PDA

Bekijk Volledige Versie : Tips voor webapplicatie



tjsystems
28/12/05, 17:22
Hallo,

Even een vraag...
We gaan in januarie nadenken over het laten omzetten van een access applicatie naar een web-based app. Het idee is om opnieuw te beginnen, omdat dit naar ons inzien beter is voor het programma.

Aan welke dingen (technische) moeten we denken als we het web-based gaan doen?

Intern hosten of bij de klant.
Code beveiling
Taal (php/asp etc)

Tips zijn welkom

Tim

Keenondots
28/12/05, 17:27
Scheiding vormgeving/code/data middels een goed framework (model/view/controller pattern).

gjtje
28/12/05, 17:33
Limitaties door gebruik browser, printen bijvoorbeeld is een hel, om maar iets te noemen.

En natuurlijk gebruikers zo ver krijgen dat ze over willen stappen. "Maar het werkt toch" zal je er bijna fysiek uit moeten slaan.

Mikey
28/12/05, 17:33
fatsoenlijke database optimimalisatie, kan je in later stadium hoop werk schelen.

t.bloo
28/12/05, 17:53
netjes printen kan via een pdf die je op de server genereert

en ik zou hosten bij de klant, want als de verbinding kuren heeft zitten anders al die medewerkers stil

remko
28/12/05, 19:11
Origineel geplaatst door t.bloo
netjes printen kan via een pdf die je op de server genereert

en ik zou hosten bij de klant, want als de verbinding kuren heeft zitten anders al die medewerkers stil

Dat kan wel zo zijn. Maar een intern systeem waar iedere gebruiker naar willekeur drivers kan aanpassen, programma's kan verknoeien en waar een systeembeheerder opeens een nieuwe servicepack er overheen gooit, is naar mijn idee een stuk instabieler dan een goed beheerde server in een kwaliteitsnetwerk.

Over de vraag van de TS, Aandacht voor:
- Security
- DB opbouw
- Stabiliteit / bereikbaarheid
- Backups
- PHP (eigen voorkeur)

en zoals T.bloo zegt, printen is geen probleem. Mooie .pdf's maken met php is heel goed mogelijk.

Succes ermee!

Digiover
28/12/05, 20:28
In welke taal je de applicatie ook schrijft, het volgende is van toepassing. Goede code zou aan in ieder geval de volgende eisen moeten volden (maar niet uitsluitend):
* Nette programmeerstijl, goed gedocumenteerde code (remarks) - dit verkleint de kans op fouten en vergemakkelijkt het toetsen. Verwijder oude code i.p.v deze code te commenten;
* Veiligheid - de code moet geen mogelijkheden bieden tot het schrijven op schijf op willekeurige lokaties, en dergelijke;
* Stabiliteit - de code moet geen lussen bevatten die makkelijk in een oneindige loop terecht kunnen komen, foute geheugenallocaties doen, of anderszins onderdelen bevatten die de stabiliteit in gevaar kunnen brengen;
* Portabiliteit - de code moet niet zo sterk afhankelijk zijn van een specifieke versie van Windows, IIS, .NET of een andere technologie, zodanig dat de applicatie niet meer functioneert op een andere (nieuwere) server of na het toepassen van Service Packs.


Taal (php/asp etc)
In zowel PHP als ASP als ASP.NET kan je met een MySQL database werken. Een MySQL database zou ik aanraden boven een Access database. De taalkeuze zou ik afhankelijk maken van het systeem waar dit op komt te draaien:
Windows 2003 + IIS 6 : ASP, ASP.NET
Linux + Apache : PHP


Code beveiling
Ten eerste: Draait de applicatie lokaal, in een afgeschermd lan, of via Internet? In het eerste geval, zijn er veel gebruikers of slechts één? Iedere code zou veilig moeten zijn, maar het is maar net de functie van de applicatie die bepaalt hoeveel tijd en werk je hier in steekt. Voor PHP is "Practical PHP Programming" (http://www.hudzilla.org/phpbook/) handig leesvoer. Denk om zaken wat betreft gebruikers (en invoer) controle.

Printen hoeft niet speciaal via PDF, wat heel mooi kan, maar ook middels een CSS-attribuut. Scheelt weer performance omdat de PDF niet gegenereerd hoeft te worden.
Zoals al vaker gezegd, let op de database opbouw en maak regelmatig backups (van bestanden, databases, logs e.d.).

remko
28/12/05, 20:33
Printen hoeft niet speciaal via PDF, wat heel mooi kan, maar ook middels een CSS-attribuut. Scheelt weer performance omdat de PDF niet gegenereerd hoeft te worden.

100% waar. Als je op een juiste manier met css kan omgaan kun je hele goede print-outs maken. Alleen het 'triggeren' van een print gaat vaak via een javascript wat enige incompatabiliteit met zich mee kan brengen bij mensen die java uit hebben staan.

t.bloo
28/12/05, 21:15
Origineel geplaatst door remko Dat kan wel zo zijn. Maar een intern systeem waar iedere gebruiker naar willekeur drivers kan aanpassen, programma's kan verknoeien en waar een systeembeheerder opeens een nieuwe servicepack er overheen gooit, is naar mijn idee een stuk instabieler dan een goed beheerde server in een kwaliteitsnetwerk.euhm, je kunt ze toch een rekje geven met een mooi SM systeempje en een UPS waar je het root password niet van af geeft? het beheer van je andere servers doe je toch ook op afstand dus dat is niet anders. als het belangrijk is, dan zou ik niet vertrouwen op de leverancier van het adsl lijntje dat er toevallig ligt ofzo

Digiover
28/12/05, 23:06
Origineel geplaatst door remko
100% waar. Als je op een juiste manier met css kan omgaan kun je hele goede print-outs maken. Alleen het 'triggeren' van een print gaat vaak via een javascript wat enige incompatabiliteit met zich mee kan brengen bij mensen die java uit hebben staan.

Als je een attribuut media="print" gebruikt dan geldt dit ook wanneer iemand bestand -> afdrukken kiest.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/media.html#media-types
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html

Met de browsers van nu is de uitlijning vaak nog niet ideaal, dan zou je toch voor PDF moeten kiezen.

dee2005
29/12/05, 00:14
Origineel geplaatst door Keenondots
Scheiding vormgeving/code/data middels een goed framework (model/view/controller pattern).

een paar weken terug was er een thread over frameworks. zie http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=81599

ik kan symfony voor php5 aanraden. ben er nu een paar weken mee bezig en vind het er goed uitzien.

tjsystems
29/12/05, 00:56
bedankt voor de tips...
Ik ga ze morgen op m;n gemak doorlezen. Nu eerst maar eens van de nachtrust genieten.

bami82
31/12/05, 07:24
Mijn persoonlijke mening zou php zijn als ik moest kiezen tussen php of asp. Dit omdat php op zowel windows als unix/mac draait.

Toch zou ik zeggen, kijk is een keer naar java.