PDA

Bekijk Volledige Versie : digitaal hosting blaadje maken



NDIS
28/12/05, 20:19
Beste mede WHT’ers

Ten eerste:
Ik wil allen nogmaals een prettige jaar wisseling wensen.

Ten tweede:
Het valt mij op dat er veel mensen zijn die webhosting bestellen en soms denken dat de website er vanzelf opkomt. Vaak weten de mensen ook niet wat een website inhoud, en hoe alles in elkaar steekt ( waar staat mijn website, hoeveel webspace heb ik nodig, hoeveel dataverkeer heb ik nodig ) en kiezen de mensen soms zomaar een webhosting pakket of erger nog ze kiezen er helemaal niet meer voor om een website te laten hosten.

Nou heb ik iets bedacht dat misschien wel de interesse in een eigen website zal beïnvloeden. En hopelijk dat er meer mensen toch de stap nemen om een website te laten hosten.

- Het idee

Men maakt een digitaal blaadje ( mijn idee om het in een pdf file te doen ) dat 1 keer in de xxx tijd uitkomt. Waarin allerlei dingen in staan wat maar met hosting te maken heeft. We beginnen bij de basics en gaan langzaam naar een hoger niveau toe. Als men de blaadjes dus leest krijgt men meer verstand van hosting ( als het goed is ). Alles moet dus wel duidelijk en goed worden omschreven.

Wat kan er in komen te staan?

In het blaadje kan van alles en nog wat in komen wat maar met hosting te maken heeft, ik noem een paar voorbeelden (dit kan uiteraard worden aangepast):

- Beginners cursus HTML ( wat uiteindelijk naar een mid/high niveau gaat )
- Een stuk om lezersvragen te beantwoorden, over van alles en nog wat ( scripts, hosting, etc.. )
- Interviews met mensen die webhosting pakket hebben gehuurd, en met de webhosters
- Uitleg over servers, datacenters etc. ( hoe ze in elkaar zitten, waar ze komen te staan en noem maar op )

Dit kan allemaal nog worden aangepast of/en bijgevuld worden, het is immers nog een idee.

Wat wil ik hier uiteindelijk mee bereiken?

1. Dat de interesse in hosting word vergroot.
2. Dat meer mensen de stap nemen om toch een webhosting pakketje te nemen.
3. Dat de kennis van hosting verbeterd of verbreed word.
4. Leesplezier

Simpel gezegd: Ik wil een digitaal blaadje maken waar alles en nog wat over hosting in staat

Uiteraard zou ik graag meningen van jullie over het idee zien. En met de vraag of hier mensen aan mee willen helpen ( ga uit van 1 a 2 uurtjes per week ) en of het de moeite waard is.

spel en zinsfouten voorbehouden

NDIS
28/12/05, 20:29
Ik heb dit bericht door iemand op msn laten lezen en hij kwam direct met de volgende vragen:

Hoe wil je het verspreiden?
- Via website en of email

Hoe wil je het bekend maken?
- een gratis advertentie laten plaatsen bij de lokale kranten
- computer bladen laten weten van ons initiatief
- een linkjes laten plaatsen op sites
Vul het maar aan.

Even nog een toegift:
Het is wel de bedoeling dat het gratis blijft.

veenman
28/12/05, 20:32
Op dit moment bestaat er al een dergelijke website namelijk HostWise.nl (www.hostwise.nl) van PlugInfo (Thijs Alink). Dat is een volledig onafhankelijk magazine over webhosting dat goed voldoet aan jouw beschrijving. Ik weet dat ze nog opzoek zijn naar columnisten. Wellicht kunnen jullie elkaar helpen, jij levert content die er bij past en HostWise biedt het platform voor publicatie.

IT-worX
28/12/05, 20:35
Beginnerscursus geef ik altijd http://html.op-het.net :)

HBCS
29/12/05, 13:13
ik gebruik deze nog regelmatig

http://www.handleidinghtml.nl/

NDIS
29/12/05, 19:22
Sorry dat ik nu zo vervelend doe, maar aan die posts heb ik niks.

Ik probeer hier te pijlen wat jullie ervan vinden, en of jullie mee zouden willen doen.

Luuc
29/12/05, 20:05
Als je dit wilt doorzetten, kun je naar mijn idee beter een goede website maken i.p.v. een magazine.

Een online magazine (PDF/DOC) leest niet fijn + blijft niet echt "hangen" zoals een reclamefolder. Een foldervodje kom je steeds weer tegen; een online magazine klik je weg. Een website is daarentegen overzichtelijk.

Mits goed uitgewerkt wil ik best meehelpen!

NDIS
29/12/05, 20:51
Origineel geplaatst door Luuc
Als je dit wilt doorzetten, kun je naar mijn idee beter een goede website maken i.p.v. een magazine.

Een online magazine (PDF/DOC) leest niet fijn + blijft niet echt "hangen" zoals een reclamefolder. Een foldervodje kom je steeds weer tegen; een online magazine klik je weg. Een website is daarentegen overzichtelijk.

Mits goed uitgewerkt wil ik best meehelpen!

dit gaat meer in de kant van hostwise, en dit willen wij niet. Hostwise is totaal iets anders.

joriz
29/12/05, 22:12
Het probleem is dat mensen geeneens weten wat ze met een pdf document moeten doen.
Meeste mensen lopen al vast bij het inloggen in hun PC.
Aangezien pdf's al te ingewikkeld zijn ga je al snel richting een website. Echter zijn er hier al vele van.

Dan is een tijdscrift toch al weer een beter idee. Er zijn helaas al vele computer tijdschriften.
Misschien heeft iemand eerder het talent om in de vorm van een column ofzo iets in een huidig tijdschrift te krijgen.

NDIS
29/12/05, 22:33
voor dat probleem kun je een kort tutorialtje schrijven op de website

A1Host
30/12/05, 01:52
@dyVus
Waarom wil je al die moeite doen?
Wat levert het je op?
Heb je een duidelijk beeld van wie je wil bereiken?
Op grond waarvan concludeer je dat die doelgroep/ dit probleem bestaat?
Wat zijn de voor en tegens van jou oplossing?
Wat zijn de bestaande informatiebronnen en wat zijn de voors en tegens daarvan?


Mijns inziens zijn er 4 groepen:
1. Particulieren zonder kennis van zaken en interesse. Wil gewoon het familie uitje of hobby op internet.
2. Gevorderde particulieren. Zie boven, maar wil er echt werk van maken en heeft interesse in de techniek achter een site.
3. Zakelijk zonder kennis van zaken en interesse. Vaak kleine bedrijven.
Als hun bedrijf/adres maar op internet staat.
4. Zakelijk en ziet mogelijkheden om middels internet omzet te genereren.

Groep 1.
Heeft startpagina.nl vaak als default en noemt het DE startpagina. Of msn. Spreekt ook van DE Intenet Explorer. Schrikt zich al levenloos als er een dialoogvenster verschijnt. (PDF Alert!). Zeer grote groep.
Kiest voor Lycos e.d. Kiest gebaande wegen.

Groep2.
Komt het dichtst bij je doelgroep. Maar wil iets leren op het moment dat hun dat zelf uit komt. Vinden hun weg wel via zoekmachines of kennen al fora / sites met info. Gaan niet op een mailing wachten.
Gaan voor de goedkoopste tot dat het plafond is bereikt en/of de goedkoopste helemaal niet zo goedkoop blijkt.

Groep 3.
Heeft wel een kennis uit groep 2 die even een pagina voor ze maakt.
Zitten ook gevorderde particulieren tussen maar met weinig tijd.
Gaan af op advies van kennis uit groep 2.

Groep 4.
Hebben budget en besteden het uit. Hebben duidelijk een doel.
Doel is belangrijker dan de omgeving waar op het zich afspeelt.
Als de hosting/omgeving niet aan de eisen voldoet zijn ze zo bij een ander en ze weten precies wat ze willen: UPTIME en OMZET.

Ik bedoel het als het advies/feedback wat je vraagt: zoek een ander probleem bij je oplossing. Ik zou hier geen tijd aan besteden verder.


Over het medium PDF:
Ik vind het bijzonder vervelend. Traag, de eeuwige updates (alerts!) met sneaky Yahoo toolbar installatie als je niet oplet bij installatie en de meerwaarde t.o.v. bestaande weergaves als Word of gewoon html ontgaat mij volledig. Als je "mainstream" wil bereiken moet je "mainstream" gebruiken.

Btw: "Gratis" is alleen de zon die elke morgen weer opkomt.
Van "Dank je wel" heeft nog nooit een schoorsteen gerookt...
Mochten er overtuigde filantropen zijn die dit lezen: PM ff....

hires
04/01/06, 11:16
Als het gaat om de (toekomstige) klant meer vertrouwt te laten worden met webhosting, dan zou je het interessant moeten maken: wat zijn eigenlijk de mogelijkheden als je een eigen webhosting pakketje hebt? Wat is eigenlijk een Mb. en een Gb. als het gaat om schijfruimte en dataverkeer?

Dit lijkt misschien een 'tjonge jonge, dat is wel erg simpel!', maar ik denk echt dat je het voor een hele grote groep allemaal moet voorkauwen. 'Webhosting' is he-le-maal niet gangbaar voor de grote massa; de meesten hebben net als de buurman een account bij één van de grote en bekende providers: xs4all, planet of wat voor account dan ook en hebben nog nooit gehoord van SIDN, Leaseweb enz.

Dus als je het mij zou vragen moeten het 'hapklare brokken worden'. Als ik iemand in mijn omgeving vraag die geen ICT'er is (!) dan weet niemand echt wat hosting is, en zo is 't. Deze mensen kennen alleen dat handige neefje die soms de pc opnieuw installeert; laat staan dat ze zelf hun site kunnen onderhouden; dat is veel te ver van hun bed. Er zijn naar mijn mening ook heel veel hosters die verwachten dat deze mensen toch wel IETS weten, maar ja.. als je er niet in geintresseerd bent als klant zijnde ('het moet alleen maar werken!') dan kan je daar niet vanuit gaan!

Dus om de groepen 'ons webhosters' en 'nitwits' naar elkaar toe te halen, denk ik dat een goed begin is om een blad/folder/PDF te maken waarin staat wat vooral de (extra) mogelijkheden zijn van een eigen internet plekje ('ondek je plekje' als titel, hehe! :)) Wat kan je met de extra mogelijkheden die bij je pakket geleverd worden? Wat betekent het als er PHP, MySQL ondersteuning wordt meegeleverd? Hou het vooral erg simpel, zodat de intresse gewekt wordt. Denk ik.

xYnta
04/01/06, 13:47
Wij doen al ongeveer een jaar zoiets vergelijkends. Vroeger stuurder we een gehele documentatie mee maar tegenwoordig (enkele maanden) sturen wij per post een CDtje mee waarop een gehele handleiding staat incl. enkele handige tools. Slaat opzich redelijk aan, maar ik zelf gebruik ook regelmarig http://www.handleidinghtml.nl/.

PlugInInfo
04/01/06, 14:04
Ik ben het helemaal met hires eens. Voor de meeste mensen is hosting “iets met computers of internet” (als ze er überhaupt al van hebben gehoord). De hele hostingbranche is voor hen een onoverzichtelijke wirwar aan bedrijfjes, termen en opties.

Voor veel hosters is dit nog onontgonnen gebied. Goede uitleg zou mooi aansluiten bij de service van een hostingprovider.

snaaps
06/01/06, 12:28
ik denk dat er in nederland zeker wel plaats is voor een goed maandelijks blad dat zich richt op Internet algemeen, Html en layout, scriptings, hostings, en meer van dat soort zaken.

Elke dag worden er in nedeland honderden domeinnamen geregistreerd en een groot deel hiervan zijn de zogenaamde huisvrouwtjes die totaal geen verstand hebben van internet of html.
Voor deze doelgroep is het dus zeer intresant, maar ook voor de gevordere doelgroep denk maar eens aan scripting en andere aplicaties.

Tevens zijn er genoeg partijen die willen adverteren in het blad, denk hieraan hosting providers, design bureaus, startpagina's en portals, etc etc.

echter om een magazine te maken heb je lef of veel geld nodig.

Rik
06/01/06, 12:53
Origineel geplaatst door snaaps


echter om een magazine te maken heb je lef of veel geld nodig.


Of alle twee....

MMaI
06/01/06, 13:10
om te maken niet, om te drukken wel. Digitaal verspreiden is gratis, en je hebt dan alleen mensen nodig die er energie en tijd in willen steken, en adverteerders om te zorgen dat je die mensen kan betalen (en dus krijgen)

PlugInInfo
06/01/06, 14:33
Origineel geplaatst door snaaps
ik denk dat er in nederland zeker wel plaats is voor een goed maandelijks blad dat zich richt op Internet algemeen, Html en layout, scriptings, hostings, en meer van dat soort zaken.

Een dergelijke blad is al eens uitgegeven door IDG. Namelijk Net Magazine (later Net Professional). Helaas is dit door een te kleine oplage te onder gegaan.

Overigens: mocht iemand dit idee echt willen oppakken, dan wil ik best mee helpen.

hires
06/01/06, 15:30
Ik zou juist meer de pijlen richten alléén hosting en alles wat daarbij komt kijken. Het Net magazine lijkt dan alweer te veelzijdig?

Over het wel of geen nut van een dergelijk blaadje:
de 'doorsnee wereldburger' wil helemaal nix met een controlpanel; die wil voornamelijk dat het werkt. Of dat iemand het voor hen doet.
Wij als webhosters willen een nieuwe markt aanboren; hoe krijg je beide naar elkaar? (da's hoe ik het zie dan he...). Wat mij betreft zou ik de volgende zaken meenemen bij het maken van een hosting-blaadje:

- hou het simpel; geen moeilijke termen (hosting=een plek op internet, co-located=eigen apparatuur in een bewaakt gebouw)
- wat zijn de mogelijkheden, de verschillen; eventueel uitgelegt met tekeningen
- er niet vanuit gaan dat iemand weet wat bijv. 'webmail' is

Als iemand geen gebruik wil/kan maken van een controlpanel, dan boor je daarmee gelijk een optie voor jezelf om deze diensten (het maken van instellingen) aan te bieden tegen een vergoeding. Wie dom is moet betalen, zoiets.. :) Alles is te koop, als je het maar interessant is en leuk voor de klant.

Mark17
06/01/06, 15:37
je moet er vanuitgaan dat de lezer nog niet weet wat e-mail is lijkt mij. dan zit je wat nivo betreft goed.

jvdheuvel
12/01/06, 16:36
Dus eigenlijk een soort van "Hosting Idee" :D