PDA

Bekijk Volledige Versie : Zweedse filesharers starten politieke partij!



johnburk
03/01/06, 14:26
Een aantal Zweedse filesharers heeft een politieke partij opgericht, de Piratpartiet (Piratenpartij). Ze zijn het beu om nog langer als criminelen en terroristen te worden behandeld voor het sharen van files, terwijl ze daar geen winst mee maken en niemand er aantoonbaar verlies door lijdt. Op het partijprogramma staat, zoals te verwachten viel, de afschaffing van alle recht op intellectueel eigendom. Auteurs- en patentrecht, alsmede de verdragen van de WIPO en WTO, moeten van de partij de prullebak in. Ook de bewaarplicht voor telecomgegevens zou moeten verdwijnen. Als 225.000 van de naar schatting 800.000 tot 1.100.000 Zweedse filesharers op de Piratenpartij gaan stemmen, zal deze in het parlement komen.

Bron: http://www.theinquirer.net/?article=28671


Mijn stem hebben ze!

remko
03/01/06, 15:46
wel leuk initiatief. Ben toch van mening dat diverse maatregelen, om de rechten van platenmaatschappijen en auteurs, te ver gaan. Denk bijvoorbeeld aan de kopieerheffing op kantoor, de afdracht voor het luisteren van radio in een bedrijf, de heffing op lege cd's /dvd's en de heffing op draagbare opslagmedia omdat daar potentieel auteursrechtelijk beschermd materiaal op kan worden vervoerd....

kort samengevat: nog 1 stem erbij!

fcolor
03/01/06, 19:08
Erg leuk initiatief, ik denk alleen niet dat ze serieus iets zullen gaan veranderen.
Ik vraag me af of er mensen in Nederland zullen zijn die dit idee gaan 'na-apen'.
Maargoed, ook al zullen ze in het parlaiment komen, dan nog zullen ze geen enkele grote verandering er doorheen kunnen drukken.

NDIS
03/01/06, 19:08
ik zelf ben er niet mee eens ( alhoewel, het voor eigen gebruik wel handig zou zijn ) dat de auteurs recht word afgeschaft, de mensen die iets maken doen het niet voor niets.
Jullie gaat toch ook niet voor niets hosten :D ( p.s Als je dat wel zou doen word ik klant :p )

Jan Van Haaren
03/01/06, 19:16
Als 225.000 van de naar schatting 800.000 tot 1.100.000 Zweedse filesharers op de Piratenpartij gaan stemmen, zal deze in het parlement komen.

Ik hoop dat ze er wel rekening mee houden dat een groot deel van de filesharers wellicht nog niet meerderjarig is en bijgevolg ook niet mogen stemmen.

MMaI
03/01/06, 19:22
dyVus, als Media gerelateerde kan ik je een ding zeggen, de heffingen die bijvoorbeeld Stemra/Buma/Sena etc heffen komen niet eens in de buurt van de originele artiesten, deze gelden wordne alleen maar gebruikt om de betreffende instanties draaiende te houden.
Het is niet voor niets dat Sony/Virgin etc geen Stemra betalen voor gepubliceerde cd's.

Voorbeeld: artiest schrijft zelf nummer (goede bekende) hiervan wordt in DUitsland single opgenomen, dus Stemra moet in NL worden afgedragen, van de cd waar deze single op staat werden ongeveer 150.000 exemplaren verkocht, schrijver van het stuk heeft er nooit wat van gezien, STEMRA stortte dit in een waarborgfonds (ter waarborging van wat?)

Met andere woorden, je betaald ongeveer €15.000 euro per jaar (in de media branche, gemiddeld) omdat dat veplicht is en daarvan komt 0,0% terecht bij de originele artiesten.

Rob77
03/01/06, 19:39
'He verdorie, is dat in strijd met de wet ? Dan passen we die toch gewoon aan :P'

Henky!
03/01/06, 22:53
Inderdaad, dat verhaal van de noodlijdende kunstenaar of het mogelijk maken van nieuwe culturele initiatieven slaat nergens meer op. De enigen die verdienen aan alles wat wij afdragen zijn Buma Stemra, de platenmaatschappijen en de Rolling Stones.

En wat krijgen we terug voor ons geld? De muziek industrie recyceled alleen nog maar en gooit tegelijk alle Nederlandse bandjes op straat.

Die Zweden hebben dus groot gelijk!

UFO
07/01/06, 18:49
Idd ze hebben groot gelijk

Unixadmin
07/01/06, 21:13
Origineel geplaatst door MMaI
dyVus, als Media gerelateerde kan ik je een ding zeggen, de heffingen die bijvoorbeeld Stemra/Buma/Sena etc heffen komen niet eens in de buurt van de originele artiesten, deze gelden wordne alleen maar gebruikt om de betreffende instanties draaiende te houden.
Het is niet voor niets dat Sony/Virgin etc geen Stemra betalen voor gepubliceerde cd's.

...

Met andere woorden, je betaald ongeveer €15.000 euro per jaar (in de media branche, gemiddeld) omdat dat veplicht is en daarvan komt 0,0% terecht bij de originele artiesten.
Heffingen op lege cd's/dvd's kent men in 't buitenland niet. 't is je reinste oplichterij.

Mark17
07/01/06, 21:44
Origineel geplaatst door domper

Heffingen op lege cd's/dvd's kent men in 't buitenland niet. 't is je reinste oplichterij.

als het nou ter vervanging van buma/stemra/organisatie's die zeggen rechten te behartigen was dan zou het zinvol kunnen zijn. nu moet je meerdere keren betalen voor 1 cd wil je het legaal doen.

Dillard
08/01/06, 02:10
Ik vind de kopieerheffing (ik kopieer nooit een artikel uit een boek oid) tamelijk kolder (zeker omdat je niet zomaar onderuit kan, zelfs wanneer je geen copier hebt, maar bv. wel een fax of een scanner) en de sena-bijdrage voor het "ten gehore brengen van muziek op de werkplek".

Als ik mijn medewerkers thuis zou laten werken, is het allemaal geen probleem, maar vanaf 1 medewerker moet je gaan betalen, beetje centen-zoekerij :(

Dennie-DeTi
08/01/06, 09:28
Die kopieerheffingen zijn echt onzin. Ze zijn ingevoerd om de artiesten te compenseren voor de legale kopie die je mag maken van 1 cd. Echter is die eigenlijk ingevoerd omdat ze weten dat er zoveel illegaal gekopieërd wordt en ze dus veel minder geld zien.

Dit kan je vergelijken met het kopen van een auto en dat je dan gelijk een x bedrag extra moet betalen, omdat je vast wel eens een keer "te hard" zal rijden wat de politie niet gemerkt heeft.

Die kopieërheffing zou nog ergens op slaan, als je bijvoorbeeld als bedrijf er eenvoudig vrijstelling voor zou kunnen krijgen, omdat je alleen maar backups maakt. Maar dat is ook nog niet eens het geval. Het is gewoon echt geldklopperij.

- Dennie

X-Hosted
08/01/06, 11:01
Ben benieuwd of die ''Piratpartiet'' enige zetels haat, het is en blijft wel een leuk idee!

Ik zie het nog wel komen dat er straks ook nog zoiets als een heffing op hosting komt omdat daar ook copyrighted materiaal op geplaatst _kan_ worden :X

frvge
08/01/06, 12:50
Breng ze niet op ideeen :p

phreak
08/01/06, 12:53
Origineel geplaatst door frvge
Breng ze niet op ideeen :p

Hmmmm... even mailen naar sena/buma of een of andere *piep* instantie ;)