PDA

Bekijk Volledige Versie : Lege B.V. te koop plaatsen



WeServeU
28/12/05, 13:43
Beste,

Na een gesprek met verscheidene partij-en blijkt dat het mogelijk is een lege B.V. te verkopen. Daar onze onderneming over zal gaan naar een andere rechtsvorm hebben we hierna een lege B.V. over.

Nu zijn er voor ons 2 opties. Of we ontbinden de B.V. of we verkopen de lege B.V. door aan een secundaire partij. De naam van de B.V. zal worden meegenomen naar de nieuwe rechtsvorm. Het gaat hierbij dus puur om een lege, naamloze B.V.

Zijn er hier mensen die verstand hebben van dit soort transacties. Hoe gaat het in zijn werk? Wie draagt welke kosten? Welke kosten zijn er verbonden aan deze overdracht? Hoe zorg ik er voor dat ik de naam zonder problemen over zet naar de nieuwe ondermening? En niet geheel onbelangrijk, hoe kom ik in contact met ge-interesseerde mensen? ;)

Wie o wie brengt mij op de hoogte :)

P.S. Mocht je interesse hebben in het overnemen van een naamloze, lege B.V. laat het dan even weten ;). Wie weet kunnen we een leuke deal maken.

Rob77
28/12/05, 14:06
Het verkopen van een lege BV gaat door alle aandelen over te dragen. Dit moet altijd gebeuren via een notariƫle akte, en met toestemming van het ministerie van justitie.

Het handigste is je bedrijfsnaam via wijzigingen in de statuten en KvK over te zetten op het bedrijf wat je voort gaat zetten, en de lege BV dus een andere naam te geven. (De nieuwe eigenaar wijzigt deze toch weer waarschijnlijk).

Vraag informatie bij je accountant/advocaat, en de notaris heeft hiervoor folders liggen ;)

Aecius
28/12/05, 14:08
In de krant/KvK krant staan vaak aanbiedingen ed. van lege BV's. Ik adviseer je contact op te nemen met de KvK die weten er alles van.

Juridisch gezien kan je de ondernemg uit een lege BV wel overnemen, maar neem je de naam van de BV niet mee over. Je neemt alleen de handelsnaam over. De BV zelf heeft dus nog een naam. Als de naam van de BV het zelfde is als de handelsnaam, moet je met de koper afspreken dat hij de naam van de BV verandert.

Mocht je nog verdere vragen hebben, stuur dan een pb'tje.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

XBL
28/12/05, 15:16
Origineel geplaatst door Rob77
Het verkopen van een lege BV gaat door alle aandelen over te dragen. Dit moet altijd gebeuren via een notariƫle akte, en met toestemming van het ministerie van justitie.Ik heb er niet super veel kennis van, maar ik betwijfel of je het ministerie van jusitie hoeft te benaderen. Mogelijk omdat de nieuwe eigenaar groot aandeelhouder wordt, maar volgens mij niet om de aandelen te verkopen? Dit hoeft, voor zover ik weet, enkel in overleg met de huidige aandeelhouders.

Aan de andere kant is het wel logisch, het ministerie van jusitie moet immers ook toestemming geven bij het starten van een BV.

Jochem

Best4U
28/12/05, 15:18
Puur ter nieuwsgierigheid;
Wat is het grote voordeel van het overnemen van een lege B.V?

mdf
28/12/05, 15:33
Is vaak goekoper dan een nieuwe B.V. oprichten en een over te nemen B.V. bestaat al een paar jaar waardoor je de indruk kunt wekken bij klanten dat je al langer bezig bent.

Mikey
28/12/05, 15:33
Je geen bv start die eerste tijd in io is, (in oprichting)

Mark17
28/12/05, 15:35
Origineel geplaatst door Best4U
Puur ter nieuwsgierigheid;
Wat is het grote voordeel van het overnemen van een lege B.V?

de BV bestaat al een XX aantal maanden, mogelijk is de 18.000 euro inleg al betaald en hoef je deze niet volledig te betalen.

Mikey
28/12/05, 16:07
Origineel geplaatst door Mark17


de BV bestaat al een XX aantal maanden, mogelijk is de 18.000 euro inleg al betaald en hoef je deze niet volledig te betalen.

Als een bv op de kop gaat, ben je afhankelijk hoe en wat nog steeds persoonlijk aansprakelijk voor die 18000 euro op moment je die uit de bv trekt. Grootste voordeel van een lege bv is dat je niet in io zit, dit ben je namelijk ook verplicht te voeren in je bedrijfsnaam. Naam bv. io

Mark17
28/12/05, 16:08
Origineel geplaatst door Mikey


Als een bv op de kop gaat, ben je afhankelijk hoe en wat nog steeds persoonlijk aansprakelijk voor die 18000 euro op moment je die uit de bv trekt. Grootste voordeel van een lege bv is dat je niet in io zit, dit ben je namelijk ook verplicht te voeren in je bedrijfsnaam. Naam bv. io

ik zeg dat ze er al inzitten en er dus ook in blijven zitten. die 18000 euro is dus wel aanwezig.

Mikey
28/12/05, 16:32
Origineel geplaatst door Mark17


ik zeg dat ze er al inzitten en er dus ook in blijven zitten. die 18000 euro is dus wel aanwezig.

Hoeft niet, je kan je inleg er ook weer uit halen. Als ik met prive gelden die 18k neerleg om de bv te starten en nadehand stort ik dat weer terug nara prive dan ben je voor dat bedrag aansprakelijk. Je zou een bv met dus -18 kunnen kopen en jezelf als onderpand in laten schrijven.

Maar dit is van ik horen heb, denk dat een jurist hier meer duidelijkheid over kan geven.

Rob77
28/12/05, 16:37
Precies je kunt een BV verkopen met negatief eigen vermogen, juist omdat het een rechtspersoon kun je op ieder moment het eigendom (de aandelen).

Overigens is in ieder geval bij oprichting van een BV een verklaring van geen bezwaar nodig van het ministerie van justitie. Toen ik er nog regelmatig mee bezig was, was er sprake van dat dit ook noodzakelijk werd bij overnames.

Er worden/werden regelmatig BV's overgenomen door personen welke zelf nooit een verklaring van geen bezwaar zouden krijgen namelijk.

sp-services
28/12/05, 17:46
kan je even contact opnemen ?

ivs
28/12/05, 18:40
Je moet bij het overnemen van een "lege bv" trouwens erg opletten of hij wel echt leeg is en dat is lastig. Voor het zelfde geld koop je een lege b.v. met nog een aantal openstaande facturen.

Dominic
28/12/05, 19:17
Origineel geplaatst door Mikey


Als een bv op de kop gaat, ben je afhankelijk hoe en wat nog steeds persoonlijk aansprakelijk voor die 18000 euro op moment je die uit de bv trekt. Grootste voordeel van een lege bv is dat je niet in io zit, dit ben je namelijk ook verplicht te voeren in je bedrijfsnaam. Naam bv. io

Bij de oprichting ban en BV ben je ook niet verplicht om i.o. te voeren.
Dit is een "tussenstap" die je hebt bij de oprichting van een BV, welke ook een aparte KvK inschrijving heeft en een notariele verklaring dat de BV in oprichting is.
Tijdens de BV i.o. ben je zelf nog hoofdelijk aansprakelijk voor de aangegane overeenkomsten e.d. totdat de BV de rechtshandelingen gedaan als BV i.o bekrachtigd.

Je kunt ook direct een BV oprichten zonder dat je de tussenstap van BV i.o pakt.

Bij het kopen van een lege BV moet je erop letten dat de BV ook echt leeg is en niet nog ergens openstaande facturen o.i.d. heeft en dat is meestal het moeilijke bij dit soort overnames

Aecius
29/12/05, 11:51
Het gevaar van openstaande facturen kan je natuurlijk afdichten door een goed opgesteld contract met de verkoper, waarin hij zicht verantwoordelijk houdt voor alle aanspraken ed. van voor de overnamedatum. Het probleem is alleen dat de verkoper daar niet blij van wordt.

Het hele verhaal met de 18.000,- euro is als volgt. Als je een lege BV overneemt, ben je alleen gehouden de aandelen (van minimaal 18k) vol te storten indien er niet reeds volgestort is. Bij een overgenomen BV is die zekerheid er niet. Wederom is dit op te lossen door een goed contract met de verkoper. Meestal zullen de aandelen wel volgestort zijn en is de (nieuwe) koper dus niet gehouden dit alsnog te doen. Dit is dus een van de grote voordelen van een lege BV overnemen.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

alexander74
02/01/06, 03:44
Stomme vraag misschien maar wat is het probleem dat je IO moet dragen en hoe lang moet je IO naar buiten brengen ?

XBL
02/01/06, 12:27
Origineel geplaatst door alexander74
Stomme vraag misschien maar wat is het probleem dat je IO moet dragen en hoe lang moet je IO naar buiten brengen ? Ziet er niet heel erg betrouwbaar uit (voor mensen die er kennis van hebben), aangezien het een BV is die nog niet volledig opgericht is en dus betrekkelijk nieuw is. Het i.o. moet achter [bedrijfsnaam] BV zolang de BV nog niet volledig opgericht is, zie oprichtingsvereisten (kvk.nl) (http://kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=47134#2) en BV in oprichting (ook kvk.nl) (http://kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=47134#5).

Jochem

TSG-Hans
02/01/06, 12:49
Origineel geplaatst door Aecius
Het gevaar van openstaande facturen kan je natuurlijk afdichten door een goed opgesteld contract met de verkoper, waarin hij zicht verantwoordelijk houdt voor alle aanspraken ed. van voor de overnamedatum. Het probleem is alleen dat de verkoper daar niet blij van wordt.
Onzin, het is gebruikelijk dat bv's met een vrijwaringsverklaring worden verkocht.


Origineel geplaatst door Aecius Het hele verhaal met de 18.000,- euro is als volgt. Als je een lege BV overneemt, ben je alleen gehouden de aandelen (van minimaal 18k) vol te storten indien er niet reeds volgestort is. Bij een overgenomen BV is die zekerheid er niet. Wederom is dit op te lossen door een goed contract met de verkoper. Meestal zullen de aandelen wel volgestort zijn en is de (nieuwe) koper dus niet gehouden dit alsnog te doen. Dit is dus een van de grote voordelen van een lege BV overnemen. [/B]
Wederom onzin, aandelen van een bv zijn altijd voor minimaal 18.000 euro volgestort, immers zonder volstorting zal een notaris de oprichtingsakte van een bv niet passeren. Dus hoezo nog aandelen volstorten van een over te nemen bv???

Aecius
02/01/06, 15:06
@TSG-Hans

Dit is niet helemaal waar. Er zijn namelijk veel gevallen waarbij er een zogenaamd kasrondje gemaakt wordt. Als dit niet goed gegaan is en beide partijen (koper en verkoper) denken van wel, kunnen de aandelen aangemerkt worden als niet volgestort.

Normaal is het zo dat er voor een BV minimaal een bepaald deel (25%)van de geplaatste aandelen volgestort moet zijn met een minimum van 18.000 euro. De overige 75% is dus wel geplaatst, maar niet volgestort. Dit kan dus eveneens opgeeist worden.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

TSG-Hans
02/01/06, 15:40
Origineel geplaatst door Aecius
@TSG-Hans

Dit is niet helemaal waar. Er zijn namelijk veel gevallen waarbij er een zogenaamd kasrondje gemaakt wordt. Als dit niet goed gegaan is en beide partijen (koper en verkoper) denken van wel, kunnen de aandelen aangemerkt worden als niet volgestort.
Blijkbaar heb jij zitten slapen tijdens de lessen ondernemingsrecht. De akte voor oprichting van een bv wordt gepasseerd bij een notaris. Die gaat pas tot passering over, indien er een verklaring van een bank is dat er een minimum bedrag van 18.000 op de bankrekening van de bv i.o. is gestort. Hoe dit bedrag is gestort doet weinig ter zake. Het gaat erom dat een notaris pas opricht na een bankverklaring. Er bestaan dan ook geen bv's zonder het minimum van 18.000 euro volgestort vermogen. Indien je deze "wijsheid" blijft volhouden verzoek ik je dan ook dit met bestaande bv's te onderbouwen.

Overigens kan een volstorting ook plaats vinden door inbreng van een onderneming. Hiertoe is echter wel een verklaring benodigd van een register-accountant, en dient het minimum wederom 18.000 te bedragen.


Origineel geplaatst door Aecius
Normaal is het zo dat er voor een BV minimaal een bepaald deel (25%)van de geplaatste aandelen volgestort moet zijn met een minimum van 18.000 euro. De overige 75% is dus wel geplaatst, maar niet volgestort. Dit kan dus eveneens opgeeist worden.

Hier ga je weer vreselijk de mist in. De definitie van geplaatste aandelen is aandelen ter verkoop aangeboden aan aandeelhouders, en dus volgestort. Wat jij bedoelt is maatschappelijk kapitaal. Dit is normaliter een veelvoud van het geplaatst kapitaal, bijv. 100.000 euro. Dit wordt gedaan zodat indien aandeelhouders extra geld in de bv willen inbrengen, zij dit eenvoudig kunnen storten, zonder naar hiervoor naar de notaris te hoeven. Het is dus absoluut niet zo dat dit ook noodzakelijk tot dat bedrag volgestort dient te worden.

Aecius
02/01/06, 17:20
@TSG-Hans: Ik vind het een beetje flauw dat je er van die denegrerende opmerkingen moet maken.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met je eerste alinea. Mijn opmerking die je aanhaalt doet daar ook niks aan af. Ik heb het over de uitzondering dat een kasrondje niet goed gaat. Dit is iets wat meestal niet goed zichtbaar is. Dit komt pas boven water als er een faillissement is.

Wat betreft je 2e alinea: Ik snap niet wat je hier mee bedoelt. Ik heb het dus niet over maatschappelijk kapitaal. Ik heb het wel degelijk over geplaatst aandelen kapitaal. Ik raad je aan om eens te kijken in art. 2:191 BW en art. 2:178 lid 4 BW. Anders moet je 'Van de BV en de NV' van Mr. P. van Schilfgaarde maar eens doornemen.

Het is dus nodig dat er minimaal 18.000 euro is volgestort, maar de rest (tot 75%) van het geplaatste aandelenkapitaal hoeft niet direct volgestort te worden.

P.S. Ik was juist erg goed in ondernemingsrecht.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt