PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn eerste colocated webserver



Pandora[BE]
24/12/05, 16:42
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht hier, maar ik volg het forum hier al een tijdje en ik heb al heel wat nuttige informatie gevonden. Nu heb ik toch nog een aantal punten waarover ik niet meteen een sluitend antwoord op vond en ik hoop dus dat jullie mij daarmee kunnen helpen.


Hardware
- A-merk... Aangezien dit mijn eerste (en voorlopig enige) server is, moet deze uiteraard heel betrouwbaar zijn. Nu was ik aanvankelijk aan het kijken naar enkele A-merken. Voordelen van ene A-merk is uiteraard betrouwbaarheid (componenten op mekaar afgestemd), mogelijkheid tot een supportcontract en de garantie dat eventuele spare parts bij defecten voor geruime tijd nog verkrijgbaar zijn. Ook leasing behoort hier tot de mogelijkheden (om de initiële opstartkosten te drukken). Nadelen zijn vaak dat uitbreidingen van de fabrikant zelf moeten komen en dat het daardoor soms nogal eens duur kan worden voor bv een simpele geheugenuitbreiding.
- of zelfbouw? Voordelen hier zijn uiteraard dat je zelf beslist wat erin komt, en bij eventuele upgrades verschillende merken/types kan afwegen. Als belangrijkste nadeel zou ik zeggen dat je qua hardware al vrij standaard moet blijven zodat je bij eventuele defecten onmiddellijk naar je leverancier kan rijden om een sparepart te halen.
- CPU Nu kom ik zelf uit de bedrijfswereld en daar is het (bij ons in ieder geval) nog altijd al Intel wat de klok slaat. Qua servers wordt er ook onverbiddelijk voor Xeons gekozen, dus dit lijkt wat mij betreft een logische keuze. Wat mij betreft komt AMD nog maar net piepen en moeten ze zich op het vlak van jarenlange betrouwbaarheid nog bewijzen. Hoe zien jullie dat?
- Harddisks Aangezien alle services op 1 fysiek toestel zullen draaien, zal ik een beetje moet wikken en wegen wat betreft HDDs (aantal/type/indeling). Voorlopig dacht ik aan 2x WD Raptor 74GB in RAID 1 voor OS/software/data. Dan nog 2x 7200rpm SATA in RAID1 voor backups. Of zou ik toch beter de data op dedicated disks plaatsen? Maar dan zou ik al naar een 2U server moeten gaan omdat ik dan met 4 disks niet ga toekomen.
Software
- OS Aangezien mijn ervaring/expertise bij Windows/IIS ligt, gaat dit ook mijn keuze zijn voor de eerste server. Ik heb inmiddels bij mij thuis een Debian server opgezet en aan het testen gegaan, maar dit zal voor een eventuele tweede server zijn.
- Services Qua services die ik wil aanbieden dacht ik in de eerste plaats aan ASP, ASP.NET, PHP, Perl, MySQL. Zijn dit zowat de belangrijkste zaken die men verwacht? Voor Windows/IIS ligt het natuurlijk voor de hand om ook eens te kijken naar MSSQL. Zou voor een kleine host MSDE voldoende zijn of moet ik zowiezo naar het volledige pakket kijken?
- Control Panel Ik ben reeds aan het testen gegaan met Plesk en dit lijkt mij een vrij uitgebreid volledig pakket. Zijn er nog evenwaardige alternatieven op de markt die het bekijken waard zijn (voor Windows/IIS dan)? De twee anderen die hier een eigen stekje op het forum hebben (DirectAdmin en Cpanel) zijn denk ik enkel beschikbaar voor het *nix/bsd platform.
DNS/IPs
- Wat is het absolute minimum aan IP adressen dat ik nodig heb? Ik wil hier het aanbieden van bv SSL en anonymous FTP wel even buiten beschouwing laten. Ik dacht aan 2 IPs voor de 2 nameservers en 1 voor de vhosts? Kom ik hiermee toe om te beginnen?
- Wat betreft DNS, is het ok om gewoon twee NS records aan te maken op mijn server en die dan te gebruiken voor het registreren van domeinen?
Even verder kijken
Nog een laatste vraag, maar dit is gewoon naar de toekomst toe. Stel dat ik de schakel van mijn colocatie-aanbieder wil wegnemen (en dus eigenlijk een volwaardig hostingbedrijf wordt), bij wie ga ik dan aankloppen voor bv IPs, rackspace (moet ik bv dan direct een hele rack afnemen?), bandbreedte? Zijn dit allemaal diensten die ik bij het datacenter kan afnemen of moet ik hier ook weer bij verschillende bedrijven gaan aankloppen?


Alvast bedankt voor jullie eventuele commentaar en aanbevelingen.

Hollanda
24/12/05, 16:55
Wat is er mis met AMD?

Triloxigen
24/12/05, 17:05
AMD bestaat sinds 1969, en Intel sinds 1968.
Ik kan nou niet zeggen dat ik dat een wereld van verschil zie om te zeggen 'dat ze maar net bij komen piepen'.

Pandora[BE]
24/12/05, 17:06
Origineel geplaatst door Hollanda
Wat is er mis met AMD?
Ik heb toch niet gezegd dat er iets mis is met AMD? Ik heb enkel gezegd dat AMD nog niet kan terugblikken op de jarenlange betrouwbaarheid die Intel al wel kan voorleggen. In de bedrijven waar ik reeds gewerkt heb, was het dus al Intel wat de klok sloeg.

Wat mij persoonlijk betreft, denk ik dat AMD net dat ietsje meer power biedt en een iets betere prijs/kwaliteit heeft. Privé gebruik ik AMD ook al jaren. Ik wou gewoon even horen wat jullie mening is over de keuze van CPU voor een webserver, waar (denk ik) betrouwbaarheid net iets belangrijker is dan een beetje meer power.

XF-RICK
24/12/05, 17:08
Origineel geplaatst door Pandora[BE]

Ik heb toch niet gezegd dat er iets mis is met AMD? Ik heb enkel gezegd dat AMD nog niet kan terugblikken op de jarenlange betrouwbaarheid die Intel al wel kan voorleggen. In de bedrijven waar ik reeds gewerkt heb, was het dus al Intel wat de klok sloeg.

Wat mij persoonlijk betreft, denk ik dat AMD net dat ietsje meer power biedt en een iets betere prijs/kwaliteit heeft. Privé gebruik ik AMD ook al jaren. Ik wou gewoon even horen wat jullie mening is over de keuze van CPU voor een webserver, waar (denk ik) betrouwbaarheid net iets belangrijker is dan een beetje meer power.

Ik zou op dit moment een AMD Opteron met mijn ogen dicht kiezen dan een Intel Xeon. Pure performance en geen dure verkooppraatjes.

AMD presteert op een lagere kloksnelheid beter dan Intel, veel mensen vergissen zichzelf daarin. Is in sommige gevallen zelfs iets "duurder" maar de performance en laag energieverbruik maken dat ruimschoots goed.

Pandora[BE]
24/12/05, 17:09
Origineel geplaatst door Triloxigen
AMD bestaat sinds 1969, en Intel sinds 1968.
Ik kan nou niet zeggen dat ik dat een wereld van verschil zie om te zeggen 'dat ze maar net bij komen piepen'.
Lees even mijn reply op Hollanda. Ik wil hier geen AMD/Intel discussie op gang trekken. Ik wou gewoon even van jullie horen wat jullie voorkeur zou hebben voor dit specifiek project en waarom.

Pandora[BE]
24/12/05, 17:14
Origineel geplaatst door XF-RICK


Ik zou op dit moment een AMD Opteron met mijn ogen dicht kiezen dan een Intel Xeon. Pure performance en geen dure verkooppraatjes.

AMD presteert op een lagere kloksnelheid beter dan Intel, veel mensen vergissen zichzelf daarin. Is in sommige gevallen zelfs iets "duurder" maar de performance en laag energieverbruik maken dat ruimschoots goed.
Idd, indien ik enkel naar peformance/prijs zou kijken, zou ik ook eerder neigen naar AMD (Opteron).

Bekijk even mijn puntjes bekijkt wat betreft keuze A-merk/zelfbouw. Ik was hier bij de A-merken bv aan het kijken naar een Dell Poweredge. En die komen enkel in P4 of Xeon uitvoering.

kristoff
24/12/05, 17:27
misschien eens kijken naar supermicro dingen ? www.supermicro.com Uitstekende servers !


mvg
Kristoff

smurf
25/12/05, 01:17
je zal bij een dc nooit rechtstreeks kunnen afnemen voor minder dan een full rack en dan nog is het voordeliger je rack bij een coloboer af te nemen.

om zelf je eigen netwerk en ips in handen te hebben moet je al ripe member worden (2000€ setup en €1800 per jaar.). reken daarbij nog patching kosten in het dc, router aankoop bij. kan gaan van aparte server die de routing doet tot peperdure hardware routers.

daarnaast moet je ook nog transit lijnen gaan afnemen bij de ip transit providers in het dc. en kan je gaan peeren op de exchanges.

we zijn zelf momenteel de stap aan het zetten naar een eigen netwerk.

machines die gaan routen hadden we nog op overschot, aan setup (ripe plus patching zijn we minstens €3000 kwijt), per maand komt er dan nog €150 ripe membership fee, transit kosten, ong. €30 per mbit. dan heb je nog admin en onderhoudskosten.

dit is ong. de min setup, je kan er naargelang je behoeften verder in gaan - bv duurdere routers. In ons geval bleek een eigen netwerk voordeliger dan directe afname vanaf 25Mbit.

Pandora[BE]
25/12/05, 01:53
@smurf, bedankt voor de informatie. Dus zoals ik al dacht iets voor de verre toekomst misschien.

hostingpower
25/12/05, 02:31
Wat betreft AMD processoren... Wij hebben een dual core Opteron besteld en wij gaan hier zodra die binnen is uitgebreid mee testen. Onze bevindingen kan ik hier wel plaatsen als er interesse is? Tot nu toe altijd Intel gebleven, nu dan eens een AMD opteron

Pandora[BE]
25/12/05, 18:51
Origineel geplaatst door hostingpower
Wat betreft AMD processoren... Wij hebben een dual core Opteron besteld en wij gaan hier zodra die binnen is uitgebreid mee testen. Onze bevindingen kan ik hier wel plaatsen als er interesse is? Tot nu toe altijd Intel gebleven, nu dan eens een AMD opteron
Is altijd interessant, niet alleen voor mij denk ik. Hoewel ik privé al jaren AMD gebruik en ook aanraadt aan anderen heb ik er qua professioneel gebruik (24x7) nog geen ervaring mee.

Pandora[BE]
25/12/05, 22:18
Origineel geplaatst door Pandora

[b]DNS/IPs
- Wat is het absolute minimum aan IP adressen dat ik nodig heb? Ik wil hier het aanbieden van bv SSL en anonymous FTP wel even buiten beschouwing laten. Ik dacht aan 2 IPs voor de 2 nameservers en 1 voor de vhosts? Kom ik hiermee toe om te beginnen?
- Wat betreft DNS, is het ok om gewoon twee NS records aan te maken op mijn server en die dan te gebruiken voor het registreren van domeinen?


Alvast bedankt voor jullie hulp tot nu toe, ik ben ondertussen bijna overal uit. Enkel wat betreft die 2 name servers die ik nodig ga hebben om domeinen te registeren ben ik er nog niet uit. Is de manier hierboven beschreven is ok indien je maar met 1 enkele server zit?

t.bloo
25/12/05, 23:13
Dat werkt prima en wordt door de control panels ook ondersteund. Maar het is niet slim. De hoofdreden is denk ik wel dat als de machine plat ligt, email verzenders geen dns op kunnen vragen en dan meteen de mail niet afleveren en dus foutmeldingen geven. Als je nog 1 DNS server kunt bereiken dan weten ze "voldoende" om mail nog even achter te houden en het later nog een keer proberen. Wel zo prettig.

Pandora[BE]
26/12/05, 02:32
Origineel geplaatst door t.bloo
Dat werkt prima en wordt door de control panels ook ondersteund. Maar het is niet slim. De hoofdreden is denk ik wel dat als de machine plat ligt, email verzenders geen dns op kunnen vragen en dan meteen de mail niet afleveren en dus foutmeldingen geven. Als je nog 1 DNS server kunt bereiken dan weten ze "voldoende" om mail nog even achter te houden en het later nog een keer proberen. Wel zo prettig.
Ok, dit ga ik zeker in overweging nemen. Ik ga alvast eens horen bij mijn toekomstige colocatiepartner of hij dan de tweede NS voor zijn rekening kan nemen. Ik neem aan dat dit een veelgebruikte setup is.

hostlogic.nl
27/12/05, 08:21
Veel colo providers kunnen sec. DNS voor je draaien. Als je dan toch bezig bent zou je ook eens kunnen informeren of zij een fall-back mailserver kunnen leveren. Als jouw mailserver down is wordt hierop de mail voor jouw domeinen tijdelijk opgeslagen totdat je eigen mailserver weer terug is. Wij leveren beide services standaard aan onze colo klanten.