PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingen bij een eenmanszaak



3j3ct
27/12/05, 21:26
Als je een eenmanszaak heb moet je omzet en loonbelasting betalen.

Bij een btw omzet van minder dan 1415 euro hoef je geen btw af te dragen.
Maar nu zit ik met de loonbelasting stel dat je jezelf een salaris geeft van 200 euro per maand hoeveel moet je dan afdragen? en krijg je bij bepaalde bedragen vrijstelling?
Ik heb al op de belasting site gekeken maar dat is een grot doolhof :S

lifeforms
27/12/05, 21:49
Als ik het goed heb werkt het zo.

Bij het oprichten van een eenmanszaak is er geen rechtspersoon gecreeerd. Voor de belasting is je eenmanszaak gelijk aan jijzelf.

Alles wat je binnen krijgt, minus de kosten die je maakt, moet je dus zelf opgeven bij de inkomstenbelasting. Er is dus volgens mij geen sprake van "loon" en loonbelasting.

markbruin
27/12/05, 21:55
Origineel geplaatst door 3j3ct
Als je een eenmanszaak heb moet je omzet en loonbelasting betalen.

Bij een btw omzet van minder dan 1415 euro hoef je geen btw af te dragen.

Dus die 1415 euro is omzet minus kosten?

Bijvoorbeeld:

Ik zet in een jaar 10.000 euro en heb 3.000 euro kosten.
Dan hou je dus 7.000 euro waar je belasting over moet betalen.

7.000 x 0.19 = 1.330 euro, dat is dus minder dan 1415 euro.
Betekend het dan dat ik nog geen BTW hoef af te dragen?

ronaldlokers
27/12/05, 21:59
volgens mij moet je gewoon altijd je btw afdragen... alleen niet als je hier een speciale ontheffing voor hebt...

Helpdesk
27/12/05, 22:05
Origineel geplaatst door ronaldlokers
volgens mij moet je gewoon altijd je btw afdragen... alleen niet als je hier een speciale ontheffing voor hebt...

Volgens mij weet jij niet waar je het over hebt en volgens mij heb heeft TS het helemaal bij het rechte eind!

ronaldlokers
27/12/05, 22:15
Origineel geplaatst door Helpdesk


Volgens mij weet jij niet waar je het over hebt en volgens mij heb heeft TS het helemaal bij het rechte eind!

Dan heb ik blijkbaar een verkeerde uitleg gehad over ontheffing voor btw...

Ik ben zelf ook nog opstartende dus alle info is welkom

3j3ct
27/12/05, 22:16
dus als ik het goed begrijp hoef je als je een eenmanszaak heb geen loonbelasting te betalen over je eigen loon?

Rob77
27/12/05, 22:21
Bij een eenmanszaak kun je jezelf geen loon geven. Je bent zelfstandig ondernemer en je hebt dan winst ipv loon.

Over deze winst betaal je (na aftrek van kosten / fiscale voordelen zoals ondernemers/starters/investeringsaftrek) de 'gewone' inkomstenbelasting.

BTW is weer een verhaal apart. Je moet betalen het verschil van de BTW welke jij in rekening hebt gebracht bij je afnemers en de BTW welke jij betaald heb aan je leveranciers.

Als dit verschil erg klein is, zo klein dat het binnen de KOR (kleine ondernemersRegeling) valt, hoef je de BTW niet te betalen.

3j3ct
27/12/05, 22:23
en hoe kan je dan die 'gewone' inkomstenbelasting berekenen?

Henky!
27/12/05, 22:24
Er is inderdaad een grens (1415.00?). Bij minder omzet hoef je geen BTW te betalen. Meestal heb je al een voorschot betaald, dus dat krijg je dan terug.

Bij een eenmanszaak (watch the name) ben je niet in Loondienst. Je leeft direct van de inkomsten uit het bedrijf.

De winst kan trouwens nog aardig naar beneden woren gedrukt. Investeringen, afschrijvingen maar ook de startersaftrek die je de eerste drie jaar krijgt.

Overigens, die BTW vrijstelling is er voor beginnende ondernemers. Als je na drie jaar nog steeds onder die grens zit komt de belasting eens informeren waar je dan wel niet van leeft of bijvoorbeeld de huur van betaald.

Henky!
27/12/05, 22:25
Origineel geplaatst door 3j3ct
en hoe kan je dan die 'gewone' inkomstenbelasting berekenen?

Dat is oftewel dikke boeken lezen en administratie programma's kopen, of je neemt gewoon een boekhouder in de arm.

B4rr13
27/12/05, 22:29
hoe bedoel je? Van alle inkomsten kan je je onkosten aftrekken en dat netto bedrag moet je belastingen betalen, winstbelasting dus. Je eigen loon is je winst in een eenmanszaak hé.

xserve
27/12/05, 22:31
Origineel geplaatst door 3j3ct
en hoe kan je dan die 'gewone' inkomstenbelasting berekenen?
Hoeft niet, doet de belastingdienst voor je.

Henky!
27/12/05, 22:49
Origineel geplaatst door xserve

Hoeft niet, doet de belastingdienst voor je.

Eerlijk gezegd heb ik wat dit betreft meer vertrouwen in onze accountant dan in de belastingsdienst:-)

Mark17
27/12/05, 23:18
Origineel geplaatst door ronaldlokers
volgens mij moet je gewoon altijd je btw afdragen... alleen niet als je hier een speciale ontheffing voor hebt...

een stukje uit het handboek ondernemen van de belastingdienst (uitgave uit april 2005) pagina 138:

Tabel 13.1: Vermindering voor kleine ondernemers

Hoeveel BTW zou u per jaar moeten betalen? Hoeveel vermindering voor kleine ondernemers kunt u krijgen?
Meer dan 1883 euro Geen vermindering
1345 of minder vermindering is gelijk aan het BTW bedrag*

*U hoeft geen BTW te betalen.

1883 of minder, maar meer dan 1345 euro: vermindering van te betalen BTW: 2,5 X (1883 - [BTW-bedrag))

DIT is een algemene regeling waar alle kleine ondernemers gebruik van kunnen maken

t.bloo
27/12/05, 23:58
hehe, als je even zoekt zul je vinden dat de belastingdienst hun eigen/'s lands kleine BTW regeling afraadt omdat die niet noodzakelijkerwijs voordeliger is! als je *kiest* voor die BTW regeling dan krijg je ook nooit voorbelasting terug (met terugwerkende kracht) en dat is met name voor startende ondernemers erg interessant!

Mark17
28/12/05, 00:13
Origineel geplaatst door t.bloo
hehe, als je even zoekt zul je vinden dat de belastingdienst hun eigen/'s lands kleine BTW regeling afraadt omdat die niet noodzakelijkerwijs voordeliger is! als je *kiest* voor die BTW regeling dan krijg je ook nooit voorbelasting terug (met terugwerkende kracht) en dat is met name voor startende ondernemers erg interessant!

dat is mij door de medewerker van de belastingdienst niet gezegt, deze zei dat het genoemde bedrag NA aftrek van de voorbelasting was.

cridea
28/12/05, 01:21
Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld als het lijkt.

Als jij 10.000 euro omzet en 3000 euro kosten maakt, ziet het er als volgt uit:

10.000 euro omzet (je berekent aan je klanten 11.900 euro)

3.000 euro kosten (je totale facturen die je binnenkrijgt zijn 3.570 euro)

Af te dragen BTW: 1.900 - 570 euro = 1.330

Voor BTW ben je alleen maar een doorgeefluik.

7.000 euro winst, je hebt niet persé een boekhouder nodig om een ruwe schatting te maken van wat je netto kunt opmaken en wat je moet reserveren voor inkomstenbelasting.

Zelfstandigenaftrek kan je vergelijken met arbeidskorting en is ca. 5000 euro (vroeger belastingvrije som).

Dat betekent dat je 5000 euro belastingvrij kan verdienen.

In dit geval hou je 2000 euro over waar je belasting over betaalt.

Grofweg betaal je over de eerste 25000 30% over de tweede 25000 40% over de rest 50% (uit mijn hoofd).

Dus als vuistregel kan je 40% aanhouden dan zit je een heel eind in de richting.

In dit geval zet je 1000 euro apart dan zit je altijd goed. Als je elke stuiver om moet keren loont het natuurlijk om het preciezer uit te rekenen maar ik hou het zelf altijd maar ruim aan.

In dit voorbeeld even de kleine ondernemersregeling buiten beschouwing gelaten. Het gaat me om het verschil in inkomstenbelasting en BTW, wat velen op 1 hoop "belasting" schuiven waardoor ze het niet meer snappen.

Ik ben geen boekhouder dus correct me if I am wrong.

Rik
28/12/05, 01:46
Je hebt het zelfs helemaal goed ;)

En die 1330,- BTW mag je houden en bij je winst optellen.


En dit is ook zo als je een 100.000 verdiend en 90.000 investeerd dat jaar... Als je maar onder die grens blijft aan totaal af te dragen BTW (dus veel investeren = al veel BTW betalen (e.v.t. meer betalen als er binnenkomt als het nuttige (uitbreidings-)investeringen zijn).

Mark17
28/12/05, 01:58
op de tarieven na zit je volledig goed tot zover ik zo kan nagaan (32%/40%/42%/52% uit mijn hoofd). zelf ga ik er altijd vanuit dat 19% en 50% van de rest winst naar de fiscus gaat (veiliger kan haast niet). gaat er meer dan 65% totaal naar de fiscus (loonbelasting en BTW) dan moet je nagaan denken over het omzetten naar een BV ;)

Dennie-DeTi
28/12/05, 07:54
byh heeft het inderdaad goed. Verder moet je er wel rekening mee houden dat je wel gewoon per maand/kwartaal je btw moet uitrekeken en betalen aan de belastingdienst of je krijgt wat terug. Aan het eind van het jaar kan je het totaal uitrekenen en dan kan je zien of je alles wat je betaald hebt nog terug kan krijgen omdat je totaal onder die 1330 zit.

- Dennie

3j3ct
28/12/05, 09:14
ik zal onder de 5000 euro per jaar blijven dus dan hoef ik geen belasting erover te betalen :D

eMiz0r
28/12/05, 10:34
Origineel geplaatst door Mark17
op de tarieven na zit je volledig goed tot zover ik zo kan nagaan (32%/40%/42%/52% uit mijn hoofd). zelf ga ik er altijd vanuit dat 19% en 50% van de rest winst naar de fiscus gaat (veiliger kan haast niet). gaat er meer dan 65% totaal naar de fiscus (loonbelasting en BTW) dan moet je nagaan denken over het omzetten naar een BV ;)

Het keerpunt ligt bij om en nabij 100.000 euro winst per jaar. Dit is zonder startersaftrek en andere zaken, omdat je die niet bij een BV hebt en na de eerste drie jaar sowieso aftrekposten verliest.

byh heeft een prima voorbeeld gegeven van hoe het globaal allemaal in zijn werk gaat. Daar kun je vanuit gaan iig.

cridea
28/12/05, 10:57
Origineel geplaatst door 3j3ct
ik zal onder de 5000 euro per jaar blijven dus dan hoef ik geen belasting erover te betalen :D

Als je daarnaast nog in loondienst werkt zit dat wel weer even anders volgens mij, misschien weet iemand anders hoe dat zit.

cridea
28/12/05, 11:03
Origineel geplaatst door Mark17
op de tarieven na zit je volledig goed tot zover ik zo kan nagaan (32%/40%/42%/52% uit mijn hoofd).

Even opgezocht (dit gaat over 2005):

1
tot en met € 16.893
34,40%

2
van € 16.894 t/m € 30.357
41,95%

3
van € 30.358 t/m € 51.762
42%

4
vanaf € 51.762
52%

3j3ct
28/12/05, 12:12
Origineel geplaatst door byh


Als je daarnaast nog in loondienst werkt zit dat wel weer even anders volgens mij, misschien weet iemand anders hoe dat zit.

maar dat zit ik niet :D

Geoffrey
28/12/05, 12:40
Origineel geplaatst door Helpdesk


Volgens mij weet jij niet waar je het over hebt en volgens mij heb heeft TS het helemaal bij het rechte eind!

Hij heeft het ook bij het rechte eind. Ik heb dit ook nog maar onlangs gevraagd aan de boekhouder, en hij wist dit ook te vertellen. Nadeel is wel dat je dan met "slapende belasting zit" en je geen belasting moet betalen, maar je er ook niks kan instoppen bijvoorbeeld onkosten voor het aankopen van een server. Althans zo gaat het in België.

Mark17
28/12/05, 12:45
hier verschilt de nederlandse en belgische wetgeving waarschijnlijk

DutchTSE
28/12/05, 19:32
en als je meer btw hebt betaald aan je leveranciers dan je zelf hebt gerekend aan je klanten krijg je dat teveel betaalde terug toch?

stel:
1000 euro btw betaald aan leveranciers
200 zelf gerekend aan je (nederlandse!) klanten

krijg je 800 euro terug, tenzij je gebruik maakt van KOR, dan krijg je niks terug?

Klopt dit?:p

schuim
28/12/05, 21:05
BYH, mooie uitleg, zo had ik het ook begrepen.
Als je uit zou gaan van de kleine ondernemers regeling (BTW tot 1345).
Zou degene in jouw voorbeeld dus geen btw hoeven af te dragen.
Indien hij door de Belasting nog niet gezien word als ondernemer moet hij dit bedrag 1330 (jouw voorbeeld) optellen bij zijn winst en invullen bij overige inkomsten op je persoonlijke belasting aangifte. Teminste zo is het mij verteld. leuker kunnen ze het niet maken en zeker niet makkelijker.

lifeforms
28/12/05, 21:11
Origineel geplaatst door DutchTSE
en als je meer btw hebt betaald aan je leveranciers dan je zelf hebt gerekend aan je klanten krijg je dat teveel betaalde terug toch?

stel:
1000 euro btw betaald aan leveranciers
200 zelf gerekend aan je (nederlandse!) klanten

krijg je 800 euro terug, tenzij je gebruik maakt van KOR, dan krijg je niks terug?

Klopt dit?:p

Dat klopt. Als je ondernemer bent voor de omzetbelasting (dwz je hebt een BTW-nummer), dan betaal je geen BTW.

Als je het binnenkrijgt moet je het bewaren voor de belastingdienst, en als je het uitgeeft krijg je het terug van de belastingdienst.

(Hoe het met de KOR precies gaat weet ik niet.)

NDIS
28/12/05, 21:14
BTW moet je wel betalen, maar krijg je terug mits je minder verdient hebt dan xxxx bedrag ( bij de belasting aangift moet je dat allemaal invullen )

t.bloo
28/12/05, 21:30
Pagina 6, in het midden, van de brochure "Vermindering van BTW voor kleine ondernemers - De kleineondernemersregeling":

Vaak kunt u er beter voor kiezen om geen ontheffing aan te vragen en
gewoon eenmaal per jaar Aangifte omzetbelastingte doen.

iDiensten
28/12/05, 22:07
En voor degenen die de laastste brochure niet kunnen vinden...

http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Lijkt me toch vrij duidelijk...

3j3ct
29/12/05, 08:33
Origineel geplaatst door iDiensten
En voor degenen die de laastste brochure niet kunnen vinden...

http://www.belastingdienst.nl/download/511.html

Lijkt me toch vrij duidelijk...

hier ging het me ook niet om, het ging me om de loonheffing ;)