit op de koffie en hoef je je niet schuldig te voelen. Het zijn geen bedrijfskosten wanneer je de opdracht WEL krijgt, dan mag je de tijd meerekenen. Wanneer je de opdracht NIET krijgt, dat zijn bedrijfskosten, risico van het vak.

Bij een groot project mag je die uren absoluut wel rekenen, het betreft immers een groot project, die paar uren voor de gesprekken kun je gerust meerekenen.

Alles is natuurlijk afhankelijk van je uurtarief. Misschien moet je een speciaal uurtarief rekenen voor trajectkosten, sales, administratiekosten, projectmanagement, ik noem maar wat.