PDA

Bekijk Volledige Versie : Dramatisch verschil in statistieken



FransVanNispen
30/12/05, 01:06
Voor een niet nader te noemen klant draaien we momenteel een introductie campagne voor een nieuw product online met wat flash movies en filmpjes.

Uiteraard wil deze ook statistieken van wat er gebeurt, en moeten we uiteindelijk de rekening kunnen specificeren.

Echter nu komt het probleem.

Op de server, een DualCore Opteron, draait CentOS 4.2 64bit met DirectAdmin 64bit (na overleg met DirectAdmin, ivm stabiliteit van het project).

Als monitoring tools draait er webalizer (standaard bij DA), de AWstats plugin voor DA en natuurlijk de traffic monitoring van DA en onze switch.

Nu zegt DA dat er 277Gb traffic verstookt is sinds gisteren, webalizer zegt dat het 177Gb is, AWstats zegt dat het 151Gb is en de switch komt op 235Gb.

Ik snap gewoon niet waar dan al dat andere verkeer gebleven is; en hoe DirectAdmin aan meer data kan komen dan er over het netwerk is gegaan.

Maar ook het aantal bezoekers is anders. Webalizer geeft een 38200 visits/135000 hits, AWstats geeft 33000 visists/102750 hits.

Hoe moet ik dit gaan over brengen?
Waar kan het aan liggen?
Wat kan ik doen om wel accurate stats te genereren?

wonko
30/12/05, 08:36
Voor accurate stats zou ik de switch pollen met behulp van een tool als cacti. De statistieken van awstats of webalizer analyseren de logfiles van apache, niet het verkeer dat over de lijn gaat.

Als het een shared server is, moet je je echter wel gaan baseren op één van deze, wat dus wat zoeken zal zijn, welke de juiste gegevens bevat.

Over het verschil tussen AWstats en Webalizer zou ik me niet teveel zorgen maken. Deze waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de manier van detectie van een "unieke" bezoeker, de timeout van een sessie...

FransVanNispen
30/12/05, 11:05
De server draait slechts deze site, en is volledig nieuw geïnstalleerd

Mikey
30/12/05, 11:37
Switch verkeer aanhouden, ik weet niet hoe het flash filmpje(s) opgebouwd is/zijn maar polled deze ook nog de verbinding tijdens het bekijken ervan ? Dit zou extra verkeer kunnen verklaren die bijvoorbeeld niet terugkomt op de traffic stats.

electric
30/12/05, 11:58
Het verschil kan misschien ook komen door het volgende:

1. Iemand haalt dat flashfilmpje op.
2. Er word in de log geschreven dat ie opgehaald word.
3. de client stopt het laden.

Er is nu minder traffic opgehaald dan het flash filmpje groot is. :)

FransVanNispen
30/12/05, 12:14
Dan zou het omgedraaid zijn. De logs zouden dan meer data aangeven dan verbruikt, maar dat is juist niet het geval.

ja3
30/12/05, 13:14
Origineel geplaatst door FransVanNispen
Dan zou het omgedraaid zijn. De logs zouden dan meer data aangeven dan verbruikt, maar dat is juist niet het geval.

Dat is wel het geval, de statistieken van webalizer is niet het enige verkeer op de server. Je hebt ook nog FTP.

Het dataverkeer van DA (inclusief FTP) is hoger dan die die de switch aangeeft, dus kan het een niet geheel geladen filmpje zijn.

Jamai
01/01/06, 22:48
Het verschil kan in allerlei dingen zitten. Afronding, verschil in tijd tussen je server en switch, verkeer dat wel of niet meegerekend wordt (upload, ftp, email, etc), etc etc etc.

Het blijft uiteindelijk toch meestal een schatting.

Wij gaan altijd uit van de gegevens van de switch.

Dillard
02/01/06, 00:25
Ik zou ook uitgaan van de switch. Zeker bij een dedicated server.